zo'n zware adapter van een halogeen schemerlampje met 12VAC kan ook. die dingen zijn vaak 20VA.

Op vrijdag 10 oktober 2025 17:14:16 schreef rew:
[..] kans dat het gewoon op DC ook werkt.

Het zou ook nog kunnen zijn dat er een + & - spanning van wordt gemaakt.
Dan zal het niet werken uiteraard.

Hier http://advatek.myftp.org/manuals/Toledo/Scale%20Manuals/LAB%20Units/RG… is de service manual van de AG204.
Deze is slechts 545 pagina's groot.
De AG204 wordt tussen de miljoen andere weegschalen genoemd.
Op pagina 252 staat een blokdiagram van de voeding van de AG balansen

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (13%)]

Volgens mij is het een blokdiagram van de totale balans. De voeding is alleen maar door een trafosymbooltje weergegeven. Maar uit niets blijkt of er daadwerkelijk AC moet worden aangeboden, of dat het ook met DC kan.

Sommige DC voedingen kun je openschroeven. Zeker degene met een netsnoer.
Openhalen en de gelijkrichter loskoppelen. Wel even het stickertje omkatten dat er nu AC op de uitgang staat!

In moderne DC voedingen zijn de diode en gelijkrichter op de uitgang van de trafo essentiele onderdelen van het circuit.

Ik wilde kijken of ik een foto van de binnenkant van het apparaat kon vinden op het internet. Dus ik tik de naam van het apparaat in en kom op de productpagina van de fabrikant:

Geloof je me niet? Kijk zelf:
https://www.mt.com/in/en/home/phased_out_products/others/AG204.html

In het kader van nuttiger info... Ik vond ook deze:

7W 9-20V <wisselspanning>

[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]

Op vrijdag 10 oktober 2025 11:56:27 schreef tom_co:
Op school hebben wij een Mettler AG204 balans zonder voeding. Balans gekregen van extern bedrijf. Werkt nog goed en is een fijn meetinstrument.

De originele voeding (mettler 12512/A 12V AC 1,25A) hebben we niet, maar 12V AC aangesloten via een labvoeding werkt prima.

Ik zoek daarom een AC-AC netadapter met 12V AC uit, >=20W. Die lijken van de aardbodem verdwenen. Ik heb best een eind zitten zoeken, maar vind alleen maar 12V DC adapters.

Er zijn wel halogeen/ledtrafo's met 12V AC uit. Maar dan wordt het weer zelfbouw. Kan ik met een ringkerntrafo zelf ook. Ik zoek juist iets dat je kan kopen en weer opnieuw kan kopen als we het 6x uit onze handen hebben laten vallen. Zelfbouw is ook snel groter en onhandiger dan een gegoten adapter.

Ik denk dat een 12V (of 15V) DC adapter aansluiten ook gewoon moet lukken, maar dan gebruik je maar de helft van de gelijkrichtbrug. Ik heb dit nog niet durven testen, omdat "magic smoke" in dit dure meetinstrument echt zonde zou zijn. Iemand tips?

Ik heb eventueel nog wel een AC/AC voeding te koop van 12 Volt bij 2,9 Amp.

En wel de Creative AC Adaptor Creative TEAC-57-122900V

https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2308583742

https://www.onlinekabelshop.nl/voedingsadapter-voor-oa-laag-voltage-li…

[attachment=0]

Ik zoek daarom een AC-AC netadapter met 12V AC uit, >=20W. Die lijken van de aardbodem verdwenen. Ik heb best een eind zitten zoeken, maar vind alleen maar 12V DC adapters.

Zoeken is een kunst op zich. Vaak help het om minder zoek termen op te geven. IK heb nu enkel gezocht op AC AC adapter 12V.

Dit soort type adapter raken wel een beetje in ongebruikt omdat ze vrij zwaar, lomp en relatief duur zijn.

Er staat er nu een in CO vraag en aanbod.

Op vrijdag 10 oktober 2025 14:33:46 schreef Kees frees:
Een snelle blik :
12V~ 1A heb ik ( even meten hoeveel het apparaat echt trekt )

9V~ zag ik er ook een paar van, erg klein / laag vermogen, wat trekt het apparaat echt ?

Niet meer gemeten. De eigenaar had het uit zijn rek gehaald om te laten testen en had daar de verkeerde adapter bij gedaan.
Ik was er al snel achter wat er mis was en keek op het www voor zo'n adapter, want het ding had altijd gewerkt........
Had de beste man twee stekkertjes in zijn rek verwisseld.
Hoe het afgelopen is met het andere apparaat, wat waarschijnlijk dus met Ac in plaats van DC was gevoed, weet ik niet.

TME had er nog eentje: https://www.tme.eu/nl/en/details/pfs20s_11.5v/plug-in-power-supplies/b…

Het kan geld schelen een paar kringloopwinkels af te lopen, want ik zie daar nog wel 12V/20VA halogeen lampjes met een stekker trafo voor minder.

Bedankt voor alle reacties! Inclusief meer info en service manual. Veel dank!

Ik kijk hier in v&a of marktplaats of kringloop voor een adapter. Dan hou ik het AC, wel zo makkelijk hoef ik ook niet te twijfelen of 15V DC wel werkt en voor hoe lang.

Achterop het apparaat zit een typeplaatje die je vrijbrief geeft om iets tussen 9 en 20VAC aan te bieden. De "slappe trafos" die onbelast 18V geven zijn dus ook prima.

Of staat er op de jouwe wat anders?

[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]

Op zondag 12 oktober 2025 10:40:17 schreef rew:
Achterop het apparaat zit een typeplaatje die je vrijbrief geeft om iets tussen 9 en 20VAC aan te bieden. De "slappe trafos" die onbelast 18V geven zijn dus ook prima.

Of staat er op de jouwe wat anders?

Ja zoiets staat erop. Maar wel AC.

Volgens mij hebben ze op school die adapter uit mijn tweede post (12V AC) besteld. Dus dat lijkt goed te komen.

Als verloopstekker past een normale .25” Dupont stekker. Zal daar als het af is wel een foto van plaatsen, voor een eventuele volgende die op dit topic stuit.

Kudo's als dat lukt. Zal ik hier een iets scherpere foto plaatsen uit de link van rew voor toekomstige bezoekers:

Ik weet overigens helemaal niet wat ik van zo een opschrift moet denken, want op apparaten waar een lithium accu in zit staat ook best vaak zo een soort opschrift (wel voor DC dan) maar dan moeten de stroom en de spanning eigenlijk best wel nauwkeurig begrensd zijn.

Ik weet overigens helemaal niet wat ik van zo een opschrift moet denken,

Als het goed is moet je daar niet iets van denken maar gewoon het gevraagde aansluiten. O-)

Kleine trafo's hebben onbelast nu altijd eenmaal een hoge open klem spanning. En dan is het wel goed dat dat op op het type plaatje staat.

Op vrijdag 10 oktober 2025 11:56:27 schreef tom_co:
Ik zoek juist iets dat je kan kopen en weer opnieuw kan kopen als we het 6x uit onze handen hebben laten vallen.

Hij zoekt een nog steeds leverbare (en later ook) oplossing omdat die dingen naar verwachting vaak zullen sneuvelen. :Z

Beetje raar dat ze vaak sneuvelen, het is toch geen "mobiel" apparaat.
Ik zou die leerlingen eens wat opvoeden.
_/-\o_

Op vrijdag 10 oktober 2025 17:14:16 schreef rew:
Als je durft kan je het ding ook openmaken en aan de hand van de print inschatten of dat ding gebouwd is zoals ik en vele anderen hier vermoeden: het eerste wat ie doet met de AC spanning is gelijkrichten en afvlakken. Dan krijgt ie dus ongeveer 15-18V.

Als je dan ipv 12VAC 15 of 18V DC aanbiedt, dan gaat het ook goed. Dan moet je dus alleen de "iets minder gebruikelijke" 15V of 18V voeding zien te vinden.

Heb ik laatst ook gedaan. Er was iets binnen gekomen bij de kringloop waar ik vrijwilliger ben, zonder de AC/AC adapter. Lag niet in onze bak. Er zat een bruggelijkrichter in het apparaat dus heb ik een DC voeding gepakt. Werkte prima.

Op zondag 12 oktober 2025 23:20:37 schreef vergeten:
Hij zoekt een nog steeds leverbare (en later ook) oplossing omdat die dingen naar verwachting vaak zullen sneuvelen. :Z

Dat lijkt me niet. Als je een 12V 2.9A trafo belast met een 0.6A max belasting dan krijg je die toch niet stuk?

Als het een voeding is van "projecten van studenten" dan kan je verwachten dat ze allerlei shit uithalen, zoals kortsluiten en blijven rondkijken waarom hun powerledje niet aangaat terwijl de trafo staat te roken.

Maar dit is voor een apparaat. Dus sticker er op "Hoort bij xxx" en "Mag niet voor wat anders gebruikt worden" o.i.d. dan zou eea goed moeten gaan.

Ja, ik had natuurlijk die van V&A kunnen kopen, maar ik had de link doorgestuurd en het is hier direct besteld.
Zal deze week wel ergens binnenkomen.

Ik maak daar dan een verloopkabeltje bij inclusief label "Mettler AG204. Sluit 12VAC aan blablabl" en dan hoeft het hopelijk nooit vervangen te worden. Als de adapter dan toch kwijt raakt dan kan een andere 12VAC adapter gezocht worden.

Een volledig zelfbouwoplossing met een halogeentrafo, kastje e.d. Daar heb ik zelf minder vertrouwen in. Dat heeft vooral met mijn zelfbouwkwaliteiten te maken. Dat is dan waarschijnlijk niet hufterproof genoeg, gaat stuk en dan is het niet zonder mijn input te vervangen. Dat is niet de bedoeling.

Nog steeds bedankt voor alle antwoorden.

Op maandag 13 oktober 2025 13:20:22 schreef rew:
[...]Dat lijkt me niet. Als je een 12V 2.9A trafo belast met een 0.6A max belasting dan krijg je die toch niet stuk?

Elektrisch niet idd maar TS schreef dit:

Ik zoek juist iets dat je kan kopen en weer opnieuw kan kopen als we het 6x uit onze handen hebben laten vallen.

Ik zoek juist iets dat je kan kopen en weer opnieuw kan kopen als we het 6x uit onze handen hebben laten vallen. Zelfbouw is ook snel groter en onhandiger dan een gegoten adapter.

Zelfbouw kan ook zeer robuust en degelijk zijn, in een stevige behuizing en volgens de 'regels der kunst' gebouwd. Met wat moeite zelfs hufterproof. Ik heb wat dingetjes gebouwd die dagelijks in de bouw gebruikt worden en het vooralsnog nog steeds prima volhouden. Denk niet dat de schoolkinderen het zo bont maken als bouwvakkers.... >:)

Dat heeft vooral met mijn zelfbouwkwaliteiten te maken

Dat kan. Maar, in dat geval een amanuensis eens lief aankijken...?

Waar ik me meer zorgen over maak is dat het blijkbaar nogal brekebeentjes zijn op school. Als een simpele adapter al zo'n ruw leven ondergaat dan vrees ik eigenlijk een beetje voor het leven van een dergelijk precisie-instrument weegschaal.....

<Opa-vertelt-modus> Op mijn middelbare school gold de regel, 'titratiepipet breken = titratiepipet betalen'. Verbazingwekkend, maar er is in al die tijd nooit een titratiepipet gesneuveld in mijn klas.... </Opa-vertelt-modus>

Het heeft even geduurd voordat ik de oplossing hier kon plaatsen, maar beter laat dan nooit.

Samenvatting:
De Mettler Toledo AG204 weegschaal heeft een voeding met een custom stekker. Wij zijn de voeding kwijt.

De voeding is vervangen door een 12V AC 20W adapter (7W volgens specs AG204 nodig).
Deze voeding heeft een standaard 5,5x2,1mm plug.
Het verloopkabeltje dat ik heb gemaakt is 5,5x2,1 plug naar dupont-stekker 3x female, waarbij de twee buitenste contacten de 12V AC zijn. Stekker kan omgedraaid worden zonder problemen. Het apparaat is niet geaard.

Het verloopkabeltje heb ik gemaakt van een 3x female dupont stekker (ex-servo):

Daaraan een 5,5x2,1mm female plug:

En dit vervolgens aan de weegschaal. (Dit om het beun-de-haas gehalte maar eerlijk op te biechten):

Hopelijk helpt dit ooit nog iemand anders met zo'n zelfde weegschaal.

Een 15V DC adapter zou overigens ook gewoon werken. Ook dan is de polariteit niet belangrijk.

_/-\o_

Improvisatie of niet, blij dat je dat nog post. Dat maakt het verschil tussen een topic waar je in de toekomst wel of niet nog wat aan hebt. Als iemand het niet netjes genoeg vindt mag hij de volgende versie mooier maken en dat posten. ;-)