Ik vond de tellers in mijn oude citroen CX ook heel handig en mooi, zijn tijd ver vooruit... :)

Citroen was zijn tijd ook ver vooruit inderdaad, helaas ook met storingen en lekkages.
Heel lang geleden had een kennis een oude DS, daar sleutelde ik wel eens aan, die had als rempedaal een soort balgje op de grond.
En daar moest een fluwelen voet tegenaan en niet mijn lompe maar 47,5 er op, dan ging je door de voorruit heen O-)
Maar mooie auto's, dat is zeker.

Dank voor de tip, ik heb 'm ook gehaald.
Als ik m'n routeplanner mag geloven (en dat doe ik!) dan wijkt de Action snelheidsmeter 10 procent naar boven af.
Het lijkt erop dat snelheid wordt omgezet naar een analoge waarde.

Op maandag 20 oktober 2025 14:52:42 schreef Ad_3:
Dank voor de tip, ik heb 'm ook gehaald.
Als ik m'n routeplanner mag geloven (en dat doe ik!) dan wijkt de Action snelheidsmeter 10 procent naar boven af.

Heb je al eens gekeken met een speciale snelheids APP op je telefoon? Die maken gebruik van meer satellieten en zijn nauwkeuriger.

Op maandag 20 oktober 2025 15:07:10 schreef vergeten:
[...]Heb je al eens gekeken met een speciale snelheids APP op je telefoon? Die maken gebruik van meer satellieten en zijn nauwkeuriger.

Eh... nee, dit keer niet. Ik gebruik nu Osmand (routeplanner-app).
Voorheen wel eens een snelheidsmeter-app op telefoon gehad (Snelheidsmeter - Speedtracker).
Beiden apps vonden dat de snelheidsmeter van m'n bolide te veel aangeeft.
De Action-meter neigt meer naar de auto-teller.
Zal de app eens opnieuw installeren en tijdens de volgende rit vergelijken.

Meter in de auto geeft verplicht teveel aan. Anders zou je een boete krijgen als te weinig wordt aangegeven.

AI

De meeste snelheidsmeters in auto's hebben een afwijking naar boven, wat betekent dat ze een hogere snelheid aangeven dan de werkelijke snelheid. Dit is wettelijk verplicht vanuit de Europese regelgeving, die stelt dat de gemeten snelheid nooit lager mag zijn dan de werkelijke snelheid, maar wel hoger mag zijn. De afwijking is doorgaans tussen de 5 en 10 procent.

Op zondag 19 oktober 2025 01:05:07 schreef revado:
[...]

Daar heb ik in bijna 43 jaar en heel erg veel kilometers nog nooit problemen mee gehad.
Misschien ook heel erg afhankelijk van het merk en type auto denk ik.
Maar dat kan voor iedereen natuurlijk anders zijn.
Ik ben gewend om in een heel kort moment even het hele klokkenwinkel gebeuren te bekijken.
Er zitten namelijk ook wat cruciale lampjes en metertjes op... en je wilt toch wel graag tijdig weten als er iets mis gaat met bv de temperatuur, zeker als het eens wat harder gaat in bv duitsland..
....

Ik rijd nu een jaar of 10 met HUD en vind het erg fijn. Snelheid, eventueel wat navigatiepijlen, cruisecontrol informatie en buitentemperatuur (vorst/gladheid) komen ook met een korte tekst en gong op de HUD. Ik denk dat elke auto van de laatste 15 jaar wel een extra belletje geeft bij meldingen zoals de benzine of ruitensproei die opraakt.

Noodzakelijk: nee.
Fijn en overzichtelijk: zeker.
Voorkomt het ooit een keer een ongeval omdat je blik toch beter op de weg blijft of je snelheidslimiet iets beter zichtbaar is: waarschijnlijk.

Statistisch en gecorrigeerd op afstand maken veelrijders overigens de meeste ongevallen wegens overmoed en overschatting.

Het enige wat ik in mijn voorgaande 10 jaar gereden bolide miste was een cruisecontrol.
Dat zit in mijn huidige bak wel, per km instelbaar.
Ook begrenzer zit erin, ook per km...
Die staat standaard op 54, is 52 op de gps.
De cc wijkt ook precies 2 km naar boven af tov de gps.
Die staat op de snelweg op 105, is 103 gps.
Franse auto's hebben akelig accurate snelheidsmeters tegenwoordig. :+

Ik zit niet te wachten op een headsup display.
Ik kijk net als Rene af en toe een moment langs de diverse meters en lampjes en de snelheidsmeter sla ik sinds de cc en begrenzer al direct over tegenwoordig.
Ik rijd nagenoeg alleen maar op die twee, gaspedaal raak ik niet meer aan zodra ik op snelheid ben.

Op maandag 20 oktober 2025 17:55:04 schreef Jinny:
Ik zit niet te wachten op een headsup display.

Wachten is een groot woord, maar net als K7Jz vind ik het een welkome aanvulling.
Met name routes (lees: onbekende wegen) die via routeplanner worden gereden.
Bij mij prijkt de GSM ongeveer in het midden op het dashboard.
Doorgaans wordt de max. snelheid in het display (digitaal) weergegeven.
Snelheidsmeter (analoog) van de auto zie ik door het stuur heen, aan de linker zijde.
Bij het naderen van een fotograaf-op-een-paaltje ben ik toch geneigd om te verifiëren.
Dat kost tijd: blik naar links en interpretatie van digitale snelheid naar analoog.
Het display van het Action speeltje prijkt laag in het midden van de voorruit,
dus evenals de routeplanner in direct vizier.
Die fractie van tijdwinst kan net voorkomen dat van staatswege in de portefeuille wordt gegrabbeld.... ;-)

p.s. Kijk uit met cruise control. Heel fijn op vlakke wegen, maar extreem verbruik als je een viaduct op rijdt.

Ik snap nooit zo goed dat mensen van alles op de voorruit plakken. Die is vaak toch al niet zo panoramisch meer. Als ik GPS gebruik doe ik het vaak op het geluid. een HUD is een prima oplossing als alternatief voor plakken.

Maar misschien ben ik ouderwets, ik heb cruise control ook nog nooit gemist en adaptive zou ik bij mezelf waarschijnlijk net zo irritant vinden als bij anderen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (41%)]

Ah, en ik maar denken dat je hem gekocht had om er een schroevendraaier in te zetten :P

Het zou mooi zijn als daar een GPS module in zat met een paar seriële data lijntjes.

Hoewel, een losse module kost ook de kop niet meer tegenwoordig.
https://aliexpress.com/item/1005008217597438.html
https://aliexpress.com/item/1005006225173756.html

Op maandag 20 oktober 2025 17:46:10 schreef K7Jz:
[...]

Ik rijd nu een jaar of 10 met HUD en vind het erg fijn. Snelheid, eventueel wat navigatiepijlen, cruisecontrol informatie en buitentemperatuur (vorst/gladheid) komen ook met een korte tekst en gong op de HUD. Ik denk dat elke auto van de laatste 15 jaar wel een extra belletje geeft bij meldingen zoals de benzine of ruitensproei die opraakt.

Noodzakelijk: nee.
Fijn en overzichtelijk: zeker.
Voorkomt het ooit een keer een ongeval omdat je blik toch beter op de weg blijft of je snelheidslimiet iets beter zichtbaar is: waarschijnlijk.

Statistisch en gecorrigeerd op afstand maken veelrijders overigens de meeste ongevallen wegens overmoed en overschatting.

Lijkt mij logisch, veel rijders hebben dat. Ik herken wel de aandrang om het gas in te trappen als de weg leeg is. Bijv. in Spanje, soms half uur lang niemand op de weg.

@Sine ga er straks een halen!!!

@Maarten ik hou ook van schone ruiten maar had geen zin om de camera op de plaats van het trekhaakoog aan de voorzijde van de auto te plaatsen. Dat is een standaard plek voor luxere BMW modellen cams. Boven de spiegel in een huis zit een originele camera voor oa. voetgangers bescherming/verkeersborden/ line assist/waarschuwingen op het grafisch display** ect.
Maar de 4K Vantrue dashcam zit in een makkelijk in te schuiven houdertje rechts naast de binnenspiegel. De voeding, net naast de EOBD port voor de knie/been airbag.

** BMW Live Cockpit Professional

Op maandag 20 oktober 2025 22:14:36 schreef Ad_3:
[...]p.s. Kijk uit met cruise control. Heel fijn op vlakke wegen, maar extreem verbruik als je een viaduct op rijdt.

Dat compenseert zichzelf toch als je weer omlaag rijdt?
Ik zie geen nadeel van de CC hier. Hooguit dat je moet ingrijpen voor de mensen voor je die niet op de CC rijden en die hun snelheid dus laten zakken als ze omhoog rijden.

Idd, ik gooi hem van de CC af en ga manueel verder. Ik vind het zonde om hitte in de remschijven op te bouwen. Soms is het niet mogelijk om bergaf zonder bijremmen door te tuffen. Hoe vaak ik de remlichten van stuntelende voorliggers oplichten, niet normaal. Use your engine brakes staat vaak op grote borden langs de weg.

Tja, ik rijd nog altijd stukken zuiniger met deze auto dan met de voorgaande ster.
En op CC staat ie, ook viaduct op en af.
103 Houd ie gewoon vast.
Iets meer omhoog, minder omlaag...

Yep aquaducten ook dan houd ie hem constant. De Stelvio pass in Italië moet ik nog een keer doen dat lijkt mij geweldig rijden. Millau in F. is ook leuk om te rijden maar is bekend terrein.

Op zaterdag 18 oktober 2025 19:28:03 schreef fripster:
Haha.. Dan kun je ons al gauw vertellen of het ding werkt, en hoe nauwkeurig het ding is...!

Ik heb er een gehaald, maar hij gaat direct terug. Er komt een vreselijke piep uit het ding, van een dcdc converter denk ik.

* joopv loopt weer terug van de parkeerplaats naar de Action...

De 2de had hetzelfde probleem... iets mindere mate maar nog steeds storend. Ook teruggebracht. Ik had geen tijd om de hele voorraad te testen

Geweldige Action kwaliteit. Bewaar je bonnetje!

De reden waarom ik daar geen electronica gerelateerd koop.

Op dinsdag 21 oktober 2025 10:05:01 schreef joopv:
[...]
Dat compenseert zichzelf toch als je weer omlaag rijdt?
Ik zie geen nadeel van de CC hier. Hooguit dat je moet ingrijpen voor de mensen voor je die niet op de CC rijden en die hun snelheid dus laten zakken als ze omhoog rijden.

CC wil snelheid behouden totaan plankgas toe.
Als uw stelling waar is dan kun je plankgas rijden, het uitrijden daarna zou het verbruik dan compenseren.

Op woensdag 22 oktober 2025 14:29:14 schreef Jinny:
De reden waarom ik daar geen electronica gerelateerd koop.

Och, het ligt er al een beetje aan wat ... ze verkopen TP-link 5 poorts Gbit switches voor minder dan een tientje. Die dingen doen zelfs jumbo frames.

Als gooi en smijt switch prima.

Ooit een keer een navigatie daar gekocht, die liep binnen 3 km muurvast.
Daarna hoop gezeik gehad (andere dag met bonnetje) om mijn centjes terug te krijgen.
Ik heb weinig vertrouwen in die tent.

Op donderdag 23 oktober 2025 09:18:48 schreef Ad_3:
[...]
CC wil snelheid behouden totaan plankgas toe.
Als uw stelling waar is dan kun je plankgas rijden, het uitrijden daarna zou het verbruik dan compenseren.

Je maakt een denkfout, omhoog kost altijd extra brandstof.
En omlaag bespaart minder dan omhoog.
Er zit een rendementsverschil tussen.
Het zuinigste rijd je met een zo gelijkmatig mogelijke snelheid op een vlakke weg.
De viaducten en tunnels in NL zijn voor mij onderdeel van een vlakke weg.
Zoveel scheelt dat niet.
Het wordt anders als je een steile berg met haarspeldbochten moet doen.
Dan moet je je voertuig iedere keer uit bijna stilstand weer omhoog sjouwen, net dat (het weer op gang brengen) kost de meeste brandstof.

Op woensdag 22 oktober 2025 11:58:00 schreef joopv:
[...]

Ik heb er een gehaald, maar hij gaat direct terug. Er komt een vreselijke piep uit het ding, van een dcdc converter denk ik.

* joopv loopt weer terug van de parkeerplaats naar de Action...

Ooordoppen of isoleren? Ook leuk om mee te nemen in een vliegtuig met een powerbank. Bij mijn shop waren ze er niet aanwezig, helaas. Ga ik maar even naar een andere winkel in de buurt en daar rondneuzen.

Op zondag 19 oktober 2025 15:45:37 schreef revado:
En daar moest een fluwelen voet tegenaan en niet mijn lompe maar 47,5 er op, dan ging je door de voorruit heen O-)

Oudere citroens (tot de Xantia) hadden één hydraulisch systeem voor vering, stuur en rembekrachtiging.

Tussen het hydraulisch systeem en de rembekrachtiging zat een remktachtbegrenzer die de druk.
(De druk in het hydraulisch systeem was veel te hoog om direct voor de remmen te gebruiken)

Die begrenzers gingen regelmatig kapot en dan was de oliedruk op de remmen véél te hoog en stond je nderdaad als een blok (onaangenaam snel) stil... ;)