Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op donderdag 23 oktober 2025 10:53:40 schreef Arco:
[...]
Oudere citroens (tot deXantiaC5) hadden één hydraulisch systeem voor vering, stuur en rembekrachtiging.
Ik heb 13,5 jaar (2003-2016) een C5 gereden met zulk hydropneumatisch systeem.
In mijn herinnering was het de laatste Citroën met dit systeem (naar mijn weten had zelfs de latere luxe C6 het niet meer).
Meest comfortabele vering die ik ooit op een wagen tegengekomen ben.
Voertuighoogte in 3 standen instelbaar (laagste en hoogste wel beperkt tot 30km/u), kwam soms van pas...
Bij stilstand lag het koetswerk nagenoeg tegen de grond, na het starten van de motor (opbouwen druk) kwam de auto na een minuutje ofzo op de normale rijhoogte.
Ik ben maar één bugje tegengekomen op die 13 jaar:
Na snel herhaaldelijk kort remmen gebeurde het soms dat de achtervering sysnchroon omhoog schoot (goed zichtbaar in de achteruitkijkspiegel).
En je hoopte altijd dat je geen defect tegenkwam in het hydropneumatisch systeem (dure herstelling!)...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 23 oktober 2025 10:53:40 schreef Arco:
[...]
Die begrenzers gingen regelmatig kapot en dan was de oliedruk op de remmen véél te hoog en stond je nderdaad als een blok (onaangenaam snel) stil...
Ook bij de Xantia had je bij mijn weten nog steeds een remkraan in plaats van een rempomp aan je pedaal hangen. Alleen was het denk ik iets anders ingericht met de druk.