Ik heb hier een 5P10S Trenergy fiets accu. Deze had 5 groepen op ongeveer 3,10V en de 5 andere op 3,68V. Komt uit een Stella fiets.. De eigenaar had hem helemaal leeg gereden en toen wilde hij niet meer laden. Meest voor de hand liggend is natuurlijk een kapot pakket en een BMS wat het laden dan verbiedt.
Lader: ST Kunshan ST model SHC-8100CC (ik heb het niet gevraagd maar het zou me niet verbazen als dit niet origineel is. Het heeft wel altijd gewerkt, hij kon er zo'n 70km op fietsen.

Mooi excuus om eens aan zo iets te meten.

De lader is goed. Er zit een plug aan met 3 pinnen maar de lader gebruikt er maar 2. Het BMS heeft die draad wel aan de connector zitten en daar staat data op maar er luistert dus niemand. De ESR gemeten via de balanseerdraden varieert tussen 39 en 92mOhm per groep maar dat is waarschijnlijk voornamelijk door het lengte verschil en door dat dunne draad. Door dat het pak ingetaped zit kan ik niet bij de soldeerlippen. Als ik de spanningval tijdens ontladen meet en dan omreken kom ik op de zelfde ESR waarden. Als ik de tape losmaak krijg ik hem waarschijnlijk niet meer in zijn kast geduwd dus dan maar zo.

Ik heb een voeding op 42V direct over de cellen gezet Ik hoopte dat het BMS dan zou balanceren maar dat gebeurde niet. Ik ben maar gestopt toen de hoogste cellen ongeveer 4,23V waren. De laagste zaten nu rond de 3,94V. Het verschil is dus wel kleiner geworden. Ben ik te vroeg gestopt?

Als ik nu de knop op het pack nu induw schakelt hij het pak door naar de uitgang en als ik het knopje van de ledbalk induw geeft dat nu wel volle bak aan. Het BMS geeft de accu dus blijkbaar wel vrij voor gebruik maar wil niet laden via de eigen lader. Tijdens het laden met de labvoeding kwam er ook steeds een streepje bij op de ledbalk.

Nu probeer ik de cellen zelf te balanceren wat niet meevalt want de weerstand van de de draadjes naar de balanceer punten is niet verwaarloosbaar. Dus nu eindelijk de vragen : -)
1- Hoe dicht moeten die cellen in spanning bij elkaar zitten voor een BMS laden weer toe staat.
2- Wanneer balanceert dat BMS, a) doorlopend tijdens laden of b) pas aan het eind van het laadproces maar nog wel met aangesloten lader.
3- Moet dit BMS gereset worden, zo ja, hoe? Of gaat deze op slot.

de vraag is OF het bms nog wel vrij gaat geven. erg vaak is het eenmaal om dan blijft het om. de verschillen zijn ook erg groot. balanceren word wrs niet gedaan, want dan zijn de draden tussen de cellen en bms ook wat dikker. oude fietsaccu, nooit ontladen onder 30% want kans word steeds groter dat je dit krijgt en het pack brickt.

kijk eens of er geen zekering door is in het laadcircuit, heb er zo al veel gehad. meestal zit er ergens een dikke 30A (auto)zekering in het load circuit, en ergens een 5A kleine zekering in het laad circuit

koppel de accu eens enkel met de + en de - van het pak aan de fiets.
en kijk of die wil rijden. als die geen foutmeldingen geeft, kan je de bms gewoon vervangen. trenergie is meestal niks speciaals. kopen gewoon chinese meuk in.
krijg je fouten als 'E0003' ofzo, dan herkend die zijn bms niet en moet je de huidige aan de praat krijgen. als er plaats is, kan je een 2de bms inbouwen voor het opladen (sneaky workaround).

die 5 lagere groepen, zitten die bij elkaar? anders kan je die afzonderlijk eens wat bijladen. of een dikke belasting over de andere 5 tegelijk om ze leeg te trekken. 2 halogeen lampen van 12V in serie bv.
zolang het grote verschil blijft, zal de bms niet willen opladen.
als je aan de balance connector kan, zou je daar wel manueel de lege cellen kunnen bijladen door een 1S lader bij te pluggen (TP4056 printje ofzo)

toevallig zo een accu? is één van mijn ebikes met trenergy accu. die is gereviseerd bij mij en heb volgens mij BMS vervangen daar (vochtschade). heb daarna de behuizing dicht gelijmd

Ik heb een voeding op 42V direct over de cellen gezet Ik hoopte dat het BMS dan zou balanceren maar dat gebeurde niet. Ik ben maar gestopt toen de hoogste cellen ongeveer 4,23V waren. De laagste zaten nu rond de 3,94V. Het verschil is dus wel kleiner geworden. Ben ik te vroeg gestopt?

Hoe weet je dat of beter hoe heb je dat geconstateerd?

Als de laadstroom groter is dan de stroom door de balanceer weerstand dan word er netto niet gebalanceerd. JE zou verder kunnen gaan laden met een kleinere stroom.

2- Wanneer balanceert dat BMS, a) doorlopend tijdens laden of b) pas aan het eind van het laadproces maar nog wel met aangesloten lader.

Je hebt nu een blackbox en ik een glazenbol :? Ik bedoel zo aan de buitenkant zie je dat niet. Of je moet ergens vinden waar staat wat voor type BMS er zou moeten zitten.

Als het een passief BMS is kan je dat meten door te meten over de cell die nu boven de 4,2V zit. Als je dan stop met laden dan zou die cel sneller dan rest wat spanning verliezen.

Een actief BMS kan je denk ik meten door met een kleine laadstroom te laden in iedere geval een stroom die kleiner is dan die door de balanceer weerstand kan lopen. En dan kan je meten of er cellen zijn die op een gegeven moment langzamer vol geraken.

Het op slot gaan is meer op de uitgang en dat werkt nu bij jouw maar het wil enkel niet opladen. IK denk dat je inderdaad naar zekering moet gaan zoeken.

Hoe jou BMS precies werkt is lastig te gokken. Vaak springt het balanceren pas aan als de spanning boven de 4.25 of 4.30 komt. Of misschien was het al aan, maar heb je het niet gemerkt.

Overweeg om gewoon "met de hand" de boel nu te balanceren en dan te kijken wat er gebeurt met de oringiele fiets en lader.

Bij het balanceren loopt er meestal een stroom van 50-100mA, daar heb je echt geen dikke draden voor nodig, want de meeste BMSen zijn slim genoeg om die stroom even te onderbreken als ze de cel spanning meten.

Of het BMS kan balanceren of niet, zie je meestal gemakkelijk aan de aanwezigheid van grote weerstanden ergens tussen de 30-100 ohm, een gelijk aantal als je cellen in serie hebt.

Om te zien of hij ook echt gaat balanceren kijk ik altijd met een thermische camera, de weerstanden die actief zijn lichten dan hem duidelijk op.

Op zondag 26 oktober 2025 00:03:22 schreef SparkyGSX:
Bij het balanceren loopt er meestal een stroom van 50-100mA, daar heb je echt geen dikke draden voor nodig, want de meeste BMSen zijn slim genoeg om die stroom even te onderbreken als ze de cel spanning meten.

Dat denk ik niet. Veel BMS chips specificeren een forse hysterese tussen "spanning te hoog ik begin met ontladen" en "ok alles weer in orde ik stop met ontladen". En dan nog, dan zou ie even stoppen met ontladen omdat ie onder de ondergrens komt en dan direct weer aanschieten... Kortom, dat ie "even onderbreekt", dat is een gevolg gedrag wat vanzelf komt als je niets doet.

zo op de gok balanceert dit pack niet, en zijn de cellen die nu laag meten degene geweest die in het begin de laagste Ri hadden. deze leverden de meeste stroom en zijn nu slechter geworden. punt is iig dat er 1 of meer cellen in de slechte 10S zo slecht zijn dat ze niet meer vol worden. soms is er zelfs 1 bij waar de aansluiting vanaf is gerot door vocht of lekke cel. maar met 50 cellen! kun je proberen het bms om de tuin te leiden door de draden van het slechte 10S deel op een ander 10S deel te solderen, immers is de verdeling bij een 5P10S hetzelfde. wel de draden onder spanning overzetten!

Mijn load meet de spanning alleen belast en stopt dus bij een te hoge spanning. Maar ik heb de hoge nu ver genoeg onder 4,2V en alle 5 gelijk om verder te kunnen experimenteren. Ik ga nu de te lage cellen laden tot ze gelijk aan de hoge zijn.

Ik begrijp nu dat er geen regels zijn over hoeveel volt de cellen mogen verschillen dus ieder BMS doet wat de ontwerper denkt dat voldoende is. Ik begrijp uit de reacties dat er dus ook BMS zijn die niet balanceren, dat is lullig als de lader dat ook niet doet. Dat verkort de bruikbare levensduur.

Zou me hier niet verbazen, het hele pak ziet er qua constructie erg lowbudget uit. (vergeleken bij de accu's die ik gesloopt heb)

Die camera is een goede, ik wilde mijn DC stroomtang gebruiken maar die camera is makkelijker. Dan moet ik wel eerst dat PCB zien los krijgen (zit goed vast gelijmd of getaped en ik wil niet door flexen onderdeeltjes vermoorden) want aan de bovenkant zitten geen balanceer weerstanden maar ook geen enkel IC en gezien de datacommunicatie moet er een processor aan de onderkant zitten.

wel de draden onder spanning overzetten!

Daar is het nu te laat voor ;-) maar ik denk gezien de verschillen dat de accu zijn beste tijd heeft gehad. Ik zal eens wat tape proberen los te halen zodat ik van de cellen direct de ESR kan meten (Mijn voorraadje cellen (steeds 5 of 6 parallel) doen 5 tot 10 mOhm per 5/6P en dat waren cellen uit weggegooide accus. Deze is 40-90 maar ik zal eens kijken of ik 2 soldeerlippen vrij kan maken om direct te meten.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]

Update: het ging makkelijk los, er zat maar een klein beetje tape onder. Er zitten 3 grote sense weerstanden parallel in lijn met de 2 mosfets die de accu aan/uit zetten. De rest is 0603. Verbaasd me niet gezien de algehele constructie. I zal hem eens vragen of hij de fiets nieuw heeft gekocht want dit is zeker geen originele Stella accu en de Lader is dat waarschijnlijk ook niet.

Er zit een 30A zwevende zekering. Ik zie nergens iets wat een zekering zou kunnen zijn maar ik ben niet goed genoeg thuis in SMD zekeringen om elke behuizing te herkennen dus mogelijk zit er een die ik niet herken.

Het is een vrienden dienst en ik zei alleen ja omdat ik wat meer over BMS en accu pakketten wil leren. Goede oefening in meten en herkennen. Daarom opende ik er ook een topic over. Jullie zijn behoorlijkeexperts op dat gebied. Zowel theorie, ontwerp als experimenteel. En kennis is nodig want we gaan steeds meer hiermee te maken krijgen.

Op zaterdag 25 oktober 2025 20:09:17 schreef fred101:
Ik heb hier een 5P10S Trenergy fiets accu. Deze had 5 groepen op ongeveer 3,10V en de 5 andere op 3,68V.

Einde oefening. Meer dan een halve Volt verschil is ruim voorbij de grenzen van menig BMS. Even vooropgesteld dat er gebalanceerd wordt geeft dit aan dat het BMS daar niet meer tegenop kon balanceren.

Of het BMS balanceert weet je niet zonder software-uitlezing of (zoals door anderen gesuggereerd) een thermisch onderzoek met een camera.
In praktisch ieder geval zal een BMS dat laden niet meer toestaat over het algemeen op slot staan en gewoon niets meer doen, behalve - tot de spanning onder een kritieke grens komt - voor de rest van de tijd data verzamelen en opslaan.

Daarnaast kan balanceren actief gebeuren (alleen tijdens of na het laden met aangesloten lader) of actief én passief (ook bij afwezigheid van de lader wordt er gebalanceerd).

Maar bij actief balanceren (over het algemeen TIJDENS het laden bij dit soort accu's) doet het BMS dat alleen als de celspanning versus tijd versus laadstroom een bepaalde waarde overschrijdt. Er wordt dan gebalanceerd als het BMS weet dat die ene cel sneller volloopt ten opzichte van de rest. Maar dan moet het ding wel weten dat er stroom loopt en dat weet 'ie niet als je buiten het BMS om gaat laden. Dan werkt het actieve delta-sigma balanceren dus ook niet.

1- Hoe dicht moeten die cellen in spanning bij elkaar zitten voor een BMS laden weer toe staat.

Dat weet de ontwerper of diegene die de software kraakt ;)

Grote kans van. Enige waar je zekerheid mee krijgt is het IC ontcijferen en hopen dat het geen OEM-variant van een bekende fuel gauge is.

Dat gezegd hebben is het hopen dat de accu niet ook een of andere Chinese kloon is, want bij tape en andere ongein denk ik niet aan een originele Stella accu.

EDIT: Fred, er zit (vaak, ook niet altijd) een logische zekering op zo'n print, die er ongeveer zo uit ziet:
https://m-voorloop.nl/techniek/revisie-bebob-accu/bebob-v90rm-scp-logic-fuse-12ah4-dexerials.jpg

Die van jou zal groter zijn vanwege de hogere spanning en grotere stromen en daardoor iets herkenbaarder zijn door het grotere witte keramische lichaam, maar de opdruk is vaak zoiets als 12AH4 of vergelijkbare notaties (SFH komt ook veel voor).

Dexerials maakt die dingen onder andere.

Geen zekering, de plus wordt alleen afgetakt dmv kleine schroefterminal. Draden lijkt koper gecoat aluminium, de min wordt door 2 mosfets onder een koelplaatje geschakeld en meer dan 3 weerstanden parallel zit daar niet tussen.
De lader is uit 2014. De cellen zijn van LG

Hier verkoopt iemand een gelijksoort BMS maar daar staat verder geen data bij. Wel erg duur. https://techniek.piet-van-meel.nl/naar-winkel/bms-battery-management-s…
Er zit een hele berg electronica op. Ik zie nog twee wat grotere mosfets/torren (een diode en een mosfet). Ik denk dat ze wel balanceren maar dan in 2 groepen van 5 of kan dat niet?. Zou ook verklaren waarom 5 groepen 3,1V waren en 5 groepen 3,68
Alle waarden bij ontvangst dus nog voor ik iets er mee heb gedaan:
1- 3,0926
2- 3,1004
3- 3,0668
4- 3,0705
5- 3,0447
6- 3,6858
7- 3,6861
8- 3,6861
9- 3,6854
10- 3,6771
Op het PCB staat alleen:
A-4P V:2.0
41K4DM200S002L

Op de Cellen staat:
INR 18650MH1
+GA231H194N2-
QRS code geeft: L4GDDAH194N2118267
INR 18650MH1 geeft deze cel: https://www.batterijenhuis.nl/lg-inr18650-mh1-li-ion-3200mah-unprotect…

Elke cel zit via een weerstand aan een IC met de opdruk 747F5 en tweede regel 503, een 2x10 poot behuizing.
Ik vermoed dat dit de spanning meet. Verder uitzoeken is bijna niet te doen door de dikke en taaie conformal coating.

Er zit een hele berg electronica op. Ik zie nog twee wat grotere mosfets/torren (een diode en een mosfet). Ik denk dat ze wel balanceren maar dan in 2 groepen van 5 of kan dat niet?.

Nee balanceren doe je per cel.
Als er 2 groepen zijn zal dat een andere reden hebben

Maar 1 ding zie ik niet en dan zijn de balanceerweerstanden zelf en ik zie er ook geen 2.

IK denk dat die grote connector er is om daar een extern balanceer circuit op aan te sluiten. Dus dat je bij problemen naar de dealer mag en daar geld mag betalen om te mogen balanceren. Ja er moet wel geld verdient worden.
En een accu die wat korter leeft dan nodig valt daar ook onder.

Die grote connector is voor alle cel-kruispunten zeg maar, anders kan je het hele BMS beter weglaten.

Die 2 losse IC's zijn hoogstwaarschijnlijk AFE's, Analog Front Ends, gesplitst in 2 groepen van 5, intern zitten veel BQ-chips voor 10 of 15 cellen van Texas Instruments ook op die manier in elkaar. Elke groep van 5 kan 1 cel tegelijk balanceren, maar er wordt gewaarschuwd dat bij het inschakelen van balancering op 2 (of 3) groepen de dissipatie van het IC in de gaten gehouden moet worden, omdat je daar anders gemakkelijk overheen gaat.

Sowieso is intern balanceren al bij 1S vaak een langdurige kwestie als je dat met zo'n chipje op wil lossen vanwege de erg lage stroom die er loopt.

Die twee AFE's praten per I2C, HDQ of SMbus met die controller er rechts van. Die neemt de belangrijke beslissingen. Ik vind de meetweerstand een raar ding overigens. Weerstanden parallel zie ik vaak, maar dan zijn het altijd 2 of 3 exact gelijke types. Hier lijkt 1 afwijkende in het midden te zitten.

ik zou de balance kabel lostrekken en alle cellen afzonderlijk opladen naar 4,2V.
ik gebruik hiervoor zo een klein ladertje of een smart charger

https://ae01.alicdn.com/kf/Sc24e28865c8f48f8a226a75a635a8530k.jpg_640x640q90.jpg
ik maakt dan een verloopkabel van 2-3 of 4 cellen om in te pluggen op de grote balance kabel

https://i.ebayimg.com/images/g/FKIAAOSw0xhg4F1y/s-l1200.jpg

veel kans dat de BMS weer opstart als de boel gelijk staat.
en anders kieper je die eruit en steek je een andere BMS, als de fiets het toelaat natuurlijk.
https://www.amazon.nl/Beschermingsbord-Li-ioncel-Batterijbescherming-B…

https://www.amazon.nl/Evenwichtige-Waterdichte-Management-Temperatuur-…

maar vermoedelijk heb je dezelfde accu als mijn fietsvoorbeeld, en daar heb ik de BMS ook uitgekiepert.
mijn ledjes van de accu zijn namelijk blauw nu. en vroeger was dat groen/rood. als je de bms eruit gooit, werken die ledjes namelijk niet meer. dus ik stak een externe pcb erbij

ik stak er zo ene in
https://ae01.alicdn.com/kf/S7353c19f2fa946a0bc4d1baecbc27b86m.jpg

Op zondag 26 oktober 2025 19:00:47 schreef weardguy:
Die grote connector is voor alle cel-kruispunten zeg maar, anders kan je het hele BMS beter weglaten.

Oops dat is de connector aan naar het accupack.
Bedankt voor je helder uitleg over de werking van de IC's. IK wist niet dat IC's zelf ook kunnen balanceren, uiteraard met beperkingen.

Ik had eigenlijk ook nog enkel maar BMS gezien waar alles apart gebeurde dus met aparte balanceer IC's en weerstand

Ik heb de tape losgehaald rondom de balanceer soldeerlippen. Dat was 1 laag tape die als isolatie tussen de metalen behuizing en de cellen zit. (wel met draad versterkte tape maar dat helpt weinig tegen doorprikken/smelten.

De balanceer draad van cel 5 zat los, de tape hield ze tegen elkaar. Een van de draden is verlengd (bij productie) Hij was niet gebroken er zat nog soldeer aan. Lijkt gewoon slecht gesoldeerd te zijn. Dat is de tweede productie fout. De eerste was dat pin 1 van de "balanceer" connector plat gebogen onder de connector zat. Daardoor zat de connector er enigszins scheef op. Dat was de min aansluiting van pack 1 (wat teven de gnd van het hele pak is)
Ik denk dat deze accu een "gereviseerde" is want er zit een sticker van KWS op en dat is een bedrijf wat dat fiets-accus "reviseert"

Nu ben ik ze tot 4.2V aan het laden direct op de soldeerlippen.
De inwendige weerstand per groep zit nu tussen de 10 en 13mOhm. Ik weet niet wat zo'n LG cel nieuw voor ESR heeft.

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het werk voor niks is maar de cellen lijken me nog bruikbaar dus is het misschien verstandig het BMS te vervangen. Kan nooit veel slechter zijn dan het nu was.

onderling verschil wil niet zeggen dat de cellen kapot zijn. zeker met losse balance kabels kan een bms aardig gek doen.
goed mogelijk dat alles opladen en heraansluiten de boel weer opstart.

soms moet je voor ene BMS te starten, de lader aan de uitgangsklemmen zetten. als alle celspanningen dan OK zijn start mogelijks de BMS weer op.

worst case vervang je de bms voor 20€ en werkt de boel dan toch nog.
wil je de accu reviseren zal de bms toch vervangen worden, dus verloren is het niet.
eigenlijk kan je de boel opladen en gaan fietsen, presteerd de accu nog goed, vervang bms.
valt na 5km de fiets uit en zit je met ontladen cellen, geen tijd meer in steken

De inwendige weerstand per groep zit nu tussen de 10 en 13mOhm. Ik weet niet wat zo'n LG cel nieuw voor ESR heeft.

Gevoelsmatig lijkt me dat goed. Een 100Ah loodaccu heeft ook zo een Ri.

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het werk voor niks is maar de cellen lijken me nog bruikbaar dus is het misschien verstandig het BMS te vervangen.

IK dacht dat je ook wou leren hoe zo een BMS werkt, toch?
Maar voor niets is het niet je leert er in ieder geval weer van.

En er is toch iets aan kans dat als de cellen gebalanceerd zijn en met de fouten die je gevonden hebt dat het wel gaat werken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (51%)]

Op maandag 27 oktober 2025 11:44:43 schreef fred101:
Nu ben ik ze tot 4.2V aan het laden direct op de soldeerlippen.

volgens het datsheet van een goede cel is dat 50-70 of iets dergelijks. Dus voor een setje van 4 of 5 parallel is 10-13 gewoon heel prima.

Op zondag 26 oktober 2025 08:47:59 schreef rew:
[...]Dat denk ik niet. Veel BMS chips specificeren een forse hysterese tussen "spanning te hoog ik begin met ontladen" en "ok alles weer in orde ik stop met ontladen". En dan nog, dan zou ie even stoppen met ontladen omdat ie onder de ondergrens komt en dan direct weer aanschieten... Kortom, dat ie "even onderbreekt", dat is een gevolg gedrag wat vanzelf komt als je niets doet.

Ik ken er anders best een boel (vooral van TI) die precies dat doen, van zichzelf, of ik opdracht van een microcontroller als die een sample sequence start.

OK. Ander marktsegment dan waar ik naar heb zitten kijken. Ik keek bij de 1S protectie chips. Die specificeren dan 4.25 nominaal start met balanceren en 4.15 stop balanceren. 50mV aan spanningsval over de draden is dan juist precies goed om te stoppen bij 4.20V.

De TI chips zijn vooral voor meer cellen en kosten een veelvoud van de simpele 5- of 6-pins 1S gevallen.

Ik ben nog bezig met balanceren. Ik moet er nog 3 van de 10. Wat me opvalt is dat de cellen na het laden wat lading verliezen. Maar als ik ze daarna nog een paar keer aan de voeding hang dan komt er een moment dat dat stopt. Ik zet er 4.200000V op :-) en dan bereikt de cel dat punt maar het duurt dan heel lang voor dat de stroom stopt dus er gaat best veel lading in die laatste mV's.

Ik denk dat dat "ontladen" (ik praat over 2 tot hooguit 10mV) te maken heeft met verschillen in ESR van de parallel staande cellen. Door de spanning over de ESR worden sommige minder vol en moet dat nivelleren (de cellen met laagste ESR laden heel langzaam de slechtere bij) Een beetje zoals loodzuur accus de lading herverdeeld door diepere lagen te laden uit de lagen aan het oppervlak. Zou dat kunnen?

Als hij vol is ga ik de stroom door de balans draden meten. Kijken of daar wat gebeurd.

Ik zet er 4.200000V op :-) en dan bereikt de cel dat punt maar het duurt dan heel lang voor dat de stroom stopt dus er gaat best veel lading in die laatste mV's.

Nee er gaat niet meer lading in maar namate het spanningsverschil kleiner word word de stroom lager en duurt het daardoor langer.

Als je bv met constante stroom zou kunnen laden en dan precies op 4,2V zou kunnen stoppen dan zou het allemaal net zolang duren.

Als je bv met constante stroom zou kunnen laden en dan precies op 4,2V zou kunnen stoppen dan zou het allemaal net zolang duren.

Dat is dus precies wat ik doe.
Ik laad met exact 3A en hij stopt op exact 4,2V (Ik gebruik een SMU) Alleen de weerstand van de krokodilkklemmen zorgen voor een klein verschil, de rest is 4 draads. Bij 4,2V stopt de SMU met laden want de celspanning is dan 4.2V. Er loopt dan nagenoeg geen stroom meer(paar nA) . Dat is ergens in de 4,19xx volt open klem direct op de soldeerlippen.

De celspanning loopt, afgekoppeld, dan langzaam terug naar bv 4,140V. Dan sluit ik de SMU weer aan en er gaat nog wat stroom lopen tot hij weer bij 4,2V stopt. Dat doe ik een paar keer en dan blijft uiteindelijk de eindspanning stabiel. Ik probeer nu alle cellen op 4,16V +/- 5mV te krijgen.

Met laatste mV nog veel stroom bedoel ik dit: Hij staat op dit moment te knipperen tussen 4,19999 en 4,20000 en er loopt nog steeds 2,5xxxxA. Maar je ziet het terug lopen. Als de stroom uiteindelijk 0 wordt (dat zal nog een half uur ofzo duren denk ik) staat de spanning op 4,20000V en de stroom op 0mA