Op vrijdag 31 oktober 2025 20:35:28 schreef benleentje:
[...]Je meet in het circuit en dan meet je alle weerstanden.Mijn eerdere vraag as om de met een andere DMM deze aan te sluiten op de gele DMM.
Dmm1 zet je dan op weerstand en de gele DMM zet je aan en je meet dan de weerstand van alle spanning bereiken.
Het zou mooi zijn als deze waarden ook in de datasheet staan.Daarnaast of je nog aan 150mV oid wil meten.
Deze meter lijkt te zin opgebouwd rond een 3,5 digit DMM ic dat zelf alleen maar 200mV kan meten. Onder de 200mV zitten er geen deler weerstanden tussen en de ingangsweerstand van R1 2k ohm.
[...]Ik zie schakelaar met ohms erbij staan. En dat lijkt wel te kloppen met de weerstandsmeting.
In de stand ohm gaat er eerste een stroom door een 240 ohm weerstand naar de banaanbus V/Ω. Vanaf hier gaat de te meten spanning eerst via R1 van 2k ohm en daarna via de schakelaar ohms verder helemaal buiten de spanningsdelers om.
Sorry, ik was dit weekend zwaar verkouden geworden...
Nu weer even de responses aan het checken (heel erg bedankt daarvoor)
Ik weet niet of ik het goed heb gedaan maar als ik de weerstand over de gele meter meet met een andere meter (heb over de COM en V-Ohm gemeten) krijg ik altijd een oneindige waarde.
Heb je nog tips om over 150mV te meten. Ik heb geen stroom generator hier.
De waarden in het schema KUNNEN afwijken van de echte waarde, dan is het apparaat in de fabriek geadjusteerd.
Op vrijdag 31 oktober 2025 20:29:01 schreef harry64:
Ik zou beginnen met S6B en R8 controleren. En wat is RV1 voor een 'dinges'?De vr diodes lijken mij zeners te zijn daar andere diodes met cr worden geduid. Het kan dus zijn dat een van die 'beveiligingszeners'(?) ooit eens een 'klapper' hebben opgevangen.
Het is mij verder ook niet duidelijk of van de processor en ad converter er misschien nog geschakeld wordt met referentie spanningen.
Hoi Harry,
Ik heb alle diodes even losgehaald en doorgemeten. De kleintjes zijn allemaal in orde maar de 2 zwarte bovenin de printplaat op de 2e foto zijn beiden defect.
Ik kan helaas buiten het schema geen service manual vinden. Enig idee waar ik ze mee zou kunnen vervangen? Ik heb nog UF4005's liggen.
Bedankt zover!
Op vrijdag 31 oktober 2025 20:18:56 schreef MarcelvdV:
Ik heb even de kleurcodes gecheckt en de bovenste composiet is 270 gemeten en hoort 240 te zijn. De onderste is 1,6 en hoort 2,0 kohm te zijn. Ik zal de rest ook nog even checken
Ik heb ze nog even netjes uit circuit gemeten. De composiet van 240 is 264 en die van 2000 is 2160.
Daar zal het niet in zitten
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb je nog tips om over 150mV te meten. Ik heb geen stroom generator hier.
Je hebt een spanningbron nodig, niet een stroombron. Als je wat met audio doet heb je vast wel potmeters liggen. Pak een 5k ofzo. Zet er een 9V batterij over. Pak je goede DMM en meet tussen de min en de loper. Draai tot deze 150mV aangeeft en meet het dan met je foute DMM.
Composite weerstanden zijn de slechtste weerstanden die je kunt vinden. Ze verlopen nogal omhoog en ze zijn nogal ruiserig. Over het algemeen kun je ze beter vervangen. Ze zijn alleen goed voor dingen als snubbers omdat ze goed met pulsen om kunnen gaan. (en natuurlijk zijn er high end audiofools die denken dat ze magische eigenschappen hebben .
Op maandag 3 november 2025 13:23:05 schreef MarcelvdV:
Ik weet niet of ik het goed heb gedaan maar als ik de weerstand over de gele meter meet met een andere meter (heb over de COM en V-Ohm gemeten) krijg ik altijd een oneindige waarde.
De ingangsimpedantie van de meter op het V-bereik is 20 Mega Ohm.
Je moet een DMM gebruiken die weerstanden van 20 Mega Ohm of hoger kan meten, een DMM die dat niet kan zal oneindig aangeven.
Zet je defecte meter op een VDC stand en meet over V-Ohm en COM de 20 Mega Ohm.
benleentje
Golden Member
De meter moet wel aan staan en en op spanning meten. En dat doe je in alle spanning bereiken voor DC en AC.
Precies zoals fred101 zegt, zo maak je een kleine spanning. Het hoeft ook niet precies 150mV te zijn als het maar kleiner is dan 200mV. Als je met de potmeter dan ongeveer 150mV ingesteld en de meter zegt dan dat het 154,23mV is dat weet je dat die waarde klopt en dat de defecte meter hier wel goed meet.
Ik ga de 150 mV proberen!
Nog even een ander iets. Ik heb alle diodes doorgemeten. Alle glazen meten correct maar de zwarte zoals op de foto geven alle 3 een foutmelding. Komt dit door het type diode? Ik weet trouwens ook niet precies wat voor type het is omdat ik geen service manual kan vinden.
Ik ben beginnend zoals jullie vast wel gemerkt hebben....
benleentje
Golden Member
Wat bedoel je met een foutmelding?
Wat staat er exact in het display van je meter?
Welke meter gebruik je ervoor?
Volgens het symbool onder de diode is het ook geen noromale diode ik denk eerder een TVS.
Wat is het volledige type nummer wat op de diode staat?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
TVS of zener, dat zou ik moeten opzoeken. Maar dan nog zou ie als "diode" nog steeds als diode moeten doormeten.
Maar als je foute dingen(*) doet met een meter, dan zit een TVS natuurlijk precies "in de line of fire".
(*) Dat wat niet de bedoeling is en waar ie van kapot gaat...
Ik heb in eerste instantie met een apparaatje gemeten dat de ZOTI ZD-MT1 heet. Gebruik ik vooral voor condensatoren eigenlijk. Deze gaf OL bij de zwarte diodes en 0,5V bij de glazen. Ik heb nog even de Laser multimeter erbij gehaald en die geeft wel waardes bij de zwarte diodes, 0,6V bij alle 3. Ze lijken dus wel goed te zijn. Er staat trouwens verder niets op de diodes.
benleentje
Golden Member
Deze gaf OL bij de zwarte diodes en 0,5V bij de glazen.
0L of Ol is geen fout melding maar de meter verteld je gewoon dat het niet in staat is om een correcte meting uit te voeren. Soms staat 0l voor of out or range en dat de waarde dan buiten het meetbare deel zit. Elke meter verteld je dat net even iets anders en als je het wilt weten kan je dat voor je meter even opzoeken.