AXA connect 3.0 (CK300, gebruikt op Stella eBike) op eigen WEB-server aansluiten

Hallo,

Ik heb een Stella eBike waar gedurende exnkele jaren een verzekering op heeft gezeten op basis van een GPS tracker AXA Connect 3.0.

De eBike is inmidels zo oud dat ik deze uit de verzekering heb gehaald.

Nu wil ik graag de AXA connect 3.0 naar mijn eigen WEB-site laten wijzen.
Er is echter geen enkele documentatie te vinden hoe je dit device kunt programmeren.

Op de print staat CK300_v1.02_190521.

Is er iemand die mij verder kan helpen?

Ik denk niet dat je dat gaat lukken tenzij je nu nog even meldt dat je allerhande protocol analysers en netwerksniffers hebt aangesloten en slechts wat firmware truukjes nodig hebt om deze aan te passen.

Hoe ga je die tracker 'naar je website laten wijzen?' er zit waarschijnlijk een heel platform achter dat allerlei communicatie zoals commando's en coordinaten kan afhandelen zodat het uiteindelijk op een kaartje gegenereerd kan worden. Of zou je dit zelf ook kunnen opzetten?

Er zit waarschijnlijk ook nog een simkaart in(gebouwd)?

Voor €105 kan je voor 3 jaar weer AXA connect afkopen: https://voordeelfiets.nl/products/axa-in-smart-guard-gps-tracker

Bedankt voor je reactie.

Ik doe dit uit hobby. Ik heb heel veel ervaring met Arduino's, ESP8266's etc. Zowel HW als SW.
Ook met WEB-sites, Python, MySQl, C++ etc.
Als dit niet lukt ga ik zelf iets opzetten met een ESP8266, een SIM-module en GPS.

De AXA heeft een Bluetooth-koppeling die door rijwielhandelaren die de boel inbouwen wordt gebruikt volgens mij.
Ook zal dat ding een firmware-update moeten kunnen krijgen lijkt me. Maar hoe dat allemaal werkt is geheim.

De AXA wordt middels 4 draden aangesloten op de eBike. Rood, zwart, geel en groen.
Ik kan nergens vinden wat deze draden precies doen. Rood en zwart is vast de voeding. Een vd andere draden zal de AXA wakker maken. Ook dit kan ik nergens vinden.

Ik heb er ooit 199,- euro vor betaald dus het is mijn eigendom lijkt me.

Ik hoop dus dat iemand iets meer weet en me wat verder kan helpen.

Wat K7Jz zegt ...

Verwacht hier niet te veel input, niemand kan wat met een typenummer en wat draadkleuren.

Als je hier echt wat mee wilt doen zul je in de firmware van het ding moeten gaan rommelen, of die vervangen voor iets wat je zelf maakt. Dat lijkt me zelfs met de geschikte tools geen makkelijke opgave.

En dat is nog los van wat er nodig is om een eigen 'site' op te zetten om de locatie te volgen.

Op maandag 10 november 2025 12:41:20 schreef Nico120:
[...]
Ik heb er ooit 199,- euro vor betaald dus het is mijn eigendom lijkt me.
[...]

Een aangekochte wasmachine is dat ook. En toch ga je nergens terugvinden hoe je die wasmachine kan herprogrammeren. Terwijl de handelaar dat wel gaat kunnen met de tools waarvoor hij ook moet betalen.

De BLE connectie is waarschijnlijk om enkele gegevens in te brengen en te unlocken.

Wat is je bedoeling ermee? Gewoon tracken welke weg je rijdt en aan welke snelheid? Dan is een kant en klare fietscomputer à la Garmin een voor de hand liggende keuze. Of een sporthorloge met opname functie.

Bedankt allemaal.

veel waarheden maar niet geschoten is altijd mis. En hergebruik van electronica is een stuk beter voor het milieu.

Een wasmachine doet het ook zonder cloud access. En een oude mixer gebruik je ook wel om cement mee te mixen.

Vaak zijn dit soort apparaten gebaseerd op ESP8266 of STM microcontrolers. En die kan ik heel goed programmeren. Ook zijn er erg veel open source libraries beschikbaar.

En een tracker voor de auto heb ik eerder op basis van een Raspberry en een G3-modem gemaakt waarbij de locatie in Mysql wordt gezet. Die je weer verder kunt gebruiken voor een WEB-site, python programma of HomeAssistant. En ik ben met pensioen dus heb veel tijd.

Maar goed ik blijf hopen dat iemand iets meer weet van dit apparaat om mij op weg te helpen.
Zo niet dan eindigt dit hobbie-projectje.

En goedbedoelde adviezen (waarvoor dank) om een klant en klaar alternatief te kopen zijn echt niet meer nodig.

Op maandag 10 november 2025 12:41:20 schreef Nico120:
..
Ik doe dit uit hobby. Ik heb heel veel ervaring met Arduino's, ESP8266's etc. Zowel HW als SW.
Ook met WEB-sites, Python, MySQl, C++ etc.
Als dit niet lukt ga ik zelf iets opzetten met een ESP8266, een SIM-module en GPS.
....

Ah ok, je hebt er dus wel verstand van. Omdat je het over "WEB-sites" hebt, schatte ik je kennis iets lager in.

Apparaten met wifi kan je nog wel eens foppen. Een eigen DNS server geeft dan voor axa.nl een ander IP adres en dan kan je zelf gaan knutselen. Omdat jij met 1 module zit die waarschijnlijk een simkaart heeft wordt dat al een stuk lastiger. Kan je bij die simkaart komen of is het eSIM?

Overweeg overigens ook een simpele Airtag of een variant daarop als GPS tracker. Dat kan vanmiddag al werken en is nog goed te verstoppen ook. (Sorry, lees net je kant & klaar opmerking ;) )

Er zit een sim-kaart in die er ook uit kan. Ik heb voor de time being gisteren al een chipolo air tag in de eBike gedaan. Dat werkt natuurlijk prima als er iPhones in de buurt zijn :)

Ik heb om een beeld vd situatie te schetsen wat fotos toegevoegd. Had ik natuurlijk meteen moeten doen.