Via een weggeefhoek hier in de regio, kon ik een Eufy RoboVac 11 ophalen. Wel een wat ouder type.
De vorige eigenaar zegt hem werkend weg te hebben gezet en geen idee of ie het nog doet. Maar wanneer ik ‘m in de lader zet krijg ik uiteindelijk een rode powerknop die continue blijft branden en 4x piepen die zich blijven herhalen.
Volgens de manual duidt dit op vastgelopen borstel.
Maar nu zie ik dat er helemaal geen borstel meer in zit. Dus waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar deze eruit gehaald om te checken of dit de fout was en vervolgens vergeten terug te zetten.
Maar ik heb m al helemaal uit elkaar gehad en schoon gemaakt. Motor zit gewoon vrij en loopt niet aan.
Ik heb ook de accu losgekoppeld in de robot en vervolgens in de lader gezet met dezelfde foutmelding.
Dus ik verwacht een dode/slechte accu.
Nu had ik de spanning op de accu gemeten en deze was 7,79V terwijl deze eigenlijk 14,8V zou moeten zijn.
Om nou te voorkomen dat ik van te voren een hoop kosten ga maken, kan ik eigenlijk zonder probleem de accu loskoppelen en mijn labvoeding instellen op 14,8V en deze aansluiten op de connector waar de accu op zit? Mocht de robot dan wel lopen en geen foutmelding geven, dan kan ik met zekerheid zeggen dat het de accu is.
Of hebben jullie een andere/betere oplossing of suggestie?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik zou zelf een batterijpack maken. 4 18650 li-ions zijn overal te vinden. Oude laptopbatterijen of power tools. Je kan ze eenvoudig testen. Opladen tot 4.2 of 4.15v en terug ontladen en de Ah's oplijsten om te kijken of ze nog iets waard zijn. Kost niets. Opgelet met li-ion. Gaat hij over de 4.2v dan gaat het in de fik. Komt hij onder de 3v dan komt er schade en blijft hij niet lang werken. Bij het maken van een pack is dus een bms onontbeerlijk tenzij ter test. Dan laadt je ze individueel op en probeer je de stofzuiger uit te schakelen voor hij echt plat is.
Enfin. Bij dit soort meuk is het batterijen vervangen aan de lopende band dus je hebt kans dat dat de oorzaak is. Uiteraard gaat er nog veel meer stuk aan die dingen en is een net voorgestelde testopstelling een mogelijkheid om de kosten en risico's zo laag mogelijk te houden.
Ik weet niet of ik iets over het hoofd zie of niet begrijp aan de procedure van EricN, maar ik heb het idee dat ik veel meer op mijn hals ga halen dan nodig is.
Is het niet veel gemakkelijker en sneller om gewoon een voeding te nemen en deze in te stellen op 14,8V? Het is puur om te testen of de rest van de stogzuiger werkt, om zo te kunnen concluderen of enkel een batterijpack en de missende borstel kan aanschaffen. Of dat er wellicht meer aan de hand is en het kalf groter dan de koe wordt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je kunt idd een labvoeding aansluiten ipv de accu.
Die accu zelf zal wel dood zijn maar soms lukt het om met 100mA het ding eerst een tijdje te laden via je labvoeding. Ben wel voorzichtig, het is de manier om sommige labvoedingen te mollen. Zet eerst de voeding aan en goed. Dat is cc 100mA en 14V, accu aansluiten en een tijdje laten staan totdat er meer dan 12,8V over de cellen staat (3,2V per cel) Als dat lukt is er een kans dat het BMS laden weer toestaat. Daarna mag je er meer door sturen, bv 1A. Als je klaar bent eerst de accu eraf, dan de voeding pas uitzetten. Maar waarschijnlijk is de spanning hier al te laag geworden. Doe dit vlak bij een emmer water waar je ze in kunt dumpen als ze in de fik gaan.
EricN
@Ricotjuh
Het kan idd met lab voeding maar dan krijg je maar een beperkt beeld. Het zal dan mss starten en dan denk je dat het werkt. Maar na de aanschaf ve nieuwe batterij kan blijken dat hij zijn station niet vind of dat hij toertjes rijd ipv heel de kamer. Of nog ander van dat ongein. Dat probeer ik je te doen vermijden met een gratis oplossing.
Tip voor de borstels: ook de lagertjes aan de zijkant eens bekijken. Niemand haalt dat er af en haar stapelt zich daar op.
Dank alle voor de tips.
Ik heb de stofzuiger weer kunnen laten rijden middels een losse voeding en (lange) aansluitdraden.
Voor zover ik kan beoordelen vertoont de stofzuiger geen rara klachten.
Dus de volgende stap die ik wil zetten is een accu aanschaffen. Maar nu loop ik tegen een aantal dingen aan.
Het origineel (althans degene die in de robot zat) ziet er zo uit.
14.8V 2600mAh
Nu zie ik via een Duitse website een accu staan, waarbij ze zeggen dat het een originele zou zijn, dat de spanning 14.4V is.
https://www.ep-mediastore-ab.de/deebot-eufy-battery-2600mah-original-p…
Daarnaast nog eens gekeken wat 123accu te bieden heeft. Die komt met onderstaand alternatief. Weliswaar eigen merk, maar zou ook zonder problemen in de Eufy RoboVac 11 moeten passen.
Echter staat hier ook 14.4V.
https://www.123accu.nl/Eufy-PA04-accu-14-4-V-2600-mAh-123accu-huismerk…
Overigens zie ik bij "REPLACES / OTHER SPARE PART NUMBERS" niet het nummer voorbij komen wat op mijn accu staat. En dat de spanning lijkt af te wijken van de 14.8V.
Dus mijn vraag, kan ik zonder problemen de bestaande accu vervangen door een van bovenstaande modellen, of moet ik toch rekening houden met een aantal zaken?
Ik heb te veel filmpjes gezien van in de fik vliegende apparatuur wat accu's bevatten, vaak wel voor Chinees komaf, maar dat is volgens mijn 90% van dit spul. Dus ik ben een beetje terughoudend om zomaar accu's te bestellen. Laat staan er zelf aan knutselen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Rest verwijderd want ik zie nu dat je een 4S hebt. Dat is 4x3,7V=14,8V . Geen idee waarom ze 14,4 opgeven. Maar een Li-ion is 3,7V in de meeste opgaven. Dat is echter een waarde ergens tussen vol en leeg. Vol zijn ze max 4x4,2V=16,8V Dus 14,4 of 14,8 maakt niets uit voor de electronica.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (87%)]
EricN
Sommige fabrikanten nemen 3,6v als standaard waarde. Het belangrijkste is dat er een bms op zit. Dat is bij chinese meuk veelal niet. (Zie mijn bijdrage in het chinese rariteiten topic waar zelfs makita blijkt te zondigen). De vermelding "origineel" is ook veelal met een grote korrel zout te nemen. Het is volgens mij een afkorting van "zoals origineel" of "het zou kunnen doorgaan als origineel" of "het zou moeten zijn als origineel"....
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@fred: In theorie is die 3.7 of soms 3.6V de waarde waarbij Ah * <diewaarde> het best in de buurt komt van de echte Wh die je uit de accu kan halen.
Dus @EricN het is niet helemaal "willekeurig" wat sommige fabrikanten opgeven.
14.4V is 4x 3.6V
14.8V is 4x 3.7V
zelfde cellen, alleen de soort li-ion is anders. sommige chemische samenstellingen zijn stabiel van 4,2V tot 3,5V en duiken dan in elkaar.
andere presteren goed van 4,1 tot 3,3V.
gemiddeld zijn ze dan 3,6V of 3,7V maar zijn feitelijk gewoon hetzelfde
A 3.6V lithium battery typically uses LiMn2O4; cathode material and has a nominal voltage of 3.6V, while a 3.7V battery often uses LiCoO2; and has a nominal voltage of 3.7V. Both are interchangeable in most devices, but 3.6V batteries have slightly higher energy density and lower self-discharge, while 3.7V batteries are more widely available.
3.6V Battery: Operates between 3.0V (discharged) to 4.1V (fully charged).
3.7V Battery: Operates between 3.2V (discharged) to 4.2V (fully charged).
de helft van die accu verpakkers weet gewoon het verschil niet en zal random 3,6V of 3,7V op de labels drukken