Een geel/groene kabel mag toch ook een andere gekleurde functie krijgen mits je de draad duidelijk voorziet van betreffend gekleurd PVC tape?
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 25 november 2025 16:49:00 schreef KlaasZ:
Ja, ik weet wel dat de aarddraad geel/groen is, maar is dat ook ergens dwingend voorgeschreven?
Ja in de NEN1010.
Op dinsdag 25 november 2025 17:11:12 schreef Bobosje:
Een geel/groene kabel mag toch ook een andere gekleurde functie krijgen mits je de draad duidelijk voorziet van betreffend gekleurd PVC tape?
Volgens de NEN1010 mag dat nooit.
De meeste aders mag je omkleuren maar geel/groen zeker niet.
Maar dat is als je je houd aan de NEN1010 of vergelijkbare normen want anders mag je dat zelf weten.
Op dinsdag 25 november 2025 17:08:31 schreef KlaasZ:
nee, ik bedoel gewoon een keuring op veiligheid.
Officieel gewoon keuren op veiligheid bestaan niet en het kan ook niet. Want je keurt altijd tegen een lijst van regels wat dus meestal ook een norm is en als er geen regels zijn dan valt er ook niet te keuren.
Soms is het heel duidelijk dat iets onveilig is en dan is het afkeur. Maar wanneer is het wel goedkeur en dat is onduidelijk zonder regels.
Officieus gewoon keuren op veiligheid is niet zo moeilijk maar deze wereld draait om officiële rapporten en juridische gronden. Dus zeggen dat iets veilig is leuk maar je hebt er niets aan.
Keuren op veiligheid volgens de regels van de NEN1010 is omschreven in de NEN3140 die gaat specifiek over veiligheid.
NEN1010 gaat over het maken en onderhouden van een veilige installatie en uniformiteit
[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]
Of iets afkeur is op een keuring wordt bepaald door de regels waarmee je keurt
Er is geen 'algemene veiligheidskeuring'
Je kunt bv de veiligheidskeuring van de verzekering pakken, de scope 10, die verwijst naar de nen3140, die afgeleid is van de NEN-EN 50110 waarin staat dat aarde geel/groen is, dus afkeur
Maar zonder de normen/wetten te noemen waarmee gekeurd wordt, heb je geen goed/fout
Op dinsdag 25 november 2025 16:49:00 schreef KlaasZ:
Ja, ik weet wel dat de aarddraad geel/groen is, maar is dat ook ergens dwingend voorgeschreven?
Hypothetisch geval: stel dat ik voor de draden ongebruikelijke kleuren kies, maar wel voor elke functie consequent dezelfde kleur, en de installatie voldoet verder geheel aan de NEN1010, kan die installatie bij een keuring worden afgekeurd?
Als je een keuring besteld om je elektrische installatie te toetsen aan de voorschriften van de NEN1010 dan zal die afgekeurd worden.
Tenzij je een risicoanalyse voorlegt met je argumenten en bijkomende maatregelen waarom je gekozen hebt voor een ander kleur voor de beschermingsgeleider.
[Bericht gewijzigd door evelo op (12%)]
Op dinsdag 25 november 2025 17:11:12 schreef Bobosje:
Moet over de volledige lengte geel/groen van kleur zijn. Ook als die in een kabel zit.
Ik probeer er achter te komen wat de wettelijke basis is voor het gebruik van geel/groen voor de aarddraad. En ook voor de andere kleuren.
Dat wordt wel genoemd in de NEN1010, maar we zijn het er wel over eens dat dat geen wet is.
Een keurder kan wel zeggen dat hij keurt op basis van NEN1010, maar wat voor wettelijke basis heeft hij om mijn installatie af te keuren als ik wit kies voor de aarddraad?
Ik begrijp uit de reacties dat een keuring alleen kan plaatsvinden op basis van een norm, maar omdat die normen allemaal uitgaan van de gebruikelijke kleuren, kun je daar niet omheen, hoewel er geen wettelijke basis is.
Begrijp me goed, ik vind ook dat je niet moet afwijken van wat algemeen gebruikelijk is. Maar ik zie niet wat mij kan verbieden om toch af te wijken.
Niemand verbiedt je dat ook,
Thuis mag je maken wat je wil
Er is geen nen-politie, nen-boetes etc
Tot een verzekering of andere instantie komt keuren, met hun regels. ( waar jij vrijwillig voor tekent )
Wat ook niks wettelijks is, maar aan de andere kant zijn ze ook niet verplicht je verzekeringsaanvraag te accepteren / uit te hoeven keren
Verder zijn keuringen in NL over het algemeen nog vrij ongewoon. De meeste brengen alleen advies uit
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 25 november 2025 21:21:45 schreef KlaasZ:
Een keurder kan wel zeggen dat hij keurt op basis van NEN1010, maar wat voor wettelijke basis heeft hij om mijn installatie af te keuren als ik wit kies voor de aarddraad?
een keurder heeft vooraan in het rapport staan volgens welke nen1010 deze heeft gekeurd. doorgaans volgens een nen van rond de tijd dat het pand is gebouwd, als er geen grote verbouwingen zijn geweest. dat is me al vaker opgevallen, 1e keuring gedaan van een pand uit eind 90's volgens de nen uit 1996. 3 jaar later word ineens de nen1010 uit 2019 gebruikt als leidraad. een heel ander verhaal, ook bij utiliteit. 30mA aardlek op algemene groepen, ook groepenschakelaars op krachtgroepen ( dus alleen zekeringen op een ceeform is een puntje ) en zo nog wel meer dingen die je op zeker aan kunt passen.
Ik probeer er achter te komen wat de wettelijke basis is voor het gebruik van geel/groen voor de aarddraad. En ook voor de andere kleuren.
Er is geen wet die kleuren noemt.
Die keurder heeft geen wettelijke basis nodig, het is geen rechter.
Begrijp me goed, ik vind ook dat je niet moet afwijken van wat algemeen gebruikelijk is. Maar ik zie niet wat mij kan verbieden om toch af te wijken.
Uiteindelijk artikel 6:162 BW: Maatschappelijke onzorgvuldigheid. Maar dan moet je het wel heel bont maken en niet stiekem al op een ander (specifieker) item falen.
benleentje
Golden Member
Een keurder heeft geen wettelijke basis en die heeft hij ook niet nodig.
Een keurder keurt voor een opdrachtgever en dat kan bv de verzekering zijn.
De verzekering kan op basis van de rapport dan een herberekening van de premie maken.
Als klant heb je een contract met je verzekering waar dat soort dingen in staan. Zo een contract heeft wel een wettelijke basis.
De eneige zekering die verplicht is, is een autoverzekering en al die andere mag je allemaal zelf weten. Een verzekering tegen brand is niet verplicht en is op vrijwillige basis. Maar een contract met een bedrijf heeft wel wettelijk basis. Maar als je niet wilt dat je huis door de verzekering gekeurd word dan neem je geen verzekering of je gaat ergens anders heen waar je veel duurder uit bent.
Als bedrijf ben je ook niet verplicht om ook maar iets te keuren en volgens mij zelfs je gereedschap niet. NEN1010 ook niet belangrijk is eigen verantwoord en waarschijnlijk zonder verzekering. Maar klanten die willen met een betrouwbaar bedrijf werken en dan is het nodig om je aan regels te houden en ook dat je gereedschap gekeurd is. Dit is allemaal zonder wettelijk basis maar gewoon een vereiste om grote klanten aan je te binden.
Dus als je heel veel lef hebt en volledig zonder verzekering en dekking alles aandurft kan je zonder die normen en heb je je enkel aan de wet te houden.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 25 november 2025 22:36:48 schreef blurp:
Die keurder heeft geen wettelijke basis nodig, het is geen rechter.
Een heel klein beetje wel. 
Ik geef advies en tips maar verwacht toch ook wel opvolging want waarom geef je me anders de opdracht om te gaan keuren. Maar als ze zich daar niet aan houden ook geen probleem het is en blijft eigen verantwoording en niet die van de keurder.
Voor de volledigheid: nationale normen/wetten zoals NEN1010, AREI, VDE-0100, NR C15-100 zijn grotendeels gebaseerd op de internationale IEC.
Het is niet dat ieder land het warm water opnieuw uitvindt. Er zijn wel andere accenten in functie van wie het meeste zijn stempel kan drukken in de vele commissies.
En in die commissies zit dan weer een allegaartje van afgevaardigden van overheid, keuringsinstanties, installateurs, fabrikanten, seveso, netbeheerders,...