Nico 54
Meten is weten en daar is de meeste tijd aan versleten.
Ik heb in het verleden beroepsmatig honderden van dit soort kookplaten aangesloten, ik ga als volgt te werk.
Meet eerst op de perilex contactdoos vanuit de middelste randaarde naar de 4 poten, op de nul meet je een paar volt en op de fase 230 volt, meet dan de 2 fasen moeten dan 230 volt zijn, maak een tekening van de situatie, meet ook de weerstand tussen de nullen, deze moet nul ohm zijn. Omdat je een aangegoten stekker hebt meet dan ook vanuit de stekker de draden en maak een tekening.
Ik zie op de foto dat op N1 en N2 geen brug zit. Meet met een ohm meter of deze nul ohm is, anders zet er een brug op. Om de kookplaat te testen is het handig om deze met een los netsnoer te testen met een normaal stopcontact, zoals eerder vermeld. Maak een brug op N1 en N2, hier de blauwe draad op. Dan twee bruggen tussen L1, L2 en L3, de geel/groene draad op de randaarde aansluiting. Test dan alle kookplaten een voor een, niet tegelijk anders gaat de zekering in de meterkast er uit door te hoge stroom opname. Als dit werkt dan weet je zeker dat de kookplaat in orde is.
Maar ik denk dat wanneer je een brug plaats op N1 en N2 dat de kookplaat volledig werkt.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Succes
Technokiddy
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
Nog de beloofde terugkoppeling na het bezoek van de Bosch monteur.
De kookplaat is uit het aanrechtblad getild en op het aanrecht geplaatst. alles zat correct aangesloten en de juiste voltages waren aanwezig. Toen we de plaat inschakelde werkte opeens alles zonder foutmelding. Echter na het terugplaatsen in het aanrechtblad gaf rechts direct weer foutcode 91111. Deze foutcode betekend dat de kookplaat een te hoge spanning ontvangt op de aansluiting (400v+). Dit is echter niet mogelijk aangezien de plaat slechts op een 1 fase aansluiting zit.
De monteur was even verbaasd als dat ik/jullie waren hierover. Nadat de plaat opnieuw eruit was getild was de fout direct weg, bij terugplaatsen ook direct weer de error op het scherm.
Uiteindelijk heeft de monteur de volledige linker aansturing print vervangen en het linker netfilter vervangen van de plaat. Na het daarna terugplaatsen is de fout weggebleven.
We vermoedde beide dat er ergens een slechte soldering op de pcb zit waardoor bij het inbouwen er een kleine druk op het chassis staat en de print iets buigt en de foutmelding opgooit.
Ik heb de defecte aansturing pcb mogen houden. Dus die ligt nu op zolder voor als er in de toekomst buiten garantie een defect optreedt. Dan heb ik daar een donor bord aan / reflow ik de pcb.
Hartelijk dank voor het meedenken, uiteindelijk bleek het dus toch een defect in de inductieplaat zelf te zijn die roet in het eten gooide.
Ik zou m nu al repareren dan heb je in de toekomst een reserve printplaat om te kunnen swappen.
Heb ik destijds ook met onze inductieplaat gedaan want hij gaat altijd stuk wanneer het je niet uitkomt.