EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Meten is weten. Indien geen meter kun je de draden omwisselen. Bruin vs zwart. Blauw vs grijs. Het helpt weinig maar meer dan niets. Meten is best.
De brugjes onder de trekontlasting zijn de reserve brugjes die daar opgeslagen zitten.
Ik kan op de foto niet zien of de zwarte draad correct geplaatst is. Het metalen stukje vh uiteinde moet onder de schroef zitten. Niet de zwarte isolatie. In de stekker hetzelfde nakijken.
[Bericht gewijzigd door EricN op (40%)]
Technokiddy
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
Hartelijk dank voor alle reacties.
Ik heb de gehele aansluiting gemeten, multimeter op de stekker pin en op de schroef die erbij hoort en daar meet ik op elke continuiteit.
De brugjes onder de trekontlasting zijn inderdaad reserve. De brug die tussen L1 en de afzuiging zit (pin 1 en 2) zit ertussen.
Ik heb zojuist aan de telefoon gehangen met Bosch om te horen wat zij denken. Conclusie van Bosch is dat de plaat mogelijk een intern defect heeft omdat de aansluiting juist zit volgens de beschrijving die ik heb gegeven.
@EricN meten is weten is waar ik mee gestart ben voordat ik tot deze post kwam. Ik zie dat ik dit niet goed in mijn post verwoord had, excuses daarvoor. Ik heb de perilex aansluiting gecontroleerd en de in de bijlage getekende situatie meet ik op de perilex aanwezig. en heb ik in de meterkast gecontroleerd door daar de kabels vanuit L2/N2 los te halen en te zien wat ik op de perilex nog meet.
De zwarte ader zit met het metaal onder de schroef geklemd. Erg lastig te zien op de foto omdat ik geen andere hoek kan maken zonder dat de plaat uit de nis moet. Ik heb de plaat op de keukentafel bedraad en daarna erin laten zakken.
De stekker is een gegoten model dat niet open kan. Daarom heb ik voordat ik de plaat heb bedraad eerst gecontroleerd welke kleur bij welke pen van de stekker behoort met de multimeter.
Ik heb voor 5 december een afspraak met de monteur staan. Ik zal daarna een update posten om te laten weten waar het defect zat.
@KlaasZ
De plaat haakt met klemmen vast in het gat en moet omhoog eruit gekanteld worden. Dat lukt mij in mijn eentje jammer genoeg niet. Ik heb wel zojuist even op zijn kop onder het werkblad gelegen en N1+L1, N2+L2 gemeten en over beide meet ik 230v. Ook N1+L2 en N2+L1, wat overeenkomt met de dubbele kookgroep op L3 in de meterkast. In ieder geval goede tip om direct op het aansluitblok te meten. Jammer genoeg meet ik daar geen afwijking(en).
EricN
Als er intern de plaat iets mis is gaat dit onder de waarborg vallen. Blijkt er iets mis te zijn met de aansluiting/installatie dan gaan er helaas kosten volgen. Een laatste mogelijkheid om zeker te zijn dat het iets interns is isde kookplaat monofasig aan te sluiten. Helaas moet de plaat er dan terug uit. Zoek ergend een netsnoer waar je het uiteinde van ontbloot. Aarding aan de aardingsschroef. N1 en N2 een brug leggen en daar de blauwe vh netsnoer aan. L1 L2 en L3 overbruggen met 2 bruggetjes en daar de bruine vh netsnoer aan. Gewoon in het stopcontact en je kan testen. We niet over de 3000watt vermogen aanschakelen. Dus platen één voor één testen.
Technokiddy
Op dinsdag 25 november 2025 18:38:12 schreef EricN:
Als er intern de plaat iets mis is gaat dit onder de waarborg vallen. Blijkt er iets mis te zijn met de aansluiting/installatie dan gaan er helaas kosten volgen. Een laatste mogelijkheid om zeker te zijn dat het iets interns is isde kookplaat monofasig aan te sluiten. Helaas moet de plaat er dan terug uit. Zoek ergend een netsnoer waar je het uiteinde van ontbloot. Aarding aan de aardingsschroef. N1 en N2 een brug leggen en daar de blauwe vh netsnoer aan. L1 L2 en L3 overbruggen met 2 bruggetjes en daar de bruine vh netsnoer aan. Gewoon in het stopcontact en je kan testen. We niet over de 3000watt vermogen aanschakelen. Dus platen één voor één testen.
Goede tip! Ik ga van het weekend de plaat eruit tillen om te testen of op deze manier alle zones wel reageren. Niet geschoten is altijd mis. 1 voor 1 testen deed ik nu ook al met een pannetje water op de actieve zone terwijl ik L3 in de meterkast uitlees om het gebruik te van de zone te zien.
EricN
Die weerhaken zijn wel gevaarlijk. Als je een houten werkblad hebt kan bij het uitnemen een weerhaak achter de toplaag haken en er een hap uit halen. Opgelet dus.
Technokiddy
Op dinsdag 25 november 2025 20:48:16 schreef PE1IDY:
[bijlage]Vermoedelijk zitten de beide nullen omgedraaid
Deze heb ik gecontroleerd door L2/N2 los te koppelen in de groepenkast en daarna op de perilex te meten op welke polen L1/N1 aanwezig waren. Jammer genoeg zaten deze op de verwachtte plekken
.
EricN
Ik vraag me af wat verschil het geeft als je de nullen omdraait. 2x 230 blijft toch 2x 230? In werking toch geen verschil? Enkel bij overbelasting een verschil maar in het initieel niet werken zie ik geen logica.
EricN
Maar TS meld dat het op 1 fase staat met 2 groepen. De nullen en fase zijn dus dezelfde. Enkel zekeringsgewijs ontdubbeld. Of zie ik dat verkeerd? Dat hollands zekeringkast gedoe heb ik niet onder de knie. Hier (BE) worden in zulk geval de 3 fasen benut.
In ieder geval. De netsnoertest gaat dat soort problematiek naar boven brengen.(als de 3fase aansluiting en 2 nullen correct gebrugd zijn.
[Bericht gewijzigd door EricN op (22%)]
Technokiddy
Op dinsdag 25 november 2025 21:02:33 schreef EricN:
Maar TS meld dat het op 1 fase staat met 2 groepen. De nullen en fase zijn dus dezelfde. Enkel zekeringsgewijs ontdubbeld. Of zie ik dat verkeerd? Dat hollands zekeringkast gedoe heb ik niet onder de knie. Hier (BE) worden in zulk geval de 3 fasen benut.
Dat klopt, Groepenkast heeft L1/L2/L3 aanwezig, er is door de verhuurder gekozen niet voor een 3fase perilex te gaan maar voor een dubbele kookgroep van 2x16A op L3 waarbij L3 alleen voor de kookgroep gebruikt wordt en geen andere gebruikers. Dus inderdaad zijn de beide nullen en fasen gelijk en apart gezekerd.
Ze zouden allebei op fase 3 zitten. Te hoge spanning zou je alleen kunnen krijgen met meer fases. Als dat goed zit gaat het fout in de plaat.
Best idee is om idd even uit te bouwen en gewoon met 1 fase aansluiten
Op dinsdag 25 november 2025 20:57:43 schreef EricN:
Ik vraag me af wat verschil het geeft als je de nullen omdraait. 2x 230 blijft toch 2x 230? In werking toch geen verschil? Enkel bij overbelasting een verschil maar in het initieel niet werken zie ik geen logica.
Het kan dat de aardlek/automaat dit niet leuk vind. Dan gaat de stroom heen door de ene automaat en terug door de andere.
Maar ik denk niet dat dit geval is want dan gaat de automaat er al uit bij het eerste aanzetten. Bovendien is er gezegd dat er voor het fornuis 1 apparte kookgroep automaat aanwezig is.
EricN
Intern is zulke plaat iets vrij basic. Er zijn 3 compleet gescheiden modules die enkel qua communicatie onderling verbonden zijn. Alsof 2 dubbele plaatjes en een dampkap in 1 doos gestoken zijn. Elke module krijgt zijn voeding verdeeld over de aansluitingen. Op het aansluitschema laten ze het basic al zien. Gedetailleerder krijg je dit:
EricN
@ex-fietser: dat is een idd een mogelijkheid in sommige situaties. Iets wat ik hier nooit tegen kom maar ik neem aan ginder wel. Maar in dit geval idd niet aan de orde. Ik zou als argument bedenken dat wanneer de zekering springt er niet op de gewenste plaats beide toevoerdraden onderbroken zijn daar er kruising is. Maar puur theoretisch daar ik er nog niet mee geconfronteerd ben geweest. Hier kom je dan weer 3 fase zekeringkasten tegen met 3 dubbele zekeringen waarbij neuter niet onderbroken wordt. Bij solderen met geaarde punt geeft dit de nodige uitdaging daar de neuter nooit nul volt is.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
staan de 2 automaten van de kookgroep wel helemaal in? er zijn er best wat die uit 2 delen bestaan en soms is de nul nog uit terwijl de fase al instaat.
met een 230V kookgroep kun je niks opstoken met verkeerd aansluiten dit kan niet moeilijk zijn. of men is een brugje vergeten onder de kookgroep oid..
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Controleer je aansluiting in de groepenkast, het ligt me bij dat de code 9111 een te hoge spanning is! Mogelijk zijn er twee verschllende fasen gebruikt!
En mogelijk ben je bij het bepalen van de stekkerdraden door het spiegelbeeld op het verkeerde been gezet!
Op woensdag 26 november 2025 13:07:45 schreef Hunebedbouwer:
Controleer je aansluiting in de groepenkast, het ligt me bij dat de code 9111 een te hoge spanning is! Mogelijk zijn er twee verschllende fasen gebruikt!
En mogelijk ben je bij het bepalen van de stekkerdraden door het spiegelbeeld op het verkeerde been gezet!
Heb je het hele artikel eigenlijk wel gelezen voordat je antwoord gaf??
Melding is te hoge spanning, dus aansluiting klopt niet. Meet met stekker in stopcontact op aansluitingen van de kookplaat tussen de Nen en L1 en 2.
Nico 54
Meten is weten en daar is de meeste tijd aan versleten.
Ik heb in het verleden beroepsmatig honderden van dit soort kookplaten aangesloten, ik ga als volgt te werk.
Meet eerst op de perilex contactdoos vanuit de middelste randaarde naar de 4 poten, op de nul meet je een paar volt en op de fase 230 volt, meet dan de 2 fasen moeten dan 230 volt zijn, maak een tekening van de situatie, meet ook de weerstand tussen de nullen, deze moet nul ohm zijn. Omdat je een aangegoten stekker hebt meet dan ook vanuit de stekker de draden en maak een tekening.
Ik zie op de foto dat op N1 en N2 geen brug zit. Meet met een ohm meter of deze nul ohm is, anders zet er een brug op. Om de kookplaat te testen is het handig om deze met een los netsnoer te testen met een normaal stopcontact, zoals eerder vermeld. Maak een brug op N1 en N2, hier de blauwe draad op. Dan twee bruggen tussen L1, L2 en L3, de geel/groene draad op de randaarde aansluiting. Test dan alle kookplaten een voor een, niet tegelijk anders gaat de zekering in de meterkast er uit door te hoge stroom opname. Als dit werkt dan weet je zeker dat de kookplaat in orde is.
Maar ik denk dat wanneer je een brug plaats op N1 en N2 dat de kookplaat volledig werkt.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Succes
Technokiddy
Nog de beloofde terugkoppeling na het bezoek van de Bosch monteur.
De kookplaat is uit het aanrechtblad getild en op het aanrecht geplaatst. alles zat correct aangesloten en de juiste voltages waren aanwezig. Toen we de plaat inschakelde werkte opeens alles zonder foutmelding. Echter na het terugplaatsen in het aanrechtblad gaf rechts direct weer foutcode 91111. Deze foutcode betekend dat de kookplaat een te hoge spanning ontvangt op de aansluiting (400v+). Dit is echter niet mogelijk aangezien de plaat slechts op een 1 fase aansluiting zit.
De monteur was even verbaasd als dat ik/jullie waren hierover. Nadat de plaat opnieuw eruit was getild was de fout direct weg, bij terugplaatsen ook direct weer de error op het scherm.
Uiteindelijk heeft de monteur de volledige linker aansturing print vervangen en het linker netfilter vervangen van de plaat. Na het daarna terugplaatsen is de fout weggebleven.
We vermoedde beide dat er ergens een slechte soldering op de pcb zit waardoor bij het inbouwen er een kleine druk op het chassis staat en de print iets buigt en de foutmelding opgooit.
Ik heb de defecte aansturing pcb mogen houden. Dus die ligt nu op zolder voor als er in de toekomst buiten garantie een defect optreedt. Dan heb ik daar een donor bord aan / reflow ik de pcb.
Hartelijk dank voor het meedenken, uiteindelijk bleek het dus toch een defect in de inductieplaat zelf te zijn die roet in het eten gooide.
Ik zou m nu al repareren dan heb je in de toekomst een reserve printplaat om te kunnen swappen.
Heb ik destijds ook met onze inductieplaat gedaan want hij gaat altijd stuk wanneer het je niet uitkomt.