Beste,

Laatst zag ik weer wat FPGA-gerelateerde topics voorbij komen, en dat motiveerde me om er zelf ook weer eens mee te spelen. Ik blijf het jammer vinden dat FPGA’s bij hobbyisten zo weinig voet aan de grond krijgen. Eigenlijk zouden we een soort “Arduino-voor-FPGA’s” nodig hebben om dit spul populairder te maken. :+

Op YouTube kwam ik een paar gasten tegen die complete muziek­installaties bouwen met allemaal kleine schakelingen waar de meest bizarre geluiden uit komen. Dat inspireerde me om zelf een kleine drum­machine te bouwen. Waar zij een enorme berg draden gebruiken, probeer ik het iets netter te houden op mijn bureau. Al moest ik er wel een speakertje en versterkertje bij pakken om het echt te kunnen horen. Gelukkig lagen er nog een paar LM386-tjes in mijn rommelbak.

Voor wie het interessant vindt: hier staat de source code:
https://github.com/vanBassum/Tang_DrumMachine

En hier de (niet zo indrukwekkende, maar toch leuke) foto’s:

Leuk gemaakt. En klinkt het nog een beetje?

Hallo,

Ik had wellicht even een filmpje moeten maken, nu is het een audio project zonder audio, haha. Alleen heb ik hem al iets verbouwd omdat ik een i2s chip wil gebruiken voor dac. Waarom? nou puur voor de lol.

De speaker zelf is erg goedkoop en dat hoor je ook. Zeker de lage tonen vallen weg.

Dat is niet alleen omdat die speaker goedkoop is.

Voor lage tonen moet een speaker fysiek groot zijn, en dat is deze niet.