Ook nog iets aparts. R76 leidt van de laatste MF trap naar het storingsonderdruk-circuit.
Nu zijn alle componenten kris-kras door elkaar gemonteerd, maar juist over deze weerstand heeft men een aluminium kapje gemaakt dat is vastgeschroefd aan het chassis.
Bijzonder toch en waarom juist hier?
.
.
.
.
.
Nu even zonder kapje:
Op zondag 4 januari 2026 14:40:27 schreef harry64:
[...]
Maar ik weet niet hoe HF-hoogohmig dat geval is.
Zo ziet S33/S34 er van binnen uit:
Afscherming zal wellicht oppikken ongewenste signalen moeten voorkomen.
In dit service manual staat op pag. 9 de officiële afregelprocedure voor s33/s34.
Je regelt dus het bandfilter 35 mhz af op maximum.
17TX291A.pdf https://share.google/8xqIFJQzIulqoDVY3
Vraag is wel of het dan opgelost is.
Spanning op de anode van B9t is = -0,4V. Op het stuurroosrer -12,6V (zou -30V moeten zijn).
Ik vraag me af waar B9P zijn 85V vandaan moet halen?
R51=5M6, dan via R61=1M2, dan R60=8M2 en dan via R93=3M9 naar de helderheidsregelaar.
Tussen R93 en R60 staat 100V.
Wat kan ik hier nu van maken?
Op zondag 4 januari 2026 22:35:21 schreef Bavelt:
Ik vraag me af waar B9P zijn 85V vandaan moet halen?
dat zou wel eens een drukfout kunnen zijn. Ik denk dat de anodespanning van B9(p) negatief moet zijn, en hoe sterker het antennesignaal, hoe negatiever.
Ja daar dacht ik ook aan. Dit kan gewoon niet kloppen.
alhoewel zijn broertje de '17TX250A' ook deze waarde in het schema vermeld. Wellicht doorgekopieerd.
Alleen de -30V op het stuurrooster haalt hij niet.
Op zondag 4 januari 2026 22:30:23 schreef Bert jan:
Afscherming zal wellicht oppikken ongewenste signalen moeten voorkomen.
In dit service manual staat op pag. 9 de officiële afregelprocedure voor s33/s34.
Je regelt dus het bandfilter 35 mhz af op maximum.
17TX291A.pdf https://share.google/8xqIFJQzIulqoDVY3
Vraag is wel of het dan opgelost is.
Die had ik gezien. Alleen heb ik daar de apparatuur niet voor.
Komt bij dat ik S33/S34 al heb vervangen uit een ander toestel zonder resultaat.
Bij deze tv staat er 65 volt. B12p. Zal toch wel positief zijn. De VDR aan de anode, die de spanning aanvoert, zag ik laatst bij een reparatieverslag als defect geweest. Type E298ED. Dus wie weet.
21TD293A.pdf https://share.google/k5nGfAChA8s0Rd0DY
Als ik er dan maar voor kies het zonder de storingsonderdrukking te doen, wat zou dan het beste zijn?
Gewoon C152 loslaten? Em/Of ook R76 weghalen? En stuurrooster van B13t aan de kathode?
Anders loop ik misschien de kans dat er straks iets staat te oscilleren...
Op zondag 4 januari 2026 23:48:19 schreef Bert jan:
Bij deze tv staat er 65 volt. B12p. Zal toch wel positief zijn. De VDR aan de anode, die de spanning aanvoert,
Ahh , de VDR had ik niet zien zitten, maar idd door de gelijkrichtende werking ervan staat er op de anode van B9 idd positieve spanning. enkel aan de andere, rechtse kant van de VDR moeten de spanningen negatief zijn.
een defecte VDR kan in dit geval vervangen worden door en diode (kathode richting anode B9(p)) en een serieweerstandje , +- 10kOhm.
Op zondag 4 januari 2026 23:51:49 schreef Bavelt:
Als ik er dan maar voor kies het zonder de storingsonderdrukking te doen, wat zou dan het beste zijn?
Gewoon C152 loslaten? Em/Of ook R76 weghalen? En stuurrooster van B13t aan de kathode?
Anders loop ik misschien de kans dat er straks iets staat te oscilleren...
stuurrooster B13(t) aan de grond, niet aan de kathode.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (27%)]
Op maandag 5 januari 2026 08:38:10 schreef kris van damme:
Ahh , de VDR had ik niet zien zitten, maar idd door de gelijkrichtende werking ervan staat er op de anode van B9 idd positieve spanning. enkel aan de andere, rechtse kant van de VDR moeten de spanningen negatief zijn.
een defecte VDR kan in dit geval vervangen worden door en diode (kathode richting anode B9(p)) en een serieweerstandje , +- 10kOhm.
.
Maar hoe werkt dit dan? Krijgt de Anode van B9p dan zijn spanning via het C-tje C74 en S67 van de HSP trafo?
Daar komen pulsen van 600 Vtt lees ik.
En de VDR zou deze dan gelijkrichten, zoiets?
Via C74 worden stevige fly-back pulsen aangeboden. Als de puls er is dan is de weerstand van de VDR laag (er staat een hoge spanning over), dus die wordt grotendeels doorgelaten. Tijdens diezelfde flyback periode gaat ook B9 geleiden, hoeveel hangt af van de grootte van de syncpulsen, afkomstig van de kathode van B10(p). door die stroom wordt C74 minder of meer geladen. Eens de puls voorbij zorgt C74 voor een negatieve spanning (want hij was minder of meer geladen, afhankelijk van de grootte vd syncpulsen) aan de rechtse kant van de VDR. die negatieve spanning is na afvlakking voor de AGC, maar is op zich te klein om de VDR met enige waarde van betekenis te doen geleiden in de andere richting. Dus de VDR heeft hier, door de assymetrische golfvorm vooral een diode functie. (met een sinus lukt dat niet
).
Dus dan zou toch kunnen kloppen dat de anodespanning van B9p 85V moet zijn ipv de nu gemeten -0,4V?
Ik had de VDR al vervangen uit een ander toestel, deze is gemonteerd achter de HSP-kooi waar je alleen bij kunt door het chassis compleet uit te bouwen. Maar heb het ding nooit getest, is dat nog een beetje te doen?)
Maar ik kan de truc met diode en weerstand natuurlijk ook proberen. Dan moet wel het spul er weer uit.
Dan zijn C74 en C75 ook kritische componenten, als de ene (C75) lekt en de andere (C74) geen waarde meer zou hebben, dan zou je ook het verschijnsel van lage anodespanning kunnen krijgen.
de bedoeling van dat circuit is een negatieve regelspanning te maken voor oa pin 2 van B16. alvorens gans het zaakje weer open te maken, verschijnt op dat punt nog een negatieve spanning, die groter wordt bij een sterker antennesignaal?
de VDR testen gaat wel, maar je hebt een voeding nodig die hoog genoeg gaat, vaak enkele 100V, afhankelijk van het type vd VDR. (eventueel simuleren met een variac met gelijkrichter/afvlakking erachter)
De VDR waar het hier om draait is de E298ED/P353. Dat zegt me eigenlijk niets, zal wel een interne codering van Philips zijn.
Er ligt hier nog een sloopchassis met een VDR type E299DD/A342.
Maar zijn deze VDR's nu uitwisselbaar? Hoe gaat dat eigenlijk met die waarden?
Op maandag 5 januari 2026 20:52:55 schreef Bavelt:
De VDR waar het hier om draait is de E298ED/P353. Dat zegt me eigenlijk niets, zal wel een interne codering van Philips zijn.
Er ligt hier nog een sloopchassis met een VDR type E299DD/A342.
Maar zijn deze VDR's nu uitwisselbaar? Hoe gaat dat eigenlijk met die waarden?
Het gaat om deze: die heeft kleurcode rood-geel-oranje (of omgekeerd).
Ik heb net nog even een testje gedaan, zelfs een C-tje van 3,3 pF over S34 is al voldoende om de sync goed te krijgen.
De VDR voorkomt een terugslaglijn van boven schuin naar beneden. Daar heb je geen last van. Dus zou goed moeten zijn.
In een Tandberg manual zag ik 1 mA 300 v.
Ik heb hier nog een 17TX123U opgeborgen staan . Die heeft slechts 16 i.p.v. 20 buizen. Waaronder ook nog 2x PY82 voor gelijkrichting, dus zonder die 6 stuks extra kan de 123u werken. Al herinner ik me dat de sync bij zwakke signalen weleens lastig was. In ieder geval fijn jou bevindingen zijn handig als ik die ga testen.. 
Ik heb de VDR (R63) vervangen. De spanning op de anode van B9p is nu 40V. In ieder geval een stuk in de goede richting.
De anodespanning op B9t is niet echt veranderd: nog steeds -0,4V en de sync doet het nog niet zonder de kunstgrepen...
Daarbij: het is wel een delta-project geworden.. 
Want na het weer inbouwen van het chassis heb ik nu een heel sneeuwrijk en zwak beeld. Net of de antenne er uit ligt.
M.a,w,: wat is dat nou weer?
Ligt niet aan de AGC met B9P heb ik al getest; als ik die uitschakel wordt dat niet beter.
Ik heb eenmaal bij vorige testen hetzelfde verschijnsel meegemaakt, maar nooit kunnen achterhalen waar dat aan lag. Was toen ineens zomaar over. Nu dus niet. 
Daar zit dus nog iets raars.
Morgen maar eens verder stoeien.
Begin dan met je laatste handeling ongedaan maken, zet de VDR terug.
Of check eerst even of er door uit-in bouwen niet iets simpels als een afgebroken antenne aansluiting o.i.d. is.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (46%)]
Het begint zo langzamerhand een onoplosbaar probleem te worden... 
De oorspronkelijke VDR heb ik weer teruggezet. En ook nu weer en passant een aantal componenten vervangen die nog wel goed maten, maar er wat minder uitzagen.
Zonder resultaat: de sync blijft haperen, terwijl zonder de storings-onderdrukker B13t het beeld eerst mooier was.
Het is nu wat sneeuwerig vind ik (ruis in het beeld)
, en als ik de fijnafstemming op de kanalenkiezer gebruik is het een beetje schipperen tussen goed beeld of goed geluid.
B14-15-16 vervangen, helpt niet.
Het halve toestel is inmiddels vernieuwd, maar de boosdoener/veroorzaker nog niet gevonden.. 
.
Wat ik wel alvast heb ontdekt:
Het verbaasde me al waarom de ene kanalenkiezer B14 liet blozen, en de andere niet.
Het lag niet aan de kiezer, maar aan het spoeltje voor kanaal 4.
Als ik deze nl in de huidige kanalenkiezer doe, dan loopt B14 ook rood aan, met de andere niet.
Zo te zien lijkt het er op, dat het meest rechter spoortje een keer is gerepareerd.
Wellicht tgv een blikseminslag? Who knows..
je hebt , voor je het zaakje opnieuw uitbouwde niet de regelspanning gemeten? pin 2 van B16. als die minder of meer negatief wordt in functie van de sterkte vh antennesignaal werkt de AGC.
Over het meten van de anodespanning op B9(p). Je gebruikt waarschijnlijk een DMM met autoranging? Zet die dan op manueel, en het grootste bereik. reden is de sterke AC pulsen. Als de autoranging in het kleinste bereik start kunnen de pulsen de crestfactor van je meter overstijgen, wat aanleiding geeft tot een totaal verkeerde meting.