Ik scoorde weer een Philips TV-tje. Een 17TX291A/08.
Ik had eerder een dergelijk toestel, dit is echter een prachtexemplaar. De kast is onbeschadigd en van binnen ziet er - na uiteraard wat stof wegzuigen- heel behoorlijk uit.

Dus deze gaan we ook maar eens helemaal gebruiksklaar maken.

Dit is dus een 17TX291A, maar dan model 08. Hier is later een UHF-tuner ingebouwd (niet van fabriek af zoals mijn eerdere exemplaar)

Er valt me meteen iets op: om de buisjes in de UHF tuner te laten gloeien, is er een soort 'verloopscocket' gemaakt op de PCL82. Daar tapt men dan de gloeispanning voor de UHF tuner af en wordt in serie met de buis gezet.
Maar zonder die verloopplug kan de PCL82 er gewoon in. Dan heb je dus een 'normale uitvoering' van de TV.
Maar dan mis je dus wel 2 keer de gloeispanning van de PCF80 (9V) en PCC88 (7,6V).
Dat krijgen de andere buizen dus extra voor hun kiezen. Tenzij door wijziging (R2?) ze al rekening hielden met de extra buizen. Dat moet ik nog uitzoeken.

Maar nu het probleem: de TV geeft geluid en het beeld is weliswaar helder wit, dus spanning OK,
maar niet echt een Tv-signaalbeeld (ruis met wat strepen, net of het ding helemaal fout is afgestemd).

Stem ik goed af, dan gaat buis B14 (EF184) heel erg rood gloeien. Daar gaat dus iets goed fout...

Die B14 wordt bij signaal dus overstuurd. Ik meet op het schermrooster 215V bij signaal (202V zonder signaal). Het stuurrooster (pen2) gaat dan naar ca 7V.

Ik heb gezien dat R103 van Schermrooster B14 naar de +3 het erg moeilijk heeft gehad en bijna verbrand is.

Leuk nog weer een toestel gered... Stuurrooster zou 0 Volt DC moeten blijven. Wellicht spoel daarheen onderbroken ? Dan gaat G1 'zweven'. K zou zeggen : even meten van G1 naar massa. Buis vervangen helpt niet ?

Buisjes vervangen doe ik altijd als eerste.
Als het stuurrooster zou zweven, dan zou hij ook niet reageren op een antennesignaal.
Voor alle zekerheid heb ik het wel even gemeten, en dat lijkt goed; hij is niet onderbroken.

Ik denk zelf dat het ergens in de AGC mis gaat. Als je de antennestekker in de buurt van de ingang houdt, zie je al wat ruis etc. komen.
Doe je de stekker er écht in, dat klapt het dicht, beeld wordt wit en gaat de EF184 rood gloeien.
Misschien dat door een foute AGC de buis volledig overstuurd raakt?

Ik weet alleen niet hoe lang je kunt meten in zo'n situatie. Hoe lang houdt zo'n buis dat vol?
:/

Op zaterdag 29 november 2025 06:16:39 schreef Bert jan:
Leuk nog weer een toestel gered...

Ja, deze patiënt wil ik redden, daar is hij te mooi voor. Hij ligt alleen nog als slachtoffer in het water...

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (26%)]

Op zaterdag 29 november 2025 00:50:28 schreef Bavelt:
Die B14 wordt bij signaal dus overstuurd. Ik meet op het schermrooster 215V bij signaal (202V zonder signaal). Het stuurrooster (pen2) gaat dan naar ca 7V.

Ik heb gezien dat R103 van Schermrooster B14 naar de +3 het erg moeilijk heeft gehad en bijna verbrand is.

het stuurrooster van B14 zou altijd 0V moeten meten, het ligt via de resonantiekring aan de massa. Of het schema klopt niet.

Zou het kunnen dat het MF aan het oscilleren slaat eens er antennesignaal is en je daardoor allerlei gekke waarden meet? (een digitale voltmeter kan verkeerde DC waarden weergeven bij een sterk AC signaal)

Op oscilleren heb ik hem nog niet kunnen betrappen. (gemeten op de anode van de B14)
Bij signaal op de antenne zie je op het stuurrooster van B14 wel een signaal verschijnen. Maar het wordt ook ontregeld door de scoop zelf.

Ik zie dat een simpel draadje aan de antenne-ingang al voldoende is B14 aan het gloeien te krijgen...

Is die AVG wellicht even uit te schakelen in dit geval? Zodat ik weet dat het hem echt daarin zit?

Volgens de manual zou je de DC waarden moeten meten met:
- geen antenne
- helderheid minimaal
- contrast maximaal.
Op de B14 meet ik dat de anodespanning 206 V is (zou 185V moeten zijn), de spanning op schermrooster is 220V (zou 180V moeten zijn).

Schermrooster hoger dan anode, kan/mag dat wel?

Op zaterdag 29 november 2025 11:27:42 schreef Bavelt:
Ik zie dat een simpel draadje aan de antenne-ingang al voldoende is B14 aan het gloeien te krijgen...

Slaat de zelf-oscillatie van B14 af zodra je er aan meet (wordt de buis dan niet meer rood)?

Op vrijdag 28 november 2025 22:48:23 schreef Bavelt:
Stem ik goed af, dan gaat buis B14 (EF184) heel erg rood gloeien. Daar gaat dus iets goed fout...

Dan is er wat erg mis, ja. De EF'jes zijn laagvermogen buisjes, die krijg je niet snel aan het blozen... (ik heb het nog nooit meegemaakt)
Iets groter schema:

17tx291a.pdf

Ik heb het chassis er even uitgehaald. Dan ben ik in de gelegenheid het allemaal eens goed van dichtbij te bekijken. En schoon te maken. :)
In een ander artikel las ik dat bij iemand die eenzelfde toestel renoveerde, bij hem R63 - een VDR - stuk was, met een totaal ontregelde AGC tot gevolg..
Deze R63 kun je alleen maar zien door het chassis er uit te halen. Hij zit aan de achterzijde van de HSP-kooi. Aan die VDR is aan de buitenkant niks te zien. Ik weet niet of je die kunt meten.

Opvallend dat het ook hier weer net iets anders is gemonteerd dan een sloopding dat ik hier nog had staan.
Zo zit bij mij C1 aan de andere kant van de gloeidraad van de PL36, aan pin 7 ipv pin 2. Daardoor zit hij parallel aan C58, wat volgens het schema niet zou moeten.
Maar het is wel af fabriek gesoldeerd zo te zien. Het zal wel niet zoveel uitmaken, zo te zien is het een ontstoringsding. C1 is een hele dikke teerknol, waarbij C58 het blijkbaar ook moeilijk heeft gehad en zich lichtelijk in die teerknol C1 had gesmolten..
Beide er maar uit en vervangen lijkt me, maar het heeft geen relatie met mijn probleem.

Ik zal eens kijken of ik het toestel kan testen met het losse chassis. De beeldbuis-gloeidraad dan maar even 'bypassen' met een dummy buisje.
Als het goed is, is de HSP afgeschakeld omdat de afbuigspoelen-plug er ook uit is.
De gloeiketen was in ieder geval wel goed, R2 van 50Ohm was niet kortgesloten (wat zou moeten bij een UHF Tuner erbij).
Dat betekent wel weer dan wanneer de tuner er uiteindelijk weer inkomt, er een extra 16V tussen zit vanwege de buisjes in die tuner. Maar dat is van latere zorg.
Kortom nog een hoop werk te doen.
Het lastige van een fout in de AGC vind ik , dat die overal zijn 'tentakels' in het schema heeft.
Dat maakt het moeilijk zoeken.

Zou de kanalenkiezer, waar ook een AGC aansluitpunt zit, een rol kunnen spelen in dit verhaal?

Er is veel wat kapot kan zijn. Mogelijk heeft de MF teveel gain door een dempingsweerstand die in waarde is toegenomen. Zoals R73 en R71, maar ook R59 en R67 bij B15. Als die in een blikje zitten, is dat lastig te meten. De kathodespanningen van B14 en B15 kloppen die ?
Als je een meetzender hebt, zou je 33 tot 38 mhz kunnen toevoeren aan B16 en dan bij de detectorkring meten of er een piek is. Dan is er iets defect. De doorlaat moet nl. vrij vlak, dus breedbandig zijn.

Als ik zo een Buizen TV aanpak, ga ik meestal resoluut te werk door alle weerstanden in betreffend circuit na te meten alsmede alle condensatoren, klinkt basaal maar vaak wel het probleem komt boven. Dat de spanningen wat hoger zijn komt ook door de hogere netspanning / booster condensator die niet helemaal OK is. Ook eens heel simpel een defecte buisvoe gehad die op 1 poot een forse overgang had van enkele K Ohms, met schoonmaken bood geen resultaat, vervangen voetje en probleem was opgelost!

Op zaterdag 29 november 2025 11:45:59 schreef Bavelt:
Volgens de manual zou je de DC waarden moeten meten met:
- geen antenne
- helderheid minimaal
- contrast maximaal.
Op de B14 meet ik dat de anodespanning 206 V is (zou 185V moeten zijn), de spanning op schermrooster is 220V (zou 180V moeten zijn).

Schermrooster hoger dan anode, kan/mag dat wel?

Nee, controleer R75, 1 k.

R75 is in orde.

Onder tussen heb ik zo ongeveer alle buisjes vervangen en wat minder fraai ogende componenten vervangen.
Plus een extra weerstand in de netleiding van 15 Ohm om het spanningsverschil op te vangen en in de buurt van 220V te krijgen.
En ook maar de kanalenkiezer, ik had nog eenzelfde exemplaar liggen.
En daarna alles weer ingebouwd.

Er zit zowaar iets meer leven in. Maar nu vliegt het beeld alle kanten op, zowel horizontaal als verticaal rolt het als een dolleman.
Een typische gebrek aan synchronisatie. De syncscheider B11 (ECH83) heb ik al vervangen, die is het niet.

Check ook eens de spanning op R76-10K (?) op de afgaande kant naar het circuit rond B13. Als C76 lek heeft dan wordt die 10K voor DC een te zware belasting.

R76 is ook helemaal in orde. De spanning erover ook, C76 is niet lek.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (41%)]

Hardnekkig probleem, maar het moet te vinden zijn.

Het beeld zwabbert dus en heeft ook een heel laag contrast. Dat staat vast met elkaar in verband.
R158 (150k) was onderbroken en ik mat op pen 1 (schermrooster?) 45V.
Ik heb deze vervangen, net als R159 (100K). Samen vormen ze een spanningsdeler zo te zien.
Beide waren composietweerstanden. Na vervanging is de spanning op pen 1 10,5V. Komt veel dichter in de buurt van wat het moet zijn (8-5V). Maar het resultaat is nog hetzelfde.

Op maandag 1 december 2025 01:35:25 schreef Bavelt:
Hardnekkig probleem, maar het moet te vinden zijn.

Het beeld zwabbert dus en heeft ook een heel laag contrast. Dat staat vast met elkaar in verband.
.

de sync wordt afgenomen vh het videosignaal. Bij te weinig contrast (= versterking ) werkt de sync idd niet, dus er is een verband.
Maar B14 gloeit niet meer op het stuurrooster, na het vervangen van de tuner?

B14 'bloost' nu even niet, wellicht hoopvol, maar het beeld is dus weinig contrastrijk. Dat zal straks moeten blijken of dat zo blijft.
Maar ergens gaat er dus iets niet goed met het videosignaal (zwak contrast, totaal geen sync).
Ik heb een oude testgenerator. misschien deze maar eens aansluiten en dan met de scope kijken wat er allemaal gebeurt.

idd flauw contrast, en beeld vol van de kriebeltjes, wijst op parasitair oscilleren of fout afgestemde kringen wat geluid in het beeld geeft en dies meer.

de contrastregelaar reageert?
komt er iets van geluid uit?