En zo staan ze gebroederlijk naast elkaar:

Van links naar rechts:
17TX291A-05, 17TX210A-07, en de recentelijk gerenoveerde 17TX291A-08.

Met dank aan de meehelpende en meedenkende forumleden!

Knap rijtje zo! Nog geen groter model durven te herstellen??

Het voordeel van kleine radio's en TV's is dat het huis niet zo gauw vol staat >:)

Inderdaad, een erg leuk rijtje!

Als het erom gaat om bijv. in bejaardenhuizen af en toe wat oude TV-programma's te vertonen (Pipo, Dappere Dodo) dan zou ik het beeld wel zodanig bijregelen dat de teletekst & VIT-lijnen buiten beeld vallen, om het beeld echt authentiek te laten lijken. Dan maar links en rechts wat randjes die buiten beeld vallen, dat is dan minder storend.

En op een TV uit die tijd hoort inderdaad een kleedje te liggen met een schemerlampje! :)

Bavelt,

Mooie etalage :-)
Technische topprestatie!

Geniet ervan!
Marc

dat is een mooie serie "bollekes". en de kleur van het meubel is een match

Op woensdag 14 januari 2026 20:17:18 schreef nonius:
Het voordeel van kleine radio's en TV's is dat het huis niet zo gauw vol staat >:)

Absoluut, en er zijn er nog een paar.., die kleine versies zijn verrassend licht, geen gesjouw of rugklachten...
Tevens, door de kleine afbuistromen hebben de PL36 en de PCL82 (de eindbuizen) een rustig en lang leven.

Philips zat toen zowat op het top van zijn kunnen :-)

Die dingen lijken op het zwartwit TVtje dat wij vroeger hadden (tweedehands eind jaren '60)

Als het erom gaat om bijv. in bejaardenhuizen af en toe wat oude TV-programma's te vertonen (Pipo, Dappere Dodo) dan zou ik het beeld wel zodanig bijregelen dat de teletekst & VIT-lijnen buiten beeld vallen, om het beeld echt authentiek te laten lijken. Dan maar links en rechts wat randjes die buiten beeld vallen, dat is dan minder storend.

En op een TV uit die tijd hoort inderdaad een kleedje te liggen met een schemerlampje! :)

Zo heb ik het ook gedaan. Dat de gezichten misschien iets langer zijn valt niet op in deze doelgroep, de 'frutsels' van teletekst, ondertitels wel.
Inderdaad wat lampjes en kleedjes uit de kringloop. En wat ik ook bij die TV's leg is een breiwerkje met uitstekende breinaalden..
Op de achtergrond foto's van John en Jacky Kennedy en de bouw van de Berlijnse muur..
Ik heb al 4 keer een 'show' mogen geven en ben alweer geboekt in het plaatselijke bejaardentehuis.
Lichten dimmen en dan een zelf samengestelde film, met als thema de jaren 60.
De bewoners hebben genoten, en ik vond het zelf leuk dat ik die dingen speelklaar heb gemaakt.
Win-win situatie...

En dan was er nog een man die niet naar het scherm keek, maar achter de TV ging zitten en door de achterwand zat te gluren naar de gloeiende buizen...
Hij genoot er van.
Binnenkort met hem een 'knutseldag', de man wilde zó graag een keertje solderen aan een oud apparaat....

Ik realiseer me dat het warempel een sociale post aan het worden is, ipv puur technisch... :X

Erg herkenbaar! Dat is precies wat ik als jonge knul ook altijd zei: ik vind het leuker om TV's te repareren dan om er voor te zitten en naar TV-programma's te kijken.

Het ene is een leuke technische en leerzame uitdaging - het andere is geestdodende tijdsverspilling. Er is een reden voor dat ik al jaren geen TV meer kijk; alleen af en toe een documentaire via een USB-stick.

Maar voor zo'n oud Philips-TVtje zou ik toch wel een uitzondering maken en een plekje in de woonkamer reserveren, met een klein raspberry Pi-tje o.i.d. om het apparaat van authentieke TV-programma's te voorzien. Een paar gerestaureerde buizenradio's heb ik al maar door deze thread van Bavelt begint het bij mij toch te kriebelen om ook eens voorzichtig rond te gaan kijken voor een oud Z/W Philips buizen-TVtje.

en door de achterwand zat te gluren naar de gloeiende buizen...

Het heeft iets geruststellends en vertrouwenswekkend. Ik ben van net ná het buizen-tijdperk, maar vond het toch ook altijd wel fascinerend om die zachtjes gloeiende buizen te zien. Blijft toch iets magisch hebben - je kunt de electronen bijna aan het werk zien.

Ik realiseer me dat het warempel een sociale post aan het worden is,

Niets menselijks is ons techneuten vreemd >:)

Op vrijdag 16 januari 2026 09:48:18 schreef nonius:
Het heeft iets geruststellends en vertrouwenswekkend. Ik ben van net ná het buizen-tijdperk, maar vond het toch ook altijd wel fascinerend om die zachtjes gloeiende buizen te zien. Blijft toch iets magisch hebben - je kunt de electronen bijna aan het werk zien.

Ja, magisch is het goede woord.

Ik heb van die TV de HSP kooi helemaal schoongemaakt, alle stof weg en oogt weer als nieuw.
Nieuwe PL36, PY88 en DY87 er in.
En om te controleren of er niet ergens een HSP-lekstroompje was, heb ik in het stikkedonker de TV aangedaan, en de achterkant naar me gedraaid.
En dan zie je die buizen gloeien... Zo rustig.
Dat niet alleen, je ruikt ook de warmte (niet gering overigens).
Ik heb daar wel een kwartier of langer naar lopen staren.
Magisch, ja dat is het woord.

Maar als ik kennissen beken dat ik vanwege de magie achter een TV zit te staren, dan krijg ik vaak adviezen voor een goede arts... :)

Ik snap jullie helemaal.
Buizenapparatuur hebben iets moois, dat kan je niet uitleggen aan anderen, zeker niet aan niet techneuten.
Ik heb dat ook met relais, en dan bv die oude telefooncentrales met (hef) draaikiezers en relais.
Met zo'n centrale kan ik mij uren vermaken.
Geweldige technieken.

Ja, heerlijk.
Kan ik ook mooi vinden. En elke 'klak' is een soort muziek..

Op zaterdag 17 januari 2026 12:24:43 schreef Bavelt:
[...]
Maar als ik kennissen beken dat ik vanwege de magie achter een TV zit te staren, dan krijg ik vaak adviezen voor een goede arts... :)

Ik ben daarom vanaf kind zijnde naar diverse artsen gestuurd. ECG's, diverse XXX-logen, psychiaters enz. Het blijkt echter ongeneeslijk. :P

Nee, Nee, Nee,.... Volgens een oud collega moet dat een plantje zijn dat je regelmatig water geeft omdat je daar reparaties van krijgt! >:)

Op vrijdag 16 januari 2026 09:48:18 schreef nonius:
Erg herkenbaar! Dat is precies wat ik als jonge knul ook altijd zei: ik vind het leuker om TV's te repareren dan om er voor te zitten en naar TV-programma's te kijken.

Het ene is een leuke technische en leerzame uitdaging - het andere is geestdodende tijdsverspilling. Er is een reden voor dat ik al jaren geen TV meer kijk; alleen af en toe een documentaire via een USB-stick.

Maar voor zo'n oud Philips-TVtje zou ik toch wel een uitzondering maken en een plekje in de woonkamer reserveren, met een klein raspberry Pi-tje o.i.d. om het apparaat van authentieke TV-programma's te voorzien. Een paar gerestaureerde buizenradio's heb ik al maar door deze thread van Bavelt begint het bij mij toch te kriebelen om ook eens voorzichtig rond te gaan kijken voor een oud Z/W Philips buizen-TVtje.

[...]

[...]

Niets menselijks is ons techneuten vreemd >:)

Geld het ook dat je als uitbreiding op je TV de spiegel uit de badkamer zeg maar had gebruikleend en die gebruikte om naar een film te kijken terwijl je aan de achterkant van de open gesloopte tv aan de potjes zat te draaien om bij een de defect de boel weer goed te krijgen en om de filmnet decoder in te stellen of om te zorgen dat je piraten ontvanger goed ging werken?

Mat als gevolg dat je dan heel veel oeroude actiefilms in spiegelbeeld hebt gezien?

Op zaterdag 17 januari 2026 14:00:01 schreef harry64:
[...]

Ik ben daarom vanaf kind zijnde naar diverse artsen gestuurd. ECG's, diverse XXX-logen, psychiaters enz. Het blijkt echter ongeneeslijk. :P

Gelukkig niet naar artsen enzo. Mijn pa zag in dat ik best veel van dat geëxperimenteer leerde. Dat zag hij waarschijnlijk liever dan dat ik tijdens allerlei uit de hand gelopen voetbalwedstrijden kameraadjes in elkaar ging meppen enzo. Er kwamen bij mij nog wel wat klasgenootjes thuis met nogal kwetsuren enzo. De electronica hobby was dan toch wel wat humaner en vriendelijker.