Op donderdag 25 december 2025 14:48:14 schreef henri62:
Die opmerking over CMOS kwam niet van mij, ik zei dat het TTL is. In 1979 was er nog niet echt veel CMOS praktisch in gebruik.PS De teller kan ook nog een 74191 zijn als het beide kanten op moet.
Die 74190/191 lijkt aardig in de buurt te komen, zal die eens gebruiken in kicad.
@Henri,
Getest met mijn TL866 en een 74192 geeft een OK test, 74193 geeft hij fout voor aan.
74190 en 74191 kan de TL866 niet testen
[Bericht gewijzigd door bprosman op (15%)]
Vandaag weer een stukje verder. Er zitten ook nog wat spoortjes onder de IC's verstopt aan de bovenkant, helaas door de "Tinrot" is doorpiepen niet echt een betrouwbare optie, aangezien er af halen redelijk goed lukte ga ik dat doen.
Totaal 11 IC's -> 6 Down, 4 to go.
Nu ik eenmaal zover ben wil ik toch nog wel even doorpuzzelen.
Dit is wat ik er voor nu uit heb :
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Goed bezig, vergeet de ontkoppel Ctjes niet.
En de uitgesoldeerde ics te nummeren!
Die afgeknipte zwarte draden, wat zijn dat?
-edit- dat ene ic aan de ingangskant lijkt dat nu op een 74LS121?
[Bericht gewijzigd door henri62 op (21%)]
Op vrijdag 26 december 2025 21:47:54 schreef henri62:
Goed bezig, vergeet de ontkoppel Ctjes niet.
En de uitgesoldeerde ics te nummeren!Die afgeknipte zwarte draden, wat zijn dat?
-edit- dat ene ic aan de ingangskant lijkt dat nu op een 74LS121?
Die afgeknipte draden gaan naar de voeding/relaisprint. Hier komt de voeding binnen en word het relais gestuurd. Die dikkere zwarte draden zijn een soort terugkoppeling vanaf de teller. Morgen ga ik even kijken of het een 74121 (achtige) is. Vandaag even wat andere dingetjes doen
Ik had die 74LS192N even in de sim gegooid. Volgens de datasheet telt die van 0 t/m 15 maar in de sim gaat ie na 9 terug naar 0. Of van 0 naar 9 i.g.v. een terugtel puls. Zonder dat er een resetpuls met een AND gate hoeft te worden gemaakt.
Ik heb geen 74LS192 voorhanden dus ik vraag mij af wat ie nou in het echie doet. 
Op zaterdag 27 december 2025 09:46:16 schreef harry64:
Ik had die 74LS192N even in de sim gegooid. Volgens de datasheet telt die van 0 t/m 15 maar in de sim gaat ie na 9 terug naar 0. Of van 0 naar 9 i.g.v. een terugtel puls. Zonder dat er een resetpuls met een AND gate hoeft te worden gemaakt.Ik heb geen 74LS192 voorhanden dus ik vraag mij af wat ie nou in het echie doet.
[bijlage]
Een 74LS192 is een up/down 10 deler/teller
Een 74LS193 is een up/down 16 deler/teller
Ik heb beide chips even in de FPGA geplaatst en de scope eraan. In zo een FPGA heb je de beschikking over alle 74xx reeks of ook alle CMOS chips als blockschema entry.
Even een opmerking:
Bij U hangen de ingangen te zeweven. Daar is mijn compiler niet mee akkoord en geeft een error. Daarom heb ik ze op mijn tekening aan de GND verbonden.
[Bericht gewijzigd door fotoopa op (11%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 27 december 2025 09:46:16 schreef harry64:
Ik had die 74LS192N even in de sim gegooid
Waarom? Daar heb je een datasheet voor om te zien wat die doet. (Zoals fotoopa zegt een 10-deler, wat correct is)
[Bericht gewijzigd door henri62 op (10%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hoewel niet de beste praktijk: (LS)TTL inputs mogen zweven, dat wordt als een 1 gezien.
Ze mogen hard aan GND worden geknoopt, maar voor verbinden met Vcc wordt een weerstand aangeraden. Zo uit het hoofd 470Ω voor TTL en 1k voor LSTTL.
henri62
Het schema van Bram is nog lang niet helemaal getekend, we wachten af wat het uiteindelijk geworden is.
@fatbeard: Klopt, open laten is slordig. Verbinden met voeding (met R) is inderdaad het beste, dan heb je ook het minste stroomverbruik.
Ben weer een stukje verder. IC3 identificeert zich als een HEF4518 wat, als ik het schema verder uitteken "makes sense" zoals de Engelsen zouden zeggen.
Nog even kijken of ik begrijp hoe ze de eerste teller klokken waar CLK aan GND hangt.
Op vrijdag 9 januari 2026 15:04:10 schreef Rontronix:
Als de clock laag is telt het IC bij een neergaande flank op Enable.Groeten, Ron.
Dank u
Ook weer opgelost.
Weer een IC'tje gevonden, 9 down, 1 to go. En dat zal inderdaad zoals Henri al suggereerde wel iets in de 74121, 122 hoek of de CMOS variant zitten.
Overigens begint het kwartje steeds meer de CMOS kant op te vallen (volgens de IC testers).
Schema (voor zover ik het heb nu) weer aan het bijwerken.
Maar... vooruitdenkend , ik ben hier aan begonnen omdat ik zo dicht mogelijk bij het originele ontwerp wilde blijven. Wil de/een nieuwe print dan ook nagenoeg gelijk maken. Maar die batterijen zijn wel een dingetje, als ik daar weer 3 NiCd cellen in stop hebben we over een tijdje weer de zelfde ellende. Maar een ATMega met EEPROM als vervanger voor de hele bups zie ik toch ook nog niet zitten.
Iemand een idee ? (Ik kan natuurlijk , wat we bij de gokkasten wel doen, een accu met 2 draden ver weg in een hoekje plakken waar lekken niet zoveel kwaad kan).
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Misschien een FRAM? Pin compatible met static RAM en geen batterij nodig...
Hangt een beetje van het gebruikte type RAM af, maar ik heb in een spectrumanalyzer met succes de unobtanium Dallas NVRAM vervangen door een FRAM...
Op zondag 11 januari 2026 23:29:14 schreef fatbeard:
Misschien een FRAM? Pin compatible met static RAM en geen batterij nodig...
Hangt een beetje van het gebruikte type RAM af, maar ik heb in een spectrumanalyzer met succes de unobtanium Dallas NVRAM vervangen door een FRAM...
Zit geen RAM in, alles is opgebouwd met standaard CMOS logica, de 3 NiCd's hielden die schakeling lang genoeg in leven om een stroomstoring op te vangen.
Ontwerp is uit 1979.
//Edit Overigens wel een goede tip voor CPU boards waar wel nog gewone statische RAM op zit.
henri62
Batterijhoudertje gebruiken en extern zetten, waar het geen kwaad kan, is toch de simpelste oplossing.
Maar als het geheel uit een batterij gevoed wordt zou ik zeggen dat het geen LS maar HCT of HC logic is, anders is die erg vlot leeg. Of een combi met CMOS (die 4518) zoals je zelf al hebt ontdekt.
Geen idee wanneer het HCT spul op de markt is gekomen.
Op maandag 12 januari 2026 00:30:21 schreef henri62:
Batterijhoudertje gebruiken en extern zetten, waar het geen kwaad kan, is toch de simpelste oplossing.Maar als het geheel uit een batterij gevoed wordt zou ik zeggen dat het geen LS maar HCT of HC logic is, anders is die erg vlot leeg. Of een combi met CMOS (die 4518) zoals je zelf al hebt ontdekt.
Geen idee wanneer het HCT spul op de markt is gekomen.
De batterij is maar een backup, ik gok dat het te maken heeft dat als de stroom er even af gaat van de kast, (stekker er even uit) , je niet meteen al je punten kwijt bent. Ander gokje is dat de tellers gevoed blijven maar de displays blanken (maar dat weet ik nog niet zeker).
fatbeard
Honourable Member
Op maandag 12 januari 2026 01:39:24 schreef fatbeard:
? supercap ?
Kan ik ook wel eens proberen, die heb ik nog een paar.
Eerst nu t schema maar eens compleet maken en kijken of ik het in Kicad kan simuleren
Inmiddels weer een stukje verder gegaan, het schema is nu een soort van compleet. Grote onbekende is nog steeds IC2. Het is niet een "gewoon" CMOS logic IC, want dan was het wel uit de IC tester gekomen. Die herkend m niet. Ik had nog zitten denken aan een 4047 maar lijkt me ook niet.
Misschien iemand hier een idee ?
De print is inmiddels volledig gestript, die ga ik voorzichtig weer eens opbouwen, dan kan ik er ook aan meten.
fatbeard
Honourable Member
Op zondag 19 april 2026 11:28:29 schreef fatbeard:
40106 (hex schmitt-trigger inverter)?
Nee , helaas, die zit wel in het ingangscircuit. Was ik vergeten te plaatsen. Die komt ook uit de IC-Tester er wel uit.
fatbeard
Honourable Member
Maar dan kán deze dus wel stuk zijn...
Een zesvoudig ding met schmitt-trigger inputs is het enige wat hier zin heeft, getuige de aansluitingen. De enige andere kandidaat in 'reguliere' CMOS is de 4584; voor (xyz)TTL is er nog de 74xyz14 en 74xyz7014.
[edit]
Oops, de 74xyz19 en de MM74C914 zouden ook nog kunnen..