Ik heb een aantal gratis ruitenwissermotoren ontvangen. Het gaat om de Bosch WDD, welke van oorsprong voor de automotive bedoeld zijn. Had ik er voor moeten betalen, had ik ze niet gekocht, maar omdat ze gratis zijn wil ik ze graag gaan gebruiken en kijken hoe het werkt.
Qua mechanica komt het wel goed, ze hebben nagenoeg hetzelfde koppel als mijn oude motor.
Dit topic gaat over de aansturing ervan. Mijn oude wisser motor werkt obv een zeer klassiek principe. Een borstel motor met een haakse overbrenging, waar een metalen schijf met sleepcontacten in zit. Deze verzorgd de parkeerstand. De aansturing wordt gedaan dmv een simpele draaiknop met 3 standen. Lekker simpel, en het werkt.
BoschBesuch 2019Mar_15032019.pdf
De Bosch WDD werkt echter anders. Deze heeft ook een borstelmotor en haakse overbrenging, echter heeft deze flink wat electronica aan boord. De huidige stand van de uitgaande as wordt gemonitord mbv een Hall sensor. Het voordeel? De parkeerstand, maar ook de gewenste hoekverdraaing zijn vrij programmeerbaar.
Aansturing kan blijkbaar op 3 manieren: CAN, LIN, digital Mode
https://www.boschoffhighway.com/xc/en/product-portfolio/wiper-direct-d…
Nu heb ik aan boord van mijn boot natuurlijk geen CAN of LIN systeem. Ik krijg de motor aan de gang in digital mode, wat heel simpel een combinatie van 3 ingangen schakelen is.
Nu wil ik hem gaan aansturen met CAN of LIN, maar daar heb ik helaas nog geen kaas van gegeten. Ik kan over het algemeen prima overweg met C# en C++, maar hier loop ik voor nu nog vast.
Is er iemand die hier meer ervaring mee heeft, en waar kan ik beginnen?
Ik heb geprobeerd alle relevantie informatie bij te voegen, waaronder een zeer uitgebreid PDF bestand van Bosch zelf.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als je nog helemaal geen ervaring hebt met CAN of LIN is die laatste waarschijnlijk het gemakkelijkst, aangezien dat voor de master weinig meer is dan een seriële poort met een paar extra onderdelen. Je kunt er een speciale transceiver voor kopen, maar als je alleen data hoeft te verzenden, en nooit iets terug krijgt van de motor, kun je het met een enkele transistor en een paar weerstanden oplossen.
Hi SparkyGSX,
Bedankt voor de reactie!
met "dit" bedoel je deze ruitenwissermotor?
Ik heb inderdaad nog 0 ervaring met Can of Lin en dit leek me een mooie kans. Echter heb ik geen enkel idee waar ik moet beginnen of wat ik moet aanschaffen. Ik hoopte dat iemand mij daarmee de juiste kant op kan sturen. Het lijkt me niet dat dit met de standaard arduino kan?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Beginnen met CAN is niet heel eenvoudig, maar ik ben zelf groot fan van CAN bus, een knoop dagelijks elektronica aan elkaar met CAN. Het kan met een simpele Arduino met een CAN shield, dat werkt via SPI, maar het kan ook met een wat modernere microcontroller die een CAN controller aan boord heeft; je moet je best doen om een 32-bitter te vinden die het niet heeft tegenwoordig. Het kan zelfs met een Raspberry Pi met een CAN hat, dat werkt ook via SPI, maar lijkt me wat overdreven voor deze toepassing.
LIN kun je met elke microcontroller met een UART doen.
Wat de goede oplossing is, is afhankelijk van je doel; ik denk dat het aansturen van deze motor met LIN eenvoudiger zal zijn, maar als je vooral iets nieuws wilt leren, zou ik je aanraden om toch voor CAN te gaan, dat is veel meer universeel inzetbaar.