Dit zal idd wel over het achtermistlicht gaan. Vrijwel alle Amerikanen die ik heb en had hadden zo'n lelijk aftermarket ding. Voor een pick up of bus maakt dat niet uit, voor een Challenger wel.
Op mijn nieuwe Jeep Grand Cherokee zat er trouwens wel een, origineel, in de gewone lichtbak.
Ik zou hem gewoon wegklapbaar maken, met een scharnier. Bout lossen, in-/uitklappen, bout vast. Ik zou geen tijd steken in een servomechanisme, dat is kwetsbaar en die lamp heb je voornamelijk bij de APK nodig. Echt gebruiken mag vrijwel nooit in Nederland: zeer dichte mist komt vrijwel nooit voor en dan nog alleen plaatselijk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zou je wel het derde remlicht als mistachterlicht mogen gebruiken?
(mits die bij remmen feller gaat branden, positie is wel toegestaan)
Of het linker achteruitrijlicht verbouwen tot mistachterlicht...
[Bericht gewijzigd door Arco op (20%)]
powercrack
Geniet van elke dag
Op zaterdag 6 december 2025 12:24:29 schreef GJ_:
Dit zal idd wel over het achtermistlicht gaan. Vrijwel alle Amerikanen die ik heb en had hadden zo'n lelijk aftermarket ding. Voor een pick up of bus maakt dat niet uit, voor een Challenger wel.
Op mijn nieuwe Jeep Grand Cherokee zat er trouwens wel een, origineel, in de gewone lichtbak.Ik zou hem gewoon wegklapbaar maken, met een scharnier. Bout lossen, in-/uitklappen, bout vast. Ik zou geen tijd steken in een servomechanisme, dat is kwetsbaar en die lamp heb je voornamelijk bij de APK nodig. Echt gebruiken mag vrijwel nooit in Nederland: zeer dichte mist komt vrijwel nooit voor en dan nog alleen plaatselijk.
Zou ik ook doen roest vrijstalen scharnier of zoiets en idd met de keuring te kunnen uitklappen.
Zo'n.mooie auto en dan zoiets wat eruit steekt . Helemaal niks . Wat voor kleur heeft de Challenger?( Even uit nieuwsgierigheid)
KGE
Golden Member
Op zaterdag 6 december 2025 12:41:31 schreef Arco:
Of het linker achteruitrijlicht verbouwen tot mistachterlicht...
Met een fel rode LED erin zou dat misschien een optie zijn. Weet niet of het verplicht is dat een mistachterlicht een rood 'glas' moet hebben.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Mistlamp -moet- linksachter zitten, dus het derde remlicht is een nogo.
En inderdaad, een vd meest overbodige en foutief gebruikte zaken aan een auto.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Eén mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen.
Dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig
Mag dus ook in het midden.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Maar niet hoog.
Dwz, staat er niet letterlijk, maar het werkt dan verblindend en dat mag niet.
Remlicht zal een op zekere afkeur zijn..
Jinny
Golden Member
Misschien zoiets?
https://www.nr1motor.nl/custom-dynamics-kentekenplaathouder-met-rode-l…
Iemand met 3d-printer, witte leds met rood licht?
In de vrachtwagen business is er ook veel te vinden, dit is maar een voorbeeldje. En aangezien veel van die spullen multi voltage zijn kan je daar ook dingen vinden die op 10-30V werken.
Edit, nog eentje:
https://tippointtrading.nl/product/led-kentekenplaathouder-3-functies/
Remlicht en mistlicht hebben gewoonlijk dezelfde sterkte, dus dat zou ook in orde moeten zijn.
[Bericht gewijzigd door Appel op (10%)]
Op zaterdag 6 december 2025 12:24:29 schreef GJ_:
Ik zou hem gewoon wegklapbaar maken, met een scharnier. Bout lossen, in-/uitklappen, bout vast. Ik zou geen tijd steken in een servomechanisme, dat is kwetsbaar en die lamp heb je voornamelijk bij de APK nodig. Echt gebruiken mag vrijwel nooit in Nederland: zeer dichte mist komt vrijwel nooit voor en dan nog alleen plaatselijk.
Hier kom ik op terug. Het blijkt een Belgische auto te zijn en in België MOET je je mistachterlicht regelmatig gebruiken, echt heel veel vaker dan in Nederland. En dus is het wel zo handig om hem gewoon te kunnen bedienen zonder te sleutelen. Alleen die lamp beschikbaar hebben voor de keuring is dus geen optie.
Je derde remlicht gebruiken is ook geen optie, dan heb je namelijk op die momenten geen derde remlicht meer. Beiden zijn verplicht.
In Belgie moet je je mistachterlicht verplicht waarschijnlijk meerdere keren per jaar gebruiken, terwijl ik hier in Nederland mijn mistachterlicht al zeker 5 jaar niet heb mogen gebruiken.
In Belgie moet je je mistachterlicht al gebruiken bij een zich van minder dan 100 meter én bij zware regen, onafhankelijk van het zicht
EDIT:
oeps, de foto was niet de auto in kwestie denk ik. De "Belgische" platen blijken, nu ik beter kijk, geen Belgische te zijn maar Amerikaanse 
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Dan zou ik een oplossing zoeken zoals de trekhaak op de Volkswagen ID Buzz is geregeld. Toen ik dat ding een keer gehuurd had en aan het schoonmaken was voor retour naar de verhuurder, zag ik in de laadruimte ineens een trekschakelaartje zitten (zo'n zelfde idee als de schakelaar die een elektrisch raam bedient).
Het symbool begreep ik niet, ik trok er aan maar er gebeurde (dacht ik) niets. Het bleek de trekhaak te zijn die door een elektromagneet of zo verborgen op z'n plek gehouden wordt. Het schakelaartje bedienen deactiveert de magneet en laat de trekhaak vrij, die je dan alleen nog met de hand naar de aanslag moet trekken, waarna een elektromagneet 'm weer aantrekt, klaar voor gebruik.
Natuurlijk is een mistachterlicht niet te vergelijken qua gewicht (die trekhaak zal vermoedelijk altijd wel naar beneden komen), maar misschien het overwegen waard.
Dan heb je geen elektronische bewegende delen, maar wel een bewegend deel en de vergrendeling kan niet simpeler. Als je dan zorgt dat, in tegenstelling tot de trekhaak die je nog handmatig moet vergrendelen de lamp gewoon van wat extra gewicht voorziet zodat 'ie automatisch op z'n plek valt, ben je er. En met een simpele schakelaar op het dashboard kun je 'm dan laten 'vallen'.
Dat is een goede GJ_
Ik heb het even opgezocht en in tegenstelling tot NL ( minder dan 50 meter zicht en alleen bij sneeuwval of mist) is het in BE bij minder dan 100 meter bij sneeuw , mist of felle regen.
Ik heb mij regelmatig afgevraagd waarom BE auto's hier in NL vaak met mistlampen aan rijden.
Dat is nu duidelijk.
Arco
Special Member
Als een transparante lens mag (ik zie nergens dat dat niet zo is) dan kun je de linker achteruitrijlamp zelfs met een dubbele functie gebruiken.
Met een witte (achteruit) / rode (mist) ledlamp: https://nl.aliexpress.com/item/4000382062933.html
Op zaterdag 6 december 2025 14:48:06 schreef Jinny:
Mistachterlampen waren voor '97 niet verplicht.
SRT is na 2002
Heeft die auto dubbele remlichten links en rechts zoals amerikaanse auto's vaker hebben?
Dan kan je een remlicht links met een relais schakelen.
Arco
Special Member
Op zondag 7 december 2025 11:54:56 schreef revado:
Heeft die auto dubbele remlichten links en rechts zoals amerikaanse auto's vaker hebben?
Dan kan je een remlicht links met een relais schakelen.
Ik denk dat dat niet mag.
Als je dan remt als het mistachterlicht aan is, gebeurt er links helemaal niks. (je moet verschil zien tussen wel/niet remmen)
Op zondag 7 december 2025 12:13:05 schreef Arco:
Als je dan remt als het mistachterlicht aan is, gebeurt er links helemaal niks. (je moet verschil zien tussen wel/niet remmen)
"dubbele remlichten"
links twee en rechts twee.
Ik zie mogelijkheden, afhankelijk van het bouwjaar.
Op zondag 7 december 2025 12:37:22 schreef GJ_:
"dubbele remlichten"links twee en rechts twee.
Ik zie mogelijkheden, afhankelijk van het bouwjaar.
Ja, dat bedoel ik ook.
Links 2, dan de meest linkse remlicht laten en de gene er naast met een wisselrelais van remlicht naar + schakelen.
Dan is er een aan met mist en alle 4 met remmen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik vraag me overigens af of er ook keurings-eisen zijn aan het straalpatroon en de lichtsterkte van zo'n lamp. Mijn ervaring is dat mistachterlichten felle dingen zijn, beduidend feller dan de gewone achterlichten en net feller dan de remlichten.
Met een remlicht-als-mistachterlicht wordt dat moeilijk, maar ik ken de eisen niet 
Op zondag 7 december 2025 16:01:52 schreef weardguy:
Ik vraag me overigens af of er ook keurings-eisen zijn aan het straalpatroon en de lichtsterkte van zo'n lamp.
Dat ligt aan de keuring
De APK keurt alleen op aanwezigheid en werking. Ook moet het controlelampje in de auto werken!
Overigens hebben veel nieuwe Amerikanen twee achteuitrijlichten. Er is er maar één verplicht en die mag overal zitten, dus ook rechts. Dat betekend dat je van de rechter een mistachterlicht kunt toveren.
@Jinny hier onder:
idd, de linker bedoel ik 
Jinny
Golden Member
Arco
Special Member
Zoals ik al eerder zei: (je kunt beiden zelfs nog als achteruitrijlicht gebruiken)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2624524#2624524
Allereerst bedankt voor de reacties.
Ik ben volledig op de hoogte van de regels omtrend de mistlichten, en het toepassen ervan op amerikaanse autos.
Een handmatig wegklapbare lamp kan , maar wil ik niet.
Ik zou graag wat "nieuws" of "unieks" willen, dus daarom electrisch wegklapbaar of op een andere manier niet zichtbaar tot activatie.
Mvrg Rob
Dan zou ik voor een constructie met een lineaire actuator gaan. Zoiets:
https://www.conrad.nl/nl/p/tru-components-elektrische-cilinder-tc12-25…