Hoi.
Een nieuw probleem met onze Miele SoftCare V5848
Sinds enkele dagen centrifugeert hij niet meer goed.
Op 600 toeren doet hij het maar hoger niet meer. Hij wil wel maar zet niet door.
Ik heb hem vandaag open gemaakt om alles te reinigen, en eigenlijk was niets echt vuil, de ontluchting etc waren ook allemaal open. , omdat ik wist dat ik het vandaag ging doen, meteen besloten om de veren en schokdempers ook te vernieuwen. De koolborstel zijn nog prima.
Helaas hij doet het nog steeds niet.
Ik neem aan dat de pomp gewoon werkt omdat hij bij de rest van de programma’s het ook doet.
Iemand een idee waar ik naar moet kijken?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Wat gebeurt er als je centrifugeert met het pressostaat darmpje los vd pressostaat?
Wat gebeurt er leeg? Met en zonder verbonden pressostaat darmpje.
Dank voor je antwoord. Weet je waar ik de pressostaat op deze machine kan vinden? Ik zie alleen een slangetje gaan naar de printplaat.
EricN
Op woensdag 10 december 2025 09:39:25 schreef Peerkes:
Dank voor je antwoord. Weet je waar ik de pressostaat op deze machine kan vinden? Ik zie alleen een slangetje gaan naar de printplaat.
verder maakt het geen verschil. Trommel leeg of met was en slangetje los of vast. Hij maakt aanstalten om sneller te gaan draaien, maar zet niet door
EricN
De print ziet zwart vh koolpoeder. Dit kan gevolgen hebben met storende kruipstromen.
Maar duidt ook op een motor die veel uren achter de rug heeft.
Dus probleem zit in 1vd 2. Nu is het nog uitdokteren op afstand en met nul middelen hoe we betrouwbaar gaan diagnostiseren.
Mogelijke bedenkingen:
De motor heeft een defecte wikkeling: als je met de trommel draait, hoor je dan in de motor een duidelijke tik bij elke motor as omwenteling? Een hapje uit de motorcollector dud.
Hoe zagen de koolborstels er uit? Gelijk afgesleten of oneven?
Motor uitblazen om kruipstromen te vermijden. Print uitblazen voor idem reden. Is de ontladingspin vd ontladingsweerstand niet verdwenen bij motor demontage?
Kun je de motor uitmeggeren?
Kun je via het test programma het zwieren simuleren?
Mss schakelt de veldwikkelingsrelais niet om.
Hoor je in de motor geknisper op het "hoogste" toerental? Subtiel...
Het kan ook zijn dat de pressostaat niet op nul staat als de druk nul is (presostaat stuk of calibreren)
Dit euvel is mij bekend en vaak is het de motor waarvan 1 lamel van collector heeft een slechte overgang richting wikkeling rotor. Electronica heeft een detectie circuit van motorvermogen, is dit onregelmatig, word toerental teruggeregeld. Doet onbelast de machine het wel op max toeren?? eerste keer dat ik dit 20 jaar geleden het rambam naar gezocht wat het was...
Het toerental bij centrifugeren loopt ook terug wanneer tijdens het centrifugeren er teveel schuimvorming in de trommel optreedt. De motor blijft dan op een veel lager toerental centrifugeren dan gebruikelijk.
EricN
Ik ga van het weekend de motor uitbouwen, om te kijken of ik iets kan vinden.
Het maakt verder geen verschil of het slangetje naar de presstostaat los of vast is. Het toerental verschilt ook niet of als er wel of geen was in zit.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricN
dat zou dan:
A: rotveel lawaai maken. (Niet gemeld door Peerkes)
B: pressostaat afhankelijk zijn. (Die ligt los)
Een verkeerd pressostaatsignaal kan wel. Het nulpunt dat niet als nulpunt herkend wordt bv. Maar dat is enkel met PC na te kijken? In de service mode is daar geen uitlezing voorzien dacht ik.
Motor uitgebouwd, over de spoelen meet ik 1,5 en over de lamellen ~ 2 ohm (allemaal gelijk). Als ik de rotor? ronddraai hoor ik geen abnormaal geluid
De machine zelf maakt niet meer geluid dan anders, leeg/vol. Trommel schud niet, veren en schokbreker al vernieuwd, omdat ik hem toch open ging maken en hij af en toe schudde als hij vol zat
[Bericht gewijzigd door Peerkes op (24%)]
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Inductiviteit meten geeft een beter beeld. Een kortgesloten wikkeling zie je amper in de weerstand. Maar in inductie wel.
Als je geen inductiemeter hebt, kun je AC meten over de wikkelingen en met een flinke spoel magneetveld genereren op de rotor. Even proberen, dan lukt dat wel.
[Bericht gewijzigd door Hoeben op (40%)]
EricN
Effe gecheckt. De pressostaat kun je niet uitlezen. Gaat enkel met pc. Maar je kan wel de motor laten centrifugeren in het service programma. Volgens mij houdt hij dan geen rekening met de pressostaat. Zwiert hij dan wel dan is het de print en niet de motor. Voor die test hoeft dus niets uit elkaar. Als je dan toch in het service menu zit bij die test kun je ook het foutgeheugen uitlezen. Mss zit daar iets interessant tss.
Ik zeg nogmaals: ik praat hier met ervaring. Pressostaat defect lijkt mij sterk want dan geeft machine al problemen met wassen, dat heb je niet. Anders komt er overdosering, afpomp of toevoer problemen, die zijn er niet. printen kan soms defecte IGBT zijn maar als ik in procenten uitdruk, dan is het 80% motor en 20% electronica met deze fout. Mag er allemaal goed uitzien, maar werken ho maar. Zoals Hoeben voorstelt is een veel betere meting.
@Eric in de servicemodus houd hij wel degelijk rekening met de pressostaat. Ik gebruik die servicemodus geregeld als ik haast heb en iets snel droog wil hebben.
Met wasgoed erin houd hij erg in tot het water weg is.
Problemen kunnen door meer oorzaken ontstaan.
Ik zou, nu de motor toch los ligt, deze eens testen zonder de aandrijfsnaar.
In het gewone centrifugeprogramma gaat hij vaart maken in de laatste paar minuten.
Koolborstels zien er keurig uit. Verwacht niet dat de motor stuk is.
Het kan misschien ook het veldomschakel relais zijn, bij ongeveer 1200rpm schakelt deze en kan de motor harder. Hoe dit precies werkt weet ik niet, ben niet zo thuis in motor aandrijftechniek. Geen idee of dit probleem hierdoor veroorzaakt kan worden, het is iets wat me te binnen schoot..
Maak, nu de machine toch open is, meteen het Y stuk en slangen schoon. Linker zijwand eraf en dan de lange zwarte slang van boven tot onder losmaken en uitknijpen onder stromend warm water.
Hoofdoorzaak 1 van slecht centrifugeren. Maar met losgenomen pressostaat zou dit probleem niet voor moeten komen.
EricN
@maus: damn, ook geen betrouwbare test dan. Maar ik deel je mening, de motor ziet en klinkt(volgens TS) er veel te goed uit om via kortsluitwikkeling de oorzaak te kunnen zijn hoewel het natuurlijk zeker niet uit te sluiten is. Verlies/kruipstromen zou ik eerder denken. Die zijn onafhankelijk van collector status.
De motor volgens de voorgestelde testen (ac) uittesten lijkt me wel nogal omslachtig om als leek op een gemiddelde zondag te ondernemen. Ik zou eerst alternatieve overlopen.
Gezien de print al menig keer oorzaak geweest is van onheil in deze machine zou uitwisseling een snelle methode kunnen zijn....als er een donor te vinden is...
@peerkes: ik lees veel over "zet niet door". Wat bedoel je exact?
Bv: je zet hem op centrifugeren. Er komt 12 minuten op het display. Je drukt op start. Na een paar minuten gaat hij tot 600tr. Dan gaat hij de rest vd minuten 600tr draaien? Of hij stopt voortijdig? Hij stopt bij het bereiken vd 600tr? Of hij zwiert enkel als je de toeren instelt op 600tr? Hij wil niet starten met het toerental ingesteld op 1400tr? Kun je wat uitklaren?
[Bericht gewijzigd door EricN op (25%)]
Op zondag 14 december 2025 06:27:03 schreef EricN:
De motor volgens de voorgestelde testen (ac) uittesten lijkt me wel nogal omslachtig om als leek op een gemiddelde zondag te ondernemen. Ik zou eerst alternatieve overlopen.
Ik bedoel via de machine elektronica. Stekkers erin, motor vastmaken met wat tywraps of terug in de beugels hangen, en testen. Dan is de belasting helemaal nul.
Als ik de foto van de motor uitvergroot en bekijk val me wel iets op.
De koolstofafzetting is op één lamel bijna niet aanwezig en het lijkt ook dat die lamel dieper ligt.
De koolborstel links op de foto is op het raakvlak en aan de bovenzijde beschadigd en ook niet regelmatig afgesleten en wijkt daarmee af van de rechter koolborstel die geen zichtbare beschadigingen vertoont maar ze aan de onderzijde wel kan hebben.
Sowieso beide koolborstels vervangen maar ik vrees toch dat de motor defect is.
Ik zie vanuit persoonlijke ervaring met deze machines nog niets geks aan de motor, de koolborstels zijn ook nog lang niet op. Weet niet of vervangen zin heeft als het probleem nog niet boven water is.
Overigens is een gebruikte motor goed te vinden op marktplaats, dit zou een goedkope test kunnen zijn.
EricN
Op zondag 14 december 2025 10:29:31 schreef maus0611:
[...]Ik bedoel via de machine elektronica. Stekkers erin, motor vastmaken met wat tywraps of terug in de beugels hangen, en testen. Dan is de belasting helemaal nul.
Die opmerking was niet op jou bedoeld 
@ronny: De beschadiging lijkt me typisch voor een miele koolborstel na het schrapen door de borstel bij het wegtrekken vd achterflens. Een demontage beschadiging dus.
Zou kunnen maar in de foto is wel te zien dat één lamel geen normale koolstof afzetting heeft en dus geen raakvlak met de koolborstels heeft gehad.
Allemaal alvast bedankt voor het meedenken. Gisteren heb ik via mp een zelfde machine gekocht (in de buurt en goedkoop) welke gewoon werkt. Toch maar open gemaakt om de nieuwe veren en schokdempers erop te zetten en de koolborstels te controleren. Dus even de “oude” getest en daar werkt hij goed. Ook even de “nieuwe” motor op de oude machine en dan is het probleem hetzelfde. Misschien tijdens de feestdagen nog wat trouble shooten. Als ik hem wegdoe wat kan ik dan het beste bewaren als reserveonderdeel? Motor ……