"I'm back..."

Die verhuizing had wat meer voeten in de aarde dan gedacht, maar ik ben er uit: jullie hebben helemaal gelijk, ik was vergeten de ZIP aan te passen.

Deze zou goed moeten zijn.

Stop de persen!

:o Een uiterst vervelende fout is op enig moment in mijn bibliotheek geslopen: E en C van de transistoren zijn verwisseld. |:(
De print kan bruikbaar zijn door de transistoren "achterstevoren" te monteren, maar dan klopt de positie van de transistoren niet meer met de opdruk.

Ik ben op dit moment bezig om de omvang van het probleem te achterhalen, later vandaag komt de (hopelijk) definitieve versie online.

UPDATE
het probleem is beperkt gebleven tot de NPN typen, dus de print zoals gepubliceerd is in orde...

de moraal van het verhaal:

ALTIJD controleren of de gebruikte footprint correct is vóórdat je de PCB bestelt (ik heb nu 15+ printen liggen met een probleem, mogelijk meer)...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (25%)]

aha, gered door de bel. Ik wilde ze vanavond gaan bestellen, dus ik wacht nog even af!

Bestel gerust, alleen NPN typen in mijn bibliotheek waren fout.
In deze schakeling zitten alleen PNP typen, en die waren goed.

Ik heb er zelf de meeste last van: sinds de fout in de bibliotheek is geslopen heb ik minstens drie designs gemaakt (in verschillende versies) waar wèl NPN inzit, die heb ik inmiddels gecorrigeerd. Waar ik al PCBs van heb zal ik de transistor achterstevoren moeten monteren...

Nu 'alleen' nog uitzoeken of andere onderdelen die van deze package (TO92) gebruik maken -en dat zijn er best wel veel- nog in orde zijn en waar nodig corrigeren.
Voorlopig heb ik dus nog genoeg te doen...

Dag Fatbeard,
ik heb de print besteld. En nu zie ik toch dat de nummering weer origineel is.

Even goed in de gaten houden hoe ik dan de sensoren ga aansluiten!
Wat mij helpt is de achterzijde van de print (sporen), zodat ik kan zien welke sensor met welk relais verbonden is. Nu ben ik in verwarring omdat het door elkaar loopt.

[Bericht gewijzigd door Herms op (32%)]

|:( ff gauw = niet goed... my bad.
Wel de juiste silkscreen gemaakt en in de gerbers gezet, maar de oude niet weggehaald: twee silkscreens op 1 PCB gaat dus -geruisloos- fout. Weer wat geleerd...

Wat mij helpt is de achterzijde van de print (sporen), zodat ik kan zien welke sensor met welk relais verbonden is.

Daar hoef je de print niet voor om te draaien: elke sensor is verbonden met het eronderliggende relais...

Plak er een paar kleine stickertjes overheen met de juiste nummers voordat je alle onderdelen erop zet, of wees even creatief met wat witte verf en een zwarte viltstift; dan weet je het over drie jaar nog...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (14%)]

Op maandag 23 februari 2026 22:07:44 schreef fatbeard:
Bestel gerust, alleen NPN typen in mijn bibliotheek waren fout.
In deze schakeling zitten alleen PNP typen, en die waren goed.

Ik heb er zelf de meeste last van: sinds de fout in de bibliotheek is geslopen heb ik minstens drie designs gemaakt (in verschillende versies) waar wèl NPN inzit, die heb ik inmiddels gecorrigeerd. Waar ik al PCBs van heb zal ik de transistor achterstevoren moeten monteren...

Nu 'alleen' nog uitzoeken of andere onderdelen die van deze package (TO92) gebruik maken -en dat zijn er best wel veel- nog in orde zijn en waar nodig corrigeren.
Voorlopig heb ik dus nog genoeg te doen...

Je bent niet de enige, ik ben er ook weer ingetrapt, een BC337 "verkeerd om" , nu is dat gemakkelijk corrigeren en klopt alleen het silk-screen niet.

vandaag eindelijk de print kunnen monteren. Het resultaat: het werkt naar wens. Mogelijk foutje is nog dat de 24DC niet 24V is, maar 30V!
Maar, het werkt. En helaas, de nummering van de sensoren was toch weer anders, maar dat was eenvoudig goed t[e krijgen. Ik ben erg blij met de ondersteuning die ik op het Forum kreeg.

attachment=0]

Mooi dat je het weer aan de gang hebt!
Het is weer eens bewezen dat dit forum sterk is met samen oplossen.

[Bericht gewijzigd door revado op (47%)]

Met een vette pluim voor fatbeard.

Leuk dat het werkt! :)
En inderdaad, kudos voor fatbeard! :)

Helemaal mee eens. En ook Bram Prosman heeft een belangrijk steentje bijgedragen.

toch nog een nabrander. Het blijkt dat de voeding geen 24VDC is, maar 30V! Heeft het zin om dan enkele weerstanden in waarde te verhogen?

Ik heb de simulatie ook opgestuurd (staat ergens in dit topic) dus kun je dat eenvoudig controleren...
Zo met de natte vinger denk ik dat het wel los zal lopen, ik had een ruime reserve ingeboouwd.

Zelf heb ik niet zoveel met tram baantjes, maar leuk voor je dat het weer werkt. Techniek om zo'n kast van binnen te zien is wel eluk.

Verder heb ik zelf erg slecte ervaringen met de print kroonstenen zoals gepost by fatbeard op 2026-12-23 Het probleem is dat de dunne ronde pen die in de print gesoldeerd zit vrij gemakkelijk afbreekt bij het vast schroeven van de draad.

De print kroonsteen variant waar de soldeer pin is gemaakt uit een geponste en gebogen lip zijn al een stuk sterker. Nog beter is om kroonstenen te gebruiken waar elke contact 2 soldeer pinnen in de print heeft.

24V

30V

[Bericht gewijzigd door Herms op (18%)]

Bij 30 V voeding i.p.v. 24 V voeding:

Als de (foutieve) situatie optreedt waarbij beide sensoren (van een paartje) "actief" zijn en beide sensors van het andere paartje "inactief" zijn zal het vermogen in de bijbehorende transistors te hoog worden. Simulatie zegt 503 mW per transistor, absolute maximum is 500 mW.

Als de (foutieve) situatie optreedt waarbij alle vier sensoren "actief" zijn is het vermogen in R1 3,6 W terwijl dit een 3 W weerstand is.

Door weerstand R1 120ohm/3W te verhogen naar 220ohm/3W kun je beide punten voorkomen, het vermogen in elk van de transistors blijft dan beperkt tot 244 mW. Het vermogen in R1 blijft beperkt tot 2,6 W.

Tevens kun je R2 verhogen van 1k naar 1k5 om de stroom door de rode led in alle situaties tot ca. 15 mA te beperken.

Dus samengevat: zolang de sensors correcte combinaties geven is er op 30 V voeding niks aan de hand, maar stel er falen meerdere sensors of de wissel is fysiek heel erg stuk, dan krijgt de elektronica het wat moeilijker. De kans dat dit gebeurt zal heel klein zijn, wat het effect ervan is kan ik niet inschatten. Maar in het kader van een in alle situaties robuust systeem kun je deze aanpassing overwegen.

De simulatie doet 16 runs, alle combinaties van de 4 sensors, zelfde idee als fatbeard deed. In de spice output log (onder menu view) vind je de resultaten van de .meas statements terug.

Dank voor de aanwijzingen, ik ga beide weerstanden vervangen!

Door de vergroting van van R1 zal de rode LED ook onder normale condities zwakjes oplichten.
Verder is ook 220Ω is niet genoeg is om bij 30V de dissipatie van R1 onder de 3W te houden: ik zie 4W onder extreme foutcondities...
Ik simuleer nog even door om beide issues te verhelpen (zal alleen weerstandswaarden behelzen).

Het alternatief is een 5W weerstand nemen en een zener van 4.7V in serie met de rode LED...

[edit]
:o |:( Blijk ik een foutje te hebben in mijn simulatie: het vermogen voor R1 blijft inderdaad onder de 3W als-ie 220Ω is (zonder iets anders te wijzigen).
Maar die rode LED gaat dan, ook zonder foutsituatie, wel aan: er staat tijdens normaal bedrijf een slordige 3.7V over R1...

Het blijkt niet mogelijk dat te behelpen door de collector weerstanden te vergroten, omdat dan de relais niet meer betrouwbaar aantrekken, de enige manier is een zener van minimaal 2.7V en maximaal 12V in serie met de LED.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (38%)]

De weerstand R1 heb ik vervangen door een 5Watt type. En deze week ging de signalering van wissel-2 defect.

De printsporen zijn erg aangetast. De nieuwe print deed het bijna in 1x goed, ik moest alleen de beide uitgangen omwisselen.

Mooi om te horen dat dit project zo goed gelukt is (y)

Op vrijdag 17 juli 2026 20:32:06 schreef Herms:
De weerstand R1 heb ik vervangen door een 5Watt type. En deze week ging de signalering van wissel-2 defect. [bijlage] De printsporen zijn erg aangetast. De nieuwe print deed het bijna in 1x goed, ik moest alleen de beide uitgangen omwisselen.

Zo te zien een vochtprobleem, plastic spray ? Of een paar met soldeermasker laten maken ?

Van deze print weet ik het niet. Maar eigelijk alle oude printen die we nog hebben zijn vergelijkbaar slecht. Misschien ligt het wel aan de manier waarop de printen destijds in eigen beheer van de HTM zijn gemaakt. Van één print weet ik het wel vrij zeker: de bak in het wissel waarin de print zit, heeft een afvoer, maar die is niet aangesloten. Bij een flinke regenbui staat die bak vol water, en het kastje waarin de print zit is niet waterdicht. Bedoeling is dan ook dat de printen in een apart kastje naast de baan komen. Daartoe worden ook alle signaleringskabels van de sensoren vervangen door nieuwe van 5 meter. En daarmee is dan het vochtprobleem opgelost.