Ik heb een dampkap waarin twee TL buisjes gebruikt worden als werkblad verlichting.
Osram Dulux S 11W (G23 aansluiting ?)

De TL buisjes hebben al redelijk wat branduren en zijn ondertussen +/- 20 jaar oud.

Bestaat hiervoor al een LED alternatief of hoe los ik dat op?

Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat het onder een afzuigkap eigenlijk te warm kan worden voor led verlichting.

Wel even nakijken of de lampjes niet in serie staan op een enkelen vsa, dan werkt het niet.
De philips kan direct op 230 zover ik weet, kijk dat even na vooraf als je wat gaat kopen.

Op maandag 22 december 2025 17:00:22 schreef revado:
Wel even nakijken of de lampjes niet in serie staan op een enkelen vsa, dan werkt het niet.
De philips kan direct op 230 zover ik weet, kijk dat even na vooraf als je wat gaat kopen.

dat is als t goed is niet bij 11W pl-s. dat is 7W meen ik waar dat mee kan. moet overigens zeggen dat de lampen me niet zo slecht lijken, zijn er zwarte ringen als de lampen aan zijn dan? deze hebben 6000 branduren, wrs meer staan knipperen als branduren.

PL lampen boven de 9 W hebben een S10 starter aan boord dus serie is het zeker niet. De staat van deze PL lampen is 50% dus kunnen nog jaren mee. De LED versie kunnen idd niet zo goed tegen warmte, levensduur aanzienlijk korter dan

Ik kan niet eenvoudig vinden wat het toegelaten omgevingstemperatuurbereik voor led lampen is. Misschien kijk ik niet goed. Behalve een hoop marketing blabla zie ik op één site dat onder -20C of boven +35C “een uitdaging” is.

Grappig, daar ik de laatste tijd in zoektochten naar LEDs (COB-LEDs en ander spul) steeds vaker iets zie staan als 'Specs optimised for use at 75 degree die temperature'. Dat vind ik zelf erg hoog, daar niet van, maar ik denk dat dit weer een bekend kostendingetje is: LEDs die er goed tegen kunnen of gewoon beter gekoeld worden om ook bij de verhoogde temperatuur lang te blijven leven kosten geld...

Op maandag 22 december 2025 16:57:16 schreef Kilian:
Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat het onder een afzuigkap eigenlijk te warm kan worden voor led verlichting.

Niet van de benauwde.
Ook ik heb de gloeilampen in mijn wasemkap door ledlampen vervangen. Werkt al een paar jaar prima en heb nu ontiegelijk veel licht op de kookpotten.
Van een nieuwe wasdroger gingen de gloeilampjes maar een paar weken mee. Vond ik vreemd want van de oude wasdroger gingen dezelfde type lampjes jaren mee. Ik heb de gloeilamp eruit geknikkerd en vervangen door een ledlamp van de Action. Die was veel goedkoper dan de speciale gloeilamp voor de droger en gaat al jaren mee.

In mijn dampkap zat er ook zo'n heerlijk TL buisje.
Zo eentje waar zelfs een Afrikaans medemens lijkbleek leek.

Ik heb er verknipte ledstrips ingestopt. Gemonteerd op een aluplaat.
't is het type, helemaal ingepakt in een soort "silicone" of ander zeer flexibel materiaal.

Werkt hier ondertussen al een jaar of 5.

De lampjes branden beide nog en flikkeren niet. Wel is de kunststof bevestigingsbeugel aan de voorzijde van de lamp “vergaan” in de loop der jaren.
De gaten waarin de beugel geklikt was, zijn nog zichtbaar.
Er zitten twee smoorspoelen in MAYI CHRISRE type D7911 -22.2-3 bij 11W 0.155A lambda 0.49
Een starter zit er niet in.

De achterliggende idee is meer zou het niet tijd worden om hier LED in te monteren en wat kost zo iets.
Ik ga ervan uit dat de lampen dagelijks tussen de 2 en de 4 uur ingeschakeld zijn.
Met elektro à 0.4 EUR/kWh en de veronderstelling dat de voorschakelspoel ook 11 Watt verbruikt
kom ik op 365 x 2 x 3 x 11 x 0.4/1000 = 9 à 20 EUR op jaarbasis.

Ik vind een DULUX LED S11EM V 6W 840 G23 à 7.60 EUR/stuk.
Als ik er zo twee plaats en de voorschakelspoel verwijder zou ik break even draaien na 1 jaar (4u / dag) tot 2 jaar (2u /dag)

Iemand een idee hoeveel lumen een 11W TL geeft?
De LED variant geeft 700 lm

PL-S 11 watt geeft 900 lumen.
De starter zit bij PL-S in de lamp in het vierkantje van de voet.

De Philips corepro ledvervanger is 5 watt.

[Bericht gewijzigd door revado op (19%)]

Op maandag 22 december 2025 21:32:40 schreef pamwikkeling:
De lampjes branden beide nog en flikkeren niet. Wel is de kunststof bevestigingsbeugel aan de voorzijde van de lamp “vergaan” in de loop der jaren.
De gaten waarin de beugel geklikt was, zijn nog zichtbaar.
Er zitten twee smoorspoelen in MAYI CHRISRE type D7911 -22.2-3 bij 11W 0.155A lambda 0.49
Een starter zit er niet in.

De achterliggende idee is meer zou het niet tijd worden om hier LED in te monteren en wat kost zo iets.
Ik ga ervan uit dat de lampen dagelijks tussen de 2 en de 4 uur ingeschakeld zijn.
Met elektro à 0.4 EUR/kWh en de veronderstelling dat de voorschakelspoel ook 11 Watt verbruikt
kom ik op 365 x 2 x 3 x 11 x 0.4/1000 = 9 à 20 EUR op jaarbasis.

Ik vind een DULUX LED S11EM V 6W 840 G23 à 7.60 EUR/stuk.
Als ik er zo twee plaats en de voorschakelspoel verwijder zou ik break even draaien na 1 jaar (4u / dag) tot 2 jaar (2u /dag)

Iemand een idee hoeveel lumen een 11W TL geeft?
De LED variant geeft 700 lm

Ik schat ook in dat je het met zo’n 2 jaar terug verdient. Dan heb je nog geen winst gemaakt, maar je kosten eruit. Wat allesbepalend is, is de levensduur van de leds in die toepassing. En dat zal afhangen van de plaats in de afzuigkap, vol in de hitte of daar naast, en het zal ook verschil maken of je op gas of inductie kookt. Als ik eraan denk, zal ik morgen eens meten hoe dat met de temperatuur boven mijn gasfornuis zit tijdens het koken.

Op maandag 22 december 2025 19:25:52 schreef weardguy:
Grappig, daar ik de laatste tijd in zoektochten naar LEDs (COB-LEDs en ander spul) steeds vaker iets zie staan als 'Specs optimised for use at 75 degree die temperature'. Dat vind ik zelf erg hoog, daar niet van, maar ik denk dat dit weer een bekend kostendingetje is: LEDs die er goed tegen kunnen of gewoon beter gekoeld worden om ook bij de verhoogde temperatuur lang te blijven leven kosten geld...

Ik vermoed dat dat de temperatuur can de chip betreft bij een tamb van 25°C. Als de omgevingstemperatuur hoger wordt, wordt de koeling van de LED onvoldoende en zal de chip temperatuur te hoog worden.

corepro ledlampen kom ik vaker tegen bij oude armaturen die vervangen worden, haal er die lichtbron vaak uit en als iemand ze weer nodig heeft neem maar mee. je ziet vaak wel of er veel branduren op de klok staan, vergeling van de leds en kapje en anders kijk ik naar de datumcode op de voet. achtergrond van armatuur, met schakelaar pir of schemerschakelaar weet ik dan al, want vooral de laatste maken veel uren, een 10 per dag.

Op maandag 22 december 2025 21:32:40 schreef pamwikkeling:
Als ik er zo twee plaats en de voorschakelspoel verwijder .......

Bij deze ledvervangers staat in de bijsluiter een waarschuwing dat je de voorschakelspoel niet moet verwijderen.

Hmm vreemd, ik heb een Warmte bak zeg maar Au bain Marie bij een slagerij en daar sneuvelen de lampen er boven met LED variant als zoete broodjes, kunnen niet tegen 50 Graden ...( overigens de Halogeen lampen sneuvelde ook snel)

Op dinsdag 23 december 2025 17:49:14 schreef smd:
Hmm vreemd, ik heb een Warmte bak zeg maar Au bain Marie bij een slagerij en daar sneuvelen de lampen er boven met LED variant als zoete broodjes, kunnen niet tegen 50 Graden ...( overigens de Halogeen lampen sneuvelde ook snel)

zit er geen 12V trafo parallel overheen? of een tlbak met smoorspoel. die nekken menig ledspotje nogal eens door de spoel met uitschakelen. of men zet de machine uit met de hoofdschakelaar en dan zorgt een relais in de voeding miss al voor het nekken van die ledlampen. als het echt warmte is dan zorg maar eens dat de leds niet op vol vermogen branden, dat scheelt ook in levensduur.

als er 230-240V op een led lichtbron staat dan mag de evsa of vsa eruit gekiept worden. alleen als er 80-100V of in die richting opstaat is er een (e)vsa nodig. beste is onnodige spoelen, condensatoren ed eruit te kiepen, dat spul is oud en kan alsnog problemen gaan geven of blindstroom veroorzaken.

[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]

Op maandag 22 december 2025 22:56:55 schreef Kilian:
[...]

Ik schat ook in dat je het met zo’n 2 jaar terug verdient. Dan heb je nog geen winst gemaakt, maar je kosten eruit. Wat allesbepalend is, is de levensduur van de leds in die toepassing. En dat zal afhangen van de plaats in de afzuigkap, vol in de hitte of daar naast, en het zal ook verschil maken of je op gas of inductie kookt. Als ik eraan denk, zal ik morgen eens meten hoe dat met de temperatuur boven mijn gasfornuis zit tijdens het koken.

Bij mijn afzuigkap zit de verlichting tegen de achterwand aan. Ik kook op ouderwets gas. De temperatuur bij de verlichting loopt dan op tot 40-41graden Celsius.

Bij gebrek aan concrete informatie wat aannames:

- een normale ledlamp is ontworpen voor een omgevingstemperatuur van 20-25 graden Celsius
- elke 10 graden temperatuurverhoging halveert de levensduur

Dan zou ik bij 40 graden nog minstens een kwart van de levensduur (van zeg 15.000 uur) overhouden, zo’n 3.750 uur.

Als ik dagelijks ongeveer 30 minuten met de gasvlammen en de verlichting aan kook en dat 365 dagen per jaar doe, dan zou dat 20 jaar goed moeten gaan. In de zomer, bij buitentemperaturen van 30 graden Celsius, zou het misschien ter plekke 50 graden Celsius kunnen worden. Dus 20 jaar haal ik vermoedelijk niet, maar ruim lang genoeg om de investering in led rendabel te maken.

De vraag blijft of de aanname over de invloed van de omgevingstemperatuur op de levensduur enigszins realistisch is.

Op woensdag 24 december 2025 20:34:38 schreef Kilian:
... dan zou dat 20 jaar goed moeten gaan.

Dan zal er ook wel dikke lagen vet en stof erop zitten. Tijd voor verse!

Ik heb er op dit moment twee Philips Genie 5W spaarlampjes met E14 fitting inzitten. Sinds 26 november 2014, ik schrijf altijd de datum erop. De vervuiling valt me reuze mee, maar dit is pas 11 jaar.

Dit soort lampjes heeft een goede lichtkwaliteit en een extreem lange levensduur. Ik zou ze nooit door LEDs willen vervagen als het niet absoluut nodig is.

...maar je moet er wel nog aan kunnen komen. Ze zijn inmiddels niet meer in productie.

Voor in een afzuigkap zou ik me over de kleurkwaliteit niet al teveel zorgen maken. Ik heb in mijn afzuigkap gewoon een 800lm kaarslampje zitten. Maar ik kook inductief, dus het wordt niet erg warm bij de lampjes.

Als je niets naar je smaak kan vinden kan je er een paar E14 fittingen in doen, dan heb je meer keus qua lichtbronnen, maar PL vervangers zijn best goed te krijgen. In mijn afzuigkap zit 'gewoon' een e14 fitting, en daar heb ik een 800lm kaarslampje in gedraaid. In e14 is dat wel meteen het felste dat je kan krijgen. Als je ruimte hebt voor e27 kan je tot 1500lm per lamp gaan en heb je ook een grotere keuze in kleurtemperatuur.

Wat terugverdienen betreft - tsja. Je verbruikt iets minder, maar de kosten van energie voor de verlichting versus de verdere kosten van het koken (continuverbruik meestal zo'n 2,5kW bij mij, de kookplaat kan tot 7kW trekken) zijn zo extreem klein dat ik eigenlijk gewoon nog zo'n PL'etje op voorraad zou leggen en nog een keer 20 jaar er mee zou doen. Na 40 jaar zal de dampkap zélf wel aan vervanging toe zijn.

Het ligt ietsje anders als je die lampjes de hele dag aan hebt staan. In mijn geval staat dat lampje eigenlijk wel altijd aan omdat m'n afzuigkap in een donkere hoek hangt en het meteen een goeie invulling van die donkerte is.

Op donderdag 25 december 2025 08:15:59 schreef Ledlover:
...maar je moet er wel nog aan kunnen komen. Ze zijn inmiddels niet meer in productie.

Bij sommige bouwmarkten (vooral de Duitse..). Ik koop ze ook wel bij inbrengwinkels (mits niet te zwart bij de voetjes). Aurora Kontakt heeft ze zeker ook nog.

Op dinsdag 23 december 2025 17:57:19 schreef testman:
[...]

zit er geen 12V trafo parallel overheen? of een tlbak met smoorspoel. die nekken menig ledspotje nogal eens door de spoel met uitschakelen. of men zet de machine uit met de hoofdschakelaar en dan zorgt een relais in de voeding miss al voor het nekken van die ledlampen. als het echt warmte is dan zorg maar eens dat de leds niet op vol vermogen branden, dat scheelt ook in levensduur.

als er 230-240V op een led lichtbron staat dan mag de evsa of vsa eruit gekiept worden. alleen als er 80-100V of in die richting opstaat is er een (e)vsa nodig. beste is onnodige spoelen, condensatoren ed eruit te kiepen, dat spul is oud en kan alsnog problemen gaan geven of blindstroom veroorzaken.

Nee, het was van origine een Halogeen lamp met E27 fitting, nu LED met gelijkwaardig vermogen E27, sneuvelt enorm snel.

PL lampen zijn nog wel te verkrijgen, websites zat die ze nog hebben en ik maak me ook niet zo zorgen als ik onze kookplaat opstart om max vermogen trekt die ff een 7500W uit het net. Ga ik met niet druk maken over 11 W

[Bericht gewijzigd door smd op (11%)]