Allereerst: Fijne Kerst!
Ik ben voor iemand een prosumer camcorder uit begin jaren 90 aan het repareren. De klacht is dat het apparaat helemaal 'dood' is. Dat trad opeens op ergens tijdens het in- of uit-rijgen van de cassette.
Internet fora afstruinend lees ik dat de typische kwaal bij deze camcorders het overlijden van elco's is. Dat lijkt bij dit exemplaar niet anders. Ik kwam er achter dat het printje dat het accu voltage (7v5) vertaalt in een lager voltage (5v) diverse defecte elco's bevat (gemeten met ESR meter).
Nu zijn die through-the-plate elco's behoorlijk plat: slechts 5 mm hoog (FU71-P board):
Ik heb wat gezocht maar ze lijken niet makkelijk verkrijgbaar. Weet iemand van jullie wellicht waar ik zoiets zou kunnen bestellen ? Of zou ik misschien pootjes aan een SMD elco moeten solderen.
Groetjes,
Roland.
Service manual: https://elektrotanya.com/sony_ccd-v800e_sm.pdf/download.html
Wat foto's van de ontmanteling:
Nog wat linkjes waar ik wat aan had:
Goede restauratie video van een aanpalend type: https://youtu.be/mwXWbHg_D9k
Mislukte recap poging op een CCD-V800E (meerdere video's): https://www.youtube.com/watch?v=zBPu6CGw8_M
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Waarde elco's? (en steek/diameter)
[Bericht gewijzigd door Arco op (42%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
2 weken geleden bij de kringloop gooide een collega zo'n complete camera met koffer en opties weg. Ik was het daar niet mee eens want volgens mij zijn er nog steeds mensen die ze gebruiken, hij zei van niet. Ik had dus gelijk.
Op donderdag 25 december 2025 11:45:54 schreef Arco:
Waarde elco's? (en steek/diameter)
Hm ja, dat was inderdaad handig geweest. Bijvoorbeeld: 10u/10v, diameter 5mm, steekmaat 2.5mm, vermoedelijk low-ESR.
Op donderdag 25 december 2025 11:52:02 schreef fred101:
2 weken geleden bij de kringloop gooide een collega zo'n complete camera met koffer en opties weg. Ik was het daar niet mee eens want volgens mij zijn er nog steeds mensen die ze gebruiken, hij zei van niet. Ik had dus gelijk.
De eigenaar heeft deze camcorder van Marktplaats gekocht in de hoop oude Video-8 opnames af te kunnen spelen. Daar worden ze dus nog wel voor gebruikt. Maar ja, met het elco probleem dat typisch is voor deze serie zijn er wellicht betere opties.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Deze bijv: https://eu.mouser.com/ProductDetail/Panasonic/EEE-HD1C100AR?qs=tqvsmoK…
(pootjes recht buigen, plastic plaatje eraf halen, en gewoon als TH gebruiken)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat zal geen low ESR type zijn, dus dan zit je na een paar uur weer in de ellende.
Panasonic FR zijn through hole low ESR types. Het kan zijn dat sommige waarden met een S erachter (staat voor short denk ik) wel passen. Of anders SMD low ESR. Begint ook met een F, FK misschien?
miedema
Golden Member
Die paarse elco's zijn Sanyo OS-CON's. Die zou ik (indien nodig) ook weer met polymer's vervangen. (Betere eigenschappen als "gewone" elco's.)
Arco
Special Member
Op donderdag 25 december 2025 12:45:19 schreef maartenbakker:
Dat zal geen low ESR type zijn, dus dan zit je na een paar uur weer in de ellende.
Dan mag TS er zelf eentje uitzoeken... 
(SMD in 5mm zijn er tientallen verschillende soorten, ook (indien nodig) in low-esr...)
Bijv: https://eu.mouser.com/ProductDetail/Panasonic/EEE-HAE100WAR?qs=d1CqaRU…
Op donderdag 25 december 2025 12:14:32 schreef Arco:
Deze bijv: https://eu.mouser.com/ProductDetail/Panasonic/EEE-HD1C100AR?qs=tqvsmoK…
(pootjes recht buigen, plastic plaatje eraf halen, en gewoon als TH gebruiken)
Goede tip ! Dat past inderdaad.
Op donderdag 25 december 2025 11:52:02 schreef fred101:
Volgens mij wordt er onnodig veel wegegooid bij kringloopwinkels.
Ze zouden veel beter moeten adverteren op internet wat ze allemaal hebben, niet iedereen komt regelmatig langs.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 26 december 2025 14:23:00 schreef DeRokendeBout:
[...]Goede tip ! Dat past inderdaad.
Let op mijn opmerking. Dit zijn 1000 uur niet-low ESR types. In een voeding zijn die snel weer gaar.
Arco
Special Member
Controleer ook eens Mainboard van deze camera. vaak dat de SMD elco's zodanig lek zijn dan het zuur stijf over het bord druipt, dan heeft revisie weinig nut nog...
Op zaterdag 27 december 2025 18:33:11 schreef smd:
Controleer ook eens Mainboard van deze camera. vaak dat de SMD elco's zodanig lek zijn dan het zuur stijf over het bord druipt, dan heeft revisie weinig nut nog...
Dank je wel, zal ik doen.
Kleine update: ik heb het besproken DC-DC convertor board (FU-71P genaamd) voor het grootste deel gerecapped, maar dat maakt geen verschil in gedrag. Wat ik zie met een scope is (het board is uit de camera verwijderd, ik test het stand-alone met een labvoeding) dat bij inschakelen er kortstondig de gewenste +5V op de output verschijnt, maar deze spanning binnen enkele milliseconden weer verdwijnt. Er zit een PWM controller IC van Motorola op het board, een MC141600FU, die met wat externe componenten (PNP/spoel/condensator) de +5V op moet wekken. Block diagram:
Dat IC is nogal in nevelen gehuld, er is enkel een preliminary datasheet in het Japans van te vinden dat zeer beperkt informatie biedt. Ik merk dat het 'timer latch protection' blokje (zie plaatje hierboven) dat in het IC zit er wat mee te maken heeft, althans, met de scope zie ik na inschakelen een lineair oplopende spanning op IC pin 8, en zodra die spanning de 2v5 heeft bereikt wordt de +5V uitgang uitgeschakeld. Ik vraag me af waar dat 'timer latch protection' blok precies tegen beschermt.
Heeft iemand van jullie een idee ?
Groetjes, Roland.
========= bijlagen ============
Schema van het FU-71P board:
Preliminary Datasheet van het Motorola PWM IC: https://www.datasheetarchive.com/datasheet/efae80018828bffc?term=mc141…
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zondag 28 december 2025 16:48:42 schreef DeRokendeBout:
Ik merk dat het 'timer latch protection' blokje (zie plaatje hierboven) dat in het IC zit er wat mee te maken heeft, althans, met de scope zie ik na inschakelen een lineair oplopende spanning op IC pin 8, en zodra die spanning de 2v5 heeft bereikt wordt de +5V uitgang uitgeschakeld. Ik vraag me af waar dat 'timer latch protection' blok precies tegen beschermt.
Omdat het vast-zit aan het UVLO (UnderVoltage LockOut) blokje gok ik dat dat ding tegen constant hikken beschermt. Camera's met cassettes die gaan hikken kunnen de gekste dingen gaan doen met die cassette en de daarin opgespoelde band als de voeding gaat staan hikken door wat voor oorzaak dan ook.
Ik gok dat die timer er een tijdje tussen laat zitten om het dan nog eens te proberen. Het zou ook gewoon een 'oké... er schakelt iets niet, de spanning loopt te ver op, uit met de boel' timertje kunnen zijn. Grote kans dat de tijd zo lang ingesteld staat dat je dat niet gaat merken (Lees: menig mens heeft het ding dan alweer uitgeschakeld)
Je lijkt in dit geval mazzel te hebben wat betreft terugkoppeling: heel vaak lopen er talloze lijntjes van eenheden terug naar de voeding die even melden dat de spanning OK is en er verder opgestart mag worden. Er lijkt hier alleen 'VTR power' terug te komen, maar dat lijkt me meer een lijntje dat het schakelgedrag van de voeding beïnvloed omdat de stroomafname sterk zal wijzigen bij wel/niet lopen van het bandmechanisme (je ziet ook 'standby/enable' ingangen, dat verklapt al iets).
Wat ook nog kan: door gebrek aan belasting gaat het mis. Lang niet elke schakelende regelaar uit die tijd kan zonder belasting draaien.
Dank je wel Weardguy. Ik heb, gewapend met ULVO uitgangspunt, het circuitje nogmaals doorgemeten, en heb wat experimenten gedaan. Maar in al die experimenten greep de protection in. Ten einde raad heb ik daarna de protection kaltgestellt door een weerstandje parallel aan C120 te solderen. Daarmee gaven de drie uitgangen netjes +5V (kanttekening: het board was daarbij nog steeds uitgebouwd). Ik heb de camera daarna weer grotendeels in elkaar gezet, en er zit nu meer leven in, in de zin dat de 'eject' knop nu reageert: de cassette kooi gaat open. Maar wel met een bijgeluid dat ongezond klinkt. Verder gaat, na het laden van een cassette, na enkele seconden het 'eject' symbool op de LCD knipperen. Ik zal straks proberen een filmpje daarvan op YouTube te zetten en dat hier te linken.
Onderstaand nog een plaatje, machine vertaald uit het Japans, uit het datasheet van het IC, dat suggereert dat alle drie de PWM kanalen het ULVO circuit (pin 8, timer latch) kunnen triggeren:
[Bericht gewijzigd door DeRokendeBout op (12%)]
Op dinsdag 30 december 2025 18:50:57 schreef smd:
Kom ik weer terug op Mainboard...
Hallo Smd. Ik heb na je opmerking wat boards in de camera bekeken. Wat ik zie is dat op sommige SMD elco's wat elektrolyt op de SMD pinnetjes zit. Maar daartoe lijkt het beperkt te zijn: er is geen sprake van grotere plekken met elektrolyt. Oh, wat ik nog niet had vermeld: de camera speelde video af toen het defect ('camera dood') opeens optrad. Hieronder wat foto's van de twee grootste printplaten (het servo board en het Audio/Video processing board):
Bij deze wat YouTube video's van de camcorder die ik net gemaakt heb:
raar geluid bij eject: https://youtu.be/cgZ9ABl4bmc
eject icoon begint te knipperen na laden van een cassette: https://youtu.be/krP3NBHN7fM
visuele inspectie van het AV en het servo board: https://youtu.be/8eXXd7HRA6s
Dat is het grootste probleem wat ik zie is dat onder vele SMD elcootjes zuurvlekken zie, dat veroorzaakt veel ellende en storingen.
Op donderdag 1 januari 2026 13:08:53 schreef smd:
Dat is het grootste probleem wat ik zie is dat onder vele SMD elcootjes zuurvlekken zie, dat veroorzaakt veel ellende en storingen.
Dank je wel SMD. Ik heb de camera nog verder gedemonteerd en kwam een naar wat lijkt aangevreten spoor tegen op het servo board (aan de andere pcb zijde zat een through-the-plate elco met rode verf op het 'dakje'):
Ik heb mijn ESR meter op wat elco's gezet, de uitslag was telkens 'open circuit', maar dat zou kunnen omdat ik in-circuit meet. Ik lijk daarmee geen goede methode te hebben om snel te bepalen welke elco's slecht zijn. Dus dan wordt het lastig, vermoed ik...
Ik heb het mechaniek (U-mech) uitgebouwd en dat ziet er prima uit. Geen afgesleten tandjes of gebroken tandwieltjes voorzover ik kan zien. Inrijgen gaat soepel (externe voeding op loading motor).
Ik heb de mode switch gereinigd met contactspray (dat was voordat ik het aangetaste printspoortje opmerkte):
Als er een betere methode is om in-circuit slechte elco's te identificeren, dan hoor ik het graag.
Groetjes, Roland.
maartenbakker
Golden Member
Welke contactspray heb je daarvoor gebruikt? Bij gebruik van de verkeerde, heb je daar straks ook nog een corrosieprobleem...
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Het eject-symbool dat gaat knipperen betekent een probleem met het loopwerk/cassetteklep: het is hét teken aan de gebruiker om de cassette weer uit te werpen met de eject-knop (daar had ik geen video voor nodig, dat deed geloof ik echt elke videocamera met cassettes zo
) (tip: lees ook de gewone gebruikershandleiding)
Ik vind het al bijzonder dat een van de spoelkoppen (ik ben het woord even kwijt) draait bij openen van de cassetteklep.
In je video is duidelijk te zien dat de band niet ingeregen wordt na sluiten van de cassetteklep. Normaliter hoor je het nodige gezoem van het loopwerk en zou je de spoelen in de cassette moeten zien bewegen. Let wel: dat wordt vaak allemaal optisch gecontroleerd en de boel zo open laten kan betekenen dat het ding foutief denkt dat er iets mis is.
Ik weet van een enkeling die dit soort zaken vaker aanpakt dat die gewoon rigoreus alle electrolyten vervangt: de een zal er vast gevoeliger voor zijn dan de ander, maar bij de meeste komt het voor dat de elco's gewoon gaan lekken, net zoals bij jou.
Vuistregel die je best kan hanteren: als er enkele lekken, kun je er zeer zeker van zijn dat de rest spoedig volgt, die dingen zijn immers automatisch geassembleerd, dus die elco's komen letterlijk 'van de rol': als z'n voorganger is gaan lekken, gaat degene erna gewoon ook, vroeg of laat, maar eerder gelijktijdig met de rest.
In-circuit meten kan, maar dan moet je echt weten wát je moet meten en hoe het schema zit. Er is helaas weinig zinnigs te zeggen bij in-circuit metingen en uitsolderen is de enige optie.
Er is een kans dat die bescherming van de voeding ingrijpt omdat er ergens in het loopwerk iets teveel stroom trekt.