Ik heb deze melding in mijn arduino 1.8.5, wat betekent dat en hoe moet ik dat verwijderren.

Heb je wel t juiste "Board" ingesteld ?

Deze melding ken ik niet.
Ik denk dat je de ATTINY boards niet hebt geïnstalleerd of dat ze op de verkeerde plaats staan. Dus verkeerd geïnstalleerd.

Ik heb het board 2.3.7 maar daar heb ik veel problemen mee met oudere scetch ,en ben ik vandaag terug gegaan naar de 1.8.5 maar de 2.3.7 staat er nog wel op

Volgens mij is het een melding dat je cpu/board definitie files "oud" zijn. De bedoeling is dat deze meldingen er voor zorgen dat die definities een keer ge-upgrade worden. Danwel dat jij ze moet upgraden ofwel dat jij de leverancier van die files aanspoort om de upgrade even te doen. (een vernieuwde versie beschikbaar te maken).

Daarnaast is je programma goed gecompileerd en klaar om gedownload te worden. Conclusie: niet druk over maken.

Te oud vond ik eerst raar maar er even over nagedacht en dat is best wel wat het kan zijn. In ieder geval kan de software iets niet vinden wat het wel nodig heeft om de code exact om te zetten voor je ATTINY en heeft het daarvoor in de plaats een standaardinstelling heeft gebruikt.

De compiler heeft het dus kunnen oplossen met een standaard instelling maar geeft je dus een waarschuwing dat je huidige board info niet uitgebreid genoeg is. En dat kan je inderdaad ook zien als het is te oud.

is het dan raadzaam om de 2.3.7 te verwijderen. Ook op de Seriele monitor krijg ik een melding

De melding heeft niks met de Arduino IDE te maken. Of je nu 1.8.x gebruikt of 2.x, dat maakt niks uit en je kan ze ook naast elkaar gebruiken.

Wat je wel moet doen is via Hulpmiddellen>Bibliotheken beheren de IRRemote library updaten. Je krijgt bij het opstarten van de IDE normaal ook een melding dat er bibliotheken zijn waar een upgrade voor bestaat. En je zal dit ook krijgen over verouderde borddefinities.

Handmatig uitvoeren wat echt nodig is of automatisch als het kan. Dit lukt niet altijd. Mogelijk zitten er dan ook fouten in je programma en moet je enkele zaken aanpassen.

updaten is gevaarlijk, zo is vorige maand heel mijn arduino ide software omzeep gegaan omdat er een corrupte update is van mdns waardoor niks van OTA nog gewerkt.
ik voer alvast nooit geen updates meer uit, want oude software werkt dan ineens niet meer omdat ze een hoop depricated zetten

Voor een deel heb je natuurlijk gelijk. Maar dat is bij elke programmeertaal zo. Op een bepaald ogenblik worden er zaken deprecated. Dan kom je op een bepaald moment tot de realiteit dat je een nieuwe borddefinitie gaat toevoegen en dat die keihard roept dat je voor het gebruik versie y nodig hebt en je hebt maar versie x. Dat is wat TS nu aan de hand heeft. Voor TS zal de update van IRremote niet te vermijden zijn vrees ik. Voor een update lezen wat er is gewijzigd is ook altijd een goed idee.

Onlangs een probleem gehad met de ESP32 WDT, dat is ook niet meer dezelfde manier van werken van wat tijd terug. Ik heb ook nog een programma wat ik eens moet herwerken. Het heeft een kleine aanpassing nodig en struikelt ook over enkele deprecated zaken. Ik heb ook wel eens library's een versie nummer meegegeven maar dat is wel heel intensief. Al wat er gebruik maakt van die library dient dan aangepast.

Volgens mij kan je het library probleem wel omzeilen door de gebruikte versies naar dezelfde map te kopiëren als je programma bestand en dan de library include "mdns.h" in plaats van <mdns.h> Maar dan dienen ook daar de onderliggende library's meegenomen.

Een mirakel oplossing is er niet.

Bij een toegevoegd library kan je toch terug stappen naar een vorige versie.

Op zondag 11 januari 2026 09:52:01 schreef buckfast_beekeeper:

Volgens mij kan je het library probleem wel omzeilen door de gebruikte versies naar dezelfde map te kopiëren als je programma bestand en dan de library include "mdns.h" in plaats van <mdns.h> Maar dan dienen ook daar de onderliggende library's meegenomen.

het was geen library update, maar een EXE update in
"C:\Users\fcapri\AppData\Local\Arduino15\packages\builtin\tools\1.0.12\"

ze hebben een update gelanceerd want de oude 1.0.9 werkte wel. ik heb die folder verwijderd, krijg ik een fout dat de bestanden ontbreken en hij download de slechte opnieuw.

wat ik dan uiteindelijk gedaan heb, na een halve zaterdag zoeken en frustratie:
die folder leeg gemaakt, en alle bestanden van versie 1.0.9 gekopieerd in die 1.0.12 folder en de boel werkt weer.
want alles eraf gooien, versie 2.3.7 installeren, libraries installeren download gewoon altijd weer die slechte versie

over dit probleem vind je VEEEEEEEEEEEEEEEEEL topics online en ik heb uiteinlijk de enige werkende oplossing gevonden. en die hebben ze al aardig rond gekopieerd ondertussen
https://forum.arduino.cc/t/network-ports-are-gone-in-ide-2-x/1415698/3

hun updates hebben mijn systeem kreupel gemaakt, mijn pc moeten rebooten die nooit reboot. gelukkig had ik een oudere pc staan waar ik vaak op programmeer die niet aan staat en zijn updates niet had gedaan. daar kon ik alles van oude files af kopieren.
dat was de laatste keer dat arduino nog zal updaten

Op zaterdag 10 januari 2026 16:06:24 schreef benleentje:
Te oud vond ik eerst raar maar er even over nagedacht en dat is best wel wat het kan zijn. In ieder geval kan de software iets niet vinden wat het wel nodig heeft om de code exact om te zetten voor je ATTINY en heeft het daarvoor in de plaats een standaardinstelling heeft gebruikt.

Nee, het is een recente (*) toevoeging die niet strict noodzakelijk is. Zoals de melding al zegt: Hij kiest een "default" en dat zal ook wel werken.

Het gaat er om dat er een "board definitie" is die zegt wat bijvoorbeeld het ledje is. Op de originele arduino zat het ledje op digital pin 13. Als je nu een bordje hebt waarbij ie op 5 zit, kan het board file zeggen dat BRD_LED gelijk aan 5 is.

Da's leuk, maar als je een eigen bordje hebt dan zit ie er dus niet in. :-(

(*) Nou ja recent. Al iets van 5 jaar.