Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Op zondag 25 januari 2026 23:32:38 schreef Roland van Leusden:
Uit het datasheet, de spanning over Rsense mag maximaal 0,3V zijn.
Dat is verwarrend, op bladzijde 11 wordt in het voorbeeld Rsense = 50mv/Lmax aangehouden voor de berekening van Rsense. Zal deze dan gebruikt zijn om de bovengrens in beeld te geven waar de garantie op gebaseerd is? Het is nogal bepalend voor het functioneren van de coulomb counter en bepalen van Rsense weerstand.
30/50 levert Rsense van 0.6mΩ op.
[Bericht gewijzigd door Erik82 op (14%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik denk dat je met een Rsense van 1mΩ prima zit. Met een nog lagere Rsense krijg je problemen met het meten van de oplaadstroom, het datasheet gaat hier ook op in.
Ik heb bij JLCPCB, Elcrow en PCBWay quotes opgevraagd. PCBway valt af, waar je vroeger met PayPal kon betalen, gaat dat nu via banktransfer of Payoneer, beide met de nodige kosten.
Op maandag 26 januari 2026 13:08:48 schreef Roland van Leusden:
Ik denk dat je met een Rsense van 1mΩ prima zit. Met een nog lagere Rsense krijg je problemen met het meten van de oplaadstroom, het datasheet gaat hier ook op in.Ik heb bij JLCPCB, Elcrow en PCBWay quotes opgevraagd. PCBway valt af, waar je vroeger met PayPal kon betalen, gaat dat nu via banktransfer of Payoneer, beide met de nodige kosten.
Ok interessant, zo ver ben ik nog niet.
Op zondag 25 januari 2026 13:28:17 schreef Roland van Leusden:
Goed bezigDit is mijn versie, als je mounting holes (M3 MOUNTING HOLE) wil, dan moet je die al op het shema toevoegen.
[bijlage]
Nog een vraagje over je schema. Pin 9 staat in onzze beide schema's, maar niet in de datasheet. Je heb deze pin op GND gezte, met welke reden?
Roland van Leusden
Zijn er ook trucs om verbindingen snel en goed te positioneren? Of is dit een stuk ervaring die om de hoek komt kijken? Het is nog wat puzzelen, nog niet af (oa D1-R2 zit niet goed, via’s moeten er + koper op bodem layer onder de connectors). Wel een interessant project zo om mee te beginnen en te leren 
[Bericht gewijzigd door Erik82 op (11%)]
Roland van Leusden
En ik maar denken dat wat ik had al dichtbij was haha. Dank hoor de aanvulling 
Die manier van GND is wel handig, scheelt een hoop lijntjes.
Volgens mij ben ik inmiddels een heel eind. DRC check levert geen errors op, dat is mooi. Wel heb ik de aansluitingen op de JST connector iets van volgorde verwisseld zodat het tracen beter uit kwam.
@Roland, hoe heb je die via's onder de rsense weerstand gekregen? Ik krijg dat maar niet voor elkaar.
Nog wat gehoord van de quotes? PM kan ook.
Roland van Leusden
hoe heb je die via's onder de rsense weerstand gekregen?
Plaatsen op de bottomlayer.
Nog wat gehoord van de quotes?
Ja, 5 stuks voor $150 incl. verzenden, daar komen in NL dan nog BTW en inklarings kosten bij. Ik ben wel aan het twijfelen om alleen de printen te laten maken en de rest zelf te kopen. Op de LTC2944 en de Rsense zit een forse opslag. Daarnaast wil ik de automotive versie van de LTC2944, de LTC2944IDD#3ZZPBF die ze niet kunnen leveren.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (12%)]
Roland van Leusden
Ik heb gisteren in excel op basis van de formules uit het datasheet een formulier gemaakt om de register instellingen van de LTC2944 te bepalen bij verschillende waarden voor Rsense en accu capaciteiten. Dit na aanleiding van het bekijken van diverse arduino code waarin iedere keer uitgegaan word van de standaard settingen.
En de excel;
Op zondag 1 februari 2026 11:14:06 schreef Roland van Leusden:
Ik heb gisteren in excel op basis van de formules uit het datasheet een formulier gemaakt om de register instellingen van de LTC2944 te bepalen bij verschillende waarden voor Rsense en accu capaciteiten. Dit na aanleiding van het bekijken van diverse arduino code waarin iedere keer uitgegaan word van de standaard settingen.
Waardevol, bedankt voor het delen !
Roland van Leusden
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Roland: Zojuist 3e mail gestuurd... (mocht dat ook niet werken, mail mij je 06 dan schakelen we over op whatsapp).
Het project begint mooie contouren te krijgen. Ervaring heb ik opgedaan met het maken van de PCB-ontwerp, @Roland bedankt voor je hulp hierin, leuke ervaring en kennis!
Samenvattend:
In een dichte aluminium box kort bij de accu met daarin:
- Motordriver: Syren50
- Metingen stroom/verbruik: LTC2944
- Micro controller: ESP32
- 12V fan voor bevorderen passieve koeling aangestuurd door DS18B20
- Er zal nog een ParkBEC of SW050geplaats moeten worden. Voor accu's van meer dan 12,6 v (mijn lifepo4 begint bij 13.6v) kan de 5v output van Syren50 max 10ma leveren volgen manual. Oled en ESP samen verbruiken meer.
Optioneel later misschien uit te breiden met RTC time module en micro-sd voor dataopslag en verwerking naar App.
Aansturingsdoos van de motordriver in aparte box ca 1,5-2m draad
- Traploos gaspedaal motor: via potmeter 10k
- Voor en achteruit: Schakelaar
- Noodstop: dodemanskoord
- Oled-scherm met metingen en vaartijd actueel berekend op basis van accu capaciteit.
Over deze aansturingsdoos heb ik een vraag. Ik las hier op het forum dat potmeters gebruikt worden op lange afstand (>20m kabel) maar dan wel met beschermde/ geïsoleerde kabels. Ik wil de motor met potmeter analoog en met schakelaar bidirectioneel regelen (5 kabeltjes) via Syren50. Tegelijkertijd moeten er kabels lopen van de ESP naar het ledpaneel (SLC SDA, V+ en GND).
Vragen:
- Moet ik rekening houden met bepaalde kabeldiktes ivm weerstand verliezen of is 2m te overzien?
- Er zijn meer arderige beschermde kabels te verkrijgen, is het verstandig om bepaalde kabels te groeperen en onder te brengen in bijvoorbeeld twee kabels van 4 en 5 aders of kan dat bij elkaar?
Groeten,
Erik
Roland van Leusden
Ik vind een 2"TFT display te klein en te fragiel voor mijn toepassing. Ik heb dit weekend aan een ESP32 in AP mode en een oude 7"tablet gesleuteld.
De ESP krijgt via de seriële poort de data van een Arduino Pro Mini en de LTC2944. De code staat op GitHub.
Mooi gedaan Roland, voor mijn toepassing wat te groot. Ik ga je code eens bekijken, misschien zitten er handvatten voor mij aan.
Roland van Leusden
Op zondag 15 maart 2026 20:56:49 schreef Roland van Leusden:
Een print zelf bestukt en gemaakt op mijn hotplate[bijlage]:
Nu testen en code schrijven.
Wat goed zeg! Ik heb gisteren mijn code voor een deel kunnen maken. Temperatuur aflezen, fanspeed regelbaar gemaak op basis van temperatuur in samenhang met een paar checks op error in temperatuur sensor, en vastlopen van de fan. Melding weergeven op oled en rode led laten branden bij ingestelde temperatuur ‘x’ en errors.
Robvansuilen
Met vriendelijke groet, Rob
Lekker bezig heren. Voor mij een leerzaam topic, ook de link naar de uitleg over mofets is voor mij heel handig, dank daarvoor.
Op zondag 1 maart 2026 12:10:08 schreef Roland van Leusden:
[bijlage]
Interessante werkbank ... die apparatuur ga je niet snel vinden denk ik.
Roland van Leusden
Omdat een gewone camera nogal wat spiegeling gaf, heb ik een schermprintje met adb shell screencap -p /sdcard/screenshot.png gemaakt en AI de foto van de tablet met schermprintje op een virtuele werkbank laten zetten.
Die spiegeling zie je wel op de 2de foto, waar ik met de LTC2944 print aan het testen ben.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb nu een paar posts uit januari gelezen. Die 1 mOhm shunt vind ik wat weinig. Zitten stromen tot die 300/50 A inderdaad in de pijplijn?
Die 300mV max spanning op de sense, dat is een "absolute max" rating. Boven dat getal, geen garanties dat je chip daarna nog leeft.
Maar je moet niet denken dat de chip dan "normaal werkt". Het feit dat ze andere dingen opgeven met 50mV over de shunt is een hint dat ze dat een redelijk normale keuze voor componentwaardes vinden.
Als je "normaal" 50A verwacht met een 1A shunt, dan heb je mogelijk piekjes van 6* Inom -> dat is een redelijke instelling om 1) de boel heel te houden en 2) redelijk nauwkeurige metingen te krijgen.
Op zondag 15 maart 2026 20:56:49 schreef Roland van Leusden:
Een print zelf bestukt en gemaakt op mijn hotplate
Betekent dat dat je niet meer van plan bent bij mij langs te komen?
(maar inderdaad, met zo'n kleine "serie" heeft langskomen niet zo veel voordelen: Ik heb alleen een iets nettere reflow oven.)
Roland van Leusden
Betekent dat dat je niet meer van plan bent bij mij langs te komen?
Ik wil eerst deze print goed testen. Die LTC2944 kost €12 per stuk. Dan wil je niet 5 printen maken en erachter komen dat er een fout in zit.
Ik heb op de print ruimte gelaten voor dioden met een lage Uf over Rsense, om pieken kunnen dempen.
Dit is iets wat ik ga testen met een print zonder de LTC2944
Denk er aan dat die diodes bij pieken ook flinke stromen gaan doorlaten. Dus niet te dunne spoortjes en diodes voor gebruiken. Ook niet samen nemen met de sense lijntjes.