Nee, in de powerstage natuurlijk niet.

@sparkyGSX Tijdens mijn stage in 1987, heeft mijn begeleider me geleerd dat ieder extra component op de PCB ongeveer een gulden kost. Ook al is het een weerstandje van een cent.

De bijkomende kosten van het inkopen van zo'n onderdeel, magazijnruimte houden, montage enz. dat kost allemaal geld. Afgerond een gulden.

Tegenwoordig is het iets anders. Toen zaten er kerels met soldeerbouten in de productie-hal (waar nu gebridged wordt). Tegenwoordig is alles SMD en zitten veel van m'n onderdelen permanent in de bestukker. Alles wat daarin zit kost "inkoop plus een kleine afschrijving van de bestukker". Geen omkijken naar. Iedere 3000 stuks moet er een nieuwe rol in. Mwah. Maar een extra onderdeel, nieuw in te kopen enz. Daar geldt die "componenten kosten plus een euro" voor.

Kortom, mijn policy is dat ik liever niet "nieuwe" onderdelen ontwerp voor m'n printjes, maar veel liever de "heb ik toch al" onderdelen.

En zo'n speciaal "1.8A" chipje, zal ook nog wel wat "derating" hebben net als een mosfet (om het met "redelijke PCB ruimte en warmte-afvoer te doen). Heeft dat ding 0.5 Ohm weerstand? Ik heb nu 10x beter, dus kan ik ongeveer 3x meer stroom aan voor dezelfde warmteontwikkeling. En dus onderdelen die ik toch al heb. Ik ben happy met het huidige ontwerp.

Alsnog bedankt voor de tips en pointers naar "doet alles wat je wil in 1 chip" natuurlijk, maar in mijn situatie ga ik dit keer voor de "losse onderdelen" aanpak, maar hopelijk ondhoud ik waar ik de naam van dat chipje kan vinden als ik in de toekomst een keer WEL die oplossing moet kiezen.

[Bericht gewijzigd door rew op (32%)]