Ik zou voorzichtig zijn: 700V DC anodespanning is geen kattepis.
En die elco's houden hun spanning lange tijd vast!
Ik zou gewoon een vervangbuis kopen: Ik zag ze al voor € 29.- ; dat werkt wat veiliger IMHO.
Was ook al mijn advies.
Maar ik zou wel eerst nakijken of er meer stuk is, bv negatieve roosterspanning.
En als je voor de diodes gaat de genoemde weerstand wel met een behoorlijk vermogen nemen.
Draadgewonden types nemen als er voorraad is zou ik er 2 van 47Ω 5W nemen en dan de 690V spanning metenen evt. de weerstanden corrigeren. Ook even de net carrousel op 240V zetten.
Die eindpitten zijn 2 rooster tetrode's, geen penthodes 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (11%)]
De Ri van de originele buis is een stuk hoger, 220R per tak (of enkel want er is er toch maar eentje per keer in geleiding) is niet overdreven.
[Bericht gewijzigd door Sine op (23%)]
De weerstand van de hsp wikkeling telt ook mee. Maar je kan idd ook hoger beginnen met de serie weerstand(en).
Ik zou niet afwijken van de data van de buis, en als ik de datasheet goed lees is dat zo rond de 250R per anode.
Dat is inclusief de weerstand van de trafowikkeling. Het blijft wat experimenteren voordat de gewenste 690V wordt bereikt.
Experimenteren met de juiste weerstand(en) tot er volgens schema 690V is. Makkelijker kunnen we het niet maken.
Klinkt eenvoudig, maar de voedingsspanning varieert met de amplitude van het geluidssignaal. Dit komt door de hoge Ri van de voeding.
De verliezen in Si diodes is kleiner en dat stook je weg in de extra weerstanden, maar zo precies is die 690V ook niet. Ik ga er maar vanuit dat die spanning in rust is gemeten bij de nominale netspanning.
Zo precies komt het inderdaad niet, niet de moeite om mee te experimenteren. Die gelijkrichtbuizen hebben ook een variërende Ri naarmate ze wat ouder worden.
Als je deze versterkers kent dan weet je dat dat alles behalve hi-fi is, dit is heel erg PA, het enige speciale aan dit ding is dat hij bedoeld is voor een cinema projector.
[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]
Raaf12
Waarschijnlijk NIET fout:
Total effective Plate Supply Impedance per Plate = 575 Ohm (Altitudes Up To 2000 ft).
Zie Datasheet van RCA :
SINE:
Nee, dat is puur de Ri van de buis. De exacte spanning is ook niet zo spannend, als het maar overeenkomt met het origineel.Dat doet die gelijkrichter van ToneFactory duidelijk niet.
Sommige lieden willen juist dat (bij een gitaarversterker) de DC spanning inzakt bij hoge stroomafname ("sagging"). Dat geeft een mooie clipping/compressie.
De 5R4Y voldoet hier prima aan (5V 2A gloeidraden).
Dat doet die Solid State gelijkrichter van ToneFactory duidelijk niet.
Voor HiFi vesterkers, (maar ook wel voor) BassAmps wil je juist geen sagging:
Je wilt dan dat de DC spanning liefst zo constant mogelijk blijft bij hoge stroomafnames .
De 5U4GB die veel in HiFi Jukebox Amps werd gebruikt (5V 3A gloeidraden) voldeed hier prima aan.
Toen ik de €19 quote voor een 5R4 vervanger, doelde ik op de buis 5R4 (niet de Tone Factory Solid State vervanger):
Zie Ebay:;
https://www.ebay.de/itm/156701269890?_skw=5R4+Roere&itmmeta=01KFGF…
Overigens, blijf ik erbij:
1)
Die 5R4 gelijkrichtbuis in die Geloso PA amp heeft het zeer waarschijnlijk begeven door een hoge stroompiek, als gevolg van versleten electrolytische condensatoren.
Die Geloso Amp had heel langzaam met een Variac opgestart moeten worden (formeren van de elco's) , na jaren van stilstand, maar dat heeft TS natuurlijk niet gedaan!
2)
Het moet allemaal heel goedkoop, maar als je die Elco's niet vervangt, moet je niet verbaasd zijn, als er een plotseling zijn hete elektrolyt via het veiligheidsventiel afblaast.
Dus zeker niet in het apparaat gaan kijken, wanneer je het opstart.
Safety First!
Heren;
Ik heb het opgelost met 2x BY2000 en 270Ohm 5Watt in serie en hij speelt weer als vanouds.
De spanning is 710Volt...dat vind ik prima.
Hartelijk dank aan alle voor jullie inzet.
M.V.G. Ben
Mooi dat het werkt @Redguuz Dat zou ook kunnen dat de Muiderkring de impedantie opgave van de fabrikant gebruikt (bij 60Hz?) in plaats van de gelijkstroomweerstand van de hsp wikkeling. Vreemd dat alleen bij die buis in het boek zo'n hoge Rmin wordt opgegeven.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (17%)]
Bijna alle elko's waren al vervangen ook in de 690V lijn met iets lagere waarde dus ik kon met een gerust hart de buis vervangen door diode's en het werkt weer als vanouds.