Beste forumleden,
Ik heb pas een Zanussi zyan9fw0 diepvries gekocht op 2dehands. Jullie horen het misschien al aankomen... Diepvries koelt voor geen meter, koelkast doet het nog beter. De eigenaar zei dat ze in december nog gewerkt heeft...
De compressor lijkt de eerste keer op te starten (2 seconden). Dan zoomt hij een paar keer en dan klikt de clixon uit. Startrelais is een PTC-starter zonder condensator.
Volgende metingen heb ik al gedaan:
- Clixon uitgemeten: 1ohm
- Startrelais open gedaan, steentje niet gebroken ofzo, geen brandplakken of geur.
- compressor uitgemeten: Die wikkelingen lijken ook te kunnen kloppen
C - S=45 ohm
C - R= 24 ohm
R- S= 67 ohm
--> lijken te kloppen, 45+24 = 69 ohm, komt in de buurt van 67 ohm.
Lijken deze waardes te hoog?
- compressor wikkelingen naar behuizing compressor (waar geen verf zit). Alles oneindig gemeten.
- Gemeten op schakeldraad van thermostaat. 230v met om de 1 a 2 seconden onderbreking
Voorlopig weet ik het even niet, wat er aan de hand is.
Kan ik de compressor gewoon testen zonder startrelais?
In bijlage nog enkele filmpjes en foto's ter verduidelijking.
EricP
mét CE
Geen filmpjes, maar... het ding is niet toevallig 'scheef' getransporteerd waardoor er olie in de compressor is gelopen? (zeg ik dan, zonder dit apparaat te kennen en of het van toepassing is...)
Ik heb speciaal de camionette meegenomen van mijn vader om deze recht te transporteren. Stel dat de vorige eigenaars dit gedaan hebben. Is er dan nog iets aan te doen?
EricP
mét CE
RTFM.
Vroegah was het gebruikelijk om de boel een etmaal horizontaal te laten staan voor de stekker er in ging - om deze reden.
Maar... er kan natuurlijk wat heel anders aan de hand zijn - dit is alleen maar een suggestie. Jij hebt het ding dus niet op z'n kant gehad, dat is duidelijk...
Ik heb de diepvries ook 12 uur laten rusten (op de olek waar deze moest staan) voordat ik de stekker heb ingestoken.
Dusja, heeft de vorige eigenaar hem scheef gehouden, is het iets anders. Ik weet het voorlopig niet.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Compressor toevoerspanning monitoren. Krijgt hij consistent 230v? Indien niet kan het een triac/mkt issue zijn. Tegenwoordig zit er in de startrelais ook een print met de nodige miserie. Handmatig starten met wattmeter er tussen om opgenomen vermogen tijdens normaal draaien te monitoren daar de klixon bij handstart weg is.
Op zondag 1 februari 2026 09:26:37 schreef EricP:
Geen filmpjes, maar... het ding is niet toevallig 'scheef' getransporteerd waardoor er olie in de compressor is gelopen? (zeg ik dan, zonder dit apparaat te kennen en of het van toepassing is...)
Eeehhh de olie moet juist IN de compressor zitten... anders loopt die in elkaar.
Door liggend vervoeren kan er olie in de persleidingg komen en dat blokkeert dan de gascirculatie etc.
Op zondag 1 februari 2026 10:24:18 schreef EricN:
Compressor toevoerspanning monitoren. Krijgt hij consistent 230v? Indien niet kan het een triac/mkt issue zijn. Tegenwoordig zit er in de startrelais ook een print met de nodige miserie. Handmatig starten met wattmeter er tussen om opgenomen vermogen tijdens normaal draaien te monitoren daar de klixon bij handstart weg is.
Bedoelt u dan gewoon de start en run wikkeling bekrachtigen met 230VAC?. Vermogensmeter heb ik wel niet.
Roland11
Golden Member
Op zondag 1 februari 2026 09:45:08 schreef EricP:
RTFM.
Vroegah was het gebruikelijk om de boel een etmaal horizontaal te laten staan voor de stekker er in ging
Horzontaal of verticaal? 
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Op zondag 1 februari 2026 15:30:04 schreef Hunebedbouwer:
Het ovale witte ding rechts naast het startrelais is dat een condensator?
Nee, zit geen condensator in. In de startrelais zit een PTC ingebouwd
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
compressor zit vast zo te horen. komt na vervoer ook weleens voor. zeker bij een compressor die al de nodige uren op de klok heeft staan. soms komt deze weer los door de kast eens schuin naar voren te trekken, en vanaf een 20cm hoog terug te laten vallen. de zuiger kan dan loskomen en weer werken. soms een paar keer proberen.
je kan een Handstart doen met extern snoer aan te sluiten op de C (Via Clixon liefst) en R, dan tijdelijk R en S even kort te sluiten als je 230V heb aangesloten in stopcontact. Start compressor niet, stoppen en klaar!!
Op zondag 1 februari 2026 19:21:29 schreef smd:
je kan een Handstart doen met extern snoer aan te sluiten op de C (Via Clixon liefst) en R, dan tijdelijk R en S even kort te sluiten als je 230V heb aangesloten in stopcontact. Start compressor niet, stoppen en klaar!!
Bedankt voor uw reactie. Als ik het goed begrijp bedoelt u dan eig dat de PTC even vervangen wordt door een drukknop? Moet dit dan lang kortgesloten worden?
EricN
Ik zet er even de tournevis tussen maar ik ben nogal van boerse afkomst dus mss niet direct een voorbeeld om je die instructie aan te raden. Een verfijndere drukknop patch kan ook maar aan dat uurloon kies ik voor snelheid.
Ik ga morgen de compressor testen. Hopelijk komt hier positief nieuws uit.
Allen alvast bedankt voor de reacties!
Op zondag 1 februari 2026 19:49:58 schreef EricN:
Ik zet er even de tournevis tussen maar ik ben nogal van boerse afkomst dus mss niet direct een voorbeeld om je die instructie aan te raden. Een verfijndere drukknop patch kan ook maar aan dat uurloon kies ik voor snelheid.
Tournevis, dat is een schroevendraaier voor de NL lezers 
Op nette manier met drukknop, maar in de praktijk schroevendraaier bij mij. Nee kortstondig, want bij langdurig belasting van startwikkeling is deze snel verbrand!
[Bericht gewijzigd door smd op (37%)]
Hierbij een update:
Compressor lijkt in mijn ogen goed te draaien als ik deze direct op de compressor spanning geef.
Is het startrelais een verdachte dan?
EricN
1 vd verdachte. Zie mijn eerdere opmerkingen. Heb je wattage gemeten? Het is omdat hij draait dat hij niet stuk is.
Startrelais is in orde. De schakeldraad van de thermostaat geeft niet constant 230v... Nu koelt hij als ik permanent 230v erop zet. Is zo'n thermostaat gemakkelijk te vervangen? En kost dit veel?
EricN
Ik zou voorstellen (wedreom, zoals reeds benoemd) om de huidige regeling te debuggen. Meestal een eenvoudige goedkope patch. Mkt bv (seriecondensator)