Iemand hier ervaring met een Miele wasmachine WWD320 met foutcode F50? De stuurprint is van het type Elfu1220. Motor draait niet. Ik hoor iets zoemen maar ben er nog niet direct uit of dit de IGBT's zijn.
De machine is nog geen 4 jaar oud dus herstel is volgens mij nog de moeite.
[Bericht gewijzigd door staafken op (15%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik kan het zo van buiten niet zeggen maar kort:
Meet aan de stekker vd motor die in de print plugt de weerstand vd 3 wikkelingen. Zo heb je gelijk de bedrading mee doorgemeten. Alle 3 de metingen moeten gelijk zijn. 5 ohm...
Haal de print gans weg. Wacht tot de dikke elco ontladen is. Kan behoorlijk lang duren. Meet over de +/- vd grote diode brug de voltage na. Na ontlading: vergelijk de 3 eindtrappen ohms (en diodestand) met elkaar op elke denkbare wijze. Vergelijk waarden.
Ik denk dat ik mezelf gisteren op een dwaalspoor heb gezet en dat ik de F50 code zelf gecreeerd heb.
Ik had de riem verwijderd en de trommel en de motor eens met de hand laten draaien om te kijken of daar geen probleem inzat. Ik vermoed dat de machine daar iets gedecteerd heeft en als gevolg daarvan die F50 heeft getriggerd.
Nu, het originele probleem: de machine is manueel gestopt om kledij bij te voegen, hierna blijft deze haperen op de ADD stand en is hier geen verandering in te krijgen. Deurslot opent dan niet (wel via noodopening). Op een gegeven ogenblik veranderd de Add naar ronddraaiende streepjes (zie afbeelding).
volgens wat ik al terug gevonden heb opent de machine de deur niet als het water boven de 55° is, dus mogelijks zit hier wat fout in deze meting.
EricN
Een typisch "oei-ik-heb-aan-de-knop-gedraaid-en-staat-nu-in-de-verkeerde stand"-probleem. Hopelijk voor jou is het dat want dat is een quick fix. Gewoon de programma draaiknop op elke positie draaien en 2-5sec wachten. Is er 1stand die anders reageert? Op die positie resetten of ADD of blijven op start drukkekn of 2x op start drukken (vrgeten welke, ik herinner me zoiets enkel als ik er voor zit).
Is het een software bug of vast gelopen progr. Stekker een uur uit trekken. Terug proberen. Nog geen resultaat? Trek de NTC uit en genereer zo een error. D machine schiet in paniek en wordt hopelijk zo terug wakker.
Ik probeer deze avond nog wat uit en koppel terug.
Meen me wel te herinneren dat er op bepaalde standen of stand -0- verschijnt op het display.
EricN
Dat is dan default stand waarbij de machine denkt dat hij laatst bezig was met wassen. Op een andere podsitie resetten gaat niet. Heel vervelend want klanten raken steeds in de knoop. Een fout vd software beslisser dus maar zo zullen we hat waarschijnlijk niet mogen benoemen.
Deze avond eens proberen om op die stand verder te gaan en te resetten.
Vind het eerlijk gezegd onnodig gecompliceerd gemaakt, alles om die knop van 1 Euro uit te sparen.
Om de machine dan verder te testen moet ik wss ook de watertoevoer aansluiten? Anders krijg ik weer een error?
Was nu steeds bezig in de centrifigureer stand, in de garage, zonder water aangesloten. Is dus normaal dat ik hem daar niet gereset krijg.
Net nog even aan de machine verder gezocht, de add melding lijkt verdwenen, groene startknop komt maar een paar seconden op en verdwijnt dan. De F50 duikt ook weer op. Dien ik deze te resetten, zo ja hoe kan dat?
Is er ook een mogelijkheid om de motor geforceerd aan te sturen in één of andere test modus?
Alvast bedankt voor de hulp
Motor heb ik nog geen mm weten bewegen, motor en trommel zijn wel gangbaar.
Ik dacht om de foutcode te resetten de machine eens een uur of 3 zonder spanning te zetten, resultaat is dat deze nu totaal niet meer opstart, alleszins het display is dood, op de vermogenprint brand 1 rode led continue, de andere (de bovenste) knippert. In tussentijd al ontdekt dat de rode led stopt met knipperen en blijft branden als ik de stekker op het bedieningsbord uittrek.
Nu ben ik het even totaal kwijt, want voor de spanningsreset leek alles behalve de motor het gewoon te doen.
motor + kabel heb ik nagemeten. 7,2Ohm meet ik op elke wikkeling.
[Bericht gewijzigd door staafken op (11%)]