Hiernet even de vermogenprint aangesloten op de machine met enkel de bedieningsunit en de voedingskabel aangesloten. Ik meet boven op de bedieningsprint enkel 14,8V met de machine uit, zet ik de machine aan met de knop dan valt de 14,8V weg en meet ik niets op de andere klemmen. Mag ik dan concluderen dat er iets miszit in de bedienunit?
Als de spanning even wegvalt dat kan, dan zou op bedien print 5V en 3,3 v aangemaakt worden. datastringen komen op gang en als de power module data ontvangt dan klikt er een relay de overige voeding in, dat is de volgorde
Dag Smd,
Spanning valt niet even weg, maar blijft weg. Er schakelt ook niets in, niets op de bedieningprint brand. Enig verschil is een led op de vermogenprint die brandt, en als ik de flatcable van de bedienunit insteek knippert deze. Ben er nu as we speak mee bezig. Aan de bedieningsprint miszie ik in eerste instantie niets.
Deze middag heb ik met een labvoeding 14,8VDC geinjecteerd thv de condensator. Er loopt dan een stroom van 1A; de LM1117 3,3 (ik vermoed een 3,3V spanningsregulator) wordt dan snikheet. Dit lijkt me niet de bedoeling. Deze stroom loopt er enkel met het bedieningspaneel aangesloten (schakelaar zelfs nog op '0').
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Wat wordt er nog heet? Wat komt er uit de regulator? Mss 3,3 op de uitgang zetten? Het defecte stuk zal dan met de vredespijp wel voldoende rooksignalen geven. Mss de regulator verwijderen voor de test. Het kan een condensator zijn maar evengoed de processor.
Wees er voorzichtig mee want een 3,3V regulator heeft meestal 5V als voeding. Ik zou ook 3,3v op injecteren en wat is stroomopname dan?
DE LM1117 lijkt in kortsluiting te liggen. Ik meet 4 Ohm tss Vout en de GND. Volgende stap is de regulator er uit solderen, uitmeten op de werkbank en evt de labvoeding eens als voeding gebruiken voor de 3,3V.
Let op je heb vele LM1117, welke volgletters cijfers zitter er op??-1.8-3.3-5.0 of geheel niets? De LMs gaan niet zomaar spontaan stuk, meestal door overbelasting of uitgaande spanning was hoger dan LM hoort te leveren. Doe geen labvoeding icm machine in stopcontact!! Dat kan door aardfout vreselijk mis gaan en dan is alles gaar..
Er staat 3,3 achter, dus ik ga uit van de 3,3V variant.
Heb nog niets in het stopcontact gestopt samen met de netvoeding.
Vraag is nu of de regelaar defect is of dat er iets achter in kortsluiting ligt.
Het is gigantisch onhandig te meten en werken aan dit ding. Ik lig op de garagevloer omdat alle draden kort zijn en omdat de print aan de onderzijde van de machine geplaatst zit. Ik geef het vooralsnog nog niet op maar begin er sterk voor te vrezen.
Ik begrijp ook nog steeds niet goed wat er fout is gegaan. Het begon met de ADD melding en zonder aan iets te morrelen zit ik nu met die kortsluiting. Je zou er moedeloos van worden (maar ben het nog niet)
Haal de print los en verwijder de 3,3 V regulator. Zet er los een 3v op en kijk naar de stroomopname. Is dat veel neem een warmtebeeld camera of de vingers om te voelen of zien wat er warm of heet word. Miele heeft al eens wat kapotte condensatoren gehad hier en daar..
Heb vandaag nog even tijd gevonden om verder te zoeken op deze print.
Heb de GND los gelegd van de regelaar (vond het risico op de print te beschadigen te groot door deze volledig te verwijderen. De kortsluiting zit dan niet in de regelaar maar verderop. Heb 2,5V aangelegd aan de 3,3V kant en had toen een stroomopname van 1,7A. Zou dan toch een 4 Watt moeten zijn dat weggedissipeerd moet worden maar voel niets warm worden.
Dat zou zomaar een MLCC condensator kunnen zijn die in sluiting ligt. Met 4W moet het ergens warm worden.
1,7A is veel en veel te hoog. Ik denk ook met een beetje mazzel een defecte bruine condensator. Heeft er iemand in de buurt een warmtebeeld camera ( Op een Cat Telefoon)?
Ik probeer straks eens met freeze spray, indien hier niets mee zichtbaar is leen ik op het werk een flir camera.