Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Of wacht even wat de vaatwasmachine-experts er van zeggen
Maar als de print gerepareerd of vervangen moet worden moet 'ie er toch uit. Er is vast een handige methode voor... Documenteer/fotografeer iig wat waar vandaan komt, zodat de juiste draad/connector op de juiste plek terug kan.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Klinkt als een draad die over is in het scharnier. OF een aanhangsel wat sluiting geeft. Trek alle overbodigheden uit zoals motors, zeepbak.... en downprojectors en automatische gadget toestanden. Krijg je errors dan heb wat veel uit getrokken. Behoud de temperatuur sensor zeker. Opgelet met knutselen. Soms heb je op 3 jarige leeftijd nog een good will periode. Dan komen ze het maken voor een vast maximum terief. Informeer daar ook zeker.
De print met ardensoog bekijken.
Hier de foto's van de print. Ik zie er zo gauw niets geks aan. Maar ik wil niet beweren dat ik een arendsoog heb, dus misschien ziet iemand anders wel iets.
Verwarmingselement ook nog even doorgemeten, dat is 28 ohm dus dat lijkt me goed?
Is het dan nu een kwestie van opstarten met verschillen onderdelen losgekoppeld en kijken of de fout ergens mee samen hangt?
[Bericht gewijzigd door Curunir op (13%)]
EricN
En de kabels in het scharnier? Mijn eerste gedacht. Die ok, dan stapsgewijs los leggen. Deur print vochtschade? Soms geeft een rot deurcontact miserie. Uitmeten en desnoods een brug leggen.
Als de vaatwasser niet goed ingebouwd is werkt het slot slecht
[Bericht gewijzigd door EricN op (14%)]
Net even de kabelboom doorgemeten die door het scharnier gaat. Alles heeft continuïteit en ik zie ook geen schade/slijtage aan de buitenkant, dus ik denk dan niet dat het daar aan ligt.
De printplaat boven in de deur had ik al gecontroleerd, die was droog en ook geen oude vochtschade te zien. Was ook heel goed vochtproof gescheiden van de rest van het apparaat.
Dus dan toch een defecte submodule? Ik zou dan een error code o.i.d. verwachten ipv dat het apparaat niet/raar reageert op knopjes en zichzelf steeds reset.
Alle info die ik kan vinden wijst bij dit soort gedrag naar problemen op de hoofd printplaat (kapotte elco's of relais, dat werk). Maar daar lijkt het vooralsnog dan ook niet op.
EricN
Zeker deurslot niet vergeten. Veel miserie mee. Foutcode, haha. Het is niet voor niets een indeshit... . Brol 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
‘T is in elk geval geen seriecondensatorvoeding, maar een switchmode voeding. Niet dat die niet stuk kunnen… kun je uitgangsspanning en rimpel ervan meten zonder jezelf te bezeren?
(Ga er voor de zekerheid maar van uit dat de uitgangsspanning ook aan netspanning gerefereerd is, dat er geen galvanische scheiding is, dat de 12V dus ook gewoon 230VAC is tov aarde, dat er niks aanraakveilig aan is, en dat je uit moeten kijken met wat je er op aansluit als dat geaard is. Dat je het dus meet alsof het netspanning is. Beter overmatig voorzichtig dan au)
Alternatief is de uitgangselco’s uitgesoldeerd testen op ESR/verlieshoek, maar uitsolderen geeft mogelijk schade en misschien zijn ze helemaal het probleem niet.
Maar eerst advies van EricN, die is expert op dit gebied.
Hmm, ik vind het inderdaad een beetje spannend om aan die printplaat te gaat meten terwijl hij onder spanning staat. Er gaat ook netspanning naar diverse componenten door dunne draadjes.
Ik heb ook geen scope o.i.d. waarmee ik ripple zou kunnen meten. Alleen een goedkope multimeter. De spanning zelf meten zal nog wel gaan.
Bedoel je dan de spanning die uit het netfilter komt of de spanning die vanuit de printplaat naar de componenten gaat die op netspanning werken? Want ik zou aannemen dat die 0 is totdat ze (bv de pomp of het verwarmingselement in werking worden gesteld tijdens het programma).
Ik probeer nu één voor één interne componenten los te koppelen van de printplaat om te zien of de fout daar mee samenhangt.
Ik heb de verschillende connectoren op de printplaat een voor een los van elkaar afgekoppeld om te zien of dat iets uitmaakte. Maar de machine blijft zich exact hetzelfde gedragen. Als er al een check wordt uitgevoerd of de verschillende componenten verbonden zijn en ook werken komt hij daar dus niet aan toe.
Als ik letterlijk alles afkoppel, behalve de verbinding tussen het bedieningspaneel en de printplaat (connector 7 op mijn plaatje, 1 blauwe+4 roze draden) blijft het probleem zich voordoen.
Zou je daaruit kunnen concluderen dat het probleem misschien toch in het bedieningspaneel zelf zit? Of raden jullie me aan het ergens anders te zoeken?
Als ik hem aanzet of hij zichzelf reset hoor ik trouwens 1 relais 1x klikken. Dus er krijgt in elk geval iets in de machine netspanning. Volgens mij zitten er 4 op de printplaat.
Is het logisch dat de andere 3 pas gaan schakelen als er een programma loopt? (1 voor verwarmingselement, 1 voor afpompen, 1 voor de waterverdeler). Sorry als dit een domme vraag is trouwens, ben een leek op het gebied van vaatwassers.
[Bericht gewijzigd door Curunir op (11%)]
Op advies van een niet nader te noemen LLM heb ik even de spanning gemeten die op het bedieningspaneel staat.
Als ik de spanning meet op connector 7 (mijn naamgeving), -/zwart op de blauwe draad en rood/+ op draad 5 (de uitertste roze draad) kom ik op 12V, maar deze fluctureert de hele tijd tussen de 10,5 en 12V. Dat lijkt me al niet goed?
Als ik een knop indruk zakt dit in naar 9 of zelfs 8V, echter wel pas 2-3 seconden na het indrukken. De machine heeft dan al gepiept en de lampjes op het paneel zijn al uit gegaan.
Kan het zijn dat dit de smoking gun is? Zo ja moet ik dan een of meer elco's op de hoofd printplaat vervangen of zelfs het hele ding?
EricN
Probeer eens een rudimentaire test. De haardroger er op en als het warm is (dat gaat snel, niet te heet stoken) nog eens testen en kijken of er iets veranderd. Deurslot nagekeken?
Haardroger op de elco's op de printplaat bedoel je? Dat is wel lastig want hij zit in een plastig behuizing. Daar laat ik hem ook liever in als de machine aan staat, vanwege de netspanning die op allerlei plekken aanwezig is.
Hoe/wat zou ik aan het deurslot kunnen nakijken? Als ik de connector van het deurslot niet inplug maakt dat in elk geval niets uit. Jij hebt het dan over een situatie waarin de wasmachine onterecht denkt dat de deur dicht zit, of dat het slot zelf defect is en een soort interferentie genereert?
Ik heb trouwens inmiddels vervangende elco's besteld, vind die 1,5 v variatie in spanning op het bedieningspaneel (als de machine niets doet!) wel dusdanig vreemd dat het me een poging waard lijkt.
Lucky Luke
Op vrijdag 6 februari 2026 17:24:21 schreef Curunir:
Kan het zijn dat dit de smoking gun is? Zo ja moet ik dan een of meer elco's op de hoofd printplaat vervangen of zelfs het hele ding?
Ja, ik denk dat dat de smoking gun is. Ofwel die condensators zijn oud/slecht geworden, ofwel er is iets dat veel meer stroom trekt dan het zou moeten doen.
Als je goede vervangers gebruikt en niks stuksoldeert kan het vervangen van de elco's geen kwaad. Houdt de doormetalisering in de print heel: laat de soldeer goed smelten (voeg evt wat vers tin toe), voordat je dat pootje van de elco iets omhoog trekt door de elco opzij te wiebelen. Dan de andere goed verhitten en iets omhoog trekken. Zo kun je ze er uit wiebelen. Met litze etc. heb je toch gauw dat er nog iets vast blijft zitten. Maar zorg dat de tin goed gesmolten is!
Welke vervangers heb je besteld en waar? (Goed low-ESR spul van een betrouwbaar merk bij een betrouwbare leverancier, van de juiste capaciteit en spanning?)
Thanks voor het advies Lucky Luke.
Dit heb ik besteld bij TME (screenshot). Zou allemaal kwaliteitsspul moeten zijn.
Nu maar hopen dat ze een beetje opschieten 
EricN
De haardroger test is een zeer snelle test om met redelijke zekerheid elco's te testen. In behuizing maakt niets uit. Gewoon wat langer warmen tot boel warm is. De plastiek hoeft niet te smelten, zo heet hoeft het niet maar het moet wel de tijd krijgen om tot in de elco's te dringen. Deze test zorgt er voor dat je al iets weet nog voor je een week wacht op de stukken die mss ontgoochelend kunnen zijn.
Als alle indicaties oplichten bij stekker plaatsen in stopcontact, dan werkt power module OK. Meet eens over P knop of je daar een DC spanning meet, het kan wezen dat de knop zelf niet OK meer is wat nog wel voorkomt. Het is een Indesjit en ja, zal me ook niet verbazen dat de EEprom zijn geheugen is verloren.
Lucky Luke
Op vrijdag 6 februari 2026 20:16:32 schreef Curunir:
Dit heb ik besteld bij TME (screenshot). Zou allemaal kwaliteitsspul moeten zijn.
Mee Eens. TME vertrouw ik wel, en de elco's die je besteld hebt ook.
Datasheets gehotlinkt vanaf TME:
https://www.tme.eu/Document/a78880cc295c394f1c901de43084c53e/ABA0000C1…
https://www.tme.eu/Document/f0ed906e3e46b26d1cb9b355ff46c0e6/e-pw.pdf
Mooi low-ESR spul. Nichicon PW ga ik proberen te onthouden (een .txtje helpt daarbij
).
En met die hikkende voeding denk ik toch wel in die richting, maar het kan alsnog dat er gewoon iets teveel stroom trekt oid.
Hoogohmige schakelaar zou ook kunnen zorgen dat de voeding instort (als extra weerstand in serie met de voeding of in serie met het lichtnet).
Op zaterdag 7 februari 2026 23:38:10 schreef Lucky Luke:
[...]
Mee Eens. TME vertrouw ik wel, en de elco's die je besteld hebt ook.Datasheets gehotlinkt vanaf TME:
https://www.tme.eu/Document/a78880cc295c394f1c901de43084c53e/ABA0000C1…
https://www.tme.eu/Document/f0ed906e3e46b26d1cb9b355ff46c0e6/e-pw.pdfMooi low-ESR spul. Nichicon PW ga ik proberen te onthouden (een .txtje helpt daarbij
).
En met die hikkende voeding denk ik toch wel in die richting, maar het kan alsnog dat er gewoon iets teveel stroom trekt oid.
Hoogohmige schakelaar zou ook kunnen zorgen dat de voeding instort (als extra weerstand in serie met de voeding of in serie met het lichtnet).
Thanks. Ik had mijn mandje al gevuld, maar toen ried de niet nader te noemen LLM me aan om toch onderdelen te kopen die minimaal 5000 uur mee gaan. Ik ben ook steeds voor een wat hogere voltage rating gegaan. Scheelde overigens niet eens zoveel in de kosten.
Met een hoogohmige schakelaar bedoel je dan dat één of meer schakelaars op de pcb van het bedieningspaneel defect zijn?
Als ik het me goed herinner reageert hij niet op de aan/uit en P knop, en leiden alle andere knoppen tot een reset/stroom uitval. De aan/uit knop deed in het verleden wel vaker moeilijk al. De machine gaat uit zichzelf aan als je de stekker in het stopcontact steekt. En het ledje bij de aan knop flikkert in hoog tempo. Ik weet even niet of dat normaal is of misschien toch een indicatie van te lage spanning.
Ik vind de theorie van smd wel interessant, alleen kan ik dan nog niet het verschillende gedrag bij de verschillende knoppen verklaren.
Ik heb trouwens de föhntest gedaan en dat maakte geen verschil. Maar ik denk niet dat ik door het plastic heen alle elco's goed heb kunnen verwarmen, en de main pcb onder spanning zetten buiten zijn behuizing vind ik toch te link.
Op zondag 8 februari 2026 20:45:45 schreef smd:
Begin eerste met de bedieningsprint buiten behuizing te meten, is allemaal laagspanning.
Ok, wat adviseer je me dan te meten?
De 12V 'voeding' van de bedieningsprint heb ik al gemeten. Deze is instabiel en schommelt tussen de 10,5 en 12V. Zakt zelfs naar 9V als ik op een knopje druk, alleen weet ik niet of dit de oorzaak of het gevolg is van de reset die daar op volgt.
Nee dat is tegenwoordig een normaal verschijnsel en is de low power mode. Je moet meten of hoofd module wakker word als P knop word ingedrukt
Op dinsdag 10 februari 2026 07:15:46 schreef smd:
Nee dat is tegenwoordig een normaal verschijnsel en is de low power mode. Je moet meten of hoofd module wakker word als P knop word ingedrukt
Ok, hoe kan ik meten of de hoofd module wakker wordt als ik op de P knop druk?
Op dit moment reageert dus hij helemaal niet op de P knop en de on/off knop.
[Bericht gewijzigd door Curunir op (44%)]
Je hoort ook geen relais bijkomen in de print? Ik vrees voor een corrupte Eeprom. Heb je zoals EricN zei alle stekkers er af behalve voeding en bedieningspaneel? Wat doet machine dan? Ik zou eens jagen op coulance!!
Op dinsdag 10 februari 2026 20:35:19 schreef smd:
Je hoort ook geen relais bijkomen in de print? Ik vrees voor een corrupte Eeprom. Heb je zoals EricN zei alle stekkers er af behalve voeding en bedieningspaneel? Wat doet machine dan? Ik zou eens jagen op coulance!!
Volgens mij hoor ik 1 relais als de machine aan gaat. Waar zit die eeprom?
Ik heb het inderdaad geprobeerd met alleen de voeding en het bedieningspaneel aangesloten.