Het leren van morseschrift is een auditief proces. Door de tekens als "klank" te leren zijn ze veel sneller te herkennen als de snelheid van het morseschrift in een later stadium omhoog gaat. Wanneer je jezelf gaat concentreren op punten en strepen, zul je nooit op een hogere snelheid kunnen opnemen en blijf je aanhikken tegen een grens van zo'n 20 woorden per minuut (20 wpm). Je hebt immers geleerd om na het horen van een teken, tijd te reserveren in je hersens om de volgorde van punten en strepen te "vertalen" naar het juiste teken. Veel mensen hebben dat vroeger wel zo geleerd en daarom gaat zo'n leerproces in het begin erg langzaam. De seinsnelheid ligt dan bij circa 3-5 wpm.
Ene meneer William Farnworth heeft bedacht dat het aanleren beter gaat als de snelheid van het teken al meteen relatief hoog ligt (b.v. 10 wpm), maar de pauze tussen de tekens langer is zodat het gemiddelde toch op 3-5 wpm uitkomt. Je wordt dan min of meer gedwongen om ieder teken als een klank te gaan herkennen. Heb je eenmaal alle tekens in het leerproces gehad, dan gaat de snelheid daarna met rasse schreden omhoog. Leer een punt als 'dit' en een streep als 'dah' (dit / dah = spreektaal).
Zlef heb ik de morsecode geleerd met een Duitse cursus op cassetteband waarbij in groepjes van vijf tekens in een 12-tal lessen alles werd doorgenomen. Daarna ging de snelheid van de oefeningen omhoog. Deze cursus is niet meer beschikbaar denk ik want hij stamt uit 1975.
Kijk maar naar mijn signature. Daar staat in feite dit-dit-dit dah-dit-dah ofwel: SK wat wil zeggen: einde uitzending. In dit geval mijn bericht aan dit forum.
Als je eens iets wil proberen, haal dan het oefenprogramma op van de Engelse zendamateur G4FON (2e hit in Google). Dit programma werkt met de Farnworth methode. Het is compact én gratis!
Kijk en luister ook eens hier: http://www.philtulga.com/morse.html
Onderaan deze pagina staat een toetsenbord waarmee je op diverse manieren het morseschrift als klank hoorbaar kunt maken.