Morse computer van toen!

Hoe heb je dit eigenlijk geleerd Carel M?
Heb je geluisterd naar de punten en de strepen en
deze dan direkt opgeschreven en later pas omgezet in
letters of leer je 10 letters per keer?

Je moest zeker veel geduld hebben bij het leren. :)

O ja nummer 9 is een "automatische piloot" voor het
instellen van de koers. Dit zorgt ervoor dat het
schip op die ingestelde koers blijft. Hij ziet echter
geen andere schepen of boeien.

Zo mag je het nooit leren. Ge moet de ganse klank waarnemen van een karakter. Dus de code mag in het begin best snel met een ruime tussenpause. Nooit in punten en strepen denken of luisteren.

Op 30 december 2004 17:12:03 schreef liverpool:
[...]

http://www.geocities.com/homemade1234/aanboord.JPG
Ook een vakantiefoto van de stuurhut van een driemaster.
Aan boord van dit schip zag ik:
1 kortegolfzender met noodkanalen voor scheepvaart
2 dieptemeter ?
3 radar
4 monitor voor gps
5 snelheidsmeter
6 marifoonzender
7 weerfax
8 zendontvanger

Hier geen morsesleutel maar is misschien wel aan te sluiten. Wie weet wat 2 is?

1 VHF dus
2 zo te zien een VHF-DSC
3 heel oud radartje
4 electronische zeekaart
5 windmeter
6 GPS
7 telex
8 HF ?
9 Log denk ik

:P

Het leren van morseschrift is een auditief proces. Door de tekens als "klank" te leren zijn ze veel sneller te herkennen als de snelheid van het morseschrift in een later stadium omhoog gaat. Wanneer je jezelf gaat concentreren op punten en strepen, zul je nooit op een hogere snelheid kunnen opnemen en blijf je aanhikken tegen een grens van zo'n 20 woorden per minuut (20 wpm). Je hebt immers geleerd om na het horen van een teken, tijd te reserveren in je hersens om de volgorde van punten en strepen te "vertalen" naar het juiste teken. Veel mensen hebben dat vroeger wel zo geleerd en daarom gaat zo'n leerproces in het begin erg langzaam. De seinsnelheid ligt dan bij circa 3-5 wpm.
Ene meneer William Farnworth heeft bedacht dat het aanleren beter gaat als de snelheid van het teken al meteen relatief hoog ligt (b.v. 10 wpm), maar de pauze tussen de tekens langer is zodat het gemiddelde toch op 3-5 wpm uitkomt. Je wordt dan min of meer gedwongen om ieder teken als een klank te gaan herkennen. Heb je eenmaal alle tekens in het leerproces gehad, dan gaat de snelheid daarna met rasse schreden omhoog. Leer een punt als 'dit' en een streep als 'dah' (dit / dah = spreektaal).

Zlef heb ik de morsecode geleerd met een Duitse cursus op cassetteband waarbij in groepjes van vijf tekens in een 12-tal lessen alles werd doorgenomen. Daarna ging de snelheid van de oefeningen omhoog. Deze cursus is niet meer beschikbaar denk ik want hij stamt uit 1975.

Kijk maar naar mijn signature. Daar staat in feite dit-dit-dit dah-dit-dah ofwel: SK wat wil zeggen: einde uitzending. In dit geval mijn bericht aan dit forum.

Als je eens iets wil proberen, haal dan het oefenprogramma op van de Engelse zendamateur G4FON (2e hit in Google). Dit programma werkt met de Farnworth methode. Het is compact én gratis!

Kijk en luister ook eens hier: http://www.philtulga.com/morse.html
Onderaan deze pagina staat een toetsenbord waarmee je op diverse manieren het morseschrift als klank hoorbaar kunt maken.

rob007

Yarr, Matey!

Tot nu toe met 1X 2N2219A en een 2N3866 heb ik 1Watt!
Vind het een beetje te weinig gaan we dus nog even mee aan de rommel.
Maar het doet het wel!
http://1watt-am.port5.com/

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
KT88

Overleden

Rob, je weet toch dat je op de korte golf maar weinig vermogen nodig hebt om heel ver te komen?
Afhankelijk van de condities en de band waarin je zit kun je de hele wereld rond met 10 watt of zo.

Heb dat in vroeger jaren wel gedaan, een ECC82 als balansoscillator en een 807 als eindbuis.
Gaf zo'n 10 watt af op de 40 meter band, en daar heb ik oa. Brazilie en Zuid Afrika mee gehaald ;-)

Dat waren nog eens tijden..............

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
rob007

Yarr, Matey!

@KT88
Heb ik een vraagje? Wat versta je onder 40MTR band?
Die 807s staan hier ook! Zijn die tijden er niet meer?;-)

Draaiend op de 7225KHZ 1,5Watt!>:-)
Tor word nu heet en ik heb nog geen modulatie.
Daar ga ik nu als volgende naar kijken.

Rob007.

@Rob, zeg me als je moduleert ok? dan zak ik eens luisteren

KT88

Overleden

Op 1 januari 2005 21:31:28 schreef rob007:
@KT88
Heb ik een vraagje? Wat versta je onder 40MTR band?
Die 807s staan hier ook! Zijn die tijden er niet meer?;-)

40 meter is om en nabij 7500 kHz.
Buizen zijn toch hardstikke ouderwets man ;-) ;-) ;-)
(maar wel simpel en onverwoestbaar! )

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
rob007

Yarr, Matey!

7500KHZ ja ok dat dacht ik al, goed!
Ja, ouderwets dat klopt maar ze draaien als een……
Ik heb er veel plezier van.
Ik kom aan de 12 Watt.
En dan schijnen ze nog steeds rustig te draaien.
De modulator bestaat uit EL86-ECC83-EL34 2X PP.
Mooi geluid komt er uit!
Modulator doet het maar gaat genereren/oscilleren –
Als ik hem van het dummy load af haal.
Ben nog ff bezig.

Rob007.

KT88

Overleden

Als je toch al een buizenversterker hebt voor je AM modulatie, dan kun je er makkelijk een modulatietrafo inhangen ipv. een gewone uitgangstrafo, scheelt weer wat warmteontwikkeling.

Alhoewel het met een gewone uitgang op bijv. 16 ohm ook wel redelijk zou moeten kunnen, al zal de modulatiediepte niet al te hoog zijn.

rob007

Yarr, Matey!

Het buizen spul draait! Dat is het probleem niet!
Ik dacht zal ik bij dit schema:
geen trafo gebruiken maar proberen met een transistor modulator.
BC107-BC107-BD139/135 zo iets.
En dat werkt,
Tot ik het dummy load er af haal en op antenne zet dan gaat ie als
die Mexicaanse hond te keer!
Zo erg zelfs dat m’n BD139 stuk ging binnen 1minuut was het gedaan.
Het draait nu weer maar nu met een BD135 bijna het zelfde.
Modulator lijkt een beetje op de modulator van deze:
http://members.home.nl/radiomorningstar/nogmeer.htm
mijn modulator komt als ik het goed heb uit een RAM boekje.
Daar stond eens een TV zendertje in.

Rob007.

KT88

Overleden

Heb je wel HF ontkoppeld tussen de BD135 en de zender?
Zoniet, dan een RF smoorspoel ertussen zetten en C-tjes naar aarde.
Ws. houdt die BD niet van RF geinjecteerd op zijn emitter ;-)

Is je antenne wel optimaal getuned voor die frequentie, anders krijgt ge een hoge SWR en al het vermogen komt gewoon terug i.p.v. uitgestraald te worden

je SWR is spectaculair, ik sloot eens een slechte antenne aan op am osc en de radio aand e andere kant van de kamer ontving het al niet meer

rob007

Yarr, Matey!

Het valt me vies tegen!
Ik heb het geprobeerd ook met ontkoppeling en smoorspoeltjes
Ik raak ongeveer de helft van mijn vermogen kwijt.
Dan heb ik goeie modulatie
De staande golf is met dit vermogen niet na te gaan.
Maar met mijn buizen zender staat ie 1:1 dus dat is goed.
Het is dus zo,
De plus gaat naar de C van de BD komt er uit (E) en gaat door 2 smoorspoeltjes –
En ontkoppeld naar de C van de 2N3866.
Misschien moduleer ik beter via de C en de min van de 2N3866???
Heb ik ook een keer gedaan dan krijg je zo iets:
http://members.home.nl/radiomorningstar/schemas/Mgtx3.gif

Te bedenken met een trafo zal het wel lukken.
Maar ik wou die trafo omzeilen!

Gr Rob007.

wat is er zo vreselijk aan die trafo? gewoon een van de trafoos uit je trafo bak graaien. omdat de geluidskwaliteit op de kg toch vreselijk is maakt het niet zo veel uit of je een goedkope of een dure trafo neemt...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
KT88

Overleden

Je kunt ook met je transistormodulator een trafo gebruiken, stond volgens mij ook in het originele schema.
Als dat alle problemen oplost, zou ik ervoor gaan.

Probeer eens een simpele ringkern met twee secundaire wikkelingen, een komt er dan aan de uitgang van de modulator, de andere in de collector van de eindtrap.
Wel de primaire goed isoleren tegen aanrakingsgevaar!

Vroeger had je die Geloso-versterkers, dat waren interessante dingen om te moduleren want er zat een uitgangstrafo in met instelbare uitgangsimpedanties van 1,25 Ohm tot 800 Ohm.
Soms kom je ze op beurzen nog wel eens tegen.

rob007

Yarr, Matey!

@ledlover
ja klopt allemaal!
Maar wil het ook toegankelijk maken voor andere mensen.
Dus geen geklooi met trafo’s.

@KT88
Die trafo is dus geen probleem VOOR MIJ!maar voor de andere?
Ik vat je bedoeling met die ringkern niet?
(ik word oud! En ik was al simpel!)

@Murphy
Ik heb ze gezien!
De oude buis versterkers van Philips zijn ook een zelfde soort.
Ik heb mijn Versterker/Modulator zelf gebouwd!
En is een mix van deze:
http://web.tiscali.it/i2viu/g280a.gif
En deze:
http://www.bonavolta.ch/hobby/fr/audio/el34_8.htm
En met deze is het allemaal begonnen!
http://www.home.zonnet.nl/laar60/
Alleen de eind trafo is bij mij anders –
(gecombineerd!) voor modulator en LS uitgang.
En klinkt als een……….Zo mooi!

Vergeet nog wat te tikken
Over het zendertje!
Misschien is het wel omdat ik het niet goed genoeg heb ingeblikt.
Het is op 2 printjes zwevend gemaakt, een modulator, twee het zendertje.
Zat me te bedenken op dummy wel, en op antenne niet!

Gr Rob007.

[Bericht gewijzigd door rob007 op maandag 3 januari 2005 19:10:03

KT88

Overleden

Op 3 januari 2005 18:40:26 schreef rob007:
@KT88
Die trafo is dus geen probleem VOOR MIJ!maar voor de andere?
Ik vat je bedoeling met die ringkern niet?
(ik word oud! En ik was al simpel!)

Was meer een idee om het goedkoop te houden.
Je neemt een oud ringkerntrafootje, spanning niet zo van belang, maar omdat het een ringkern is loopt de bandbreedte wat verder door dan van een EI kern.
Je transformeert dan 1 op 1 , dus met twee gescheiden secundaire wikkelingen.
De primaire gebruik je niet, maar hierop staat uiteraard wel een aardig hoge spanning als je moduleert, dus daarom goed isoleren.

Anoniem

Op 3 januari 2005 19:36:03 schreef KT88:
[...]
Was meer een idee om het goedkoop te houden.
Je neemt een oud ringkerntrafootje, spanning niet zo van belang, maar omdat het een ringkern is loopt de bandbreedte wat verder door dan van een EI kern.
Je transformeert dan 1 op 1 , dus met twee gescheiden secundaire wikkelingen.
De primaire gebruik je niet, maar hierop staat uiteraard wel een aardig hoge spanning als je moduleert, dus daarom goed isoleren.

"omdat het een ringkern is..." Waarom zou de frequentie hoger doorlopen? omdat ie rond is? Leg eens uit.
Volgens mij hangt dat af van het kernmateriaal en bij weekijzerkern van de dikte van de lamellen. Volgens mij is het beter een EI kern met luchtspleet te gebruiken omdat die niet verzadigt, een ringkern des te meer. Er moet immers gelijkstroom door lopen voor de anodes van de buizen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 3 januari 2005 22:09:16

KT88

Overleden

Het ging hier over nettrafo's, niet over uitgangen.
Nettrafo's hebben zowiezo geen luchtspleet.

Het idee is gebaseerd op experimenten met ringkern nettrafo's en blokkernen als buizenuitgangen.
Helaas haalde ik niet genoeg Lp om een fatsoenlijke versterker te bouwen, maar een doodgewone Amplimo van 230/6+6 liep door tot boven 10 kHz.
Een gelijkaardige bloktrafo maar tot 4 kHz waarbij de golfvormen ook nog eens erg verminkt werden.
Kernverzdiging waarschijnlijk.

Het kernmateriaal zal inderdaad wel een hoop uitmaken, maar de gewone Amplimo ringkernen zijn blijkbaar van een goede kwaliteit. Ook zijn de verliezen kleiner, er treedt ws. een betere koppeling op waardoor er minder koper nodig is.

rob007

Yarr, Matey!

GEEN TRAFO!!!

Ik heb nu even geen tijd meer om te rommelen!(helaas)
Maar moet er nog eens op wijzen dat er GEEN!!!-
Trafo in het zendertje komt.
Sterker nog, ook die T-50-2 wil ik er ook uit hebben!Alle twee!
Nu ook nog de vraag aan jullie!!!
Gestel ik wil hier voor lucht spoelen,
Kunnen jullie mij vertellen de gegevens voor twee vervangende spoelen?

Mijn doel is het zendertje hiermee simpeler te maken voor de beginnende…….

Gr Rob007.

KT88

Overleden

Die modulatietrafo kan er wel uit, dan kun je misschien emittermodulatie toepassen op de 2219 eindtrap (had je dat zelf ook al niet gedaan?).
Ik begrijp trouwens niet goed waarom het bij jou in de collectorleiding ook niet lukte met een BD-tje.
Als je dat goed ontkoppelt voor HF, dan zou het moeten werken.
De tweede Amidon kern kun je wel kwijt, neem dan een spoeltje van ca. 25...40 wdg., even uitproberen en afhankelijk van de frequentie.
De eerste wordt wat lastiger, die is als trafo geschakeld.
Misschien kun je capacitief uitkoppelen vanaf de collector, en een HF smoorspoel in de collector naar plus plaatsen.
Dan een trimmertje naar aarde achter de koppelC.
Die trafo transformeert neer, om aan te passen aan de lage ingangsimpedantie van de basis van de tweede 2219.
Met de twee trimmertjes maak je dan en soort capacitieve spanningsdeler om van collector T1 aan te passen aan basis T2.

Let wel, dit is allemaal even uit de losse pols, je zult denk ik e.e.a. nog wel aan moeten passen.
Denk er wel om dat voor AM de versterkers lineair moeten zijn, waar ze voor FM in klasse C mogen staan!