Morse computer van toen!

Nog niet gedaan, ik wil eigenlijk eerst eentje hebben die perfect werkt, en dan pas solderen en inbouwen, maar dit is een beetje een kip of ei situatie waar ik nu in beland ben.

Free the whales!

Pas op met ferrietkerntjes in je VCO, ze zijn nogal gevoelig voor een 50 Hz magnetisch veld. Je krijgt dan ongewilde FM-modulatie wat je regellus van je PLL om zeep helpt.

Toch kan je veel eenvoudiger een gewone oscillator stabiel krijgen onder de 2 MHz, gebruik een goede varco en een spoel gewikkeld op b.v. een Amidon ringkern met litze, gefixeerd met kunsthars. Als je de oscillator thermisch isoleerd kan je een stabilteit van 1-2 Hz per uur makkelijk halen, waarschijnlijk beter.

Nadelen: Duur door de varco en groter dan een PLL ... Voordeel: Geen rotzooi uit je oscillator door een (altijd te) slecht loopfilter.

MvgEat

Mijn loopfilter heb ik redelijk goed geconstrueerd (alleen correctiesignalen als de frequentie daadwerkelijk afwijkt, anders niet). Daardoor is dit effect vrij klein. iig nu nog niet meetbaar.
Dan zal ik het maar eens met luchtspoelen proberen.

Free the whales!

Op 5 april 2005 23:12:04 schreef zweetvoetje:
100Hz

Dan heb je toch wel een erg pittig loopfilter nodig!

MvgEat

het valt tot nu best mee, bij een correcte frequentie geeft hij signalen af van 0.5us, om omhoog te tunen. Dit omdat de varicap en condensatoren steeds langzaam leeglekken. Waarschijnlijk is dit het volgende probleem waar ik tegenaan ga lopen. Als filter gebruik ik op dit moment twee elco's, 1 van 10uF, dan weerstand, dan 1 van 100uF. Hier zit dan de PLL op aangesloten. En de correctiesignalen komen dus op de 10uF condensator.
Overigens ben ik tevreden met een verstaanbaar signaal, niet met een hifi geluid, het is maar voor kortegolf bedoeld.

Free the whales!

Als je ook geen bezwaar hebt tegen lange regeltijden is er niets mis mee natuurlijk!

Toch zou ik, als ik jou was, een kijken naar DDS.

MvgEat

De regeltijd is maximaal zo'n 2 seconde. Maar voor kleine stapjes is het veel sneller.

Free the whales!

Wat heeft dit nog allemaal met het oorspronkelijke topic te maken?

rob007

Yarr, Matey!

Niets!
Maar dit gebeurt wel vaker dan loopt het wat uit.

@Ledlover
BC611:
Die kunnen ook op KG en geloof ook dat ze AM zijn.
Werken ze nog?

Niet te min zijn er nog mensen hier die misschien naar KG luisteren?
Zo ja naar wat?
Of die in KG geïnteresseerd zijn?
Of misschien geprobeerd hebben naar amateurs te luisteren maar ze nooit gehoord hebben?

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

JAJAJA!!!
ER IS NOG IEMAND ZO GEK ALS IK :D:D:D

ff serieus. Ja, ik ben nu dus van plan om een KG zender te bouwen. Maar ik ben niet zo heel erg snel ermee. Ik heb al met succes een dubbelsuper gebouwd, waarmee ik wel wat SSB e.d. kon ontvangen. Erg leuk, vooral omdat mn ontvanger van zo'n slechte stabiliteit was, dat constant bijstellen aan allerlei dingen noodzakelijk was.
Daarom ben ik nu dus bezig met mn PLL. Die ook al bijna klaar is, en daarna de rest nog. Morse heb ik geprobeerd te leren, maar ik ben na 90% van het alfabet gestopt, omdat ik het toch wat te lastig vond. Ik heb nooit meer dan 2 letters achter elkaar kunnen verstaan, dus dat schoot niet zo op :(

Free the whales!

Ja natuurlijk wordt er geluisterd naar kg, hoorde gisteravond hoempapa op 7273 toen d8cht ik nog aan jou!
Vananvond ga ik zo"n 1 wattertje ff in elkaar knutselen, zoals eerder beschreven in dit topic, foto"s volgen uiteraard....gemoduleerd via een bd139 of iets dergelijks.
Heb bijna alles weer operationeel, als ik geen x-tal voor 6210 kan vinden wordt ie waarschijnlijk vrijlopend d.m.v. een vfo (variable frequentie oscilator).

Walther.

rob007

Yarr, Matey!

@Zweetvoetje
Voor KG – AM heb je geen PLL nodig!
En morsen is inderdaad zeer moeilijk.
Daarom hou ik het maar bij AM modulatie.
Niet te min morsen kan ook via PC natuurlijk.
We raken de start van dit topic weer!
(Morse computer van toen)

@Galaxy
Ik moduleer niet via dat trafotje ook die heb ik verwisseld
voor een modulator met 3 transistortjes
Ik zal snel het schema van de modulator in paint tekenen.
En op het net zetten.

Rob007.

Het is niet strikt noodzakelijk, maar ik ben nooit erg goed met goede stabiele dingen bouwen. Dus ik kan dan beter maar meteen een PLL bouwen, dan weet ik tenminste dat het goed is, en omdat ik ook geen goede frequentieteller heb vind ik het toch makkelijker om het zo te doen.

Verder heb ik nog wel wat geduld. AM kan ook wel, maar ik vind SSB leuker. Dus ik ga maar een SSB zender bouwen. Misschien komt de morse nog wel, maar dat zal iig nog wel ff duren. Overigens heb ik me zendexamen nog steeds niet. Ik ben pas net 18, dus in de herfst ga ik hem halen.

Free the whales!
rob007

Yarr, Matey!

Ik hoop dat hier wat mee te doen valt.
http://members.lycos.nl/surftowesley/schemaboek/displayimage.php?album…
(Je kunt hem groot klikken!)
bij mij werkte het!
het kan misschien beter maar dat is voor jullie.
Ik heb er door heel nederland mee gewerkt -
plus op het moment van testen ook gehoord in duitsland!

Ik zal de zender ook nog een keer optekenen!
Maar dan met gewone spoeltjes en dus ook zonder modulatie trafo.

Rob007.

[Bericht gewijzigd door rob007 op donderdag 7 april 2005 21:45:46

ik ben nog eens een grenade aan het maken maar nu op een stukje printplaat ipv op een breadboard, de osc werkt al :)

rob007

Yarr, Matey!

@Bertrix
Ben je al klaar met bouwen?
Grenade is niet moeilijk!

Rob007.

Op 15 april 2005 17:06:46 schreef rob007:
@Bertrix

Rob007.

nope, der missen een paar onderdeeltjes :( dacht nu dat ik alles op voorraad had, nee dus :(

@rob, 1 van de 2 bc 611's werkt. de andere is op mysterieuze wijze kapot gegaan. zijn inderdaad AM KG.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 15 april 2005 17:06:46 schreef rob007:
@Bertrix

Rob007.

Hij werkt, die transistor mod van uw site is best handig, heb em wat aangepast om weerstanden en transistoren op voorraad te gebruiken maar verder...

rob007

Yarr, Matey!

Wat bedoel je? Werkt het niet? Of…..?
De modulator is bedoelt voor het kleine zendertje he die met 2 torretjes
De grenade heeft een versterker met meer PWR nodig,
En dan via een trafo bijvoorbeeld.

Rob007.

ik zeg toch dat ik die modulator heb omgebouwd voor de grenade, 2 zware torren(kheb een versterker gemaakt :P) die dan via een spoel de eindtrap reglt, heb toch nog steeds 12.5W :)