Vandaag viel mijn Nefit Turbo in storing, nummer 4,
Dat is een vergrendelende storing. eerder was me al opgevallen dat de radiatoren behoorlijk heet weren, Ik vermoed dat de regelthermostaat defect is en de kachte het waterverwarmt totdat de maixmaal thermostaat ingrijpt.
Ik heb tijdens bedrif de watertemperatuur gemeten en die benadert 85 graden. Dat lijkt me aan de hoge kant. Bij welke temperatuur hoort de regelthermostaat te schakelen?
Het nummer van de thermostaat bij Nefit is 78045.
Vermoedelijk staat het op de schakelaar (vast ingesteld), maar uitwisselen is best een werkje. Ik wil dus eerst de thermostaat zien te bemachtigen.
Ik denk eerder aan de kamerthermostaat die iets niet goed doet waardoor de ketel door blijft gaan.
De meeste modernere communiceren met opentherm.
Volgens Google is de oorzaak te weinig watercirculatie of lucht in het systeem. Daardoor stijgt de aanvoertemperatuur te hoog en krijg je deze fout. Bij warmtevraag gaat de ketel normaal tot de ingestelde aanvoertemperatuur (meestal max 85° C of lager) regelen, maar nooit in storing vallen. Alleen indien de aanvoertemperatuur nog hoger gaat, krijg je de storing 4. Oorzaak kan ook een defecte pomp zijn.
Op maandag 9 februari 2026 18:44:40 schreef RP6conrad:
Volgens Google is de oorzaak te weinig watercirculatie of lucht in het systeem. Daardoor stijgt de aanvoertemperatuur te hoog en krijg je deze fout. Bij warmtevraag gaat de ketel normaal tot de ingestelde aanvoertemperatuur (meestal max 85° C of lager) regelen, maar nooit in storing vallen. Alleen indien de aanvoertemperatuur nog hoger gaat, krijg je de storing 4. Oorzaak kan ook een defecte pomp zijn.
Toen ik de temperatuur aan het meten was op de plaats waar de thermostaten meten , ging de kamerthermostaat uit omdat de gevraagde temperatuur daar bereikt was,, Ik kon dus alleen meten dat het water op de meetplaats 85 graden was.
In het geval dat de cv het huis 'smorgens moet opwarmen zal de cv langer branden en kan de temperatuur van het water wel hoger oplopen als de regelthermostaat weigert. Op zeker moment zal de max thermostaat bij 104 graden de cv afschakelen en de fout code 4. geven.
Vandaar mijn vraag bij welke watertemperatuur moet schakelen.( Die is door de fabrikant ingesteld en normaal niet bereikbaar, net als de max, thermostaat.
Deze ketel moduleert nog niet gaat dus op vol vermogen door als de thermostaat 78045 niet goed meet, en warmtevraag blijft houden. Het capillair waar de sonde inzit willen ook nog wel een afbreken.
Misschien de ketel vervangen door een modulerend type scheelt een vermogen aan gas. Ketel is 26 jaar of nog ouder. Zou er zelf niet meer in investeren.
nonius
set SCE to AUX.
maar uitwisselen is best een werkje.
En volgens de letter van de nieuwe gasketelwet waarschijnlijk zelfs ook nog 'VERBOTEN!'....
Op maandag 9 februari 2026 19:12:52 schreef vicom:
Deze ketel moduleert nog niet gaat dus op vol vermogen door als de thermostaat 78045 niet goed meet, en warmtevraag blijft houden. Het capillair waar de sonde inzit willen ook nog wel een afbreken.
Misschien de ketel vervangen door een modulerend type scheelt een vermogen aan gas. Ketel is 26 jaar of nog ouder. Zou er zelf niet meer in investeren.
Daarom vroeg ik naar de temperatuur waarbij de thermostaat moet schakelen.
De kosten van het ding zijn het niet, maar ik wil even vaststellen of de thermo bij de juiste temp schakelt.