Nefit turbo Regelthermostaat combi 21/32 78045

Het bruine ingegoten blokje lijkt ook nog een regel thermostaat te zijn.
Als die niet goed is komt denk ik de mechanische maximaal thermostaat in.

Nr: 766 1538 065 staat er zo te zien bij mij op dat ding.

Op woensdag 11 februari 2026 19:19:02 schreef smd:
[...]...bij ons heeft de ketel ( AWB/ Kiddy) ook 26 jaar gedraaid en draait nog bij iemand in de schuur, maar kreeg de klacht die Roland11 kreeg, trompetteren bij lage modulatie, de buurt werd er gek van als ik een bad nam, ander gasregelblok loste wat op maar tijdelijk.

Geinspireerd door dit draadje heb ik na 1,5 jaar stoombootgeluiden eindelijk de brander maar eens open gemaakt. Had nog nooit de brander gedemonteerd, maar er blijkt een keramische verdeelplaat in te zitten die het gas en/of de lucht egaal moet verdelen. Heet geloof ik het 'branderdek'. Zo'n 3000 gaatjes zitten erin, grotere en kleiner. Als je hem tegen het licht hield was meteen te zien dat er een paar 100 van de kleinste gaatjes verstopt zaten...
De boel gekuisd en je raadt het al: probleem opgelost na al die tijd!
Wat doet zo'n CV monteur toch bij een onderhoudsbeurt?! Lijkt erop dat hij alleen maar de WW schoonmaakt + sifon, niet meer dan dat? ?
Het probleem begon bij mij slechts 3 maanden na het laatste servicebzoek, lijkt me toch eerder een proces van jaren dan van maanden voordat er zo veel gaatjes dicht gaan zitten...

Niet alleen het branderdek moet je schoonmaken maar ook de warmtewisselaar die er boven zit, die koekt ook helemaal dicht met witte kalk achtige aanslag en ruineert je rendement.
Dan seals vervangen van het deksel en vaak ook de ontsteek stift die gewoon wegslijt na een tijdje. Als je daar naar kijkt breekt die vaak al af.

@buzzy: Wil je trouwens die thermostaten nog?

100 gaatjes verstopt op 3000 totaal valt best mee.. Sja, schoonmaken is tegenwoordig er nagenoeg niet meer bij en wel 270 Eu rekenen..

Op dinsdag 24 maart 2026 22:40:23 schreef smd:
100 gaatjes verstopt op 3000 totaal valt best mee..

Paar 100 ;-)
Maar precies geteld heb ik niet.

Op dinsdag 24 maart 2026 21:47:08 schreef henri62:...en vaak ook de ontsteek stift die gewoon wegslijt na een tijdje. Als je daar naar kijkt breekt die vaak al af.

Bedoel je dan de 'ionisatie-electrode' of de 'gloeiplug'?

De gloeiplug, het ding met die 2 platte dunne stripjes.

De ionisatie stift slijt trouwens ook, wordt ook steeds korter. (en kalkt vaak een beetje aan)

Op donderdag 26 maart 2026 08:10:20 schreef henri62:
De gloeiplug, het ding met die 2 platte dunne stripjes.

De ionisatie stift slijt trouwens ook, wordt ook steeds korter. (en kalkt vaak een beetje aan)

Bedankt, ik heb de warmtewisselaar schoongemaakt maar aan de gloeiplug en ionisatiestift niets gedaan, zolang je blijven werken.

Verder heb ik de ketel geschikt gemaakt voor OpenTherm, da's toch lachen met zo'n oude ketel!
(zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1809667/0 : door twee converters van Nefit/Bosch achter elkaar te plaatsen kan ik mijn modulerende ketel met "iRT" nu ook met "OpenTherm" aansturen. Eerst van iRT naar EMS, dan van EMS naar OT.)
Ik stuurde hem sinds 2 - 3 jaar aan met on/off omdat ik de modulerende Moduline iRT thermostaat had omgeruild voor een slimme thermostaat, maar nu kan ik weer naar hartelust moduleren.

Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp:, Buzzy schreef:

Die 85 graden is beslist een foutconditie en daarom heb ik ook onderzoek gedaan aan de verwarming.
Ik denk dat de bedrijfstemperatuur rond de 60 á 70 graden moet liggen.

Dit is beslist een misvatting. In de tijd dat de Nefit Turbo werd ontworpen, was een aanvoertemperatuur van 90 graden normaal. Deze aanvoertemperatuur is ook nodig om het boilervat goed te laten werken. De regelthermostaat zal dus ook ingesteld zijn op circa 90 graden.

Dat de ketel te heet is geworden en mogelijk door de maximaalthermostaat heengaat, kan ook andere oorzaken Hebben. Bijvoorbeeld een vervuilde of versleten warmtewisselaar. Zo vreemd zou dat niet zijn, de meeste Turbo's zijn al lang en breed vervangen.

Maar goed, Buzzy is redelijk stil, dus misschien zelf ook al tot dit inzicht gekomen.