Hallo ,ik heb het volgende probleem
Ik heb een stopwatch geprogrammeerd die start zichtbaar wordt op een display als je op een knop 'start' drukt
Druk je vervolgens op de 'stop' knop dan reset de stopwatch en gaat het display uit en gaat het programma naar een while wend lus
Hier blijft het programma wachten tot er een nieuwe druk op de 'start' knop komt
om de stopwatch terug te starten
Dit werkt prima bij mij thuis,echter als ik dit op mijn werk installeer,bakkerij,dan loopt de while wend lus vast bij momenten en reageert dan niet meer.
Kan dit komen door vervuiling op het net?
Wat zou ik hieraan kunnen doen?
Alvast bedankt
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
picsels
Volgend project: 7-seg gaming displays; dan dec-1982 labvoeding afmaken, dan funcgen met ad9833 afmaken, dan...
Op vrijdag 13 februari 2026 19:46:57 schreef Arco:
Is begin wel een subroutine?
Zoniet dan moet het goto zijn ipv gosub...
Een label is voldoende om aan te roepen met gosub (wat 'begin:') is.
Werkt het überhaupt wel buitenshuis?
Uit het stukje code is bijvoorbeeld niet af te leiden wat er in 'standby' gebeurt.
Ik zou overigens de 'CLS' wat slimmer doen.
Nu staat de PIC als een razende het display steeds weer leeg te poetsen.
Arco
Special Member
Op vrijdag 13 februari 2026 22:31:21 schreef picsels:
[...]Een label is voldoende om aan te roepen met gosub (wat 'begin:') is.
Dan moet er toch wel ergens een return staan...
Zonder de complete code is er weinig van te zeggen wat er waar mis gaat...
Ik mis een 10n of 100n condensator tussen R1 en ground (MCLR input beschermen tegen glitches op de voeding). Maar dan zou de PIC resetten, en niet hangen.
Arco
Special Member
Ik heb ervaren dat je soms bijna HF achtig netjes moet werken met een PIC op 4 Mhz.
In mijn geval een simpele 12f629, maar zonder 2x ontkoppel ( 10uF en 1nF )
werd de code niet meer goed uitgevoerd en bleef hangen in een lusje
waarin PWM werd gemaakt. Output PWM bleef staan, maar ging niet meer door
met de rest van de code.
Arco
Special Member
Het hangt veel af van de kwaliteit van de voedingsspanning. Als die slecht is (rimpel of stoorpulsen), dan werkt 'ie ook slecht.
Heb er momenteel een labo voeding aanhangen,de voedingskabels zijn nu afgeschermd
De afscherming verbonden aan de aarde
Aan Arco: dank voor uw reactie,er is wel degelijk een subroutine met een return opdracht ,kon je niet zien op de foto,mijn excuses
Bedankt iedereen voor de info
Is heel leerrijk
Wordt vervolgd
Fijne weekend gewenst
Arco
Special Member
Die 2 spoelen zouden eigenlijk niet nodig zijn in de voeding als die goed werkt.
(zie je bijna nooit, en zeker niet in dit soort lompe hoge waardes van 1H)
Die spoelen werken (zeker aan de uitgang van de 7805) eerder juist averechts door hun hoge interne weerstand.
Zelfs met een gammele voeding mag de boel nooit vastlopen, hooguit resetten.
Je moet ook de WDT aanzetten voor een betrouwbare schakeling.
[Bericht gewijzigd door Arco op (14%)]
Arco, bedankt voor uw reply
Deze morgen,voordat ik de labovoeding eraan heb gehangen heb,was de boel terug vastgelopen met op de display random tekens
Moet ik in de code ook nog iets aanpassen als ik de watch dog timer aanzet in de config?
Groetjes
Arco
Special Member
Als de watchdog aan staat, moet je binnen de time-out periode een CLRWDT sturen om de hond weer in zijn hok te jagen... 
Je kunt tijd tot 2.3s timeout instellen.
Blijft wel dat wel natuurlijk dat er iets mis is in hard en/of software, want een micro mag niet spontaan raar gaan doen...
Ook zonder watchdog heb ik maar zelden dat een micro hangt. (watchdog is een laatste redmiddel wat niet nodig zou moeten zijn)
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Mijn eerste indruk: is dit met kunstmatige intelligentie getekend of zo? Er zitten allemaal rare knikken in de verbindingen en die rare ronde bochtjes ken ik eigenlijk ook niet.
De neiging alles te tekenen zoals het IC ook daadwerkelijk z'n pinnen naar buiten heeft zitten snap ik ook niet, al ben ik daar uit luchtvaartland wel een beetje aan gewend.
Wat me het meeste opvalt:
Wat is het nut van die optocoupler? Zoals die er nu zit gaat 'ie je in ieder geval echt niet helpen wat betreft het galvanisch scheiden van de boel.
Daarnaast vertel je niet wat de boel verder nog aanstuurt. Wordt er een dik relais ingeschakeld van de oven of zo? Dat kan allemaal roet in het eten gooien.
Sowieso zou ik voor dit soort zaken toch een reset-knop voorzien, dan hoef je het ding niet uit te bouwen bij 'simpele' problemen. Ik gok dat je met een debugger in software dan ook kan zien of dat knopje werkt en wat er dan gebeurt (u begrijpt: mijn ervaring met PIC's is beperkt en mijn ervaring met de debug-modus helemáál)
Arco
Special Member
Als het voor relais aansturen is, kun je de 3 mosfets ook door een ULN2803 vervangen, scheelt je 8 onderdelen... 
Hoi Arco,nu ben ik echt wel benieuwd naar de watch dog timer
Ik heb online een beetje gelezen en snap dus dat je in de config deze watchdog op On zet
In mijn hoofdlus zet ik dan een CLRWDT
Maar hoe bepaal ik de tijd ,byvoorbeeld 2,3 sec,alvorens de watchdog de pic reset?
Ik vermoed ook ergens in de config of.....?
Ik heb de cursus op picbasic .NL destijds wat hobbymatig bestudeerd maar ik vind er niets van terug.
Dank u
Arco
Special Member
Ok,dat is duidelijk
Nog een laatste vraagje.
Stel de Wdt is op 2,3 sec ingesteld
Als ik nu uit mijn while wend loop spring naar 'begin' en er zou daar hypothetisch een delayms 3000 staan dan moet ik deze tijd best opsplitsen in 2 keer 1500 ms met tussen beide tijden een CLRWDT om een reset te voorkomen,klopt mijn redenering?
Nogmaals bedankt
Arco
Special Member
Bedankt voor je hulp en snelle reacties .
Het wordt echt gewaardeerd,en ik heb weer wat bijgeleerd.
Fijn dat er topmensen op dit forum zitten.
Fijn weekend
roadrunner84
Meep! Meep!
Dit werkt prima bij mij thuis,echter als ik dit op mijn werk installeer,bakkerij,dan loopt de while wend lus vast bij momenten en reageert dan niet meer.
Mijn eerste ingeving hier is dat je een pull-up mist.
Als ik op je schema kijk dan zie ik de knoppen via een weerstand aan een 74-2 (IC2) zitten, dat maakt het lastig analyseren.
De andere kant zit gezamelijk aan je microcontroller.
wat geberut er als de knop niet is ingedrukt? Zorgt IC2 voor een gedefinieerde toestand? Zo niet, dan heb je dat op te lossen denk ik.