Wat fijn zo'n forum. Hopelijk kan ik samen met jullie dit probleem oplossen. Ik heb een electro-technische achtergrond maar soms is hulp nodig als dit niet je expertise is.
Het gaat om een AEG condense droger: T65771NIH1 - type TC12H6DHP.
De droger doet het al jaren prima maar nu kreeg ik een E20 error code na een paar minuten dat hij draait. Hij maakte dus niet het programma af. Dit duid op vieze filters etc. Ik heb alles volgens de voorschriften schoongemaakt maar helaas. Ik dacht toen laat ik eens de droger openmaken en schok van de enorme hoeveelheid wasstof er in de machine zat. Het zat echt overal. Ik heb voorzichtig met een vacuum cleaner alles schoongemaakt. Ik dacht dat hij het nu wel weer zou doen maar helaas hij doet nu helemaal niets.
Het start ledje knippert maar ik hoor geen relais klikken als ik op start drukt.
Wat heb ik al gedaan:
1) Motor condensator vervangen, 16uf. Hij deed het toen en kon hem 2-3 starten en stoppen, daarna niet meer.
2) Schakelaar van de deur nagemeten tot aan de main board, is OK!
3) Het start schakelaartje op de electronische controle board nagemeten, is OK!
4) Alle contact punten opnieuw doorgesoldeerd met een soldeerbout. Ja ook die van de relais.
Ik heb al nieuwe Omron relais besteld bij RS, die moeten binnenkort binnenkomen. Ik wil ook de electolyten condensatoren vervangen tzt. Nietemin heb ik het gevoel dat ik verkeerd zoek. Ik heb ook gelezen dat de vochtigheidssensoren kapot kunnen zijn. Maar waar zitten die?
Als iemand met mij mee kan denken graag want ik vind het zonde dat dit apparaat in de kliko terecht komt.
Eddy!
Meet de pomp na die is Ohms defect ( oneindig of M Ohms) of pompje staat vast door vuil. Haal de pomp er uit en waarschijnlijk staat compartiment vol met water en staat de vlotter omhoog en krijg je daarom alarm
Hoi smd, ik heb al van jou al velen nuttige antwoorden gezien dus ik vertrouw op je kundigheid. Toen hij het soms deed heb ik de pomp nog getest door water in het reservoir te gieten. Moest wel 2 liter erin doen voordat hij het water op pompte. Toen de droger het niet deed heb ik het water er uitgehaald door de droger een beetje schuin te houden. Volgens mij is die opening een soort "overflow". Ik ga morgen zeker die pomp doormeten. Ik ben er echter nog niet uit hoe ik deze eruit moet halen. Naast de pomp zit ook nog een voeler zag ik.
Wat ik van jou zou willen weten: Zoals de deur schakelaar, zijn er seriele schakelaars die mogelijk het starten ook kunnen blokkeren? Zouden sensoren bv het starten kunnen beinvloeden of geven die enkel een storing code? Hoe zit het met die vochtigheids sensoren, hoe werkt dat?
Zijn er misschien mogelijkheden om verbindingen te leggen op de moederboard om sommige functionaliteiten te overbruggen? Ik heb geen schema dus kan niet precies snappen hoe het allemaal werkt. Wel leuk om hier eens in te spitten.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
E20 id meestal een gebruikers melding. Bij aeg werken ze meestal foutgroepen die naar de gebruiken getoont worden (E20,E30...). E20 (E21-23)is richting pomp/vlotter. Maar E24 is dan weer de koelventilator. Het is dus allereerst zaak om de echte code te achterhalen (E21-24). Dit kan enkel via de service mode. Na de echte code te kennen kun je verder zoeken.
Mogelijkheden: de detectie vd spoel mankeert door vocht op de print (oxidatieschade). De spoel vd ventilator is stuk. De detectie vd pompspoel is stuk. De uitlezing op de print vd vlotter mankeert. Of, indien de bij het nakijken vh pompsysteem verkeerde analyses gemaakt hebt kan de pomp slecht pompen. Dus de problemen kunnen gaan tussen banale verstropping tot spoeldefect. Tot print stuk door vochtschade door jarenlang misbruik (zie stof). Het stof brengt ook vocht met zich mee. Het is dan ook een droogkast. Dit geeft oxidatieschade.
A propos. De 16uF is de compressorcondesator.
Wat betreft je stof:
De droger heeft gedurende zeer lange tijd met verstropte luchtweg gewerkt. De luchtdruk vd ventilator(die op de as vd motor) zoekt een andere weg en dat is tss de dichtingen richting omkasting. Dus, ofwel zit je deurfilter vol zeep (naar het licht houden. Uitwassen met warm water. Drogen. Terug nr het licht houden) ofwel wordt de filter niet na elke beurt gereinigd. Ofwel zitten de vele radiatoren onderaan verstropt. (Die je beneden ziet is maar 1 van een hele reeks achter elkaar. Onzichtbaar dus. Enige remedie is volledige sloop/grote kuis).
Oops! dacht dat die condensator voor de motor was. Compressor werkt wel gewoon op de momenten dat hij het soms deed.
Het is mij nog niet gelukt om hem in een service mode te krijgen. Ik heb wel wat geprobeerd maar vond verschillende manieren om dit te doen. Mogelijk doe ik het nog steeds fout. Zouden jullie mij kunnen zeggen hoe dat voor dit model moet?
Waar ik moeite mee heb is dat op het moment dat ik een E20 ontving hij het gewoon deed voor enkele minuten na een restart. Toen ik hem van zijn plaats heb gehaald, hij stond boven op de wasmachine, is hij wel een beetje hard op de grond gekomen, daar ik dit alleen moest tillen. Weet niet of dit schade heeft veroorzaakt aan sommige onderdelen, die misschien gevoelig zijn. NL na het grondig schoonmaken gedroeg hij anders, en heb ik slechts een enkel keer hem aan de praat gekregen. Nu lukt het me niet meer.
Het lijkt me wel dat als filters vies zijn dat je hem nog wel kan starten en dat hij pas later een error geeft. Dat zou inderdaad mogelijk de E20 fout geven. Echter moet ik terug naar die status en daar zit ik momenteel niet.
Hier nog wat foto's hoe het eruit zag. Stof zat ook op het moederboard en controle paneel, tja waar niet!
EricN
Extra service info: maak een mailadres bekend (kan een tijdelijk gefabriceerde zijn om niet je echte email publiek te hoeven maken)
Vuile filter veroorzaakt de gevolgen. Stof en oxidatie met gevolgen. Filter is geen rechtstreeks verband!! Je leest het verkeerd.
Laten vallen geeft mechanische schade: poot afgebroken (waggelt). Of bodem gescheurd (lekkage). Geen errors.
Het enige verband tss E20 en vallen (of kuisen)kan zijn dat er water op pomp of vlotter gelopen is met kruupstromen tot gevolg en meetfouten vd computer. Droog en blaas pomp/vlotter uit met perslucht, alsook de stekkertjes.
Grondig schoonmaken is maar 1/10de vh werk vh volledig schoonmaken. Alles uuteen dus. Dit voor stofvermijding dus eerst E20 ontcijferen.
[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]
Op maandag 16 februari 2026 06:56:27 schreef EricN:
Wat betreft je stof:
De droger heeft gedurende zeer lange tijd met verstropte luchtweg gewerkt. De luchtdruk vd ventilator(die op de as vd motor) zoekt een andere weg en dat is tss de dichtingen richting omkasting. Dus, ofwel zit je deurfilter vol zeep (naar het licht houden. Uitwassen met warm water. Drogen. Terug nr het licht houden) ofwel wordt de filter niet na elke beurt gereinigd. Ofwel zitten de vele radiatoren onderaan verstropt. (Die je beneden ziet is maar 1 van een hele reeks achter elkaar. Onzichtbaar dus. Enige remedie is volledige sloop/grote kuis).
Aha.
Nu begrijp ik dus waarom op sommige filmpjes die ik bekeek voordat ik de snaar van onze Siemens machine ging vervangen zoveel stof zag in de machines.
Onbegrijpelijk dat sommige gebruikers die filter(s) niet / amper schoonmaken. Wij doen het na elke droogbeurt. De condensor om de zoveel weken.
EricN, je hebt gelijk. Ik heb het filter nog eens goed nagekeken maar deze zit gewoon dicht. Daarom viel het me ook op dat ik de laatste maanden misschien tot een jaar, weinig stof in het filter vond. Ik maak de filter ook regelmatig schoon maar niet met warm water. Ik zie nu dat schijnbaar de wasverzachter daar de oorzaak van is. Tja de dames wassen graag ermee denk ik! Als dit filter gewoon goed was geweest had ik niet met deze problemen gezeten. Weer wat geleerd!
Zo hard kwam de droger ook weer niet op de vloer, misschien op een hoogte van enkele cm's. Dat helemaal uitklaar halen wacht ik nog mee en weet niet of ik dat ga doen. Ga eerst nog even verder zoeken.
Snap even niet je schrijven over een email adres?
ps, ik zie op marktplaats veel bedrijfjes die tweedehands wasmachines en drogers aanbieden. Schijnbaar de meeste die kapot zijn gegaan met eenvoudige problemen, die makkelijk te repareren zijn. Ingeleverd als men nieuwe kocht? Zouden die bedrijfjes ook reserve onderdelen (tweedehands) hebben en verkopen?
EricN
Als je een mail adres opgeeft duw ik het vol service manuals en kun je debuggen naar hartelust. Na het doorspitten vd boeken....
hoe kan ik dit doen zonder hier te plaatsen?
[Bericht gewijzigd door eddydenhaag op (82%)]
in je profiel kan je veilig je E-Mail plaatsen, vissen wij het er weer uit.
De pomp kan je eenvoudig verwijderen door kapje er boven los te maken, slang er af en stekkertjes dan de lippen aan zijkanten pomp iets om en om onwijd dan kantel je zo de pomp er uit.
Ik heb al vele gehad met jou omschrijving en meestal pomp en soms pomp en Tryac kapot. Machine detecteert te hoog nivo water
Hoi EricN,
Bedankt voor alle richtingen die je geeft en kijk zeker uit naar de manuals.
Ok, ik heb mijn email adres zichtbaar gemaakt in mijn profiel.
Ik heb de waterpomp eruit gehaald. Zit geen vuil in of op. Ik heb hem extern even op 220 getest en deze draait prima rond.
Waar zit die Triac?
Wat zit er naast de waterpomp overigens, is dat een overflow vlotter of zoiets? Heeft dat nog aandacht nodig?
Groetjes, Eddy
[Bericht gewijzigd door eddydenhaag op (75%)]
De vlotter naast de pomp heeft IDD ook aandacht nodig, je kan bekijken of die niet vaststaat OID en goed schakelt. Je kan stekkertjes losnemen en kijken wat er gebeurt. Ik had net even een collega gesproken en die zei als luchtkanaal door verdamper/ condensor te vervuild is, deze de vlotter door vacuum werking omhoog trekt en ook die melding geeft? Ik nog niet van gehoord, maar je kan kijken of IDD de vlotter omhoog getrokken word door vacuum.. Filters zijn brandschoon?
Wat ik lees is dat er ook een thermische beveiliging ergens zit. Volgens Google AI maar klopt dit wel? Zit deze inderdaad aan de achterkant? :
Bij een AEG condense droger bevindt de thermostaat, ook wel thermische beveiliging of maximaalthermostaat genoemd, zich meestal aan de achterkant van het apparaat, direct op of bij het verwarmingselement. Om de thermostaat te vinden en te resetten/vervangen, moet je de volgende stappen volgen:
Locatie: Verwijder de metalen afdekplaat aan de achterzijde van de droger. Achter deze kap zit het verwarmingselement. De thermostaat (vaak een klein, rond onderdeel met twee stekkertjes) zit hier op gemonteerd.
Resetknop: De thermische beveiliging heeft vaak een rood (soms wit) knopje in het midden. Als de droger oververhit is geraakt, springt dit knopje uit. Druk het knopje in om het te resetten. Je hoort dan vaak een 'klik'.
NTC/PTC Sensor: Soms zit de sensor bij het luchtkanaal, bereikbaar via een zijpaneel.
Ok dat is de versie zonder warmtepomp!
Nou een laatste idee?
Ik heb nu ook de vlotter nagekeken en die werkt ok als ik die door meet. Dus als hij boven staat maakt hij contact.
Ik heb ook alle relais en de meeste electrolytische condensatoren op het moederboard vervangen maar het uiteindelijke resultaat is het zelfde. Start led knippert (standby) maar het start niet. Die E20 zie ik allang niet meer. Ik weet ook nog niet de procedure om hem in service mode te zetten. Iemand?
Eigenlijk zou ik de gehele moederboard willen vervangen maar een nieuwe is duur en meestal niet geprogrammeerd. Dus dat doen we maar niet tenzij iemand er een heeft liggen om uit te proberen. 
Iemand nog een laatste idee? Het voelt alsof er nog ergens schakelaar of sensor de boel verstort.
Iniedergeval iedereen bedankt voor het leerzame prutsen. 
Ps ik wacht nog op de docu van Ericn. Bedankt!
Als start knippert en geen E20 meer ziet moet je kijken naar deurcontact of die nog werkt, pin van deur niet afgebroken, stekker op verkeerde plaats op print. Maak eens detail foto van print met name rond tryacs.
Die deur switch heb ik uitgebreid getest tot aan de moederboard! Ook gewoon getest met een schroevendraaier door hem vast te zetten. Ik zit te denken om al die schakelaars en sensoren te overbruggen op de moederboard. Iemand wel eens gedaan om zo alles uit te sluiten? Ik heb overigens verder geen alarmen staan.
EricN
AI antwoord. Dat duwen ze bijna dagelijks onder mijn neus. Meestal klopt er niets van. Check mail of spam. Dat wordt een paar avonden lectuur doorspitten. Shortcut: zoek errors oproepen en errors wissen.
Wil nog wel even afsluiten. Heb er al genoeg tijd aanbesteed maar dat was ook wel weer leuk. Het is echter niet gelukt om hem startend te krijgen. Heb het IC LNK, weerstand en condensator ook nog vervangen maar no luck!
Nu maar een Bosch droger besteld.
Tis toch wel weer zonde!
Bedankt iedereen voor jullie hulp!
Er zitten best wel wat mooie onderdelen in maar ach hij wordt morgen gratis opgehaald en dan ben ik ervan af. Hij zal binnenkort wel opduiken bij een van die handelaren die ze voor 250 euro verkopen.