De eerste gedachte is om gewoon de ingaande spanning eens te loggen.
Dit kan ingewikkeld met een spanningslogger, maar simpeler met een multimeter in de min/max stand.
Meter aansluiten.
Min/max stand activeren
Dagje laten staan
meter niet loskoppelen
Aflezen wat de min en max spanningen zijn.
Dan weet je iig IETS.
Echter dan weet je nog niet of het probleem zit in een pulsje of in een langdurige spanningswisseling.
Dat kun je alleen met een logger zien en als mensen noteren wanneer ze het dimmen ervaren.
Echter de netvervuling of TF tonen zie je niet, dus als de spanningsfluctuatie minimaal is en er worden toch dimmende lampen waargenomen, moet u in die hoek gaan zoeken.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hmmm.. Een meter met min-max stand heeft vaker dan niet ook een auto power off, dus dat gaat niet zo goed werken. Ik ben ze nog niet tegengekomen waar de auto power off kon worden uitgeschakeld.
Fluke handhelds hebben vaak gewoon de mogelijkheid om auto-off uit te schakelen, bijvoorbeeld Fluke 87 door de blauwe knop in te drukken met inschakelen.
Op donderdag 5 maart 2026 08:12:24 schreef High met Henk:
De eerste gedachte is om gewoon de ingaande spanning eens te loggen.Dit kan ingewikkeld met een spanningslogger, maar simpeler met een multimeter in de min/max stand.
...
Dat kun je alleen met een logger zien en als mensen noteren wanneer ze het dimmen ervaren.
...
Neem simpele (Action) multimetertjes of zo'n energiemeterdongel die spanning weergeeft, je kan er zelfs meerdere naast elkaar zetten als je verlengsnoeren lang genoeg zijn. En dan een (oud) mobieltje of cameraatje de displays en liefst ook het licht laten filmen. Je kan zelfs een leuke opstelling maken met gloei- en ledlampen van diverse groepen en makkelij. Voor het gemak ook nog een klokje in beeld of een ander soortje elektrisch apparaat dat spanningspieken kan tonen (CRT schermpje?)
Zet de resolutie wat lager en met wat geluk heb je een tooltje op je telefoon of via Clipchamp ofzo die vrij snel het moment van knipperen kan weergeven op zo'n filmstrip.
Ik vind het dimmen wel erg gecontroleerd overkomen. Alsof er ergens toch een gewoon stuursignaal wordt gegeven of wordt waargenomen..
Is er al er al geprobeerd alle thermostaten en andere 'automaten' een paar uur uit te zetten? (Koelkast,vriezer, (vaat)was, CV, airco, inzicht in EV's die inpluggen in de straat)
HarmP
Golden Member
Een andere optie is een stel ‘slimme stopcontacten’ te kopen en die via Home Assistant of zou uit te lezen. De nieuwe Ikea variant https://www.ikea.com/nl/nl/p/inspelning-stekker-smart-stroommonitor-00… kost 5 euro (let op, er is ook een variant zonder power monitoring). Je schijnt wel een (dure) Ikea hub nodig te hebben om het stroomverbruik (en de spanning) te kunnen monitoren.
Ik weet trouwens niet zeker of deze de spanning meldt, mijn Action (LSC) smartplug in ieder geval wel.