Als het allemaal dimBARE lampen zijn, dan kan het zijn dat er rommel op het net zit.
Bij een pretpark ooit gehad, daar vielen de frituren uit omdat die extra nuldoorgangen detecteerden. Die waren er ook bijna, door AC-DC regelaars van attracties. (Moderne gasgestookte frituren vergelijken voor het veiligheidscircuit de interne klok en de netfrequentie en schakelen uit als er iets niet klopt.)

Lampen kunnen bij een vervuild net denken dat ze gedimd worden terwijl andere apparaten doorwerken en "gewoon" 230V krijgen.

Op maandag 2 maart 2026 15:35:43 schreef BRNRDS:
Hang er eens een gewone lamp aan, kijken of die ook meedoet?

Wat is een gewone lamp vandaag de dag? Er zijn voldoende dimbare en non-dimbare leds in die woning waar het probleem niet aanwezig is. Zelfde merk.

Op maandag 2 maart 2026 15:39:29 schreef Benadski:
Als het allemaal dimBARE lampen zijn, dan kan het zijn dat er rommel op het net zit.
Bij een pretpark ooit gehad, daar vielen de frituren uit omdat die extra nuldoorgangen detecteerden. Die waren er ook bijna, door AC-DC regelaars van attracties. (Moderne gasgestookte frituren vergelijken voor het veiligheidscircuit de interne klok en de netfrequentie en schakelen uit als er iets niet klopt.)

Lampen kunnen bij een vervuild net denken dat ze gedimd worden terwijl andere apparaten doorwerken en "gewoon" 230V krijgen.

Betreft zowel dimbare als non-dimbare verlichting. Wat zou 'rommel' op het net kunnen zijn en wat kun je er tegen doen?

Met een gewone lamp bedoel ik een ouderwetse gloeilamp.
Als de spanning op het net niet stabiel is is dat een taak voor het energiebedrijf.
Er bestaan natuurlijk loggers. Maar of je een korte puls kunt zien?
Led's zijn snel dus ze kunnen op korte pulsen reageren.
Gewone gloeilampen zijn veel trager.

Heel veel van die LED-ellende reageert best heftig op spanningswisselingen, zeker als het 'dimbaar' moet zijn (maar niet alleen dan).
Dat gezegd hebbende: er zal wel ergens iets 'zwaars' in of uit schakelen en dat zie je terug. En als het een 'lange' voedingskabel is, kan dat schakelen best eens bij de buren plaats vinden...

Wat zou 'rommel' op het net kunnen zijn en wat kun je er tegen doen?

Gloeilampen ophangen...

[Bericht gewijzigd door EricP op (18%)]

Op maandag 2 maart 2026 15:44:23 schreef nerd:
[...]

Betreft zowel dimbare als non-dimbare verlichting. Wat zou 'rommel' op het net kunnen zijn en wat kun je er tegen doen?

Weet je zeker dat de lampen in die armaturen niet dimbaar zijn? Dat er geen dimmer voor zit zegt namelijk weinig. Als dat echt zo is dan is het waarschijnlijk geen rommel die iets triggert in de lampen, maar een serieuze dip. Dan zou bijvoorbeeld het lampje in de oven ook mee moeten doen. Veel moderne apparaten doen het prima vanaf 90V, dus daar merk je weinig.

En rommel op het net kun je het beste bij de bron aanpakken. Filteren kan soms, maar meestal komt dat erg duur uit en het kan veel werk zijn. Is er grote industrie in de buurt? Staat het transformatorhuisje ver weg en hebben een aantal buren alles omgebouwd naar elektra? Al bij buren gevraagd of die ook wat merken?

Kun je het dippen zelf triggeren door bijvoorbeeld de oven aan te zetten en de Quooker tegelijk te gebruiken? Of een paar andere zware apparaten tegelijk?

[Bericht gewijzigd door Benadski op (18%)]

Ik heb hier ooit een foto geplaatst hoe in zo'n huisaansluitkast de nulklem eruit ziet. Heb zo'n klem thuis liggen, maar kan em zo gauw niet vinden. Een zogenaamde inlegklem. Met deze huisaansluitkabel, sommigen noemen het een teerkabel, heb je een loodmantel. Daaraan is een draad gesoldeerd. Alle kabeladers komen door de met teermassa volgegoten eindsluiting. De kabel is een zodanige dikte, dat ik vermoed dat ie samengeslagen aders heeft. De aangesoldeerde draad ligt in de klem, evenals de nulader. Ik zie geen aarddraad, dus vermoed dat dan de aarde meegeleverd word door de netbeheerder. Uitgaande aarddraad, uitgaande nuldraad. Als er een eigen aarddraad is, zit die ook in die nulklem. In dat geval vijf draden. Dat soort klemmen staan erom bekend dat ze loswerken. En ik denk ook niet dat die kast open geweest is om die klem te controleren.

Wat is de netspanning van de getroffen kringen op het moment van ongewenst dimmen?
Gevalletje zwevende nul bij de getroffen kringen?

Led lampen aan dimmers zijn erg gevoelig voor frut in de netspanning.

Maar LED lampen die direct op het net zitten zouden daar veel minder (lees: eigenlijk geen) last van moeten hebben. Ook niet van TF, of je moet hele goedkope lampen met condensator voeding hebben.

Op maandag 2 maart 2026 15:20:05 schreef mvdk:
Wat een rare installatie. Bedrading van de hoofdschakelaar naar die linkse kast open zichtbaar. Ach, wat maakt 't uit.

Voor het flakkeren niet veel, maar de aansluiting van de hoofdschakelaar is nou niet echt netjes op deze manier, zeg maar gewoon smerig zelfs.

Zitten de probleemgevallen toevallig op dezelfde fase?
Ik ga met MVDK mee, zo'n losse klem kan hele gekke problemen geven.
Je kan een groep met problemen eens wisselen met een die geen problemen heeft ( bedrading boven de automaten wisselen) en kijken of het probleem mee gaat.
Die meterkast is een knutselzooi trouwens, hoofschakelaar apart rechts en losse draden er tusssen.
Als de rest van de installatie ook zo is...

Ik zie dat de P1 al gemonitord wordt. Je kunt die data zo snel als de meter die uitgeeft loggen (bijvoorbeeld grafana/influxDB) en kijken of er duidelijke dips inzitten.

ledlampen kunnen rare nukken hebben idd. het enige wat externe invloed verraad doorgaans is dat alle ledlampen op dezelfde dimmer dan reageren. en zo niet vervang die ene ledlamp maar of ruil die om, want geheid gaat het probleem mee. sommige reageren op een piek van de koelkast die aanslaat. niet zelden is dat toch wel een rotte las ergens. dat haal je er met een installatie tester uit, die meet de kortsluitstroom. is die opvallend hoger bij de meterkast als bij de dimmer kan dat een lasdop zijn die gammel is. check ook evt of de ledlampen iets gemeen hebben als aardlek, fase oid. in oude huizen waar gerenoveerd is kun je lol hebben met doosjes die weggesmeerd worden en blijven zitten maar wel een gare 80's steeklasdop hebben. of zelfs via andere draadkleuren verdergaan.

en je hebt busboard automaten, meest berucht spul als het gaat om gammele contacten. zowel de busboard als in de automaat zelf heb ik al gehad. 1x schakelen en je kon het horen knetteren, bleek in 1 automaat te zitten..

[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]

Op maandag 2 maart 2026 15:54:52 schreef Benadski:
[...]
Kun je het dippen zelf triggeren door bijvoorbeeld de oven aan te zetten en de Quooker tegelijk te gebruiken? Of een paar andere zware apparaten tegelijk?

De bewoners zeggen van niet maar ik kan het controleren.

Op maandag 2 maart 2026 17:53:49 schreef HarmP:
Ik zie dat de P1 al gemonitord wordt. Je kunt die data zo snel als de meter die uitgeeft loggen (bijvoorbeeld grafana/influxDB) en kijken of er duidelijke dips inzitten.

Goeie, check ik met ze.

Op maandag 2 maart 2026 17:47:56 schreef revado:
Zitten de probleemgevallen toevallig op dezelfde fase?
Ik ga met MVDK mee, zo'n losse klem kan hele gekke problemen geven.
Je kan een groep met problemen eens wisselen met een die geen problemen heeft ( bedrading boven de automaten wisselen) en kijken of het probleem mee gaat.

Problemen verspreiden zich over ten minste twee groepen, twee ALS en twee fasen. Maar die nul kan natuurlijk wel wat mee zijn. Zeker omdat er geen zegels meer op zitten.

Op maandag 2 maart 2026 17:42:50 schreef Sine:
Maar LED lampen die direct op het net zitten zouden daar veel minder (lees: eigenlijk geen) last van moeten hebben. Ook niet van TF, of je moet hele goedkope lampen met condensator voeding hebben.

Dank, dat scheelt.

Op maandag 2 maart 2026 17:24:34 schreef OXO:
Wat is de netspanning van de getroffen kringen op het moment van ongewenst dimmen?
Gevalletje zwevende nul bij de getroffen kringen?

Ik ga kijken wat dat P1 kastje zegt.

Ik ga kijken wat dat P1 kastje zegt.

Euh ... de netspanning achter de automaat van de getroffen lichtkringen op het moment van ongewenst dimmen is indicatie of er mogelijk een zwevende nul aanwezig is.

Er kan ook iets knetteren voor de meter, zeker bij oude netten.

Op maandag 2 maart 2026 20:31:11 schreef nerd:
Maar die nul kan natuurlijk wel wat mee zijn. Zeker omdat er geen zegels meer op zitten.

Huh? Geen zegel(s) op je hoofdaansluiting of meter? 8)7

Op maandag 2 maart 2026 22:28:01 schreef Hensz:
[...]
Huh? Geen zegel(s) op je hoofdaansluiting of meter? 8)7

Waarvoor heb je zegels nodig? Zonder zegels werkt het toch ook!

Ik lees merken als Klemko/Lumico, Qazqa en Sensys, niet het topsegment maar goed, dusdanig raar dimgedrag en ook bij normale aan/uit geschakelde lampen, is bijzonder te noemen.

Als eerder geadviseerd zou ik eerst eens 2 of 3 armaturen uitvoeren met een goed merk ledlamp van Philips of Osram.
En als geadviseerd desnoods ook een klassieke gloedlamp of halogeenlamp toepassen. (gloeilampgoedkoop.nl etc.)
Met deze testopstelling zou ik eens kijken wat hier mee gebeurd, of deze ook zo drastisch mee-dimmen.

Is het dimmen op random-tijden overigens wel syncrhoon bij alle lampen tegelijk, of dimmen die ook onafhankelijk van elkaar op eigen random-tijden?
Als het dimmen synchroon bij alle lampen tegelijk gebeurd dan kan er sprake zijn van een collectief probleem:

• Netvervuiling/storing waar bepaalde ledlampen en/of dimmers gevoelig voor zijn.
  • Netspanning-dip, vaak rond etenstijd als alle inductiekookplaten en autoladers aangaan.
  • Slechte nul-aansluiting in de zekeringenkast van de netbeheerder, in de slimme meter, of in de groepenkast.

Je kunt eventueel zelf alle fase en nul contacten in de groepenkast nalopen en een elektricien met zegelrecht vragen of hij de aansluitingen in de slimme meter en in de zekeringenkast van de netbeheerder na kan lopen.

Wat je ook nog kunt doen is een Homewizzard P1 meter kopen en deze via een P1 splitter aansluiten op de P1 poort van de slimme meter. (Er hangt nu al een Zaptec Sense P1 aan de slimmer meter, dus je moet de P1 poort splitsen voor meerdere P1 apparaten.)
Op die manier kun je via de Homewizzard app meekijken wat de netspanning is als de lampen weer random gaan dimmen. Zie je rond het random dimmen een spanningsdip, dan komt het probleem van het net. Zie je rond het random dimmen geen grote afwijkingen in de netspanning, dan zit het probleem ergens anders.

De eerste gedachte is om gewoon de ingaande spanning eens te loggen.

Dit kan ingewikkeld met een spanningslogger, maar simpeler met een multimeter in de min/max stand.

Meter aansluiten.
Min/max stand activeren
Dagje laten staan
meter niet loskoppelen
Aflezen wat de min en max spanningen zijn.

Dan weet je iig IETS.

Echter dan weet je nog niet of het probleem zit in een pulsje of in een langdurige spanningswisseling.

Dat kun je alleen met een logger zien en als mensen noteren wanneer ze het dimmen ervaren.

Echter de netvervuling of TF tonen zie je niet, dus als de spanningsfluctuatie minimaal is en er worden toch dimmende lampen waargenomen, moet u in die hoek gaan zoeken.

Hmmm.. Een meter met min-max stand heeft vaker dan niet ook een auto power off, dus dat gaat niet zo goed werken. Ik ben ze nog niet tegengekomen waar de auto power off kon worden uitgeschakeld.

touché, daar had ik niet aan gedacht.

Fluke handhelds hebben vaak gewoon de mogelijkheid om auto-off uit te schakelen, bijvoorbeeld Fluke 87 door de blauwe knop in te drukken met inschakelen.

Op donderdag 5 maart 2026 08:12:24 schreef High met Henk:
De eerste gedachte is om gewoon de ingaande spanning eens te loggen.

Dit kan ingewikkeld met een spanningslogger, maar simpeler met een multimeter in de min/max stand.
...
Dat kun je alleen met een logger zien en als mensen noteren wanneer ze het dimmen ervaren.
...

Neem simpele (Action) multimetertjes of zo'n energiemeterdongel die spanning weergeeft, je kan er zelfs meerdere naast elkaar zetten als je verlengsnoeren lang genoeg zijn. En dan een (oud) mobieltje of cameraatje de displays en liefst ook het licht laten filmen. Je kan zelfs een leuke opstelling maken met gloei- en ledlampen van diverse groepen en makkelij. Voor het gemak ook nog een klokje in beeld of een ander soortje elektrisch apparaat dat spanningspieken kan tonen (CRT schermpje?)
Zet de resolutie wat lager en met wat geluk heb je een tooltje op je telefoon of via Clipchamp ofzo die vrij snel het moment van knipperen kan weergeven op zo'n filmstrip.

Ik vind het dimmen wel erg gecontroleerd overkomen. Alsof er ergens toch een gewoon stuursignaal wordt gegeven of wordt waargenomen..
Is er al er al geprobeerd alle thermostaten en andere 'automaten' een paar uur uit te zetten? (Koelkast,vriezer, (vaat)was, CV, airco, inzicht in EV's die inpluggen in de straat)

Een andere optie is een stel ‘slimme stopcontacten’ te kopen en die via Home Assistant of zou uit te lezen. De nieuwe Ikea variant https://www.ikea.com/nl/nl/p/inspelning-stekker-smart-stroommonitor-00… kost 5 euro (let op, er is ook een variant zonder power monitoring). Je schijnt wel een (dure) Ikea hub nodig te hebben om het stroomverbruik (en de spanning) te kunnen monitoren.

Ik weet trouwens niet zeker of deze de spanning meldt, mijn Action (LSC) smartplug in ieder geval wel.