Deze Bluesky magnetron vonkt aan de zijde van de antenne.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Wat kan de oorzaak zijn?
Zie foto van de antenne.

Defecte magnetron, daar is een gat in geknetterd.

Oorzaak kan van alles zijn, aangezet met een lege oven, of een defect in de buis zelf. Of gewoon nieuwigheid.

[Bericht gewijzigd door Sine op (54%)]

Een nieuwe buis plaatsen dan?

Een nieuwe plaatsen heb ik een keer gedaan bij een goedkoop geval met dezelfde kuren. Die buis ging na een week ook weer vonken bij de antenne. Later kwam ik er pas achter dat een vervuild venster of interieur van het binnenwerk wel eens de oorzaak kon zijn geweest.

Maar wat kan er verder kapot gaan? Stuk, defect raken?

Ik heb óók ergens een microgolf oven staan, die soms vonkt.
Is het slecht voor het voedsel wat er dan op dat moment in staat?
Kan het ding ontploffen?

Ik vraag maar...

Als eerste de golfgeleider waar de antenne in komt controleren. Is die flink ingebrand dan is het einde oefening. Vaak is het vervuiling van mica, interieur of te veel metaal in gebruikt. maar zoals gezegd kan het ook door leeg laten draaien komen.

Komt heel vaak voor vooral bij inverter magnetrons.

Bij Ali verkopen ze een buis voor 8.19€, maar dat vertrouw ik niet.
Ik kocht voor 39.90€ een nieuwe.(magnetron)
Bedankt voor het meedenken.

Let even op, ik weet niet of het nogsteeds zo is. Maar in die buizen zit een bijzonder giftig stofje. Als er een gat in zit komt dat misschien vrij?

Beryllium Oxide (BeO), a white or pinkish-colored ceramic insulator found inside the tube. Op radiomarkten worden soms ook buizen verkocht.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (21%)]

Het roze ceramische uiteinde waar de golfpijp (antenne) op zit is vrijwel zeker chroomhoudend alumina omdat dat goedkoper is en hier goed genoeg. Maar ik zou er voor de zekerheid niet in gaan hakken en zagen.

Als het goed is, mag dat niet meer gebruikt worden. Was bij de beeldbuizen uit de jaren 90 al verboden