EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Klinkt lamp is stuk gesprongen en sluiting veroorzaakt heeft door trilling. Ik zie verder weinig dat dit kan veroorzaken. Of je moest water in het draaiplateaumotortje gedaan hebben.
De algemene glaszekering nakijken. Niet de hoogspanningszekering.
Ik lees dat de stop gesprongen is maar niet wat de microgolfoven nu nog wel/niet doet....
Was je de binnenruimte aan het poetsen of de buitenkant?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk toch (statistisch gezien het waarschijnlijkste) dat de aardlekschakelaar eruit vloog en na het laten opdrogen van het apparaat er niet zoveel meer aan de hand zal zijn.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 11 maart 2026 21:06:59 schreef harry61:
Samsung Type ; M1732
Had inmiddels via Google het 1 en ander opgezocht .
de zekeringen zijn volgens mij nog goed , maar zal een plaatje posten
De 2 zekeringen kan je gewoon ohms nameten.
De "grote lange zekering" in het rode kapje (High voltage) zit in de draad van de trafo naar de magnetronbuis.
Mag is vragen waar wat zit , dus het mica venster
het mica is een plastic kap
MIS! Die bedoelen we NIET.
Het mica plaatje kan je alleen zien als je je hoofd in de magnetron-oven steekt, het zit meestal in het rechter zijvlak of in de bovenkant, binnenin de "ovenruimte" dus.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 11 maart 2026 23:05:54 schreef maartenbakker:
Ik denk toch (statistisch gezien het waarschijnlijkste) dat de aardlekschakelaar eruit vloog en na het laten opdrogen van het apparaat er niet zoveel meer aan de hand zal zijn.
Wel vreemd want er zit geen enkele bedrading achter dat mica plaatje.
Of er is water door het middengat gelopen onderin waar de draaiplateau motor zit. Maar dan is er niet schoongemaakt met een vochtige- maar met een druipende doek 
Op woensdag 11 maart 2026 22:48:42 schreef EricN:
Klinkt lamp is stuk gesprongen en sluiting veroorzaakt heeft door trilling. Ik zie verder weinig dat dit kan veroorzaken. Of je moest water in het draaiplateaumotortje gedaan hebben.De algemene glaszekering nakijken. Niet de hoogspanningszekering.
Ik lees dat de stop gesprongen is maar niet wat de microgolfoven nu nog wel/niet doet....
Was je de binnenruimte aan het poetsen of de buitenkant?
De algemene glaszekering is / was inderdaad kapot .
Heb de binnenkant met die vochtige schoonmaakdoekjes schoon gemaakt .
Nu nog zien dat ik een nieuwe krijg
Mvg
RAAF12
Golden Member
Staat de machine in een keuken op een wasmachine of droger? Dat verkort de levensduur door de trillingen.
RAAF12
Golden Member
Zekeringen van dat soort zijn oa. te koop bij Okaphone, die zaak heeft ook een webwinkel. Vandaag besteld morgen in huis. Bij Navigatie links in beeld staan shops (winkels) vermeld. Wellicht heeft de lokale sponsor eleshop ook geschikte zekeringen.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (34%)]
Via Google lens op gezocht ,en nu blijkt dat karwei ook wat heeft in het assortiment .
en ook andere Site`s
vergeten
Golden Member
Op dinsdag 10 maart 2026 21:03:48 schreef harry61:
Hallo leden ;
Tijdens het schoonmaken met een vochtige schoonmaak doekje ,klonk er een (pats) in de Magnetron en was er een stop / schakelaar om in de meterkast ( slimme meter).
De slimme meter was niet slim genoeg maar heeft er niets mee te maken 
Toch wel bijzonder dat de zekering in de magnetron is gesneuveld en tegelijkertijd ook de zekering-automaat in de meterkast heeft ingegrepen en ook is afgeschakeld!
[Bericht gewijzigd door vergeten op (52%)]
Op donderdag 12 maart 2026 10:04:53 schreef RAAF12:
Mooi, dan is dat ook weer opgelost.
Er is nog niks opgelost .
Karwei had niet de goede , en een winkel in huishoudelijke artikelen had hem niet en moest besteld worden.
je zou denken , zoiets hebben ze op voorraad omdat ze ook magnetrons verkopen .maar blijkbaar dus niet .
Werkt een apparaat niet meer , gooien ze hem of brengen ze hem naar de millieustraat en kopen ze weer
een nieuwe.
EricN
Als ik zo lees is de gewone zekering stuk(10A, 6.3x32). Iets wat ze normaal overal verkopen. Bizar.
Meet ondertussen met de ohmmeter de lamp eens na of kijk of ze stuk is.
RAAF12
Golden Member
Wellicht even andere winkels bezoeken die in de buurt zijn. Meestal zijn het doosjes met 10 stuks. Of een mede CO'er die in de buurt zit en er eentje heeft liggen. Dan is het handig om bijv. de postcode in de afgeschermde ruimte te zetten. Daar waar de aanmelding staat.
In dit dorp zitten bijna alleen maar mode en parfumerie en lingerie zaken .
en de drogist waar er 10 in een doosje zitten , en dan heb ik het over de lulletoete.
vergeten
Golden Member
Op donderdag 12 maart 2026 14:23:08 schreef harry61:
Karwei had niet de goede , en een winkel in huishoudelijke artikelen had hem niet en moest besteld worden.
je zou denken , zoiets hebben ze op voorraad omdat ze ook magnetrons verkopen .maar blijkbaar dus niet .
In een een Magnetron foutzoeken en hem dan repareren is nou niet echt een doe-het-zelf dingetje. Vooral vanwege de hoge gevaarszetting (!) en onkunde bij de gemiddelde doe-het-zelver mbt magnetrons.
Oa daarom en om de zeer hoge spanning (2kV+ en straling) en dat er geen omzet in is, hebben ze die zekeringen ook niet!
Jij hebt geluk dat het alleen de zekering was 
zekering zit er in , nu denk je hij doet het , gromt hij / bromt hij .
hij draait niet rond , de ventilator doet het niet die achterin zit .lamp doet het niet .
Noem nu al 3 dingen op , en hij verwarmd wel
Mvg
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zou het komen ,en daar komt mijn zoon mee , als de lamp stuk is ,de verbinden / stroom cirquit ook onderbroken is en hij het daarom niet doet ?!
EricN
Heb je ondertussen de lamp nagekeken?
Indien die zwart ziet ga je de printbanen moeten nakijken op doorbranding.
Alleen voor een lampje en waarschijnlijk op de print een doorgebrande spoor naar de stort? Eenvoudig te herstellen toch?
EricN