Geïnspireerd door wat mensen voor prachtige kunstwerkjes maken met een 3D printer, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en er ook eentje aangeschaft.
Een instapmodel, de Creality Ender 3V3 SE. Qua prijs kan ik daar in ieder geval geen buil aan vallen.
Het ding gemonteerd en in gebruik genomen. Om een eerste voorbeeld te printen had het wel wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk nog gelukt ook.
Ik gebruikte Cura als Slicer.

Toen een tweede voorbeeld. hiervoor gebruikte ik Creality Print, die wat meer op de Creality is gericht.
Deze print eindigde in een drama. De kop bewoog over het bed en veranderde in een 3D-frees. Een lange groef naar het midden van de bouwplaat waar hij een rolletje moest gaan printen. Het werd boren met een luid kabaal en de coating is ter plekke compleet weggefreesd.

De beknopte Quick Start Quide die er bij zat straalde uit dat het een Plug and Play verhaal is.
Je moet in 'Prepare' op 'Leveling' drukken. Dan begint hij aan een niet te onderbreken proces van kalibratie, heating en Z-autoleveling. Daarna zou het drukken op de knop "Print" het werk moeten doen. en een kind kan de was doen.
Maar nu zit ik dus met een bijna doorboorde plaat. De nozzle was compleet afgevijld.
Die heb ik inmiddels vervangen, er werd een reserve-exemplaar bij geleverd van 0,4 mm.
De Nozzle was daarnaast ook helemaal verstopt. In de schacht naar de nozzle heb ik ook restanten filamanent weggehaald die de doorgang blokkeerden
Nu is het apparaat dus weer in zijn beginstaat. Maar ik heb wel de lichte angst dat wanneer ik weer een proefprint maakt hij weer lekker gaat frezen...

Natuurlijk heb ik vast iets niet goed gedaan. Maar ik had niet verwacht dat je met een instelling die 'ergens' niet goed staat de boel kunt vernielen.

Heeft dat ding wel een auto-level sensor ? Om de afstand tot het bed te meten ?
Ik zou m eerst met de hand even levelen.

Hij heef een auto-leveling en gaat met de kop allerlei plaatsen op het bed langs. en komt daarna met een scherm waarin hij aangeeft waar hij welke offset toepast (of heeft, dat weet ik niet).
In kleuren blauw en groen.

Maar bij print zie ik staan Z-offset -1,15. Dat zou betekenen dat hij 1,15 mm onder het bed wil gaan printen?
Dat wordt volgens mij dan weer frezen..

En met de hand leveling instellen? Tja, de manual rept helemaal niet over Z-offset.
De software die in het Quick Start boekje staat klopt in het geheel niet met de schermen die ik nu krijg voor Creality Print. Blijkbaar is het boekje van een vroegere versie zodat niks meer klopt.

Dus ja, wat nu? Met totaal geen ervaring. Ik dacht Plug & Play (zoals het boekje suggereert)

Bij de auto-level bepaalt de printer de plaatsen op het bed met toppen en dalen.
Maar niet de absolute afstand tot de nozzle.
Dat wordt (handmatig?) ingesteld met de Z-offset.
Dat kan positief of negatief zijn.
Stel je voor dat je bv een dikkere buildplate monteert. Dan moet de Z-offset weer opnieuw ingesteld worden.

Je hebt de pech dat de nozzle bij jou te laag stond. Had net zo goed te hoog kunnen zijn, dan had je problemen gehad met de hechting van de eerste laag en geen groef in de buildplate.

Volgens mij heeft iedereen dergelijke problemen in het begin. Ik in ieder geval wel!

Nog een toevoeging:
De Z-offset is NIET de afstand tot het bed. Z-offset -1,15 wil niet zeggen dat de nozzle 1,15 mm 'onder' het bed gaat printen.

[Bericht gewijzigd door gghouweling op (11%)]

De afstand tussen de sensor en het bed moet je goed calibreren.

Op zaterdag 14 maart 2026 12:49:48 schreef rew:
De afstand tussen de sensor en het bed moet je goed calibreren.

Nou, dat wordt dan een speurtocht hoe...

Dit gebeurt er nu: een klodder filament zweeft over het bed..
Wat is hier nu mis?

https://youtube.com/shorts/0GUE4LXIeFg

Beste is om een manual leveling te doen met de 'A4-tje' methode...
Verkeerde Z-offset kan inderdaad lelijke (zijn er ook mooie?) krassen geven... (heb ik bij mijn Ender 5S1 ook een keer gehad)

De printer kan niet zien of de Z-offset klopt, en de steppers zijn sterk genoeg om de nozzle in een frees te veranderen...

Maar hoe doe ik dat dan?

Hoe het bij de 3v3se gaat weet ik niet (ze zijn bijna allemaal wat verschillend, ik heb de 5s1)

Normaal is een een menukeuze waarin je de z-offset kunt instellen (in stapjes van 0.05mm)
Testen met een A4'tje onder de nozzle (dat moet er met enige frictie makkelijk onderdoor kunnen)
Wel vooraf 'zijn neus snuiten' (zorgen dat er niets aan de nozzle hangt anders kloppen de instellingen niet)

Bij mij kwam de 'graveermodus' doordat ik willekeurig met de z waarde had 'gespeeld', dat moet je dus nooit doen... :+

Zie ook: https://forum.creality.com/t/manual-fix-z-offset-on-ender-3-v3-se/4879

Op zaterdag 14 maart 2026 13:45:17 schreef Arco:
Hoe het bij de 3v3se gaat weet ik niet (ze zijn bijna allemaal wat verschillend, ik heb de 5s1)

Normaal is een een menukeuze waarin je de z-offset kunt instellen (in stapjes van 0.05mm)

Die heb ik gezien inderdaad. die stond bij mij op -1.15 en heb ik voor de zekerheid maar teruggebracht naar -0,10. Maar daarmee gaat de nozzle niet 'online' naar beneden. Je kunt dan pas gaan testen als je aan het printen bent?

Edit: ik heb gezien dat je bij Print "Tune" kunt doen. daarmee kun je hem laten zakken. Dan zou je de offset kunnen aflezen en die standaard instellen. Zoiets?

Nu lijkt het er meer op. Ik heb de "A4-methode" toegepast zodat het papiertje er net onder schuift.

Hij moest wel wat kloddertjes wegwerken uit de nozzle maar loopt nu wel:

https://youtu.be/c0vqJxwcXeg

Dit zijn dan de instellingen:

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (10%)]

En als hij straks klaar is, hoe voorkom ik dan dat de nozzle verstopt raakt?
Hij had immers filament in zich. Dat koelt dan af.
Of wordt door de verhitting bij een nieuwe print dat weer opgelost?

Ik kan gewoon 'realtime' instellen, maar ik draai op klipper (dus andere interface)

Filament wat in nozzle zit smelt toch gewoon weer als die heet wordt?
(anders zou je na iedere print een nieuwe nozzle moeten kopen... :) )

Ja daar dacht ik ook al aan.
Wordt een dure hobby zo.

Is het misschien daarom dat voor hij begint met printen eerst een streep aan de zijkant neerlegt?

De boekenlegger is klaar..
Je ziet dat hij het over die beschadiging van de bouwplaat (coating er af gegraveerd) heeft geprint.
Dat zou dus zo kunnen blijven (m.a.w. niet meteen een nieuwe kopen)?

Die streep is volgens mij om een continue filamentstroom te krijgen...
(anders kunnen er luchtbellen of onderbrekingen in zitten, bijv. bij inleg nieuw filament.)

Met beschadiging krijg je alleen geen net vlakke onderzijde.
Kun je dat bedoppervlak trouwens niet omkeren? (sommigen zijn tweezijdig te gebruiken)

[Bericht gewijzigd door Arco op (32%)]

En als ik dan nu het werkje wil gaan printen, dat leidde tot het graveren?
Ik kreeg deze .stl file. Kan ik die gewoon slicen met Creality Print en zijn de instellingen die ik voor de boekenlegger gebruikte bewaard gebleven?
Ik vind het eng...

Op zaterdag 14 maart 2026 14:28:10 schreef Arco:
Die streep is volgens mij om een continue filamentstroom te krijgen...
(anders kunnen er luchtbellen of onderbrekingen in zitten, bijv. bij inleg nieuw filament.)

Met beschadiging krijg je alleen geen net vlakke onderzijde.
Kun je dat bedoppervlak trouwens niet omkeren? (sommigen zijn tweezijdig te gebruiken)

Dat was mijn volgende vraag ook. Ik kan hem omkeren en dat oppervlak lijkt hetzelfde als de andere kant. Alleen staat daar dan geen opdruk Creality en de lijnen op.

Laatste instellingen worden normaliter bewaard (indien programma netjes is beeindigd)

Op zaterdag 14 maart 2026 14:33:36 schreef Arco:
Laatste instellingen worden normaliter bewaard (indien programma netjes is beeindigd)

Ja, ik moest op "Confirm" drukken nadat hij met Completed kwam.

Als beide bedzijden er gelijk uit zien zal omdraaien wel kunnen (staat dat er niet bij?)
Standaard bed surface zal wel PC (polycarbonaat) zijn?
Als je een nieuwe aanschaft zou ik een PEI (PolyEtherImide) versie nemen, dat werkt wat prettiger vind ik.

Tja, geen idee wat het is..

Maar de "rampen" print werkt nu wel!

.Niet gegraveerd, maar geprint.

Een wieltje voor een oude radio..

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (18%)]

ik ben nu een poppetje aan het printen. Peppa Pig.
Creality Print vond hem veel te klein en is gaan schalen.
Hij print nu, maar de printer geeft aan dat hij daar nog 7,5 uur zoet mee is...