Ik gebruik de printer vanaf dag 1 met Octoprint op een Pi3B, dat werkte gelijk de eerste keer. In Raspberry Pi Imager zit een kant een klare versie, nog geen 15 minuten werk.
Op zaterdag 16 mei 2026 11:00:01 schreef marcob:
OctoPrint op een Raspberry PI is toch de beste en makkelijkste methode. Een PI 3B+ is meer als voldoende. Op Marktplaats staat ze genoeg te koop.
Klopt. Bij Conrad is deze zelfs nog goedkoper dan menig aanbieder op Marktplaats (wel een 1GB versie).
Op zaterdag 16 mei 2026 16:49:44 schreef Retirado:
Edit: Even opnieuw omdat ik hierboven lees dat je vanuit Octoprint je printer kan bedienen. Had ik eerder gemist.Als je de printer kunt aansturen dan kun je via de Upload knop op de 'homepage' van Octoprint je gcode 'uploaden' en afdrukken. Zo deed ik het vroeger ook, voordat ik een K1 had.
Dat klopt. Maar dan moet je wel eerst vanuit bv Cura de STL 'slicen' en de .Gcode via Save Disk ergens opslaan.
En die dan weer uploaden.
Op zaterdag 16 mei 2026 23:26:35 schreef Lucky Luke:
ChatGPT helpt je alleen verder in de drup, tenzij je er zelf het juiste antwoord eigenlijk al instopt.
Ja, dat ChatGPT is een apart verhaal. Het is soms heel handig bij bv progammeren in Visual Studio of werken met SQL Server. Dan kan hij een boel werk uit handen nemen en fouten corrigeren.
Maar op ander terrein is het regelmatig een draak van een product.
Zo was ik met dat Linux bezig. De chatbox is heel direct, en zeker van zijn zaak. En ook geduldig.
En komt dan met instructies en een ogenschijnlijke heldere uitleg.
En dan gaat het mis. Een error. Met antwoord: "O ja, dat kom door..." .gevolgd door een nieuwe instructie.
Weer een error.
"Dat fixen we effe", Popie-jopie taal is hem niet vreemd.
En dat gaat zo maar door. Op het laatst denk ik nou, ja laat ik de gegevens instructies maar gewoon uitvoeren. Geen idee wat ik aan het doen ben.
En inderdaad van de regen in de drup.
Van kwaad tot erger. Hij heeft engelengeduld en kan zelfs een virtuele hand-om-de-schouder-bieden, als ik wel eens zeg "ik kap er mee".
"Nee Joh, volhouden , je bent er bijna"
En dan weer verder. 45 try & errors later was ik hem zat.
Toen heb ik uit balorigheid een belachelijke zelfverzonnen error gegeven.
Ik typte hem:
"ik krijg nu error "C1450-12, Octoprint had been decrapated , use Windows"..
En dan komt-ie ijskoud met "deze melding komt wel eens voor bij sommige versies van ..."
Ja, duvel op... 
=> " ... Wat een wereld is dit. Ben ik dan echt de enige die OctoPrint op een laptopje wil laten draaien? ..."
Nee hoor. Ik gebruik Sli3er onder Kubuntu 24.04 op een HP Compaq dc7800 (2xIntel Core E6550@2.3 GHz). Ik werk al vanaf 1992 uitsluitend met Linux. Zoals met elke computer en OS, is het wel zaak om met de ontwikkelingen bij te blijven. Maar je kunt natuurlijk ook MicroSoft of ChatGPT dat voor jou laten doen; de keus is aan de gebruiker.
Vroeger onder DR-Dos heb ik ook wel eens de foutmelding "Impossible error" gehad 
(Die kreeg je als je netwerk commando's ging gebruiken zonder netwerk-kaart).
Op maandag 18 mei 2026 10:56:28 schreef Harm J Seef:
=> " ... Wat een wereld is dit. Ben ik dan echt de enige die OctoPrint op een laptopje wil laten draaien? ..."Nee hoor. Ik gebruik Sli3er onder Kubuntu 24.04 op een HP Compaq dc7800 (2xIntel Core E6550@2.3 GHz). Ik werk al vanaf 1992 uitsluitend met Linux. Zoals met elke computer en OS, is het wel zaak om met de ontwikkelingen bij te blijven. Maar je kunt natuurlijk ook MicroSoft of ChatGPT dat voor jou laten doen; de keus is aan de gebruiker.
Zal straks eens een poging doen in een VM
Diverse pogingen gedaan (nog niet opgegeven) maar ook ik word helemaal misselijk van foutmeldingen als :
"U heeft versie 12345 van lib xxlib, maar u heeft versie 54321 van derde pinksterdag nodig" of
"Commando yy bestaat niet meer en is vervangen door yy3-newest-voordemiddag"
Linux mensjes kunnen wel zeiken over het Windows update proces maar als ik :
sudo apt update
sudo apt ugrade
doe, mag ik er als leek toch vanuit gaan dat alles bij elkaar een beetje klopt.
Zal vast meegespeeld hebben als reden om Docker te ontwikkelen, dan heb je al dat gezever niet ondanks dat het overkill is.
Ondanks dat het misschien overkill is , hier hoe ik Octoprint geinstalleerd heb
op een NIET Raspberry Pi.
Waar ik de beste ervaringen mee heb is Debian Server 13 (Trixie).
debian-13.5.0-amd64-netinst.iso
Ik installeer de versie ZONDER desktop omgeving maar MET SSH (SSH via Putty knipt/plakt commandos wat handiger) dit kun je tijdens de installatie opgeven.
Tijdens de installatie heb ik ook al een tweede (niet root) account aangemaakt.
Daar Debian Trixie zonder "sudo" komt die eerst even los installeren :
su - (word even root)
apt update && apt upgrade
apt install sudo
/sbin/adduser <USERNAME> sudo
<logout>
<login>Testen van sudo
su - <USERNAME>
sudo whoamiAls het goed is geeft dit : root
Wat ik al zei, overkill maar om van het gezever van niet samenwerkende libs/tools , outdated libs/tools, deprecated commando's etc af te zijn toch maar de Docker route gekozen.
Docker geinstalleerd via :
https://linuxize.com/post/how-to-install-docker-on-debian-13/
(Stap 1 t/m 4 en dan "Verify...).
Om toch enigszins een (GUI) status te kunnen zien van Docker installeer ik altijd "Portainer" maar er zullen ook wel andere tools voor zijn, en als je van sm houdt kun je alles ook via de CLI.
sudo docker volume create portainer_data
sudo docker run -d -p 8000:8000 -p 9443:9443 --name=portainer --restart=always -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock -v portainer_data:/data portainer/portainer-ce:latest(vandaar mijn copy paste voorkeur voor commando's
)
Portainer is dan bereikbaar via poort 9443. In mijn browser moest ik eerst httpS invoeren om vervolgens terug te kunnen schakelen naat http (Chrome), meteen http werkte niet.
https://<ip adres server>:9443
Maak een admin account aan in portainer.
Ga naar <containers><Add container>
Geef het een naam, en vul de naam van octoprint in als image : octoprint/octoprint:latest en klik op "Deploy"
Portainer zal het Octoprint image downloaden (duurt even, is 1.2GB).
Vervolgens zal de container gestart worden en is je Octoprint beschikbaar op (in mijn geval) poort 32768
dus http://<IP adres>:32768 en je bent in Octoprint, die je vervolgens kunt afconfigureren.
Na het rebooten van je server starten je containers als het goed is vanzelf op.]
Nog steeds zou ik op MP een RPi 3 scoren, dan ben je met 1 image laden klaar. Wat ik wel aanraad is om er een SSD diskje aan te hangen, een RPi en Octoprint in het bijzonder kan er heel slecht tegen om lomp (via de aan/uit schakelaar) uitgezet te worden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op woensdag 20 mei 2026 09:19:29 schreef bprosman:
Ondanks dat het misschien overkill is , hier hoe ik Octoprint geinstalleerd heb
...
...
...
Da's een van de redenen dat ik Linux haat, 't werkt totaal niet intuitief... 
(een wat meer user-friendly omgeving is toch niet te veel gevraagd in deze tijd?)
De wildgroei van allerlei Linuxversies en builds die ieder net even iets anders doen is ook al niet erg aanmoedigend...
Op woensdag 20 mei 2026 11:12:53 schreef Arco:
[...]De wildgroei van allerlei Linuxversies en builds die ieder net even iets anders doen is ook al niet erg aanmoedigend...
Dat was het issue waar ik het meest tegenaan liep
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op woensdag 20 mei 2026 11:12:53 schreef Arco:
[...]
Da's een van de redenen dat ik Linux haat, 't werkt totaal niet intuitief...
(een wat meer user-friendly omgeving is toch niet te veel gevraagd in deze tijd?)
Windows is gegroeid uit MSDOS, en beide waren bedacht en geconcipieerd voor personal computing. Linux komt van Unix en Unix was in oorsprong professioneel, multi-user, multi-tasking. Vergelijk het maar met een vrachtwagen: het is de effectiefste manier om langs de weg goederen te vervoeren, maar men moet er weten mee om te gaan.
(De vergelijking met de vrachtwagen komt uit Radio Bulletin. Toen men zich daar ergerde aan het gebruik en misbruik van de kreet "professioneel" schreef men, kort en droog maar helemaal terecht: "een professionele auto is een vrachtwagen".)
Overigens: dat "gebruiksvriendelijk" komt doorgaans neer op "instapvriendelijk" en dat is een sterk punt van de meeste Microsoftproducten: een nieuwkomer kan er op 1-2-3 iets mee beginnen, snel eerste resultaat. Zeker in het begin werkt Linux heel wat stroever; maar als men er eenmaal mee vertrokken is kan het flink wat meer efficientie bieden.
Zelf vind ik dat de courante Linux-distro's veel te veel Windows achterna hollen...
De wildgroei van allerlei Linuxversies en builds die ieder net even iets anders doen is ook al niet erg aanmoedigend...
Hier kan ik enkel mee instemmen. Maar als men zich beperkt tot een enkele distro hoeft men er maar eentje te kennen!
En daar liep ik dus ook tegenaan. Dagen mee bezig geweest op een op zich mooi laptopje maar het ging steeds ergens op mis en moet een nét andere library ergens vandaan komen. of een versie eerder van Lubuntu, etc.
Dan ben ik het ook met Arco eens dat de commandostructuur niet echt intuïtief is.
Als je er goed mee vertrouwd bent, zal het uiteindelijk wel lukken maar vergt veel oefening.
Alhoewel ik vrees dat dat case-sensitive nooit gaat wennen bij mij...
Maar ik vond ook dat ik zelf wat afdwaalde, het topic was de 3D Printer en ik ben al reuze enthousiast dat ik hiermee al dingen kan maken. En met OpenScad werken vind ik steeds leuker.
Het OctoPrint gebeuren was ingegeven uit een poging het SD-card wisselen te voorkomen. Dat lukt op zich prima met Cura, zij het dat de PC aan moet blijven. Maar een Raspberry PI moet ook aan blijven.
En voor grote prints die langer duren dan maar de .Gcode op de SC-card en er hoeft naast de printer helemaal niets aan te blijven.
Een snelle scan op MP leert dat het overigens nog wel tegenvalt qua aanbod.
En zeker i.r.t. tot de prijs: voor € 37,81 (Ex BTW) bestel ik ik een nieuwe 3B+ bij Conrad.
Dan moet daar nog wel een voeding bij.
Zou kunnen om eens een keer aan zo'n ding te ruiken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb de raspberries nu los gevoed uit een 12V 1A plugvoeding. Maar er is toch al 12V aanwezig op de 3D printer, dus waarom die niet gebruiken?
Dat moet ik nog een keer "regelen".
Een alternatief is om de 12V 1A voeding te behouden, en dmv een relais de hele 3D printer uit te kunnen zetten.
Probleem daarmee is dat het niet triviaal is om octoprint zo ver te krijgen dat ie een print start als de printer uitstaat. Als dat zou kunnen dan kan je wel weer een GCODE maken voor: "zet printer aan", maar vervolgens moet je voor zover ik weet weer in de GUI gaan lopen clicken dat ie verbinding met de printer moet maken.
marcob
Golden Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Weet je zeker dat er 12V aanwezig is in de printer? Mijn Ender 3D Pro heeft een 24 Volt voeding.
Zelf gebruik ik nu de BigTreeTech Pi 2, een single-board computer in Raspberry Pi formaat. Met als groot voordeel, deze heeft een 12 - 24V aansluiting, kan rechtstreeks op de voeding van de printer.
Ik gebruik hem wel voor klipper, weet niet of OctoPrint erop kan. (denk het wel)
https://biqu.equipment/collections/control-board/products/bigtreetech-…
Op donderdag 21 mei 2026 09:17:48 schreef marcob:
Weet je zeker dat er 12V aanwezig is in de printer? Mijn Ender 3D Pro heeft een 24 Volt voeding.Zelf gebruik ik nu de BigTreeTech Pi 2, een single-board computer in Raspberry Pi formaat. Met als groot voordeel, deze heeft een 12 - 24V aansluiting, kan rechtstreeks op de voeding van de printer.
Ik gebruik hem wel voor klipper, weet niet of OctoPrint erop kan. (denk het wel)
https://biqu.equipment/collections/control-board/products/bigtreetech-…
En die van mij gewoon een 230V plug, zo'n 3 polige computer plug.
Daarnaast, ik begreep dat de Raspberry pi 3b+ een 5V, 2,5 A voeding nodig heeft.
Op donderdag 21 mei 2026 09:37:46 schreef Bavelt:
[...]
Daarnaast, ik begreep dat de Raspberry pi 3b+ een 5V, 2,5 A voeding nodig heeft.
Liefst iets hoger 5.1V oid. 2.5A is wel wat overkill maar stroomverbruik kan wel kortstondig pieken.
Ik heb een klein doosje geprint waar ik een 5V voeding in gebouwd heb en aan het chassis geschroefd.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je printer 24v is en je 12v nodig hebt kun je er zoeen tussen zetten: https://nl.aliexpress.com/item/32836855969.html
Wel zo makkelijk, heb ik ook gedaan met mijn printer. (alles in een keer aan en uit)
=> " ... De wildgroei van allerlei Linuxversies en builds die ieder net even iets anders doen is ook al niet erg aanmoedigend ... "
Het is even een dingetje om te begrijpen waarom er zoveel Linux-versies zijn. Linus Torvald ergerde zich dat hij geen Unix (een multi-task main-computer-OS voor de Univac) op een Intel x86 kon draaien. Bovendien vondt hij het belachelijk dat goede computers zo snel afgedankt werden. Als oplossing voor de vaste closed kernel (zoals COMMAND.COM) kwam hij met de open source modulaire kernel, die pas gebouwd wordt tijdens het installeren, op basis van de gebruikte hardware. Op een eenvoudige computer is de Linux-kernel dus veel kleiner (en kan minder) dan op de allernieuwste multi-core. Vanwege de kernel-schaalbaarheid vindt je Linux dus in jouw router, je smartfoon, je sateliet-ontvanger, enz. Zodra je het www opgaat werk je onder Linux. Iedereen gebruikt het, maar vrijwel niemand kent het.
Linux is vele malen robuuster en vooral up-to-date, en vanwege open source veel betrouwbaarder en veiliger te gebruiken. En nog g r a t i s ook! Wel zijn de ontwikkelaars vaak sneller dan dat de documentalisten het kunnen bijhouden.
In 1992 vanwege de Windows-beperkingen overgestapt naar Linux Red Hat. Toen dit Fedora werd met cloud-opslag, overgestapt naar Kubuntu; een all round linux build (=kernel + hulpprogramma's + meest gebruikte standaard applicaties), met een standaard desktop-bediening. In 1992 moest ik nog zelf alles doen; partitioneren, formateren, kernel bouwen, hulpprogramma's installeren. Kubuntu gebruikt een installatie-programma; je keuze's maken, een paar antwoorden geven, en de rest gaat volautomatisch. En installeer een LTS-versie; hoef je eerste jaren niet over te stappen naar een andere versie.
Arco
Special Member
In 1992 vanwege de Windows-beperkingen overgestapt naar Linux Red Hat.
Welke beperkingen? Ik heb de meest uiteenlopende Windows programma's gemaakt en nog nooit zo'n beperking tegengekomen...
(Dat hoor je meestal als men niet weet hoe met Windows programmeren om te gaan)
Ik denk dat de keuzen voor Linux maar voor 1 reden is gemaakt: het was gratis... 
Je 'ruikt' het al van mijlenver als een Windows programma zijn 'roots' in Linux heeft: alles werkt lastig en onlogisch.
(voorbeeld: de Gerber viewer Gerbv.exe)
marcob
Golden Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op donderdag 21 mei 2026 09:37:46 schreef Bavelt:
[...]
Intern in je printer zit een 'dikke' Switching power supply van 24V / 14.6A. Maar je Raspberry voeden vanuit de bijbehorende raspberry netadapter kan net zo goed.
En alsjeblieft laat de eeuwig durende Windows versus Linux discussie buiten dit topic. 
//Offtopic
Linux is vele malen robuuster en vooral up-to-date, en vanwege open source veel betrouwbaarder en veiliger te gebruiken. En nog g r a t i s ook! Wel zijn de ontwikkelaars vaak sneller dan dat de documentalisten het kunnen bijhouden.
Ik daag een iedere Linux fan toch uit om Octoprint eens op een "gewone" laptop (geen RPi) te installeren. Ben benieuwd wat ik nu fout doe (deed).
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 21 mei 2026 10:42:55 schreef Arco:
[...]
Welke beperkingen? Ik heb de meest uiteenlopende Win
Ik wilde ergens eind jaren tachtig wat regels text sorteren. Dos had daar net als Unix een programma "sort" voor.
Eerste keer dat ik dat wil gebruiken: blijkt dat die niet meer dan 64k aan data kan sorteren.
Ik heb dus even een C-compiler aangeslingerd, q-sort zit dan in de bibliotheek. Dan: 'inlezen tot het niet meer redelijk in het geheugen past", sorteren, en wegschrijven. Naar een tempfile als je nog niet EOF op de input-stream bent tegengekomen, naar de output indien wel.
En dan ga je mergen. Open de oudste twee tempfiles. Lees twee regels en output de "kleinste". lees opnieuw een regel uit het bestand waar die uitkwam. De output van deze fase gaat naar een nieuw temp file, tenzij dit de laatste twee tempfiles zijn waar je mee bezig bent.
Ik heb daarna wat benchmarks gedaan op mijn code vs die van Microsoft. (op een dataset die microsoft ook aankon).
Blijkt dat microsoft 10x sneller is dan mijn code om de data initieel in te lezen.
Blijkt dat mijn code 10x sneller is dan microsoft om de data te sorteren.
Eindresultaat: zelfs op kleine datasets (minder dan 64k) is mijn code 8x sneller dan die van microsoft. Het inlezen is zowiezo haast verwaarloosbaar.
DAT soort beperkingen blijf je tegekomen bij de microsoft stack.
Daarnaast zijn er ERG veel dingen die je "click hier, click daar" in een mum van tijd kan regelen. Prima als je het 1x moet doen, maar als dat iedere dag- week- of maand moet, dan gaat het uiteindelijk significant tijd kosten. Onder Linux kan je dan de paar commandos die je achter mekaar moest doen in een scriptje zetten zodat het voortaan automatisch kan. (of met 1 commando ipv met een zwik).
Dat gerbv "irritant" is, dat is niet omdat het van origine van Linux komt. Ook onder linux is ie "ouderwets" en "raar". Dat komt dus doordat het een programma is wat z'n origin kent in de jaren tachtig. Toen had je niet van die mooie "user-interface-libraries" die je nu hebt.
=> " ... Ik daag een iedere Linux fan toch uit om Octoprint eens op een "gewone" laptop (geen RPi) te installeren. Ben benieuwd wat ik nu fout doe (deed). ..."
=> " ... Je 'ruikt' het al van mijlenver als een Windows programma zijn 'roots' in Linux heeft: alles werkt lastig en onlogisch. ..."
Als open source RepRap-ondersteuner gebruik ik onder Linux; QCAD/CAM als tekenprogramma, FreeCAD als modelleerprogramma, Slic3r voor de 3D-printer, en UGS voor de lasersnijder. Ik heb geen Octoprint nodig.
Wel maak ik gebruik van RS274/NGC; het door het NIST ontwikkelde -met, door en voor RTOS Linux Debian- gestandaardiseerde CNC-machineprotocol. In de volksmond beter bekend als 'Gcode'. Wat dus iedere 3D-printer-gebruiker ook gebruikt. Nooit geweten dat de 3D-printerstank door Linux kwam.
Dat veel applicaties tegenwoordig zo omslachtig te installeren, te programmeren, en traag reageren, wordt veroorzaakt door de gebruikerseis van 'universele platform-ondersteuning'. OS-specifieke Runtime-applicaties worden niet meer gebouwd; te kostbaar in ontwikkeling en ondersteuning. Een plotopdracht met AutoCAD R10 DOS duurt een seconde; dezelfde plotopdracht met een Multi-platform-applicatie duurt soms minuten vanwege alle extra verwerkingslagen.