Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zondag 15 maart 2026 10:55:21 schreef buckfast_beekeeper:
Volgens AI is de optimale verhouding 23,3% zout in water. Persoonlijk zou ik dan gedemineraliseerd water gebruiken. Dat zou willen zeggen dat je aan 1 liter water 23,3g zout moet toevoegen. Om dat opgelost te krijgen ga je waarschijnlijk lang moeten wachten of verwarmen.
Als ik me goed herinner moet je 233 gram zout aanvullen met water tot 1.000 gram. Het gaat hier om gewichts procenten.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (14%)]
Kijk ook even waar het lek zit, het bestaande 'water' moet ergens gebleven zijn, waarschijnlijk rubbers vergaan
RAAF12
Golden Member
De onderkant is netjes maar volgens de foto lekt ie langs de rand. Er zit geen vloeistof meer in. Maar blijkbaar is het zout door langjarige stilstand spontaan naar buiten getreden. Het reservoir openmaken komt er aan (als ze de schroef niet onklaar hebben gemaakt in fabriek) Ik kan er een siliconenkit ring in aanbrengen als afdichting. Kan dat tegen -20°C gedurende 24 uur?
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (16%)]
Wanneer je 23,3% zout toevoegt moet de diepvriezer ingesteld staan op max -21°C (en liefst nog wat kouder), anders bevriest de substantie niet.
RAAF12
Golden Member
Ik heb een 3 sterren Bosch keukenkoelkast staan daarmee lukt het in het vriesvak.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (11%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
RAAF12
Golden Member
Dat is een mooi apparaat, nu met de lente in aantocht deze Cucina maar uit de mottenballen gehaald en weer in de oorspronkelijke staat terugbrengen. Het motortje eruit slopen vind ik zonde. Zelfs het receptenboek zit er nog bij!
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zondag 15 maart 2026 11:59:58 schreef Tidak Ada:
Dit is trouwens véél makkelijker: Stekker in het stopkontakt en draaien maar.....[bijlage]
DOMO™ ijsmachine
Wij hebben er al jaren veel plezier van
Die heb ik al wat jaren afgedankt. Stopt veel te vroeg met draaien. Neemt ook veel plaats in. Je vindt ze onder tientallen merknamen.
Een Cube 1.5 (als voorbeeld mijn komt daar niet vandaan) draait een stuk beter en blijft ook koelen. Zo een domo geval moest er een ventilator opgezet worden om de koeling te behouden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
daar zijn die toestellen merendeels voor gedumpt, omdat het element gaat lekken. inmiddels halen die ook wel 25 jaar gok ik zo..
Tidak Ada
Mogelijk nooit die 'føckin manual' gelezen ? "Na afslaan de massa verder koelen in je vriezer". Vergeet niet dat het rendement van je vriezer vele malen groter is dan van zo'n Domo machine. Zelfs een professionele machine slaat bewust voortijdig af om in stilstand door te koelen.
Professionele machines hebben ook niet voor niet voor niets een 3φ aansluiting!
Vroeger zo'n dingetje van Tefal gehad. Allemaal pastic van binnen en het roerwerk heb ik ooit met Alu-profoiel moeten herstellen/verstevigen
Met die Domo heben we dus al vele liters ijs en sorbet gemaakt...
RAAF12
Golden Member
Maak je niet dik dun is de mode 
Er zit een veer in als ik de schroef naar links draai en dan kwam er wat smurrie onder druk uit, de druk is er nu af en de witte bodem staat niet meer bol maar hol indrukbaar. Dat witte plastic is heel dun/slap en dat hoort zo. Ik heb helaas geen Xray om te kijken hoe de constructie is.
Rondom langs de afdichting plaat/reservoir was ook zoutaanslag te zien. Daarlangs heeft ie echt minimaal wat doorgezweet.
Die vlakke plaat boven komt in contact met het draaiende ijsmengsel. Die plaat moet wel koud zijn dus het reservoir moet gevuld zijn voor thermisch contact.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het is ook belangrijk dat het koude element al dagen in de vriezer ligt voor gebruik anders is het niet koud genoeg.
Op maandag 16 maart 2026 16:42:31 schreef RAAF12:
Die vlakke plaat boven komt in contact met het draaiende ijsmengel. Die plaat moet wel koud zijn dus het reservoir moet gevuld zijn voor thermisch contact. [bijlage]
Dan wellicht ook wat doen aan die afbladderende verf. Ik ben wel voorstander van stukjes iets in het ijs. Maar bij voorkeur geen verf.
RAAF12
Golden Member
Zeker dat komt op de tweede plaats. Eerst maar eens kijken hoe het reservoir open moet. Geklemd? Gelijmd? Met een flinke tang erop is er geen beweging in krijgen. Dat grijze kunststof zit goed vast op de tuit van de metalen plaat. Zal wel wrikken worden met een dikke schroevendraaier ertussen. Brrrr.
Revado Daar had ik niet aan gedacht maar inderdaad van +20 naar -20 is een flinke stap.
Piece of cake, de dop is eruit gewrikt.
testman, het diepvriesvak is drie sterren en dat is max. -18.
De gebruiksaanwijzing van de HR 2305: De koelschijf moet -18 of kouder zijn. Gemiddeld duurt het 18 tot 24 uur voordat de ontdooide schijf op -18 is gebracht.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op maandag 16 maart 2026 19:15:28 schreef RAAF12:
[...]
testman, het diepvriesvak is drie sterren en dat is max. -18.
Nope...
*** is minimum -18°C
** is minimum -12°C
* is minimum -6°C
Een *** diepvriezer kan, naargelang het type koelgas en de inhoud, gemakkelijk tot -25-30°C vriezen (op maximum vriesstand).
En twee en 1* kasten zie je nog zelden.. Maar ik vind koelelement er slecht en verfeloos uitzien. Is dat uit Hichienish oogpunt nog wel verstandig om te gebruiken?
RAAF12
Golden Member
Afschuren, in de menie zetten en dan aflakken evt blanke lak erover. Ik heb geen idee hoe de fabriek het deed. Het is zeer weinig gebruikt en het koelelement is nooit max 60 graden schoon gewassen. -18 C moet geen probleem zijn voor lak tijdens het invriezen. Ga het wel eerst testen als de eerste ijsbereiding plaatsvindt.
@Turbokeu: Duidelijk!
En even checken of het klopt als de compressor na ongeveer 24 uur stopt op de max *** stand.
-20 niet, dat gammele plastic dat elke keer krimpt en uitzet zorgt dat 90% van de verf scheurt en afbladdert,
vooral als de hechting aan het materiaal ook al twijfelachtig is
De meeste vriezers in een combi kast, dus zonder aparte regeling, halen makkelijk -22 of lager.
De maximum temp van 3*** is -18, zoals Turbokeu ook al aangeeft.
Als je spullen daar boven komen dan mag je ze eigenlijk niet eens meer bewaren tot de THT datum.
RAAF12
Golden Member
DK De bovenkant, de koelplaat is van dik metaal daar zit de afbladderende coating op. Het plastic reservoir met water/zout is een slap geval zonder verf/coating wat moet kunnen uitzetten zoals Revado al aangaf.
RAAF12
Golden Member
AI: Voedselveilige epoxy kopen - Polyestershoppen.nl
Deze epoxy is geschikt als coating, maar niet als gietepoxy. Door het ontbreken van bisphenol F, een stof die in veel kunststof pr...
enz, enz
Gaat lukken, eerst helemaal blank maken volgens mij is het aluminium. Bevestigd, het is AL. Er zitten 2 lagen lak/coating op. Onder wit bovenop grijzig. Inmiddels zit er 2 lagen acryl autolak op. Hammerite grondlak voor metaal mag niet op alu.
Die plastic dop bovenop is een veerbelast ventiel die heeft gelekt op de coating.
Die koude elementen zijn nieuw niet meer de koop.