fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als ik het hele verhaal goed lees (en herlees) begrijp ik er nog steeds érg weinig van: de storings omschrijvingen zijn zo vaag dat er geen touw aan vast te knopen is.
Je wilt één van de koplampen met behulp van extra relais laten knipogen, dat is het enige wat helder is; daarna gaat het rap bergafwaarts.
Jouw 'schema' in de openingspost is volgens jouw eigen uitspraak maar een deel; post jouw volledige schema (dat waarvan jij zegt dat het op papier klopt) eens, dan kunnen we er iets meer over zeggen.
Als we dan ook nog het merk en type auto mogen weten kunnen we je doelgerichter helpen, foto's van de 'spaghetti' kunnen daarbij helpen.
Op dinsdag 17 maart 2026 23:31:04 schreef Hensz:
[...]
Dat is het zeker.
In je eerste post staat een schema, maar niet het schema zoals je het wilt hebben, maar de tussenoplossing (die totaal niet op de eindoplossing lijkt) zodat er met die auto gereden kan worden. Daar hebben we niks aan.
We willen een schema zoals jij bedacht had dat het moest werken. Dáár heb je een probleem mee, niet met het schema zoals je dat nu hebt laten zien.
Je stelt dat het probleem niet in het schema zit, dat dat goed is. Dat is nogal de vraag en behoorlijk vroeg gejuicht.
Henz, wat in mijn schema staat is niet compleet maar wel definitief. Geen tussenoplossing. Dit deel veranderd niet meer. Het enige wat bijgevoegd gaat worden zijn wat draden die de relais aan en uit gaan zetten zodat de open en dicht spanning omgewisseld gaat worden. Dat is niet zo spannend en alleen het aan en uit zetten van de relais.
Mijn schema wat getekend is, is het deel zoals in ruststand. De originele bedrading alleen met lussen ertussen. In je vorige post had je het helemaal bij het rechte eind. De koplampen gaan zo alleen maar naar boven en naar beneden via de originele schakelaar en dat is de bedoeling. Relais die in ruststand via de originele weg de koplampen bedienen via de originele opklap schakelaar of de verlichtingsschakelaar. De originele schakelaar is een normale wisselschakelaar die de spanning omwisselt op de open en dicht draad.
De vraag is, waarom werkt dit niet met relais die in ruststand doorverbinden en wel met draadjes die precies zo doorverbinden.
Er zal geen oplossing komen vanaf hier.
Draadjes werken wel, de relais niet, dat kan alleen maar een probleem zijn met de relais zelf en anders niets.
Helaas werken de kristallen bollen van de CO mensen niet momenteel, hier is toch geen enkel zinnig woord over te zeggen zo zonder meer info.
Zou het niet zo kunnen zijn dat er een stroombegrenzing in de auto zit die de motoren beschermt?
Maar zonder het gevraagde merk en type auto is ook daar niets zinnigs over te zeggen.
Wij willen allemaal graag iemand helpen, maar ik haak hier af.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Deze meldingen zijn consistent met verkeerd aangesloten relais: ergens staan de relais spoelen in serie, en/of is er een knipper-relais in het circuit.
Het ongecontroleerd knipperen duidt op een zichzelf onderbrekend relais...
Dubbel, nee triple-check de relais aansluitingen. Niet alleen volgens de nummers, maar ook met de universeelmeter op de voetjes; mogelijk is er een sluiting ergens.
De relais zijn goed. Nagemeten en er diverse verschillende in gehad. Verschillende merken. Allemaal nieuwe relais uit het doosje. Een kapot relais haal ik ertussen uit. Niet zo moeilijk en verklaart het spanningzoeker verhaal ook niet.
Hieronder het schema van de auto. Met lusjes erin getekend en de relais. Relais die 100% goed zijn en juist zijn aangesloten. Met lusje prima, met relais niet. Met een spanningzoeker tegen een willekeurig relais, werkt alles. Een knipper relais of een kapot relais of een verkeerd relais veranderd niet ineens door een spanningzoeker... Je ziet dat open en dicht een gewone wisselschakelaar is. Het originele extra relais schakelt buiten de schakelaar om als de verlichting aangaat en de lampen open moeten. Het is een simpele aan/uit schakeling en met relais ook simpel na te bootsen of om te draaien zodat een dichte koplamp even open kan of een open koplamp even dicht kan. Simpel spanning op twee draden omdraaien. Een kleuterschool schema.
Maar dat is allemaal niet aan de orde, hoe ik dat allemaal wil aansluiten. In ruststand, doorverbinden met relais is hier anders dan met een draadje. Waarom doet een normaal relais specifiek in deze situatie niet wat ie anders wel doet.
Er is een gezamenlijke draad van beide motoren naar het instrumentenpaneel. Ik weet niet wat die precies doet, maar het lijkt dat wanneer links de spoel naast de motor wordt bekrachtigd, deze stroom ook naar het andere relais gaat lopen, terwijl je daar precies het omgekeerde wil.
Dat klopt, die draad gaat eraf. Dat is een waarschuwingslampje dat aangeeft dat de lampen naar boven staan.
Dit weekend ga ik eerst kijken met draadjes en relais of het uitmaakt hoeveel relais erin zitten en hoe het zich dan gedraagt. Of dit euvel ook ontstaat met bijvoorbeeld twee doorverbind draadjes en twee relais.
Vandaag was er een gedachte dat er misschien wel een bepaald magnetisme in een relais ontstaat wat um half opent o.i.d. Ze klikken niet maar als er een nc contact iets geopend wordt kunnen er vreemde dingen gebeuren zoals nu. Een motor kan zich soms raar gedragen qua stroom frequentie wat dan ook door de relais loopt. Ik heb het niet eerder gezien bij een 12v DC motor die ik aanstuurde met een relais.
Ik kwam op dit idee omdat ik weleens een toerenteller tegenkom die het niet doet. Bij sommige toerentellers gaat de +15 van de bobine door de toerenteller en door de pulserende stroom 'weet' de toerenteller het toerental. Binnenin de toerenteller zit dan een spoeltje waardoorheen de +15 draad loopt. In het spoeltje wordt dan een wisselspanning opgewekt en dat is het toerental meten. Als er een onverlaat dan denkt dat de +15 op de bobine een mooie voeding is voor z'n lpg installatie of iets anders wat +15 moet hebben onder de motorkap, dan zit er een constante stroom afnemer bij op die +15 wat de stroompuls verzwakt en daardoor een toerenteller het soms niet meer doet. Normaal is het een echte aan/uit door de contactpunt die open en dicht gaat en met wat erbij aangeknoopt is het pulseren een heel stuk minder. Niet meer de wel/geen/wel/geen stroom maar minder/meer/minder/meer.
Omdat als ik de spanningzoeker met lampje maar ergens op een 30 of 87a aan hoef te tikken, werkt het hele systeem met de vier relais in de voetjes. Zo'n lampje van een spanningzoeker is ook ineens een constante stroom afnemer die misschien dan een 'vreemde' stroom van een koplampmotor wat dempt. Die vreemde stroom wat misschien ervoor zorgt dat er een spoel iets bekrachtigd wordt door een intern magnetisme en er daardoor een contact iets opent en de storing veroorzaakt. Lampje er bij op, rare stroom weg, geen magnetisme en een werkend systeem. Anders kan ik het spanningzoeker verhaal helemaal niet verklaren..