De sturing van mijn oude palletwagen geeft een error code aan. Helaas kunnen ze mij bij de fabrikant niet meer helpen aangezien ze dit product niet meer ondersteunen. Om zeker te zijn dat de motor niet het probleem is ben ik hiermee begonnen, afgelopen weekend gedemonteerd.

Hoe meet ik deze nu exact door ter controle en welke ohm-waarde moet ik verwachten?
Kan ik deze ook gewoon aansluiten (D1 en A1 op de plus, D2 en A2 op de min) om te kijken of deze nog werkt?

Alvast bedankt!

24V 70A

Daar meet je met normaal gereedschap zo ongeveer een kortsluiting.

Bedankt voor je snelle reactie, ik had hem doorgemeten met mijn multimeter (Fluke 87v) en tussen D1 en D2 meet ik 1.8 Ohm en tussen A1 en A2 meet ik 2.3 Ohm. Nu is het ook wel zo dat de pennen tegen elkaar ook al 1.8 Ohm is dus het leek me niet te kloppen...

Nominaal gedraagt de motor zich als 0.34 Ohm weerstand. Maar dan moet ie dus wel 2100 RPM draaien..... Als ie stilstaat, en dat doet ie tijdens de meting, dan zal het een 10x minder zijn. dus ongeveer 30mOhm.

Dit soort weerstandswaardes kan je, zoals Sine ook al zegt, niet met een multimeter in "weerstandmode" meten. Jaag er 1A doorheen en meet de spanning. Ik verwacht rond de 30mV.

Alternatief is om hem goed aan te sluiten, Ik heb weinig ervaring met dit soort motoren, maar als ik moet gokken, gok ik precies zoals jij.

Ohja, tussen Dx en Ax hoor je met de multimeter "oneindig" ohm te meten. Dat kan je wel meten met de multimeter.

Edit: Oh, bericht tussendoor... Je moet de "weerstand van je meetdraden" er vanaf trekken. Dan is "0" en "0.5" wel enigszins aannemelijk. Kennelijk is A1-A2 je veld, en D1-D2 je anker.

[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]

Normaal staan deze wikkelingen waarschijnlijk in serie, eentje omkeerbaar om de draairichting te kunnen veranderen.

En dat ga je niet met je standaard labvoeding kunnen testen, iets van een (auto)accu zul je toch wel nodig hebben om daar beweging in te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (18%)]

Omdat er 5 ohm DC weerstand is in de veldwikkeling, dan kan er bij 24V niet meer dan ongeveer 5A doorheen. Dat is voor mij een hint dat ik denk dat het niet een seriemotor is.

Die had ik verkeerd onthouden: het is 0.5 Ohm, dat zou 50A betekenen, dat is orde-van-grootte wel die 70A, maar ik zou zeg max 10% van de energie verspild in de veldwikkeling verwachten. Dus nog steeds is die 0.5 Ohm van de veldwikkeling "te veel". Maar eerlijkgezegd, voor een parallel motor is het weer te weinig.

Een seriemotor heeft eigenlijk een soort van "traploze versnelling". Van "veel kracht, weinig toeren" naar "weinig kracht, veel toeren". Dit betekent dat ie bij "vrijwel niets" gewoon in beweging zal komen. Hij zal alleen niet hard kunnen draaien.

Probleem is dus alleen dat het, denk ik, geen seriemotor is. Maar ja. Ik heb zo'n al-dan-niet-serimotor nog nooit in handen gehad.Bij nader inzien... misschien toch iets van een meetfout en dan toch een seriemotor... 50A door de veldwikkeling is natuurlijk absurd.

[Bericht gewijzigd door rew op (15%)]

Op maandag 23 maart 2026 15:11:38 schreef Robber:
Kan ik deze ook gewoon aansluiten (D1 en A1 op de plus, D2 en A2 op de min) om te kijken of deze nog werkt?

Zou wel kunnnen zo.

Test het op een gewone 12V accu, want de stromen zijn best fors. De motor heel goed vastzetten anders vliegt die zo ongeveer weg. Tik de motor effe kort aan op de accu met een paar startkabels als die meteen draait lijkt het wel goed te zijn.

Nu is het ook wel zo dat de pennen tegen elkaar ook al 1.8 Ohm is dus het leek me niet te kloppen...

Dat is wel heel erg veel. Ik meet voor goede meetpennen 0,041Ω en de wat mindere doen 0,15Ω

Meetpennen die boven de 0,3Ω zitten daar is wat mis mee.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]

Naast het motorengeweld...
Die zal het vast wel doen met die lage weerstand.
Ik zou als eerste controleren:
Accu's goed, vol opgeladen en ook nog een redelijke capaciteit?
Veiligheidslijn nog intact?
Noodstop, beveiliging tegen beknellen, meestal een schakelaar en dergelijke controleren.
Kabelboom naar de bedienboom kan een draadbreuk hebben.
als de motor niet goed zou zijn dan krijg je waarschijnlijk geen foutmelding maar doet ie het gewoon niet.

Ook handig: merk en type en wat foto's.

Ik zit niet in de palletwagens, maar die roest op die aansluitingen krijg je toch niet met goed fatsoen 70 A doorheen? (Of is het contactvlak zelf wél schoon en is dit alleen de buitenkant?)

Alvast bedankt voor de antwoorden! Heb enkele meters 16mm² draad en wat oogjes om aan te persen besteld, hoop dit weekend de motor eens rechtstreeks te kunnen aansluiten.

Meer info, het is een Logitrans SEHS1200 van begin jaren 90. Hij geeft error 21 en dit staat er over in de manual: Gebruik Adjust-it om de motorbesturing uit te lezen/te programmeren. Controleer of de bedrijfsparameters binnen de grenswaarden liggen. Neem bij twijfel contact op met Logitrans.
Ik had contact opgenomen met Logitrans maar daar zeiden ze dus dat ze dit product niet meer ondersteunen, de 'Adjust-it' zou een soort programmeertool zijn.

Als de motor nog goed zou zijn, zou het dan een optie zijn om deze sturing er aan te hangen? De draadjes lijken mij wel héél dun om 70A door te sturen...
https://nl.aliexpress.com/item/1005005894460050.html?spm=a2g0o.product…

Tsja, chineeses amperes. Ik zou er van weg blijven.

Ik moet het thuis even opzoeken, maar een tijd geleden heb ik een golfkar gerepareerd en daar dat ook een PWM controller in (Ook 24V). Europeesche degelijkheid.
Niet heel goedkoop, iets van 160 euro of zo. Externe potmeter er aan en klaar.

Ik zal het type vanavond wel posten als ik het kan vinden.

-edit-

Maar eh: Post eens wat foto's van je controller / de besturing van dat ding. Misschien is er nog wel eer aan te behalen.

En zoals Lucky Luke zegt: Zowiezo de moter terminals opkuisen.

Het is lang geleden maar volgens mij is A1- A2 het anker.
D1-D2 een serie wikkeling.
en F1-F2 eenshunt wikkeling.
Dan wil dat zeggen als dat klopt dit een serie motor is en moet het inserie en niet parallel aangesloten moet worden!

Op dinsdag 24 maart 2026 12:57:22 schreef Robber:
Als de motor nog goed zou zijn, zou het dan een optie zijn om deze sturing er aan te hangen? De draadjes lijken mij wel héél dun om 70A door te sturen...
https://nl.aliexpress.com/item/1005005894460050.html

Ja, "max 10A" draadjes. Ik zou het aandurven om zo'n ding te kopen. Maar houdt er rekening mee dat de chinezen de specs van zo'n ding baseren op bijvoorbeeld de mosfet die er in zit.

Van mosfets moet je weten dat de fabrikanten in een spiraal van "hogere claims" terecht gekomen zijn.

Een 10A (kan ie normaal hebben met een normale koeling), kan je ook extreem koelen en dan maar liefst 50A er doorheen jagen. Dus het zou best kunnen dat ze 14A (kan ie normaal hebben) mosfets gebruiken waarvan de fabrikant claimed dat met extreme koeling er wel 70A mogelijk is.

Dus kwa "aanpak" kan ik me er in vinden, maar ik denk dat je de boel ruimer moet overdimensioneren. Veel ruimer.

Extreme koeling is bijvoorbeeld: "houd de buitenkant op 25 graden".

Chinezen willen ook nog wel eens xxx A claimen als dat de "max 1 minuut" overstroom is. In het westen claimen we dat dan als "Max yyy, met max 1 minuut 150%".

Op dinsdag 24 maart 2026 13:28:24 schreef Hunebedbouwer:
Het is lang geleden maar volgens mij is A1- A2 het anker.
D1-D2 een serie wikkeling.
en F1-F2 eenshunt wikkeling.
Dan wil dat zeggen als dat klopt dit een serie motor is en moet het inserie en niet parallel aangesloten moet worden!

Klopt, alleen een shunt is "E":
A = anker
B = hulpwikkeling
C = compensatiewikkeling
D = seriewikkeling
E = shuntwikkeling
F = apart aangestuurde veldwikkeling

De meeste wat grotere motoren hebben een combinatie van meerdere wikkelingen. Dat is niet altijd zichtbaar, soms zitten ze gewoon achter A1 en A2 aangesloten.

Ik denk dat rew gelijk heeft. Het is een 1200W motor bij 24VDC is 50A, dat ding wordt via PWM aangestuurd, dus de stroom wordt niet zomaar 70A.

Als de wielen vast staan en je PWM staat op 100% is het een ander verhaal natuurlijk.

Ik weet niet of de veld wikkeling ook geregeld wordt bij deze motor.

Zelf gebruik ik nog wel eens 1200W rolstoel motoren "ook 24VDC" en die stuur ik aan met de regelaar die ik ooit gebouwd heb, geen enkel probleem.

Dus wat let je om die Ali regelaar te proberen. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Maar test eerst de motor maar eens.

Op dinsdag 24 maart 2026 15:26:17 schreef Lambiek:
Ik denk dat rew gelijk heeft. Het is een 1200W motor bij 24VDC is 50A, dat ding wordt via PWM aangestuurd, dus de stroom wordt niet zomaar 70A.

1200W is het asvermogen. De opgenomen stroom van 70A is voor het opgenomen vermogen
opgenomen vermogen = 1680W
As vermogen = 1200W
rendement = 71%

Ik weet niet of de veld wikkeling ook geregeld wordt bij deze motor.

Het is nu duidelijk dat het een serie motor is en alles staat dan in serie met alles op dezelfde stroom

Over het algemeen is "beter spul" (hogere specs) op aliexpress ook gewoon duurder. Heel soms heeft iemand een goedkope truuk om buiten de curve te vallen, maar hier verwacht ik dat niet echt.

https://nl.aliexpress.com/item/1005008882473874.html

Dit is meer een ding die geschikt is om 50-100A aan te kunnen.

Wil je het avonturen met een 200A exemplaar kan dat iets goedkoper:
https://nl.aliexpress.com/item/1005010657845960.html

Op dinsdag 24 maart 2026 15:34:15 schreef benleentje:
Het is nu duidelijk dat het een serie motor is en alles staat dan in serie met alles op dezelfde stroom

En als ik seriemotoren goed begrepen heb dan zijn die gewoon best wel krachtig (maar niet snel) op een veel te lage spanning en stroom.

Hier heb ik wel ervaring mee. Ik had een 220V, 6A motor die het op mijn max 20V max 1A "labvoeding" gewoon prima deed. (totdat de vonk bij het lostrekken de LM317 dood maakte).

Ik verwacht dus dat dit ding het op een 12V 2A voeding gewoon gaat doen. Maar op een autoaccu gaat ie als een idioot van start. En bij seriemotoren moet je uitkijken dat je ze niet op hol laat slaan: Het toerental kan (onbelast) zodanig oplopen dat ie mechanisch kapot gaat.

[Bericht gewijzigd door rew op (48%)]

@ benleentje,

Ik denk dat het reuze mee valt, dat ding wordt geregeld, dus ook de stroom.

En als ik seriemotoren goed begrepen heb dan zijn die gewoon best wel krachtig (maar niet snel) op een veel te lage spanning en stroom.

Dat is voor een palletwagen wel de bedoeling dat die langzaam is. Daar moet je zelf achteraan kunnen lopen en niet rennen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (40%)]

Op het type plaatje staat dat de motor 2100 toeren maakt, dus er zal een flinke vertraging op zitten. Dat zorgt er ook voor dat de stroom niet te hoog oploopt.

Alleen als het geheel geblokkeerd staat wel natuurlijk, maar de stroomregeling hoort er voor te zorgen dat, dat binnen de perken blijft.

Als er een helling is waar je op moet en dat met 2000kg aan lading zal je toch wel flink vermogen nodig hebben. Onze palletwagen op het werkt had geen moeite met de helling maar het ging wel iets langzamer.

Waarmee ik bedoel ik zou toch gewoon voor een goede regelaar gaan en ook 1 die de stroom van 70A aankan. Het klopt wel dat je meestal die stroom niet nodig hebt maar ik zou er niet op gaan gokken. Je wilt ook niet dat een palletwagen oncontroleerbaar word het kan dan veel schade veroorzaken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (42%)]

Dit zat er in die golfkar: Curtis PMC 1204-027
Moet onder de 100 euro hier en daar te koop zijn.

Er zijn vast ook varianten die iets minder doen (die curtis is wel overkill), mag je zelf gaan zoeken in die hoek, dan heb je in ieder geval een idee wat er te koop is.

Alvast bedankt voor al jullie antwoorden, fijn dat dit forum zo actief is!

Op vraag van Henri62 heb ik de controller vandaag gedemonteerd, hierbij ook wat foto's van de componenten aan de binnenkant.
Op de print waar de motor terminals aan vasthangen zit 16 keer dezelfde component met opdruk "Sup90N06 6mOP T71B AA".
Voor de rest heb ik helaas niet genoeg kennis van electronica om er iets zinnig over te zeggen...

Maar die controller lijkt me wel wat, voor €50 koop ik nooit een nieuwe palletwagen natuurlijk. Had even op Azon gekeken en daar kan ik deze bestellen: https://www.amazon.com.be/-/nl/dp/B075FYSBY5/?coliid=I2BRF2PGGROOEO&co…

Het enige wat ik wat vreemd is dat ik nu nog maar 2 aansluitingen op de controller heb die naar de motor gaan, maar mogelijk is een lusje tussen A1 en D1 en A2 en D2 hier de oplossing.

Ik ben bang dat die controller van 5 tientjes zo uitfikt, alleen die iele klemmetjes al... daar kan geen 100 Ampere door langere tijd.
En denk je er wel aan dat er diverse beveiligingen in zo'n palletwagen zitten tegen letsel?
Als die palletwagen je plat drukt omdat de beveiligingen niet werken heb je een heel serieus probleem.

En waarom denk je dat die controller kapot is , wie heeft dat geconstateerd?
Ik heb een keer lang gezocht en gemeten aan een dergelijke palletwagen. Was een draad bij een knelbeveiliging gebroken in de draad zelf.
Dat was niet te zien maar wel te meten.
Een breuk in een draad van de veiligheidslijn laat het ding -terecht- stoppen.

En heb je de accu;s al belast gemeten?
In de servicedoc staat dat fout 2 een memory fout is, maar ook dat het door een te lege of zwakke accu kan komen.
Desnoods testen met een goede auto accu.

[Bericht gewijzigd door revado op (13%)]