Op dinsdag 31 maart 2026 18:42:12 schreef henri62:
Dat zijn de 2 relais (waar de diodes overheen staan) F en R.
En die relais kun je met een enkel wisselcontact maken (bij voorkeur). Waarbij het middencontact S1 en/of S2 is.

Dat moeten best wel forse contacten zijn (ca 1.8 Ohm is de veldwikkeling volgens de TS).

Ja, klinkt wel logisch... Ik had het kunnen weten dat niet iedereen de hier gangbare teken wijze aanhoudt (Kn voor de spoel en kn voor een kontakt etc.). Tnx

Dat "relais" aan J5 is waarschijnlijk het precharge relais richts boven in de main voeding.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (30%)]

Bedankt voor het meedenken allemaal! Het lijkt erop dat die controller toch niet zo geschikt is als ik dacht, zouden nog heel wat extra componenten bij moeten om dat werkend te maken. Ik ben dan ook opzoek gegaan naar een ander alternatief. Daarbij kwam ik uit op deze controller:

https://nl.aliexpress.com/item/1005005715076583.html?spm=a2g0o.product…

Dit lijkt me toch al een stuk eenvoudiger. De schakelaar die ik eerder aanhaalde lijkt voor deze toepassing wel voldoende te zijn. Waar ik me hier wel vragen bij stel is de dikte van de kabels voor de veldwikkeling. Op zo'n terminal voor schuifklemmen gaat maximaal iets van een 20A doorkunnen vrees ik. Dit zou ook het idee van de seriemotor ontkrachten denk ik dan, aangezien het veld en het anker hier niet met elkaar verbonden worden...

Even een update, ik had via marktplaats voor 5 tientjes de bovenstaande controller gescoord. Aangesloten zoals op t schema, rara hij deed t niet 8)7
Dacht eerst dat de motor toch gaar zou zijn oid maar het kwartje viel me pas toen ik de foto's van de originele bedrading bekeek, zowel veld als anker hadden dezelfde draad sectie. Zoals hier ook aangehaald, het is dus een DC Serie motor.
Dan maar deze controller besteld: Link

Ding aangesloten zoals op het schema maar zonder contactoren; hij doet t gewoon. :D Weliswaar nu maar in één richting en hij haalt vlot 10 km/u denk ik.
Het grote nadeel waarom ik deze in eerste instantie had ontweken, de relais die 200A moeten kunnen schakelen, en tevens nog een NO en NC contact moeten hebben.

De input is tevens een pot meter tussen 0 en 5k ohm, maar ik denk dat het bereik 0-3kohm meer dan snelheid genoeg geeft. Ik wil proberen om de originele bediening te herbruiken, dit werkte met twee hall sensoren en een metalen pinnetje wat beweegt tussen de twee. Ik zou met een arduino de spanning kunnen uitlezen en daarmee de relais vooruit/achteruit kunnen schakelen. Alleen de weerstand waarde kan ik niet rechtstreeks met een arduino doen. Daarvoor had ik de optie gevonden voor een digitale potmeter.

Bij deze wou ik dus nog eens polsen of iemand ervaring heeft met hoge stroom relais en digitale potmeters.

Alvast bedankt!

ik vind het wel interessante materie :P
dus ik kick hem even voor je omhoog.