Op dinsdag 31 maart 2026 18:42:12 schreef henri62:
Dat zijn de 2 relais (waar de diodes overheen staan) F en R.
En die relais kun je met een enkel wisselcontact maken (bij voorkeur). Waarbij het middencontact S1 en/of S2 is.

Dat moeten best wel forse contacten zijn (ca 1.8 Ohm is de veldwikkeling volgens de TS).

Ja, klinkt wel logisch... Ik had het kunnen weten dat niet iedereen de hier gangbare teken wijze aanhoudt (Kn voor de spoel en kn voor een kontakt etc.). Tnx

Dat "relais" aan J5 is waarschijnlijk het precharge relais richts boven in de main voeding.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (30%)]

Bedankt voor het meedenken allemaal! Het lijkt erop dat die controller toch niet zo geschikt is als ik dacht, zouden nog heel wat extra componenten bij moeten om dat werkend te maken. Ik ben dan ook opzoek gegaan naar een ander alternatief. Daarbij kwam ik uit op deze controller:

https://nl.aliexpress.com/item/1005005715076583.html?spm=a2g0o.product…

Dit lijkt me toch al een stuk eenvoudiger. De schakelaar die ik eerder aanhaalde lijkt voor deze toepassing wel voldoende te zijn. Waar ik me hier wel vragen bij stel is de dikte van de kabels voor de veldwikkeling. Op zo'n terminal voor schuifklemmen gaat maximaal iets van een 20A doorkunnen vrees ik. Dit zou ook het idee van de seriemotor ontkrachten denk ik dan, aangezien het veld en het anker hier niet met elkaar verbonden worden...