HeHaHu
Eigenwijs is ook wijs!!
Bedankt voor de info.
Het gaat om een lengte van ca. 10 meter zonder noemenswaardige bochten.
Ik begrijp nu dat 5 x 2,5mm2 wel door een 5/8" buis mag. Als ik op internet zoek kom ik alleen maar tegen dat het niet mag.
Er liggen meer dan voldoende 5/8" buizen, maar helaas geen 3/4". Een 3/4" buis krijg ik er niet naartoe.
Ik ben nog wel nieuwsgierig waaarom er in beide buizen een aarde moet liggen. Dat zou overigens geen probleem zijn. Dan wordt het in 1 buis L1, L2, aarde en in de andere L3, nul, aarde.
HeHaHu
Eigenwijs is ook wijs!!
Het is voor een kookplaat i.c.m. een oven. Een fornuis dus. Ik heb 3-fase in mijn meterkast. Mijn zonnepanelen zijn ook aangesloten op een 3-fase omvormer.
Daarom dacht ik "even" 5 x 2,5mm2 door 1 van de vele 5/8" buizen te trekken. Maar las toen dat dat niet toegestaan is (zie afbeelding).
Geen probleem dacht ik toen. ik heb genoeg 5/8" buizen. Ik gebruik er gewoon 2 naar een lasdoos en vanaf die lasdoos leid ik 3/4" buis naar het fornuis.
Op maandag 23 maart 2026 22:39:35 schreef HeHaHu:
Geen probleem dacht ik toen. ik heb genoeg 5/8" buizen. Ik gebruik er gewoon 2 naar een lasdoos en vanaf die lasdoos leid ik 3/4" buis naar het fornuis.
Met twee buizen breek je weer de regel dat een installatie "duidelijk en overzichtelijk" moet zijn. En heeft een veel hogere "knoei-factor" dan 5 draden in een buis.
Zoals gezegd, ik zie geen enkel probleem met 5 draden in een 5/8e buis. Zeker niet voor een 3~ groep.
HeHaHu
Eigenwijs is ook wijs!!
Die automaat heb ik
.
Ik zie inderdaad dat het zo aangeboden wordt. Je zou dan zeggen dat het geen probleem hoeft te zijn.
Het heeft ook mijn voorkeur om die 5 draden door een 5/8" buis te trekken i.p.v. 2 buizen naar een lasdoos te leiden.
EricP
mét CE
Daarom dacht ik "even" 5 x 2,5mm2 door 1 van de vele 5/8" buizen te trekken. Maar las toen dat dat niet toegestaan is (zie afbeelding).
Wat mag en wat niet mag, dat staat in de wet. Niet op de site van een dozenschuiver. Je zou naar de NEN1010 kunnen kijken als leidraad. Kom maar met het artikel waar in staat dat dit niet mag (of dat het anders moet, ook goed).
Met twee buizen breek je weer de regel dat een installatie "duidelijk en overzichtelijk" moet zijn. En heeft een veel hogere "knoei-factor" dan 5 draden in een buis.
Precies die. En die 'regel' zal ook wel nergens letterlijk staan, maar gezond verstand zou de '2 buis oplossing' gelijk moeten afschieten.
Je mag voor de aarde geen apart circuit maken.
Ik denk dat die nog discutabel is in deze context. Dat je niet 'zomaar ergens' aarde vandaan peutert is logisch (je haalt een groep los van de zekering en aardrail en onderbreekt van een andere groep de aarde terwijl die zekering nog in staat... erg onwenselijk).
Op tweakers legt ene Xander het mooi en met artikelen uit. Let wel: tweakers is niet 'de bron' voor dit soort artikelen, maar hier staat toevallig een goede (als in: onderbouwde) uitleg.
Kortom: als je het er fatsoenlijk in krijgt, dan zie ik het probleem ook niet. Het 'gedoe' lijkt met name te ontstaan door 'krijg je het er fatsoenlijk in?' (en te voorkomen dat een 'monteur' daar zoveel geweld voor gebruikt dat er iets beschadigd wordt).
En voor wat het waard is: bij mij is alles wat bestaand is ook 5/8 - vrijwel nergens zat oorspronkelijk aarde in. Maar wel 'oude' buis en 4 bochten. Dan is 2 schakeldraden en 'voeding' ook nog wel ff gedoe om er in te krijgen (en met een overdaad aan talkpoeder en wat geduld lukt het uiteindelijk prima zonder geweld).
Tip: aan de ene kant van de buis een stofzuiger, aan de andere kant talkpoeder toedienen. Dan is niet alleen de kabel maar ook de buis glad. Draad netjes voeren en evt. ff een plankje maken met 5 gaatjes bij het voeren zodat het in de buis parallel ligt en de draden elkaar niet kruisen.
Staat er ergens hoe je kabel vast moet zetten? Als het een rechte buis is, dan krijg je er ook wel een stuk XMvK in. Dat doet zeg 11mm ofzo. Die buis 16, wanddikte 1mm, 14mm binnendiameter. Er ligt een kabel die je hebt vast gezet met buis
(en je snapt... dat ga je hoogst waarschijnlijk geen bocht om krijgen).
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
XMvK in een ingebouwde(?) 5/8 buis voor een fornuis?
Die kabel gaat zijn warmte niet kwijt kunnen...
IK zou dat nooit doen, maar gelukkig ligt er bij mij een 3/4 pijp naar de fornuisplek.
Kortom wat TS wil kan niet volgens alle aangehaalde regels.
Is het dan een oplossing om die kookplaat met 2 fases aan te sluiten, dat zijn ze bijna allemaal tegenwoordig , dan heb je 4 draden in een 5/8 buis en kan je die 3P+N automaat gewoon gebruiken.
En voor die oven een 2e buis gebruiken met 3 draden en dan uiteraard een eigen automaatje in de groepenkast?
Je zal toch iets moeten.
Als de kabelpolitie langskomt kunnen ze dan niets zeggen 
EricP
mét CE
Afgezien van dat ik nog niet direct met je eens ben... (de luchtlaag is VEEL dunner dan de steen laag...), zou een kabel dan juist voordelen hebben tov. losse draden! Immers, als 'lucht' een betere isolatie zou zijn dan 'plastic' (daar kun je wel eens gelijk in hebben), dan zou 'minder lucht en meer plastic' voor een betere warmte afgifte zorgen... 
In elk geval komt dat 2de plaatje niet uit de NEN1010 - wat overigens ook geen 'wet' maar een norm is.
Op dinsdag 24 maart 2026 22:21:29 schreef revado:
Kortom wat TS wil kan niet volgens alle aangehaalde regels.
Niet volgens de 1010, maar dat is een norm, geen wet.
Is het dan een oplossing om die kookplaat met 2 fases aan te sluiten, dat zijn ze bijna allemaal tegenwoordig , dan heb je 4 draden in een 5/8 buis en kan je die 3P+N automaat gewoon gebruiken.
En voor die oven een 2e buis gebruiken met 3 draden en dan uiteraard een eigen automaatje in de groepenkast?
Je zal toch iets moeten.
Ik vermoed dat de TS een gecombineerd iets heeft. Daar valt niet veel aan te splitsen.
Als de kabelpolitie langskomt kunnen ze dat niets zeggen
Eeh, dat ja. Als je heel sneaky wilt doen, een 5/8e past prima in een 3/4e 
Ik zie geen enkel probleem met 5 draden in een buis, zeker niet als dat mechanisch kan. Als het hele spul vol belast is loopt er maar stroom over 3 draden.
Niet te druk over maken allemaal, buiten gaten maken blijven er ook niet veel opties over als je met alle geweld 3/4 wilt hebben.
Het gaat om een lengte van ca. 10 meter zonder noemenswaardige bochten.
Veel zeep en kracht gebruiken en de draden getrapt aan elkaar bevestigen zodat het koper niet losschiet. Loopt de buis in een gemetselde/betonnen muur? Eventueel een frees huren en een sleuf erbij maken als het een zachte muur is.
€42 https://www.boels.com/nl-nl/huren/muursleuvenfrees/p/11111?srsltid=Afm…
@Henk, geen vaseline gebruiken, maar zeep of talkpoeder.
EricP
mét CE
Probeer maar eens een 5x2.5 door een 16 mm (5/8") te trekken. Is bij mij allemaal 19 mm (3/4")
Ja, tuurlijk. Als je het nieuw neerlegt wel. Maar om nou alles open te gaan halen...
En dan nog met veel Vaseline!!
Talkpoeder! En zodra er meer dan 1 bocht in zit is het hoe dan ook zeuren.
Veel zeep en kracht gebruiken
Eh... Juist niet teveel kracht gebruiken. Dat is nou precies de reden waarom 'men' het niet wil. Zorgen dat je draden netjes 'aligned' zijn, wand van de buis glad maken zoals reeds eerder beschreven, draden goed in de talkpoeder en dan eentje trekken en de ander duwen. Het schuift er zo in. Nogmaals, tot er bochten in zitten. Dan wordt het naar.
Op woensdag 25 maart 2026 08:03:36 schreef EricP:
[...]Ja, tuurlijk. Als je het nieuw neerlegt wel. Maar om nou alles open te gaan halen...[...]Talkpoeder! En zodra er meer dan 1 bocht in zit is het hoe dan ook zeuren.[...]Eh... Juist niet teveel kracht gebruiken. Dat is nou precies de reden waarom 'men' het niet wil. Zorgen dat je draden netjes 'aligned' zijn, wand van de buis glad maken zoals reeds eerder beschreven, draden goed in de talkpoeder en dan eentje trekken en de ander duwen. Het schuift er zo in. Nogmaals, tot er bochten in zitten. Dan wordt het naar.
+1
En talkpoeder inderdaad, ook bij die 4 draden.
Zoals EricP al zei,ook in de buis vooraf wat door de buis blazen, dat gaat mooi met een klein fietspompje.
Is de rommel er ook meteen uit.
Hoe dan ook altijd met 2 personen doen in lastige gevallen.
De gene die invoert kan dan de draden netjes in een vorm houden zodat ze niet draaien en met een doekje meteen talkpoeder toedienen.
Alle draden vooraf ruim op lengte leggen en een heel klein beetje rekken helpt ook enorm.
En Jinny, 11.. zo dan.
Ik heb hier thuis op een stuk 7 zitten 3 x 2m5 en de rest schakel, dat was al een heel gedoe.
De aansluiting van de zwart bakelieten in beton gestorte centraaldozen kapot gemept, dat gat is veel kleiner dan die 5/8....
Op woensdag 25 maart 2026 08:03:36 schreef EricP:
[...] Dat is nou precies de reden waarom 'men' het niet wil. Zorgen dat je draden netjes 'aligned' zijn, wand van de buis glad maken zoals reeds eerder beschreven, draden goed in de talkpoeder en dan eentje trekken en de ander duwen. Het schuift er zo in. Nogmaals, tot er bochten in zitten. Dan wordt het naar.
Precies, en niet omdat de buizenpolitie later met het vingertje komt zwaaien omdat er een draad meer in zit.
Ik blijf erbij, als je het er netjes in getrokken krijgt (zonder de draden dunner te trekken
) is er geen enkel probleem met een draad extra in de buis.
@Jinny, kruisschakelaars? Brrrr, dat is jaren 40 techniek 
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als je gebruikt maakt van; nood breekt wet en wel 2 buizen gebruikt, laat dan de buizen eindigen in een lasdoos boven de kast en ga met 1 buis liefst 3/4 de kast in en merk het deksel van de doos met kracht om later bij bv een renovatie van de kast niet voor verassingen te komen staan!!
Daar sluit ik mij bij aan. Ook al is de NEN1010 'slechts' een norm, er is een weloverwogen reden voor om die norm zo op te stellen. M.i. vooral met het oog op (brand)veiligheid. Of het passend te maken is, zal die norm verder een worst zijn.
Overigens is het feit dat inbouwdozen voor Perilex wandcontactdozen een buisaansluiting hebben voor 3/4" buis ook al een indicatie dat je 5x2,5m2 niet door 5/8" moet doen.
[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (28%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tja, in mijn geval is het redelijk moeilijk om er brand in te laten ontstaan, over de 1.5qmm's loopt geen stroom, dus ook geen verwarming van de draden.
De 2.5qmm zijn dusdanig dat er geen permanente zware belasting op aangesloten kan worden, daarvoor zitten de WCD's op een te ongunstige plek.
Een stofzuiger is de bedoeling en daarvan warmt het koper ook niet op.
Ergo, ondanks dat het van de NEN1010 niet mag, ik zie geen enkel probleem.
Het werkt al 20 jaar zo. (ik kom er nog af en toe, en de wcd's worden inderdaad niet gebruikt voor anders dan tijdelijk een stofzuiger)
R-Tronic
Easy come, easy go.
Het werkt al 20 jaar zo.
Waarschijnlijk zijn er duizenden installaties die het zo al 20 jaar doen, maar het hoeft ook maar 1 keer mis te gaan.
Ieder voor zich, ik wil het risico niet lopen.
EricP
mét CE
Nou, dan is met ingang van heden zo'n beetje heel Nederland onverzekerd...
En eh... de schroefjes in de centraaldozen zijn hier om welke reden dan ook BSW en geen metrisch. Dat voldoet ook vast niet aan een of andere norm...
De kaars op tafel die omgevallen is en de gordijnen in de fik heeft gestoken ook niet.
Moraal van het verhaal: zorg dat het gewoon knap in elkaar zit. Als je moet geen trekken en duwen, dan is dat een indicatie van 'niet goed'.
Ik ben het met je eens Eric.
Als er een EV aan zou hangen zou het wat anders zijn, met langdurig flink belasten, maar een kookplaat...
En ik heb het advies al gegeven de kookplaat en oven op de aparte groepen te zetten en dan 2 buizen te gebruiken, en dat overweegt TS nu, en dan kan de buizenpolitie nooit wat zeggen achteraf.
Iedereen moet zelf weten of hij iets wel of niet wil doen maar gezond verstand gebruiken bij een installatie is toch ook wel belangrijk om in te schatten of iets wel of niet kan.
En de vraag blijft bij mij staan waarom er dan wel 5/8 met 5x VD 2,5 er in verkocht wordt.
Is nog van dat pokke rimpelslang ook.
EricP
mét CE
Ik denk dat dat als simpele reden heeft dat het bestaat.
En wellicht ook dat wanneer je die buis 'gestrekt' hebt, je die draad er zonder enige moeite in trekt. Het probleem ontstaat bij bochten. Vanuit daar snap ik de norm dan ook wel weer: de 'monteur', al dan niet voorzien van een diploma of certificaat, gaat lopen trekken en sjorren. Trekveer, 5 draadjes, dozen op de grond en gaan - want zo doen we dat altijd!
Ergens wordt de draad of de isolatie beschadigd. En dan begint het gez**k.
Zoals ooit zo mooi werd opgemerkt bij het uitrekenen van de dikte van boutjes voor het vastzetten van een koppeling: het zijn er genoeg om M6 te laten volstaan qua afschuiving. Alleen die monteur gaat dat niet snappen en draait het aan gort. Maak er maar M10 van...
benleentje
Golden Member
maar dan zit ik dus met 5x2.5mm2 in een 5/8"buis.
De NEN1010 is geen wet en die bepaalt dus niet wat er wel of niet mag.
De NEN1010 is een hele goed leidraad en een hele goede basis om alles veilig op te bouwen. Maar soms mag daar ook wel gezond boeren verstand bij gebruikt worden. Of er nu 4 of 5 draden in een buis zitten dat maakt voor de warmte helemaal niets uit en dan doel ik op het gebruik op 2 of 3 fasen.
Waar het nu om gaat is hoe goed krijg je die 5 draden door de buis getrokken. En ik weet uit ervaring dat je eerder je trekveer sloopt dan de draden zelf. Er zijn hier veel goed tips gegeven hoe je het het beste kan doen.
En je merkt vanzelf wel tijdens het erin trekken of het lukt of niet. Meer smaken zijn er niet.
De draden kunnen enkel aan de invoer kant open getrokken worden maar als ze eenmaal in de buis zitten waar alles glad genoeg is blijft de isolatie heel. Anders zou er bij het er normaal intrekken met niet te veel draden het ook al fout gaan. In een bocht slijt eerder de bocht zelf uit dan de isolatie van de draden want dat stuk is er dan allang voorbij.
Op woensdag 25 maart 2026 22:18:29 schreef Sine:
Driefasige stromen moet je vectorieel optellen, als je alle drie de fasen vol belast loopt er geen stroom meer door de nul.
Dat is alleen als het hele apparaat in driehoek zou gaan werken. In ster zal de stroom door de nul, ook bij volle belasting van alle drie de fasen, maximaal de stroom van elke fase apart zijn, wegens de 120° fase verschuiving.
Op donderdag 26 maart 2026 07:36:19 schreef MNM(tm):
[...]
Dat is alleen als het hele apparaat in driehoek zou gaan werken. In ster zal de stroom door de nul, ook bij volle belasting van alle drie de fasen, maximaal de stroom van elke fase apart zijn, wegens de 120° fase verschuiving.
Dat zou heel knap zijn!
Neem nu even een normale 3 fasen motor in Ster.
Ik KAN in het sterpunt de nul aansluiten (doe je nooit). Maar ALS je het doet, gaat er als het goed is, nog geen stroom door die nul lopen (mits belasting gelijk is)
EricP
mét CE
Dat is alleen als het hele apparaat in driehoek zou gaan werken.
Dat is natuurlijk onzin. Ster en driehoek zijn (met wat randvoorwaarden zoals alle fasen even zwaar belast en met dezelfde belasting) aan 'de buitenkant' niet te onderscheiden. Vergelijk de Norton en de Thevenin equivalenten.
ik heb nu denk ik vaag genoeg verteld...
Och... zo vaag was het niet hoor 
[Bericht gewijzigd door EricP op (13%)]