Eerst even de achtergrond...
Vermeld toestel is een combi-stoomoven van Miele uit de 6000 serie.
Er is een slang losgekomen die het water vanaf de afvoerpomp naar buiten begeleidt. De eigenaar heeft dat niet gezien en tijden is dat water over de afvoerpomp de bodemplaat van de oven op gelopen. Dan nog de tegenslag dat de koelventilator nog amper draait, wat als resultaat gaf dat alle damp in het toestel bleef. Resultaat, vermogen print kapot, pomp kapot en weerstanden kapot. Toestel voor de vuilbak, want aan onderdelen alleen meer dan 1000€ kost.
Uit nieuwsgierigheid heel die vermogen print proper gemaakt en wonder boven wonder start hij weer op en stuurt alle verbruikers weer aan.
Het zal wellicht wel te maken hebben met die watersnood, maar ik maakte deze situatie al eerder mee: de drie weerstanden van het oven gedeelte hebben een klein verlies van 20MOhm naar de massa. Stook je de oven naar 200gr en laat die daar een tijdje staan, liggen die weerstanden plots met 2MOhm naar de massa. Dat vindt de aardlekschakelaar niet leuk natuurlijk.
Op het werk is dat zonder discussie nieuwe weerstanden plaatsen. Wat ik me altijd afgevraagd heb: wat zorgt er nu precies voor dat verlies?
Omgekeerd komt ook vaak voor: een oude weerstand die doordrongen is van vocht, in verlies ligt, maar na heet stoken dat verlies definitief kwijt is.
Iemand ervaring in mijn situatie en hoe dat eventueel te verhelpen kan zijn? Mechanisch is aan geen van de drie oven weerstanden iets te zien...
Wat voor weerstanden heb je het nu over? Gaat het over de componenten op de print of over de verwarmingselementen? Voor beide heb ik een soort van uitleg, maar wel verschillende natuurlijk. Je beschrijft ook een hele reeks verschillende situaties, en niet alles is even makkelijk te verklaren. Verwarmingselementen die door vocht defect zijn geraakt zijn meestal alleen tijdelijk te reanimeren.
Een weerstand van 2MΩ naar aarde is niet genoeg om een aardlekschakelaar te activeren, maar als je met je multimeter 2MΩ meet en er bij netspanning meer dan 30mA door gaat is er sprakte van iets dat ik een "roestige kortsluiting" noem. Op zo een punt is er mechanisch al een kortsluiting, maar zijn de componenten gecorrodeerd of vuil en is er een mechanische kracht of een sterk elektrisch veld nodig om "echt" contact te maken. Dit is trouwens ook met huidweerstand: via een multimeter zal je iets in de ordegrootte van 1MΩ zien, maar dat zit allemaal in de dunne toplaag van je huid en 230V is voldoende om die toplaag door te doen slaan en veel grotere stromen toe te laten dan je zou verwachten.
In BE noemen ze elementen weerstanden.
Ik sluit mij aan bij kruimel, 2 M mag de aardlek niet laten trippen, dat gebeurt pas bij iets van 7 kilo ohm.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 30 maart 2026 20:57:49 schreef revado:
Ik sluit mij aan bij kruimel, 2 M mag de aardlek niet laten trippen, dat gebeurt pas bij iets van 7 kilo ohm.
Om precies te zijn 7,66 KΩ. 
In de praktijk zal hij bij zo'n 26mA al ingrijpen.
Dat is dan wel een optelsom van aardlekken in de groepen van achter de aardlek, het totaal van vele verbruikers.
Weer eens een bewijs dat Nederlands en Vlaams twee verschillende talen zijn.
Hetzelfde verhaal met slangen en darmen... We leren alle dagen bij en bij dezen kan ik bevestigen dat het dus om elementen gaat. Meerbepaald boven - onderwarmte en het element voor hete lucht.
Ondanks ik aan dat witgoed professioneel heelder dagen bezig ben, is dat thuis niet de core-bussiness, zie mijn nick-name. Zo erg dat ik geen megger thuis heb en al die metingen met een gewone Fluke multimeter gebeuren.
De wet van Ohm ken ik gelukkig ook. Echter leert mijn ervaring dat 2M verlies op de drie weerstanden (en dan gemeten met de Fluke) een 30mA aardlek wel degelijk doet afspringen.
Back on topic, heb ik de link van EricN even nagelezen en precies dat verhaal is hier ook gaande.
Het is me inmiddels duidelijk waarom het verlies verergert met even ingeschakeld te zijn.
Tot een half jaar geleden werd dit toestel nog regelmatig gebruikt op de oven functie. De eigenaar bakt zelf brood in het toestel en deed dat dan maar met een extra kommetje water in de ovenruimte te plaatsen.
Het blijft een stoomoven. Er is een klep aanwezig die de overtollige stoom buiten laat via de achterkant. De koelventilator zuigt dat meteen op en duwt die langs voren er weer uit. Wie weet hoe lang is die al kapot.
Het verhaal in EricN's topic in het achterhoofd en tijd zat doet me veel zin krijgen om de drie weerstanden er eens uit te halen en rustig een dagje in een werkende hetelucht oven te leggen. 150graden gedurende een hele dag geeft het water toch kans om rustig te ontsnappen lijkt me.
In tegenstelling tot Eric zijn situatie moet het niet rap-rap ter plekke opgelost worden. Ik heb tijd zat. Een hele dag 150graden is zeker geen probleem.
Wordt vervolgd...
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dan ga ik straks mijn printje bestukken met SMD elementen. 
Belgie is heel correct in NL taalgebruik, maar dat ze benamingen "afkorten" is dan verwarring stichtend.
Noem de dingen nou gewoon bij hun (betekenis)naam.
Dus;
verwarmings-elementen, verwarmings-weerstanden, heetmaak-weerstanden, heetmaak-elementen desnoods. 
[Bericht gewijzigd door vergeten op (10%)]
Het zijn in het vlaams toch wel bekende benamingen , weerstand en darm, voor onder andere huishoudelijke apparaten.
En kijk eens hoe het in duitsland heet: een Heizwiderstand
Het is wat verwarrend, maar hoeft toch niet op weerstand te stuiten 
Hier was toch ook zat gelegenheid om de onduidelijkheid op te lossen? Wat mij betreft is het nu duidelijk en was er een probleem met de verwarmingselementen. 
Meestal is een meetbare weerstand naar aarde al een probleem, een goed element heeft een weerstand naar aarde van >20MΩ. Als een element vocht bevat wil dat zeggen dat het niet hermetisch (meer) is. Die toestand is nooit echt volledig te verhelpen, dus soms krijg je het water er uit gekookt en is het lek klein genoeg om er pas weer last mee te krijgen zodra het apparaat een tijd ongebruikt is.
Ik speculeer dat zo een element best nog weleens lek zou kunnen raken door corrosie van de geleider door de keramische afsluiting. Die zou in theorie droog moeten zijn aan beide kanten, maar als de externe kant doorlopend vochtig is vermoed ik dat zich daar problemen zullen ontstaan. De isolerende laag in het element zelf is zo ver ik weet een hygroscopisch poeder dat water aantrekt zonder daarvoor in een vochtige omgeving te hoeven zijn.
Als je daar met een gewone meter a 2M meet, dan is er wat duidelijk niet in orde. Beste kans dat het bij hogere spanning doorslaat.
En als die dingen eenmaal een pad naar aarde gevonden hebben dan is dat het begin van het eind.
EricN
Had je een linkje? Ik ben niet specifiek in de markt voor een megger, maar voor €30 ben ik daar wel nieuwsgierig naar.
EricN
Ik heb een TY6045. De plaats op ali waar ik die gekocht heb bestaat niet meer dus je gaat wat moeten zoeken.
Een element heetstoken en dan een tijdje laten liggen met fase aan een van de contacten en de nul aan massa element , tijdje laten liggen en kan de aardlek wegkoken, als het vocht is aan het begin. Probeerseltje , soms wil het helpen..
Op dinsdag 31 maart 2026 11:42:50 schreef Kruimel:
Als een element vocht bevat wil dat zeggen dat het niet hermetisch (meer) is. Die toestand is nooit echt volledig te verhelpen, dus soms krijg je het water er uit gekookt en is het lek klein genoeg om er pas weer last mee te krijgen zodra het apparaat een tijd ongebruikt is.
Ik vind het vreemd dat de producent dit niet voorziet. Het was tot enkele jaren terug klassiek dat je een iets minder voorkomende weerstand bij Miele bestelt en dat die meteen na het plaatsen de woning zonder elektriciteit zet. Ook hier weer: als de boel even opgewarmd is.
Nu zie ik wel meer en meer dat bij een weerstand tegenwoordig zo'n zoutzakje zit wat vocht opslorpt. Dat heeft wellicht zijn reden...
Op dinsdag 31 maart 2026 18:35:06 schreef smd:
Een element heetstoken en dan een tijdje laten liggen met fase aan een van de contacten en de nul aan massa element , tijdje laten liggen en kan de aardlek wegkoken, als het vocht is aan het begin. Probeerseltje , soms wil het helpen..
Dat wil ik als allerlaatste redmiddel nog wel eens proberen. Ik zou door deze modus-operandi bevreesd zijn dat er een brandweg ontstaat.
Het lijkt er hier voornamelijk op dat de kwaliteit van de elementen afneemt, ze zouden 'out-of-the-box' niet lek moeten zijn natuurlijk. Het is met Miele misschien net zoals met Duracell: iemand heeft het merk opgekocht en verkoopt nu Chinese zooi met een dure sticker er op. De marteling van de elementen in de stoom-oven die je beschrijft is lastiger te voorzien, en kan ik de fabrikant niet volledig verwijten.
Op dinsdag 31 maart 2026 18:35:06 schreef smd:
Ik neem aan dat je het element gewoon met de contacten aan de netspanning legt en het element zelf elektrisch isoleert, anders ben je gewoon een cursus corrosie aan het doen toch? Ik heb wel eens een oven via een ongeaard verlengsnoer aangesloten en hem zo "uitgekookt", je moet dan alleen de oven los zetten van de gasleiding en medebewoners (en huisdieren) even op afstand houden. Dit specifieke element was nog wel te redden, maar het probleem komt ook elke keer na een periode ongebruik weer terug.
Probleem dat vocht in element blift, zet je 230V over aarde en een van de contacten borrelt / dampt vocht er wel uit. Wel een aantal elementen mee gered, voornamelijk die lang niet gebruikt waren..
Maar borrelt dat vocht er niet uit door het element gewoon op "natuurlijke wijze" op te warmen? Zo heb ik mijn eerdergenoemde element ook "gered", maar dat kan toeval zijn want n=1. Het voelt gewoon een beetje barbaars, zeker als eerste optie, want zelfs materialen die redelijk corrosiebestendig zijn lossen op die manier op.
Even een tussentijdse update...
Ik wou het extern verwarmen van die elementen eens een kans geven, wegens slechte eerdere ervaringen met elementen zelf actief heet te stoken.
Blijkt uiteindelijk enkel het grill/bovenwarmte element een belangrijk verlies te geven. De rest is relatief verwaarloosbaar.
Ik plaatste het element in een andere heteluchtoven en zette dat ding op 160gr gedurende de hele avond. Het grill-element was bijna verliesvrij na die procedure. Het buitenste element, de bovenwarmte, had nog meer verlies: inmiddels minder dan 1MEG.
De volgende dag opnieuw op 160gr gedurende een uurtje. Dat bouwde ik op naar 230gr gedurende 2 uur en daarna het maximum van 250 gedurende heel de namiddag.
Onze Miele heteluchtoven kan de grill aansturen tot 300gr. Ik legde tot slot het element eens pal onder die grill op 300gr gedurende een tweetal uren.
Vanmorgen na afkoelen bleek het verlies volledig weg te zijn.
Afwachten wat het gaat geven eens weer in gebruik in de stoomoven...
Na wat experimenteren dit weekend vrees ik toch ook dat het “noppes” wordt.
Zoals in mijn vorige post verteld, is het element eigenlijk verliesvrij geworden. Terug gemonteerd in de DGC en na eventjes stoken was het verlies er opnieuw. Helemaal gortig werd het als ik de stoomfunctie gebruikte. Het verlies van alle 3 de elementen samen (maar de grill was de meest ernstige) liep op naar 300Kohm.
Zonet ging ik de boel nog eens meten (inmiddels afgekoeld) en opnieuw was er per element eigenlijk een verwaarloosbaar verlies. Bijzonder eigenlijk dat het verlies blijft terugkomen bij opwarmen.
Zeker in extreem vochtig klimaat als er gestoomd wordt. Het lijkt dan toch dat er ergens vocht in dat element binnendringt. En vrij snel ook, want er is slechts 5 minuten gestoomd.
Raar…
Op dinsdag 7 april 2026 21:27:59 schreef Beeldbuisje:
Het verlies van alle 3 de elementen samen (maar de grill was de meest ernstige) liep op naar 300Kohm.…