Een Whirlpool maakt de vaat in de bovenste korf niet goed schoon. De sproeiarm lijkt goed te draaien, als ik de deur een paar keer open doe tijdens het afhandelen van een programma, staat die arm steeds in een andere stand. De rubber aan de achterkant van de korf zijn niet beschadigd. Ik denk dat er toch wat te weinig drukopbouw is. Wie weet raad.

Wij hebben wel eens gehad dat de arm wel vrij kon draaien maar dat er wat rommel in de sproeigaatjes zat. Precies in de gaatjes die schuin staan om de arm te laten draaien. Daardoor draaide hij wel, maar waarschijnlijk lang niet met genoeg snelheid.

Een model nr zou handig zijn. En foto's vd rubber die goed zou...lijken.

Mogelijkheden.

-arm gebarsten
-gaatjes verstropt(al gesuggereerd zie ik)
-waterwisselaar die hapert
-motordruk
-armlager/koppeling stroef bij waterdruk
-koppeling achteraan middelste korf. Per merk verschillend. Ja, whirlpool is niet meer whirlpool maar een indesit.

Wat na te kijken:
-blokkeer de onderste sproeiarm. Bv vork in de filter steken. Als je nu een waterbeweging hoort van een ronddraaiende arm dan is dat met zekerheid de bovenste.(wisselend geluid)
-als je een doorschijnende plaat hebt (plexi) kun je het slot blokkeren en met open deur kijken wat er zich binnenin in werkelijkheid afspeelt.
-motorturbine verstropping kan enkel gecheckt worden met endoscoop of via volledige sloop. Beter is om tijdens de was de bovenste arm te blokkeren ipv de onderste en bij het draaien vd onderste de kracht/snelheid vd onderste sproeiarm te observeren. Draait die wel krachtig dan is het veel kans geen turbine verstropping. Ook als de gaatjes vd sproeiarmen verstropt waren is dat een indicatie dat de filter een periode niet goed vast gezeten heeft en dat de mogelujkheid van een verstropte turbine reëel is.
-hoor je om de 4-5 minuten de vaatwas van sproeiarm wisselen? Met oor kort bij vaatwas luisteren.

Dank voor de snelle reacties.

Het modelnummer is WUE WB26.
De sproeiarm is niet gebarsten. Er sit ongeveer een milimeter verticale speling op de arm in het bevestigingspunt.
Ik ken het verschijnsel dat de gaatjes verstopt kunnen zijn, tijdens mijn periode van 1,5 jaar in Denemarken in vele recreatiewoningen te hebben gewoond, zeg 15 verschillende, ben ik niet één keer een sproeiarm tegengekomen waar geen stukjes eierschaal in een paar gaatjes zaten. Deze sproeiarm heeft geen enkele verstopping. Wel heb ik geconstateerd dat een vorige gebruiker de zeven niet goed schoon hield, die heb ik gereinigd.
De arm draait soepeltjes na een zwieper.
Waterwisselaar lijkt te werken, ik hoorde bij spoelen plotseling een ander spoelgeluid.
Proef met vork ook gedaan, het water maakt een afwisselend geluid tegen de deur in het tempo dat je verwacht van een vaatwasser. Wel lijkt het alsof er tevens een dergelijk geluid te horen is dat continue is, daarom het ik de onderste sproeiarm in een positie geblokkeerd waardoor de stralen van de arm niet tegen de deur aan kunnen komen.
Bij het inschuiven van de bovenste korf, voel ik enige weerstand als de koppeling tot stand komt. De "rubbers" het is een enigszins elastische kunststof, misschien teflon, ziet er goed uit.
Doorzichtige plaat heb ik niet.

Het mooiste zou zijn als je een plastic plaat IPV de deur monteert en deurslot met externe haak bedient, ik het een testdeur en zie je in 1 oogopslag wat er mis is. Ik schat toch dat er overmatige lekkage is aan achterzijde rek.

Actualisatie (om even geen anglisisme te gebruiken): Ik ken de voorgeschiedenis van deze vaatwasser niet, maar heb er geen erg hoge dunk van. Reinigen van de ingewanden leek me een goed idee, dit heb ik gedaan door met een aardige hoeveelheid natrium-bicarbonaat een denkbeeldig vaat te wassen op de hoogst mogelijke temperatuur. Daarna het spoelprogramma, alleen spoelen dus, gedeeltelijk laten lopen om water in te laten nemen, toen fosforzuur toegevoegd. Dat heeft 6 dagen zo gestaan. Gisteren weer een vaat laten wassen en nu is alles in de bovenste korf schoon geworden.

Op dinsdag 31 maart 2026 18:31:14 schreef smd:
Het mooiste zou zijn als je een plastic plaat IPV de deur monteert en deurslot met externe haak bedient, ik het een testdeur en zie je in 1 oogopslag wat er mis is. Ik schat toch dat er overmatige lekkage is aan achterzijde rek.

Een waterdichte action cam kan ook nog. Leuk om te zien.

Achter in de machine zit een O-ring aan de lade of aan de machine die moet de boel "afsluiten "als je de korf in de machine schuift. Als die weg is of lek gaat daar het water langs ipv door de sproei-arm. Loopt dan zo onder in de kuip.

Regelmatig bij alle vaatwassers de sproeiarmen eruit halen en omgekeerd leeg spoelen.

Ik heb gemerkt dat rijstkorrels niet oplossen in de vaatwasser end die gaatjes verstoppen. Zorg ervoor dat je die allemaal weg hebt voordat je het servies in de vaatwasser zet.

Stukjes eierschaal werken ook heel goed om de gaatjes te verstoppen heb ik gemerkt. Wellicht in combinatie met een niet goed geplaatst filter, of kunnen kleine dingen als rijstkorrels en stukjes eierschaal ondanks goed geplaatst filter toch in de sproeiarmen komen?
Overigens: veel dank voor alle hulp, leerzaam, maar wel een tikje merkwaardig dat mijn oplossing in dit geval, het reinigen van de leidingen en pomp middels chemische middelen, hier even niet echt op lijkt te vallen, er is niet inhoudelijk op gereageerd.