NIEUWE VRAAG ONDERAAN.

Ik heb een Philips oude radio omgebouwd naar 12V accuvoeding.
Op de (CN) accu stond echter een aan/uitschakelaar, die niet in de advertentie vermeld stond. Ik moest telkens de radio openmaken om het in of uit te schakelen.
De accu gaf het na 8 maanden op.
Nu zoek ik een nieuwe accu, maar ik vraag om eens mee te kijken.

Zie : https://nl.aliexpress.com/item/1005008834221320.html?spm=a2g0o.detail.…

Ik geloof in geen 1000 jaar dat deze accu 50000mAh capaciteit heeft, maar zou ze voldoen?

De radio verbruikt 1A bij 12V en zou 10u moeten kunnen spelen. Dus ongeveer 10000mAh nodig.

Accu.avif

Daar zou ik een 0 afhalen...

Als je denkt dat ik er de radio 5u mee kan laten spelen is het goed.
En dat er geen verborgen schakelaar bij is.

Deze radio verbruikt op originele batterijen minder dan 2,5W totaal. In jou schakeling is dat 12W geworden. Kennelijk heeft je omvormer een zeer laag rendement. Is daar niet meer te winnen, dan met een zwaardere accu?

Piet

Nee, ik heb het afgelezen van de sticker. De omvormer is een SOPS dus hoog rendement. Als de accu toekomt zal ik eens meten.

Op donderdag 2 april 2026 09:15:21 schreef Piet1950:
Deze radio verbruikt op originele batterijen minder dan 2,5W totaal. In jou schakeling is dat 12W geworden. Kennelijk heeft je omvormer een zeer laag rendement. Is daar niet meer te winnen, dan met een zwaardere accu?

Piet

Is dat gemeten met de originele 90 volt annode batterij + gloeistroom batterij?
Om die 90 volt te maken is er bij 12 volt meer vermogen nodig en dan zit je zo aan die 12 watt denk ik.

Ik koop maar bij twee winkels accu's, bij NKON of Hobbyking. De rest is allemaal meuk.

Hier een deel uit de documentatie. Daarin de specificaties van het batterij verbruik.

Piet

Dat toestel verbruikt in totaal 2.14W (0.45W gloeidraden en 1.69W hoogspanning) met batterijvoeding (en blijkbaar 16W bij 220Vac-voeding).

Die 3V voor de gloeidraden ligt al héél dicht bij de celspanning van één Lithium-cel, dus misschien is zelfs een lineaire regelaar hier een optie (wel met onderspanningsbeveiling voor de eigenlijke cel).

V.w.b. de anodespanning, die zou uit elke andere spanning gemaakt kunnen worden met een kleine inverter. Kan uit 3V, of 12V, of....

Omhoog transformeren inverteren met een kleine TL494-schakeling bijv. (heb ik gebruikt voor een kleine buizenversterker, waarbij zowel filament als HSP afgeleid worden uit een oude 18V-adapter van een HP-scanner) of gewoon een zelf-oscillerende schakeling. (ik heb destijds een TL494 gebruikt omdat ik in die periode al een dozijn voedingen ermee had gebouwd en de datasheet uit m'n hoofd kende; da's eigenlijk de enige reden.)

Bovenstaande is o.b.v. een TL494 en een zelfgewikkeld trafootje. Geen idee wat het rendement is (zal ik destijds ongetwijfeld bepaald hebben), maar als het minder dan 70% zal zijn geweest dan zou ik het niet geaccepteerd hebben, mezelf kennende.

Volgens mij staan er op de 'antieke radio sites' voldoende ontwerpen voor dit soort zaken spanningsconverters. Het rendement van zo'n schakelende converter moet BEDUIDEND hoger liggen 50%. Zelf zou ik 70-75% verwachten, zonder allerlei optimalisaties voor een nog hoger rendement, want beter moet mogelijk zijn.

[Edit: is dat dezelfde radio als uit deze thread? https://www.circuitsonline.net/forum/view/162730

Hij werkt nu op een LiIon accu van 12V. Met een serieweerstand voed ik de gloeidraden.

Want als u de gloeidraden uit 12V voedt met serieweerstanden dan is het geen wonder dat het verbruik zo hoog ligt, da's pure verspilling! 75% wordt in warmte omgezet in de weerstanden. Een rendement van 25%!

Misschien zijn een paar foto's van de radio, inverter en accu, en het schema van uw zelfbouw-voeding hier wel erg welkom, want ik begin de indruk te krijgen dat we in deze thread maar een fractie van de informatie hebben gekregen die er nodig is....
]

Ik heb zelf een vergelijkbare radio ook ooit op een 12V accu laten werken. De gloeispanning was bij die radio 1,5V. Ik heb toen een omvormertje gemaakt, dat op ongeveer 10,5V werkte. Via deze omvormer werden de gloeidraden uit de 12V gevoed. Dus in de plaats van weerstanden, werd de omvormer als "serieweerstand" gebruikt. Helaas heb ik daar geen info meer van.
In een andere, kleine MG radio, heb ik een omvormertje gebouwd, dat ook op de gloeibatterij werkte (1,5V).
Daar werkte dus de gehele radio op 1,5V. Voor de omvormer, zie de foto. Deze omvormer is uiteraard in een afscherming ingebouwd, en deze werkt op een schakelfrequentie , die ruim boven de AM band ligt. Dus op ongeveer 3,5Mhz.

Piet

We gaan verder.
De omvormer levert 98V. De radio speelt hierop slechts een beetje stiller dan op 130V. Dus dat is geen probleem.
De filamenten staan in serie, zoals wanneer hij op netvoeding werkt.

MAAR: de omvormer stoort enorm op die MG frequenties.
ChatGPT geeft verwarrende info.
Hoe fix ik dat? Welk kastje, welke spoelen enz? En waar koop ik die spullen?

Tja, een switcher kan breedbandig zooi maken. Inblikken kan dat deels oplossen, iedere draad die er in en uit gaat is een antenne, dus ontkoppelen aan het doosje.

De gloeidraden in serie op de zelfde voeding?
De gloeidraad is ook kathode bij die batterijbuisjes, dan kan er best wel eens een flinke storing aan die kant binnen komen vanaf de 12 volt.
Test het eens door de omvormer op een eigen voeding te zetten als test.

ChatGPT heeft geen verstand van oude radio's. Mocht je het niet redden met de kennis hier op het forum, dan zou je eens kunnen vragen op www.nfor.nl waar volgens mij ook wel ontwerpen rondzwerven van een soortgelijke voeding en in elk geval veel specifieke kennis en ervaring aanwezig zijn.

Hi,

Een schakelende voeding in zo'n oude radio bouwen is natuurlijk de Goden verzoeken om stoorsignalen.
Behalve met speciale maatregelen, zeer goede afscherming en zeer goede bouwtechnieken is het onmogelijk LW en MG ontvangt
weer normaal mogelijk te maken.

Wat je aan het doen bent met die simpele schakelende voedingen
kan je op deze manier zien, er rijd een brandweer auto lang naar een brand toe en jij ben opnamen in die straat aan het maken van een muizen familie hoevaak ze windjes laten.
En nee, deze analogie is niet overtrokken, velen die dat soort schakelingen bouwen, hebben geen idee waar ze mee te maken hebben.
Je bent dan een breedband stoorzender "in" een heel gevoelig apparaat aan het bouwen die gevoelig is voor het magnetische en electrische veld.

Kan het, jazeker maar niet door een gemiddelde hobbyist.
Met een wat lager rendement is het zonder storing mogelijk, met een echte sinus omvormer met wat afscherming.
Deze is echter ook groter dan de vaak getoonde schakelende ontwerpen.

De voeding buiten de ontvanger brengen scheelt veel storing, maar dan nog heb je last van de commonmode storing bij deze radios.
Koop gewoon bij de LIDL 9V batterijen en zet deze dan in serie, meestal 12 stuks, kost en beetje, maar vroeger nog veel meer voor de orginele batterij.
Het voordeel van de moderne 1,5V Alkaline batterijen is, dat er veel meer lading inzit dan vroeger en dus ook langer mee gaan.

Heeft de radio geen interne 220V voeding, bouw dan zelf een lineaire voeding voor de gloeistroom en de hoogspanning,

Mijn 2 cent. :-)

Groet,
Bram

Het antwoord staat simpel en duidelijk in een eerdere post van Piet1950:

Schakelfrequentie hoger dan de AM-band kiezen; inverter inbouwen in een afgeschermde metalen behuizing. Doorvoercondensatoren en ferrietkerntjes gebruiken. Bedrading zo kort mogelijk houden en zoveel mogelijk uit de buurt van de gevoeligere delen van de radio. Mogelijk dat een behuizing-in-een-behuizing nodig gaat zijn om voldoende afscherming te halen. Waarschijnlijk is >100dB demping nodig en da's geen kleinigheid om te bereiken.

Denk aan spectrumanalyzer-constructietechnieken. Doenbaar, maar zeker niet triviaal.

Het is niet het één *of* het ander, maar slechts de combinatie van alle tegenmaatregelen (schakelfrequentie; afscherming; voedingslijnen filteren; afstand; etc.) die tot succes kan leiden.

En waar koop ik die spullen?

Electronicaleveranciers zijn de gebruikelijke plek maar op HAM-beurzen hebben ze dergelijke spullen ook vaak.

Ik had al eerder gevraagd om foto's te posten van de inverter. Daaruit valt veel over de opbouw en constructietechnieken af te leiden. Een schema posten ervan zou ook vanzelfsprekend moeten zijn. Want op deze manier blijft het 'algemeen gezwets in de ruimte' over ontstoringstechnieken. S.v.p. foto's van UW opstelling: uw radio, aangesloten op uw inverter en de door u gebruikte bedrading.

Welk kastje, welke spoelen enz

Een metalen behuizing die groot genoeg is zodat de inverter er in past maar die klein genoeg is om in een vrije ruimte in de radio te bouwen. Spoelen dienen genoeg zelfinductie op de schakelfrequentie te hebben en draad die dik genoeg is om de stroom aan te kunnen. Doorvoercondensators dienen voldoende capaciteit te hebben (is afhankelijk van de schakelfrequentie) en de maximaal optredende spanningen aan te kunnen. Bestaan in soldeerbare uitvoering of met moer. Indien een spuitgiet-behuizing gebruikt wordt gaan doorvoer-condensatoren in soldeeruitvoering niet werken.

[MaartenBakker] Mocht je het niet redden met de kennis hier op het forum,

De kennis hier op het forum gaat het probleem niet zijn denk ik. Ik zoek het probleem eerder in de vrijwel totale afwezigheid van concrete informatie.

Hi nonius,

Ik zij ook dat het wel kan, maar zie jij een amateur hierin ook maar enigsins iets degelijks bouwen?

Ook al ligt de de schakelfrequentie boven de MG band, dan is de KG en de FM band bijna niet te gebruiken
als je het niet als een Pro opgelost hebt. :+

Niet goed afgeschermd rond de 2Mhz schakel frequentie kan hele sterke mengproducten geven waar de radio niet tegen kan en zo kan ik er nog wel een paar bedenken.
Ik denk op zijn minst dubbele stalen afscherming gebruiken met doorvoer condensatoren en ferriet zoals al aangegeven.

Ik kan iedereen het aanraden zoiets te bouwen zodat het niet stoort, het is een zeer goed leerproces!
Iedere mm draad is een inductie en 0,5mm staal zoals de HF doosjes die je kan kopen is geen perfecte afscherming, daarom een dubbel doosje.

Ongeveer 15 jaar geleden voor een zeer schone analoge voeding een "pre switcher" gebouwd, klein vermogen,
deze voeding is max. 200mA, de switcher ingebouwd dubbel koper kastje en bij gevoelige electronica vandaan gehouden.
De gebruikte spoel induceerd stromen in de stalen behuizing en dan weer in de gevoelige electronica,
je moet het ervaren om het goed tot je door te laten dringen hoe lastig het is om het goed te doen.

Groet,
Bram

Blackdog, na het schrijven van m'n vorige post zat ik eigenlijk wat meer na te denken over je sinus-omvormer oplossing, want dat hoeft eigenlijk nog niet eens zo heel lastig te zijn: een 50-70Hz sinusgeneratortje en een kleine (5W?) audioversterker met een 100V-trafo op de uitgang, gevolgd door gelijkrichting en buffering. Dat zou een veel schonere hoogspanning gaan opleveren. En da's voor gewone stervelingen wat simpeler te bouwen. Het conversie-rendement gaat minder hoog zijn, maar da's de prijs die je betaalt voor geen storing.

Of nog simpeler, een klein audioversterker-IC die als vermogens- sinusgenerator is geschakeld.

Ik heb voor mijn antieke batterij buizen radio's dit gemaakt:

https://www.vintage-radio.com/images/projects/psu-circuit.gif
https://www.vintage-radio.com/projects/battery-set-psu.html

Op maandag 4 mei 2026 22:10:10 schreef Sine:
Tja, een switcher kan breedbandig zooi maken. Inblikken kan dat deels oplossen, iedere draad die er in en uit gaat is een antenne, dus ontkoppelen aan het doosje.

Kan je dat niet iets uitgebreider vertellen? Er zijn ijzeren en aluminiumdoosjes. Welke neem ik?

Op dinsdag 5 mei 2026 11:00:50 schreef blackdog:

Met een wat lager rendement is het zonder storing mogelijk, met een echte sinus omvormer met wat afscherming.
Deze is echter ook groter dan de vaak getoonde schakelende ontwerpen.

De ruimte is erg beperkt. Ik bekijk het even. De 12V accu kan in de omvormer een signaal geven van 12Vpp, dat is 4.3V eff. Een trafo 230---12V zou omgekeerd aangesloten 82V kunnen geven. Na gelijkrichting is dat 114V. Zeer goed!

Op dinsdag 5 mei 2026 13:50:35 schreef nonius:

Ik had al eerder gevraagd om foto's te posten van de inverter. Die staat onderaan deze reply.

Spoelen dienen genoeg zelfinductie op de schakelfrequentie te hebben en draad die dik genoeg is om de stroom aan te kunnen. Doorvoercondensators dienen voldoende capaciteit te hebben.

Welke zijn dat dan?

De koelblokken gaan op deze manier niet veel doen.... Daar moet lucht langs kunnen stromen.

De elco's tegen het koellichaam is ook niet bevorderlijk voor de levensduur ervan - de levensduur van elco's neemt heel snel af bij hogere temperaturen.

Welke zijn dat dan?

Doorvoercondensatoren en ferrietspoeltjes (ter ontstoring) zult u zelf moeten toevoegen - die zitten er nog niet. Maar dat gaat pas nut hebben met een goede metalen behuizing.

Bedankt voor je antwoord, maar mijn vraag blijft.
-Hoeveel nF de doorvoer C's?
-Hoeveel µH de spoeltjes?

Overigens verbruikt de radio een paar mA, die inverter warmt niet op.

De vraag is, welke spoelen en C's gebruik ik voor de ontstoring?

Ik zou het met een common-choke proberen uit een oude pc/laptop voeding.
De C's ergens tussen de 10 en 100nF.